Bokker achter het topic: kionasuppie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:53

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
kionasuppie en Mare tijdens de dressuur.


Deze maand in de rubriek 'Bokker achter het topic' beantwoordt Bokker kionasuppie vragen over haar en haar paard Mare naar aanleiding van haar fototopic.

Stel jezelf eens voor aan de Bokkers die jou nog niet kennen!
Ik ben Vera, 18 jaar oud en woon in Drenthe. Van jongs af aan ben ik veel met dieren bezig geweest en op mijn 8e kreeg ik mijn eerste shetlander. Hierna volgde nog een eigen Welsh pony en heb ik van andere mensen paarden doorgereden recreatief. Ook heb ik twee jaar lang dressuurwedstrijden gereden en hiernaast doe ik ontzettend veel verschillende dingen met paarden. Van wedstrijden tot boscrossen en van werken aan de hand tot gewoon lekker tutten.
Ik heb een eigen pony, dit is Mare en hiernaast rijd ik op een KWPN merrie van iemand anders.
Mijn hobby's zijn netflix en lekker met mijn beesten bezig zijn, dit zijn er namelijk nog al wat.
In huis heb ik 4 ratten, 4 muizen, een kat, een Jack Russel en enkele visjes. Buiten huis heb ik dan nog de paarden. Deze staan ongeveer 5 minuten fietsen van mijn huis af.
Naast dat ik dus heel veelzijdig bezig ben met Mare hebben wij sinds een tijdje de sport Working Equitation ontdekt, hierin zijn wij serieus aan het trainen en we hebben enkele weken terug onze eerste officiële wedstrijd gehad. Daarvoor hebben we wel oefenwedstrijden gereden.

Kan je iets vertellen over je paardje Mare?
Ik denk dat ik over Mare wel een heel boek kan schrijven... Mare is mijn Once in a Lifetime paard welke twee jaar geleden op mijn pad is gekomen. Ik was opzoek naar een eigen paard en ben gaan zoeken op Marktplaats en Bokt. Mijn enige keiharde eis was dat ik er in mijn eentje onbezorgd mee naar buiten kon.
Echter heb ik mijn hele leven geroepen: 'ik wil geen Fjord want daar heb ik niks mee'.
Je raadt het al; ik kwam thuis met een Fjord. Tijdens het proefrijden waarin we gelijk langs een drukke weg en een stuk Veluwe zijn gereden heb ik mij geen moment onveilig gevoelt op haar.
Mare is dus een kruising Fjord, waarschijnlijk Fjord x New Forest en niet geboren in Nederland. Ze heeft een Deens paspoort en ik ben een eind gekomen om te achterhalen waar ze allemaal heeft gewoond. Toen ze 3 jaar oud was is ze naar Nederland gekomen.
En dan hoe omschrijf je haar karakter?... Mare is een paard die als ze je leuk vind echt voor de volle 100% voor je gaat, maar dit betekend uiteraard niet dat ze alles altijd direct snapt. Op buitenrit is ze heel relaxt maar toch voorwaarts. De bak vind ze erg moeilijk en daar kan ze ook als dingen te snel gaan heel onzeker van worden, hierin zijn wij goed op elkaar afgestemd.
Ze vind werkelijk alles leuk om te doen. Ik heb nog niks gevonden waarvan ik denk: 'hier doe ik haar geen plezier mee'.
Afbeelding
kionasuppie en Mare tijdens de speedtrail.

Waarom en hoe ben jij gaan denken; hé, Working Equitation lijkt me leuk?
Twee jaar geleden werd er hier in de buurt een TREC wedstrijd georganiseerd. Ik had Mare ongeveer een maand en dacht dat het wel leuk zou zijn als we mee gingen doen. dit vonden we allebei erg leuk en toen zijn wij lid geworden van de TREC Club Nederland.
Sinds vorig jaar is de TREC Club ook Traditionele Working Equitation wedstrijden gaan organiseren. Ik ben toen met Wendy (WendyBZ op bokt) mee gegaan en heb me op die wedstrijd nuttig gemaakt als cameravrouw.
Eigenlijk begon het toen al flink te kriebelen, dus zijn we thuis begonnen met oefenen. Het leuke aan TWE vind ik dat je 4 onderdelen rijd: Dressuur, Stijltrail, Speedtrail en het Runderwerk.
in die tijd was Mare nog doodsbang van koeien.. ondertussen wil ze niks liever dan achter ze aan rennen. We hebben enkele oefenwedstrijden gereden en toen ik merkte dat niet alleen Mare maar ook ik hier ontzettend veel plezier in had is dit snel uitgegroeid tot het fanatiek beoefenen van de WE sport.

Wat is jouw favoriete onderdeel van de WE wedstrijden en trainingen?
Mijn favoriete onderdeel? Ik denk dat dit 50/50 is tussen 2 onderdelen. De Speedtrail en het Runderwerk. Wat ik zo geweldig vind aan de Speedtrail is dat het niemand meer uit maakt of je pony perfect loopt, of hij continu de juiste aanleuning heeft en of het er wel netjes uit ziet. Je mag gewoon flink gassen en ondertussen heb je toch zo'n samenwerking dat je alle onderdelen correct moet uitvoeren. En het Runderwerk, ja wat is daar niet gaaf aan? Je werkt samen met je paard om binnen 90 seconden het voor jou gelootte rund uit de kudde te halen zonder dat de koeien alle kanten op vliegen.
Bij trainingen gaat alles meestal rustiger, maar als ik dan mijn favoriete onderdeel moet kiezen zijn het de runderwerktrainingen!

Ziet jouw trainingsschema er anders uit dan dat van een ‘normale’ dressuur- of springruiter?
Ik denk dat dat erg meevalt. In mijn trainingsschema kijk ik heel erg naar mijn paard. heeft ze een keer haar dag niet? gaan we lekker ons hoofd leegmaken in het bos en nemen we daar oefeningen mee zoals het hek, de brug, achterwaarts en een sprongetje. Is het een normale dag trainen we meestal dressuur.
Ik rijd 3 keer in de week waarvan 1 bosrit en 2x dressuur. Deze dressuur word 1 a 2 keer per maand afgewisseld met een stijltrail training. Ook hebben we minimaal 2x per maand les waarvan 1x altijd een volle dagtraining is. Dan oefen je twee onderdelen op een dag. Runderwerk oefenen wij thuis, op de plek waar mare staat hebben wij beschikking over rundvee welke ik dan van de ene wei naar de andere doe of bijvoorbeeld leer om de hele kudde te verplaatsen. Als er een rundertraining is dan oefenen wij het scheiden van een koe uit de kudde, onder begeleiding van een professional.

Heb je tips voor ruiters die zelf ook willen beginnen met WE?
Gewoon gaan! De Traditionele Working Equitation vanuit de TREC Club Nederland heeft 4 verschillende klassen waarin je zelf mag beslissen in welke je start. De eerste klasse is een echte beginners klasse en hier zit er bijvoorbeeld geen galop in de dressuurproef en mag de stijltrail in draf en stap gereden worden. Working Equitation kan ieder paard. Het gaat erom dat je als ruiter samen met je paard het werk op het veld voor elkaar krijgt, wat is vertaalt in een wedstrijd.
Uiteraard is het nooit erg om eerst eens een clinic te rijden of een les van een WE instructeur te nemen, maar ook het kijken op een wedstrijd hoe alles er aan toe gaat is al erg leerzaam.
Dus de tips kort samengevat:
1. Les/Clinic meedoen
2. Kijken/informatie vragen bij een wedstrijd
3. Gewoon doen
4. De aller belangrijkste: Have fun!
Kortom: Ik ben helemaal weg van deze sport en raad het iedereen aan om eens te proberen!

Hoe is de ‘community’ op wedstrijden en clinics, en hoe ervaar jij dit zelf?
Ik zelf ben erg fan van de sfeer die er op een wedstrijd hangt. Iedereen is behulpzaam, beantwoord vragen of wil je even helpen en ook moedigt iedereen elkaar aan en staat je bij als het voor jou gevoel wat minder ging. Je hebt ook mensen die je voor de wedstrijd nog nooit hebt gezien en die na de wedstrijd al voelen als iemand die er jaren rond loopt. Het is echt een grote familie.

Ben je trots op jullie prestaties en wat is nou echt een doel waar je naar streeft?
Ik ben ontzettend trots op onze prestaties! Mare heeft het tot nu toe voor elkaar gekregen om op de oefenwedstrijden als beste uit de bus te komen. Vorig jaar december zijn we overall als 2e geëindigd op een wedstrijd waar alleen Dressuur en Stijltrail gereden mocht worden voor ons (dit is een andere organisatie). En vorige maand heeft ze in een weekend alles gewonnen wat er daar te winnen viel! Inclusief snelste run met de koeien met maar liefst 17 seconden.
Wij hebben zeker een doel voor dit jaar! voor sommigen zou dit vreemd aankomen maar wij willen eind augustus mee doen aan het Europees Kampioenschap Traditionele Working Equitation! Wij gaan dan als Jeugdcombinatie, wat tot 21 jaar verreden wordt. We moeten hiervoor nog wel goed oefenen en rijden voor die tijd nog enkele wedstrijden, het grootste verschil gaat worden dat in de hoogste klasse je alle onderdelen op 1 hand moet rijden.

Zou je nog een keer voor een koudbloedig paard of pony kiezen voor in de WE?
Het maakt me compleet niet uit met wat voor ras ik in de sport rijd... Een warmbloed die bijvoorbeeld goed is in de dressuur en stijltrail kan wel veel te traag zijn in de speedtrail en het runderwerk. Of een tinker die minder spectaculair dressuur loopt kan heel erg wendbaar zijn. Dit kan natuurlijk ook compleet andersom zijn. Dat is het mooie aan WE je hebt zoveel onderdelen dat als je in een niet heel goed bent dat je in de andere wel goed kan zijn. Voor mij voorlopig nog Mare, en ik heb al een opvolger staan. Dit is een nu 1 jarige KWPN Hengst. Deze mag op wat uitstapjes na lekker paard zijn en dat zien we over een paar jaar wel weer.

Anoniem

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:06

Wat een gave tak van de paardensport, ik had er nog nooit van gehoord ;)

Heel veel succes met de komende wedstrijden! Hoeveel Nederlanders mogen er meedoen aan het EK?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:35

Mooi stuk Vera! *\o/*
Ook lekker wat extra bekendheid voor de sport, altijd leuk want hoe meer zielen hoe meer vreugd :D

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:58

Zo gaaf zus! Jullie gaan zo fijn, trots op jullie! *\o/*

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 06:54

Leuk om te lezen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:03

Leuk leuk leuk! Als mijn dame het leuk gaat vinden, gaan wij dit ook wel oppakken. Word altijd zo blij van WE als ik het zie :)

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:27

Heel leuk om te lezen!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:35

Leuk! *\o/* *\%/*

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:17

Mooi stukje Vera! Succes tijdens de Europese kampioenschappen straks!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:17

Geweldig leuk dat WE
Ga t zeker weer beoefenen als ik straks een paard heb wat t fysiek aankan .
Hopelijk is die in de maak nu

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:37

Wat leuk!

@bubblewrap ja het is nog een vrij onbekende tak inderdaad. maar wel erg leuk!
er mogen geloof ik gemiddeld 6 senioren en 4 junioren meedoen. echter omdat Nederland dit jaar het organiserende land is mogen er geloof ik per klasse (junoren en senioren) twee combinaties meer meedoen in de individuele wedstrijd.

@_l_amanda_l_ inderdaad beetje bekendheid is nooit weg! hoop dat hierdoor meer mensen de sport mogen ontdekken

@Coronalime :D lief
@NatasjavE fijn dat het leuk is om te lezen!
@Skippy01 Vast wel! het is zo divers dat veel paarden het erg leuk vinden! hoop je een keer op wedstrijd te zien!
@Niqui Dankjewel!
@Kaylah Dankjewel! Heb van de week definitief te horen gekregen dat we mee mogen doen dus we hebben er ontzettend zin in!
@zinzi_jewel het is zeker leuk! Ben erg benieuwd of ik je een keer ga zien!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:38

Gaat jaren duren hoor
Mijn merrie kan dit niet meer .
Helaas
Hoop op haar baby in de maak straks WE te kunnen doen

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:51

kionasuppie schreef:
Wat leuk!
@Skippy01 Vast wel! het is zo divers dat veel paarden het erg leuk vinden! hoop je een keer op wedstrijd te zien!


Eerste les is gepland - puur toeval eigenlijk, stalgenootje kent Ingrid van een TREC clinic, en we hebben nu met 3 stalgenoten een WE les bij haar gepland voor over een paar weken :)

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:38

@zinzi_jewel maakt niet uit! ook mensen die komen kijken en supporten zijn we altijd erg blij mee! misschien zie ik je wel eens?
@Skippy01 Wat leuk! ben erg benieuwd zeg! veel plezier iniedergeval!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:39

Volgtopic lijkt me ook wel wat. Ik plaats de foto's wel }:) O:)

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:06

WendyBZ schreef:
Volgtopic lijkt me ook wel wat. Ik plaats de foto's wel }:) O:)


Dat is een deal :')

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Bokker achter het topic: kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:19


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:48

Vrijdag onze eerste WE les gehad. Voor een vierjarig paard met nét wat basisknopjes (stap, draf, galop, stuur) erop, heeft ze me positief verrast! Garrocha pakken: geen probleem. Brug: even twijfel, maar gedaan. Bel: geen probleem, kun je die eten? De poort was een dingetje: ze kent natuurlijk nog helemaal geen zijwaartse gang onder de man ;)

Afbeelding