Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:53

deb_tink schreef:
Ik vind de kosten voor een rijvereniging, je knhs lidmaatschap/startkaart en dan de proeven ook te duur als je niet regelmatig start.
En dan de diensten voor de vereniging die gedaan moeten worden. Tikt lekker aan. Was voor mij de rede om geen knhs lid meer te zijn toen ik een kind kreeg. Straks weer laagdrempelig instappen is niet te doen. Dus meld me pas weer aan als ik ook regelmatig gebruik ga maken van de startkaart/rijvereniging


Als de diensten die je moet doen op een vereniging de reden is voor velen om hun lidmaatschap op te zeggen, dan zouden de leden niet terugdringen, want die zouden dan lid worden van een papieren vereniging waar je niets hoef te doen ( en die over het algemeen niet heel duur is)

Ik denk persoonlijk dat er andere redenen zijn waarom de lidmaatschappen terug vallen en vergrijzing is er een van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:56

Lowara schreef:
Logisch ook. Zo heeft onze rijvereniging doodleuk ineens ingevoerd dat je 100 euro extra moet betalen plus 20 uur verplicht vrijwilligerswerk per jaar per lid. Anders nog extra 100 euro. Heeft ze veel leden gekost en gaat gok ik dit jaar nog meer leden kosten.
20 uur per jaar is belachelijk veel, ik wil best af en toe helpen en inspringen, maar deze aantallen....
En de gezinnen met meerdere rijdende jonge kids zijn helemaak de sjaak, mag nama 40/60 uur draaien per jaar :=

Serieus? Lonneker bedoel je? Achterlijk.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:01

Ze hebben voor jaren terug de mensen met het ruiterbewijs "lid" gemaakt van de KNHS. Al die mensen telden toen mee voor het ledental. Sinds dit jaar kon je de keuze weer terug maken. Of jaarlijks lidmaatschap KNHS en je ruiterbewijs of voor 35 euro levenslang je ruiterbewijs kopen en zelf de KNHS opzeggen. Er zijn zoveel recreanten die niets met de KNHS hebben maar gedwongen werden zo lid te worden destijds. En die lopen nu weer weg.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:06

Ilsey schreef:
anjali schreef:
Waarschijnlijk wordt er momenteel meer recreatief gesport.


Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen natuurlijk :j Als het van mij afhing, wedstrijdsport (alle soorten, maar zéker die met dieren) werd afgeschaft.


Ja... want dierenleed/misstanden komen alleen voor bij wedstrijdruiters :D :D

Mensen krijgen minder kinderen, wonen steeds meer in stedelijk gebied, moeders werken, kinderen komen minder in aanraking met paarden enz.
Wij zijn lid van de KNHS omdat wij wedstrijden (willen) rijden, dus dan heb je geen keuze ;)

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:11

Ilsey schreef:
Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen natuurlijk :j Als het van mij afhing, wedstrijdsport (alle soorten, maar zéker die met dieren) werd afgeschaft.

Dus jij zou het wel fijn vinden dat iedereen alleen nog in zijn achtertuin bezig is met paarden? Zodat er helemaal geen controle meer is?

Wedstrijdruiters laten zichzelf tenminste toetsen.

Persoonlijk zie ik veel meer paardenleed bij de recreanten die alles maar zielig vinden.

Onbewust onbekwaam heet dat.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:22

Jammer dat ik niet gewoon bij mijn vereniging lid kan zijn zonder ook bij de KNHS lid te moeten zijn. Ik rij geen wedstrijden, maar les bij de vereniging. En die Paard&Sport boeit me al helemaal niet....

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:24

De meesten wedstrijdruiters zijn juist bewust bezig met hun paard trainen ( en ja genoeg rotte appels maar dat geldt ook bij de recreatieruiters, alleen komen die niet in het nieuws). Liever een fanatieke wedstrijdruiter waarvan een paard
goed getraind is dan altijd maar iemand met zijn paard is het bos hobbelt met weggedrukte rug ( en een goed getraind paard draagt de ruiter veel makkelijker). Hierbij wil ik niet zeggen dat elke recreant zijn paard slecht rijd maar dat wilt ook niet zeggen dat elke wedstrijdruiter slecht traint.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:46

lotje5lotje schreef:
Jammer dat ik niet gewoon bij mijn vereniging lid kan zijn zonder ook bij de KNHS lid te moeten zijn. Ik rij geen wedstrijden, maar les bij de vereniging. En die Paard&Sport boeit me al helemaal niet....


Paard en sport hoef je niet meer af te nemen he? Kun je volgens mij aanvinken bij je profiel. Scheelt je best wat geld!

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:56

_San87_ schreef:
lucifertje schreef:
Is dat zo? Ik rijd op een fnrs manege maar ben geen lid...


Zeker weten? Ook geen paspoort gekregen of de fnrs-lesovereenkomst?


Enige wat ik getekend heb is een lesovereenkomst maar daar stond niks in qua fnrs, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je dan automatisch lid ben. Paspoort heb ik niet gekregen, ga ook niet daar nog voor betalen aangezien ik wel KNHS lid ben.

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:37

160 euro ben ik kwijt voordat ik eindelijk officiële wedstrijden mag gaan rijden. De goedkoopste verenigingen kosten hier €25 per jaar, dan nog het KNHS lidmaatschap en de startpas erbij.. Ik snap het wel dat ze leden verliezen.. Ik wil ook graag B gaan starten in de dressuur, maar dat is toch niet iets wat je zomaar even doet zoals het nu is..

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:44

En om dan over het starheid maar niet te spreken! Betaalde laatst €25 voor 2 proeven, had 2x prijs dus mocht een cadeau uitkiezen. Was allemaal spul van de Action :D Strikken deden ze zelfs ook niet meer aan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:54

Je zou maar net de action als sponsor hebben, dan heb je niet veel keuze ;)

Verder kan ik alleen maar zeggen dat de KNHS een aparte organisatie is, veel praatjes, weinig actie.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:10

xyzutu2 schreef:
Dat is ook zoiets, er wordt sterk gedaan alsof het verdwijnen van de KNHS betekent dat paardenmeisjes en paardrijden of alleen al paarden verzorgen of trainen ook verdwijnt. Ik ken onder alle actieve paardenbezitters in mijn huidige directe omgeving (30+?) er maar 1 die überhaupt wedstrijden rijdt en lid is van de KNHS, de rest is gewoon recreatief bezig op elke manier en op elk niveau.


Ja, en dat deze mensen die recreatief rijden toch ook heel erg (doel)gericht bezig zijn heb ik de indruk, waar dat vroeger minder was. Allez, ik ben zelf toch zo'n recreatieruiter die ook een osteo, zadelpasser, rechtrichtinstructeur en heel de hutsekluts laat komen, en ik heb de indruk dat dat vroeger minder voorkwam en tegewoordig wel vaker.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:15

Ik ben van wedstrijdruiter ook afgestroomd van thuisruiter. Ik vond het te duur geworden. Destijds de verplichting om een tijdschrift af te nemen stond mij tegen. De sfeer op wedstrijden werd minder, de prijzen van proefjes stegen steeds meer. En dat allemaal voor een winstpunt, dat was het mij niet waard en nu nog steeds niet zeker niet met de opkomst van allerlei leuke andere takken, track, koe, WE.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:28

Lowara schreef:
verplicht vrijwilligerswerk


Ik ben er vrij zeker van dat het woord 'verplicht' niet in de definitie van vrijwilligerswerk staat.
Als je als vereniging zoiets moet invoeren om de werking te kunnen blijven garanderen, dan ben je toch heel mis bezig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:30

lucifertje schreef:
_San87_ schreef:

Zeker weten? Ook geen paspoort gekregen of de fnrs-lesovereenkomst?


Enige wat ik getekend heb is een lesovereenkomst maar daar stond niks in qua fnrs, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je dan automatisch lid ben. Paspoort heb ik niet gekregen, ga ook niet daar nog voor betalen aangezien ik wel KNHS lid ben.

Je bent lid van de KNHS en daarnet zei je van niet?

Als je een lesovereenkomst hebt met de FNRS ben je ook lid van de KNHS.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:34

In principe zijn alle FNRS leden ook lid van de KNHS en betalen lidmaatschapsgeld aan de KNHS. De KNHS betaalt op haar beurt weer circa € 750.000,00 terug aan de FNRS waar die hun dingetje weer van doen. De terugloop bij de KNHS word zeker voor een deel veroorzaakt door leden die naar de SRR gaan maar een heel groot deel word veroorzaakt door opgezegde dubbele lidmaatschappen. De getallen die vanuit NOC worden genoemd zijn lidmaatschappen, daar baseren zij hun afdracht naar de sportbonden op. De bonden hebben dus belang bij zoveel mogelijk lidmaatschappen....

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:04

Gini schreef:
Lowara schreef:
verplicht vrijwilligerswerk


Ik ben er vrij zeker van dat het woord 'verplicht' niet in de definitie van vrijwilligerswerk staat.
Als je als vereniging zoiets moet invoeren om de werking te kunnen blijven garanderen, dan ben je toch heel mis bezig.


Nou dat weet ik nog zo net niet. Een vereniging draait vaak op een groepje mafkezen die iets willen organiseren en die heel vaak veel moeite hebben om grotere activiteiten te voorzien van vrijwilligers.
Of op deze manier verplicht stellen de manier is weet ik ook niet. Maar verenigingen moeten iets om aan vrijwilligers te komen als iedereen zich steeds individualistischer op gaat stellen. Want oh wonder, dan zijn er straks gewoon geen wedstrijden meer...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:22

xyzutu2 schreef:
tennan schreef:
Maar dan wel met het kopje 'ook de paardenmeisjes sterven uit' erboven 8)7


Ja, toen vroeg ik me ook af; wie rijdt er dan in vredesnaam nog op die volgens Anky veel te druk bezochte maneges als dat niet de paardenmeisjes zijn? Zijn dat dan allemaal paardenjongens geworden? :')

Ik vond het echt een typisch verhaaltje van iemand die niet wil zeggen dat zij zelf tot dat piepkleine groepje behoort dat daadwerkelijk geld verdient aan het huidige systeem inclusief alle lidmaatschapsverhogingen en de beruchte ons kent ons kliekjes in het bestuur, en ook even vergeet dat een van de redenen waarom de paardensport nu qua welzijn zo enorm onder vuur ligt onder andere de trainingsstijl was die zij zo intensief promootte. Dus ja, natuurlijk ligt het aan de maneges, plus dat huidige meisjes niet meer de mentaliteit hebben van gewoon lekker pony's gaan knuffelen op het stalletje met wedstrijdpony's dat je vader heeft, want dat was vroeger nog heel gewoon... :')
Earth to Anky, earth to Anky. :+


Nou, om eerlijk te zijn begrijp ik Anky haar redenering wel hoor.
Hoewel het in bepaalde opzichten (manegelessen) de paardensport een stuk toegankelijker is geworden... Is dat in nog veel meer opzichten veel onbereikbaarder geworden.

Inderdaad, er zijn steeds minder boeren. Daarnaast moet je niet vergeten dat er eigenlijk geen huishoudens meer zijn waarvan er maar één verdiener is. Er is vrijwel altijd een hoofdinkomen en een tweede inkomen nodig om een huis te kopen. Hoeveel mensen houden hun paard dan nog aan? Of kunnen zich dit nog veroorloven? En als er kinderen komen, hoeveel amazones blijven dan nog rijden?

Volgens mij is het niet meer zo makkelijk om een verzorgpaard te vinden. Mensen vinden risico's te hoog, en/of hebben geen tijd om hun verzorgsters (vers van de manege, dus altijd even aftasten hoe handig ze zijn in de omgang met het paard, ook niet altijd op elke manege inbegrepen bij de lessen) te begeleiden.

Dus ja, ik begrijp dat er ook een deel langer blijft hangen op een manege.

Maar goed, de grootste verklaring voor de daling is natuurlijk al genoemd. Het ruiterbewijs.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:25

pol013 schreef:
Nou dat weet ik nog zo net niet. Een vereniging draait vaak op een groepje mafkezen die iets willen organiseren en die heel vaak veel moeite hebben om grotere activiteiten te voorzien van vrijwilligers.
Of op deze manier verplicht stellen de manier is weet ik ook niet. Maar verenigingen moeten iets om aan vrijwilligers te komen als iedereen zich steeds individualistischer op gaat stellen. Want oh wonder, dan zijn er straks gewoon geen wedstrijden meer...


Ik heb jarenlang in het bestuur gezeten van een ponyclub en heb twee jubileumconcoursen mee georganiseerd. Dat was zo'n 15 jaar geleden toen je nog 25 dressuurringen, 2 springringen en 4 ringen afdelingsdressuur had. Kregen we met vrijwilligers prima geregeld.

Nu bestuurslid van de rijvereniging en wij krijgen voor ons binnenconcours met 2 ringen amper genoeg vrijwilligers bij elkaar.

Hoe wil je concoursen betaalbaar houden als veel mensen te beroerd zijn om een paar uurtjes te komen helpen? Ik ben wel een voorstander van verplicht een paar uur je club helpen of anders een "boete" betalen

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:37

pol013 schreef:
Gini schreef:

Ik ben er vrij zeker van dat het woord 'verplicht' niet in de definitie van vrijwilligerswerk staat.
Als je als vereniging zoiets moet invoeren om de werking te kunnen blijven garanderen, dan ben je toch heel mis bezig.


Nou dat weet ik nog zo net niet. Een vereniging draait vaak op een groepje mafkezen die iets willen organiseren en die heel vaak veel moeite hebben om grotere activiteiten te voorzien van vrijwilligers.
Of op deze manier verplicht stellen de manier is weet ik ook niet. Maar verenigingen moeten iets om aan vrijwilligers te komen als iedereen zich steeds individualistischer op gaat stellen. Want oh wonder, dan zijn er straks gewoon geen wedstrijden meer...


Een vereniging draait op mensen die een passie hebben voor een bepaalde zaak en zich daar voor willen inzetten, vrijwillig. Dat dat niet betekent dat het vrijblijvend is en dat er wel afspraken gemaakt moeten worden, dat is zo. Maar als je als vereniging je leden moet verplichten om zich te engageren voor iets wat ze eigenlijk niet willen, wat is dan het nut van een vereniging? Dan gaat er toch iets mis. Dan vraag je als vereniging te veel (in natura en/of in geld) of geef je je leden iets te weinig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:47

Gini schreef:
pol013 schreef:


Nou dat weet ik nog zo net niet. Een vereniging draait vaak op een groepje mafkezen die iets willen organiseren en die heel vaak veel moeite hebben om grotere activiteiten te voorzien van vrijwilligers.
Of op deze manier verplicht stellen de manier is weet ik ook niet. Maar verenigingen moeten iets om aan vrijwilligers te komen als iedereen zich steeds individualistischer op gaat stellen. Want oh wonder, dan zijn er straks gewoon geen wedstrijden meer...


Een vereniging draait op mensen die een passie hebben voor een bepaalde zaak en zich daar voor willen inzetten, vrijwillig. Dat dat niet betekent dat het vrijblijvend is en dat er wel afspraken gemaakt moeten worden, dat is zo. Maar als je als vereniging je leden moet verplichten om zich te engageren voor iets wat ze eigenlijk niet willen, wat is dan het nut van een vereniging? Dan gaat er toch iets mis. Dan vraag je als vereniging te veel (in natura en/of in geld) of geef je je leden iets te weinig.


Ik ken de vereniging die Lowara bedoelt, was er zelf ook lid van. Heb altijd heel veel geholpen en georganiseerd. Maar het zijn altijd dezelfde mensen die komen helpen en die klaarstaan. En de grootste bek komt van de mensen die geen fuck uitvoeren, en wanneer er iets niet door kan gaan of kleiner wordt omdat er geen hulp is, staan ze wel vooraan om te klagen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:01

Geen f*ck uitvoeren is dan weer het andere uiterste. Maar je werking als vereniging aanpassen aan je slechtste lid is natuurlijk geen goed idee. Stel dat ik al jaar en dag zeer tevreden 10 uur verenigingswerk lever, dat vind ik fijn, dat vind ik haalbaar, dat vind ik ok. En dan ineens komt er een regel dat je min. 20 uur verenigingswerk moet doen, voor een hoger lidgeld. En als ik dan om uitleg zou vragen, zou ik de reactie krijgen: ja, het zijn altijd dezelfde mensen die komen en die klaarstaan. En de grootste bek komt van de mensen die geen fuck uitvoeren, en wanneer er iets niet door kan gaan of kleiner wordt omdat er geen hulp is, staan ze wel vooraan om te klagen.
Voelt op zijn minst oneerlijk, toch?
Je moet mensen de keuze laten: willen ze niet helpen en alleen maar de lusten van de vereniging, ok, maar dan een hoger lidgeld. Willen mensen wel helpen, fijn, omarm ze met liefde en bied een verlaagd tarief aan (en dan kun je nog afspraken maken zoals 'we verwachten hulp op minstens 4 wedstrijddagen en 2 spaghetti-avonden).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:02

Ja goed, geen idee hoe ze t verder aanpakken. Ik ben al even geen lid meer omdat ik aan de andere kant van t land woon.

Yvette10
Berichten: 94
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:32

Anky heeft vorig weekend de KNHS links laten liggen.Haar kinderen deden mee met een springwedstrijd bij stal Tops in Valkenswaard waar de internationale springtop ook aan start kwam.(global tours)
Frappant is dat bij Stal Tops tijdens de wedstrijden Bixie wedstrijden voor kleine ponsruiters werden georganiseerd. Juist ook voor de kinderen van de internationale toppers.Dit weekend worden de KNHS Brabantse Regio kampioenschappen verreden. Maar beide kinderen van Anky staan ingeschreven bij Paul Hendriks in Baarlo die het zelfde weekend een grote springwedstrijd organiseert ook met ponys springen en Bixie. Ik dacht dat wanneer er Regio Kampioenschappen van de KNHS zijn in je provincie(brabant dus dit weekend) je niet aan andere wedstrijden mag deelnemen volgens het reglement.Zijn de kinderen van Anky een uitzondering.....