KWPN Online Veulenveiling: "Het was heel spannend!"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN Online Veulenveiling: "Het was heel spannend!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:16

Bokt.nl / KWPN
KWPN


Het is nog vroeg in het veilingseizoen maar de eerste KWPN Online Veulenveiling van dit jaar zit erop. Zeventien veulens kwamen onder de hamer, de collectie bestond uit dressuur- en springveulens van zowel jonge als bewezen vaderdieren.

De KWPN Online Veulenveilingen zijn in het leven geroepen om de fokkers te faciliteren in de verkoop van zijn of haar veulen(s) op een gemakkelijke en laagdrempelige manier. Fokker Lizette Hellinga verkocht haar For Romance-veulen voor 4.500 euro: “Het was echt heel spannend! Tot in de laatste seconden werd er geboden op Noralieke”, vertelt ze enthousiast. “Wij zijn tevreden met de prijs en met de gehele gang van zaken rondom de veiling. In eerste instantie hadden wij ons veulen op KWPN Marktplaats staan, maar we besloten om haar toch aan te melden voor de online veiling. Het beviel ons uitermate goed dat we maar éénmaal van huis af hoefden met merrie en veulen voor zowel een check door de dierenarts als het maken van de video. De moeder van Noralieke (stb-ext Joterra van Uphil, red.) hebben we vorig jaar zadelmak laten maken in het keuringsseizoen en ze was dus drachtig van dit veulen, daardoor hebben we de keuringen toen aan ons voorbij laten gaan omdat het anders iets te veel voor haar zou worden. Maar eenmaal in Ermelo aangekomen bood de KWPN-inspecteur aan om haar direct te beoordelen zodat ze kon worden opgenomen in het stamboek. Dat waren dus twee vliegen in één klap!” Lizette denkt er nu over om ook hun andere veulen aan te bieden voor een van de volgende online veilingen. “We hebben ook nog een springveulen van Jukebox, wellicht dat we deze ook nog aanmelden. Wij fokken ieder jaar zo’n twee tot drie veulens en verkopen deze eigenlijk ook altijd als veulen. De online veiling is hiervoor een prima middel.”

De fokker hoeft dus maar één keer van huis met merrie en veulen voor de foto- en videodag en kan voor de rest alles vanachter de computer volgen. Tijdens de foto- en videodag worden de veulens gecheckt door een KWPN-inspecteur op correctheid, een dierenarts is aanwezig voor controle op uiterlijk waarneembare afwijkingen. Géén strenge selectie zoals diverse veulenveilingen hanteren, wél een manier om de fokker een podium te geven. Het hoogste bod was voor de Harley-dochter Nyazinthe P. (uit Ryazinthe VDL keur van Silvio II, fokker P. Pelleboer).

De videodagen van de komende veilingen zijn inmiddels ook bekend:

  • Vrijdag 20 juli: in het noorden van Nederland (ochtend: Reini Tewis in Westdorp, middag: VDL Stud in Bears)
  • Vrijdag 24 augustus: KWPN-centrum, Ermelo
  • Zaterdag 1 september: in het zuiden van Nederland
  • Vrijdag 28 september: KWPN-centrum, Ermelo

Het is nog altijd mogelijk om veulen(s) hiervoor aan te melden. De collectie van de volgende veilingen vindt u tezijnertijd op de geheel vernieuwde veilingwebsite: www.kwpn.auction.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:57

Wij van wc-eend raden aan wc-eend :+
Wat een barre prijzen. Kom je als fokker nauwelijks uit de kosten. Aan de andere kant is er weinig interessant merriemateriaal gebruikt voor de geselecteerde veulens dus zijn de prijzen wel weer meer te begrijpen.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:25

Zo denk ik er ook over, Vvalar :')
T zijn nu geen wereldprijzen

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: KWPN Online Veulenveiling: "Het was heel spannend!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:35

Maar het zijn ook geen wereldveulens :D en dan druk ik mij nog voorzichtig uit :D

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: KWPN Online Veulenveiling: "Het was heel spannend!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:36

En ook nog leuk voor de normale mens. Prima zo toch.

Lizette581
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:48

Toch mooi dat je zo voor een normale prijs een veulen kunt kopen die ook nog nagekeken is door de dierenarts. Ook voor de verkoper prettig

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:50

Lizette581 schreef:
Toch mooi dat je zo voor een normale prijs een veulen kunt kopen die ook nog nagekeken is door de dierenarts. Ook voor de verkoper prettig


Daar zou ik toch niet al teveel van verwachten, vorig jaar liep er ook genoeg tussen waarbij ik mij afvroeg waar die veearts naar gekeken had :D

En hoe tref je ze aan tijdens het afspenen?

Lizette581
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:19

Coca2018 schreef:
Lizette581 schreef:
Toch mooi dat je zo voor een normale prijs een veulen kunt kopen die ook nog nagekeken is door de dierenarts. Ook voor de verkoper prettig


Daar zou ik toch niet al teveel van verwachten, vorig jaar liep er ook genoeg tussen waarbij ik mij afvroeg waar die veearts naar gekeken had :D

En hoe tref je ze aan tijdens het afspenen?


Hart, longen, gebit zoals voor elke veiling. Verschillende hadden een overbeet. Dit stond er keurig bij vermeld. Verder heeft de inspecteur er een blik op geworpen. Had alleen verwacht dat hierover wel wat bij de omschrijving zou staan. Of het veulen correct gebouwd is.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:22

Ons veulen hadden we ook aangeboden. We doen het voor de hobby en hadden geen wereldbedrag verwacht, maar 2500,- was mij toch net te weinig. Ik denk dat zijn 75% van de veulen door de eigenaar zelf zijn gekocht. Naar mijn idee was er ook weinig PR aan gegeven dat er nu al een veiling was.

Naja, voor ons een avontuur. Kleine druif loopt nog lekker in de wei en we zien wel wat we ermee gaan doen. En die uitspraak over wereldveulens, tja... ik denk dat 1% van de ruiters overweg kan met een wereldveulen, de rest heeft gewoon een leuk paard nodig die braaf zijn ding doet...

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:34

Daantjuh88 schreef:
Naja, voor ons een avontuur. Kleine druif loopt nog lekker in de wei en we zien wel wat we ermee gaan doen. En die uitspraak over wereldveulens, tja... ik denk dat 1% van de ruiters overweg kan met een wereldveulen, de rest heeft gewoon een leuk paard nodig die braaf zijn ding doet...


Helemaal mee eens maar die hoeven dan geen 5k+ te kosten als veulen... de 2.5 jaar opfok + risico + zadelmak maken komt er ook nog bij en dat is dan weer voor de gewone ruiter die gewoon een leuk paard zoekt niet meer rendabel. Dat de markt voor jonge sportpaarden nu doorgedraaid is wil niet zeggen dat dat over 3 jaar nog zo is.
Het mes snijdt aan 2 kanten: de paardensport ansich is in het amateur segment gewoon hobby en dat kost over het algemeen geld dan dat het winstgevend is.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:49

MariekeS_ schreef:
Daantjuh88 schreef:
Naja, voor ons een avontuur. Kleine druif loopt nog lekker in de wei en we zien wel wat we ermee gaan doen. En die uitspraak over wereldveulens, tja... ik denk dat 1% van de ruiters overweg kan met een wereldveulen, de rest heeft gewoon een leuk paard nodig die braaf zijn ding doet...


Helemaal mee eens maar die hoeven dan geen 5k+ te kosten als veulen... de 2.5 jaar opfok + risico + zadelmak maken komt er ook nog bij en dat is dan weer voor de gewone ruiter die gewoon een leuk paard zoekt niet meer rendabel. Dat de markt voor jonge sportpaarden nu doorgedraaid is wil niet zeggen dat dat over 3 jaar nog zo is.
Het mes snijdt aan 2 kanten: de paardensport ansich is in het amateur segment gewoon hobby en dat kost over het algemeen geld dan dat het winstgevend is.


Klopt, wij zouden dat zelf ook niet voor een veulen betalen. Ons eerste veulen hebben we gehouden, die is nu 3. Nog geen gekke dingen mee gehad gelukkig en thuis kunnen houden, dus qua kosten valt het mee. Maar als ze de opfok in moeten, mag je een zak geld erachter aan brengen :') wij hadden gehoopt boven de 3.000,-, we mogen hem kosteloos weer aanbieden op een volgende veiling, dus we gaan nog een poging wagen.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:17

Nou het was ook een rommeltje hoor. Met de fotodag wisten ze nieteens precies wanneer de veiling was ed. Hier ook teruggekocht. Dit veulen kwam wel uit een droomlijntje met ggk hengsten en grand prix paarden maar werd ook niet op geboden

De dierenarts checkt ze gewoon goed hoor, bij deze waren de ballen nog niet ingedaald en dat stond er ook bij

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:40

er zitten bij deze ronde wel interessantere veulens vind ik.