Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:45

rtl nieuws
Western


Cowboyhoed op en stunts doen op een paard: hierbij denk je waarschijnlijk niet meteen aan een 9-jarig meisje uit Brabant. Toch doet Robin van der Heijde uit Udenhout momenteel mee aan het WK Westernrijden in het Amerikaanse Texas.

En dat gaat, zeker voor een meisje van haar leeftijd, lang niet slecht. Maandag was de eerste wedstrijd: cutting. "Daarbij moeten ze met een paard in een kudde koeien rijden om er één uit te halen", legt moeder Patty uit. "Die koe moet er dan zo lang mogelijk uit blijven."

Koeien opjagen
"Zo'n race duurt 2,5 minuut en in die tijd kun je twee of drie koeien uit de kudde halen", zegt Patty. "Dat deed ze heel goed, zeker voor haar leeftijd. De cowboys hier waren onder de indruk. De andere deelnemers zijn allemaal tussen de 15 en de 18, ze deed het echt heel goed." Robin eindigde niet bij de eerste tien, die doorgaan naar de finale, maar ook zeker niet onderaan. "Een beetje in de middenmoot."

Niet zo gek als je bedenkt dat Robin in Nederland maar vier of vijf keer heeft geoefend met een kudde koeien. "Je zag duidelijk het verschil met de deelnemers die hier wel ervaring mee hebben", zegt Patty. "In Nederland hebben we melkkoeien, die kun je niet opjagen. Hier hebben ze allemaal vleeskoeien, die kunnen dat beter lijden."

Amper Engels
Zeker in de staat Texas doen veel mensen aan cutting. Patty is met Robin en haar man ook al op een echte cutting ranch geweest. "Dan zie je echte cowboys enzo, dat gaat er heel anders aan toe dan bij ons. De dieren worden gewoon nog met de teugels aan het hek gebonden, de cowboys zitten pruimend op het paard. Op de snelweg zie je ze rijden met van die open trailers waar de paarden dan al helemaal opgetuigd op staan."

Robin heeft het naar haar zin, zegt haar moeder. En het rijden gaat goed, ook al rijdt ze niet op haar eigen paard. "Voor de wedstrijd van gisteren kreeg ze een heel lief dier toegewezen, waar ze echt een connectie mee had. Ze kan natuurlijk amper Engels, maar begint de meeste commando's wel goed te begrijpen. De aanwijzingen van de cowboys tijdens de wedstrijd kon ze goed volgen!"

Alleen de manege
In Nederland mag het warm zijn, in Texas is het helemaal zweten met elke dag temperaturen rond de 40 graden. Gelukkig hebben ze overal airco en ventilatoren. "Ook voor de paardenboxen ja", lacht Patty. Robin heeft nog wedstrijden op twee onderdelen en dan is het avontuur voorbij.

Of bijna voorbij, want ze blijven nog drie weken in Amerika. "Daar verheug ik me heel erg op. Anders hadden we in anderhalve week alleen de manege gezien en niets van Texas. Ik ben blij dat we dat hebben gedaan."

Bekijk hier een video.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:10

Jammer dat het filmpje na 1min niet verder gaat. En je ziet de eerste minuut ook niks gebeuren.

Wel cool dat een 9-jarige tussen veel oudere meestrijd.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:47

Super stoer! veel succes nog Robin!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:48

Super stoer!!

Anoniem

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:17

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe ze zich hiervoor heeft weten te kwalificeren als Nederlandse? Als je maar vijf keer met Nederlandse koeien hebt geoefend, hoe kom je dan aan een ticket voor een Amerikaans WK? Of is ze regerend Nederlands kampioen hierin?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:46

Bij mij ging het filmpje wel verder? Je ziet ze in ieder geval een koe van de kudde af houden; schattig en stoer tegelijk, zo'n klein poppetje tussen grote cowboys en dan gewoon die koe tegenhouden. En in de middenmoot eindigen als 'uk' die amper echt met koeien heeft kunnen werken...al was ze laatste geworden, ze flikt 't toch maar.

Puntje van kritiek: wereldtitel wildwestpaardrijden... :')

Klein beetje research had geen kwaad gekund, RTL >;) .
Ze heeft zich trouwens gekwalificeerd via het Belgische team, volgens Bit: https://www.bitmagazine.nl/actueel/nege ... ika/94034/ gewoon via wedstrijden rijden. Ze doet ook reining en dat zal ze dan ook wel niet bijster slecht doen als juniortje.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:10

Ik vraag me ook af hoe ze daar terecht komen? Kan me voorstellen dat heel veel Amerikaanse kinderen veel meer ervaring hebben.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:14

Er zijn genoeg koeien en zelfs bizons in NL en BE om cutting mee te oefenen.

Wel een gave ervaring voor die meid!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:26

Wel leuk maar raar dat je geen eigen paard hebt. Je bent dus afhankelijk van het paard dat je krijgt toegewezen. En een combinatie en afgestemd op elkaar ben je niet. Wel raar.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:14

Suzanne F. schreef:
Wel leuk maar raar dat je geen eigen paard hebt. Je bent dus afhankelijk van het paard dat je krijgt toegewezen. En een combinatie en afgestemd op elkaar ben je niet. Wel raar.


Ik heb het linkje van bit gekeken:
Haar eigen paard zal Robin moeten missen in Texas. De deelnemers, die van over de hele wereld komen, krijgen een paard toegewezen door de organisatie. Paarden invliegen is namelijk nogal prijzig. “Het kost zo’n tienduizend euro om een paard daarnaartoe te vliegen. Daarom worden er daar paarden verloot tussen de teams.”

Ik vind het super knap van haar!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:30

Suzanne F. schreef:
Wel leuk maar raar dat je geen eigen paard hebt. Je bent dus afhankelijk van het paard dat je krijgt toegewezen. En een combinatie en afgestemd op elkaar ben je niet. Wel raar.


Ze willen het redelijk toegankelijk houden, ook voor de minder kapitaalkrachtigen, alleen maar mooi vind ik! En het gaat om je ruiter skills natuurlijk waarbij de paarden via loting verdeeld worden dus iedereen heeft hetzelfde nadeel.

Overigens is er in NL prima op de koeien te oefenen. Kwestie van prioriteiten bij de ruiter. Waarbij ik me haar keuze voor reining zeker goed kan voorstellen. Cutting en teampenning is echt wat anders en, vooral, vereist een ander type paard. Zijn vaak eigenzinnige donders, moet maar net je type zijn :)

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:31

Wat super stoer :D

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:51

Wat gaaf en wat knap!
Spannende tijd.
Heel veel succes

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:24

xyzutu2 schreef:
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe ze zich hiervoor heeft weten te kwalificeren als Nederlandse? Als je maar vijf keer met Nederlandse koeien hebt geoefend, hoe kom je dan aan een ticket voor een Amerikaans WK? Of is ze regerend Nederlands kampioen hierin?


Waarschijnlijk door haar leeftijd categorie, heb zelf een aantal keer tegen haar gereden in de beginners klassen, omdat er vaak niet genoeg animo is in onze regio van andere kinderen van haar leeftijd.

Vind het erg leuk voor haar dat ze in Texas mag rijden.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:27

Bij mij werkt het filmpje niet meer als 7 seconden :+

Ik vind het toch stoer van haar als 9 jarige!

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:30

You go girl !
Wat een super gave ervaring zo :j

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:29

Het is een aqha world jeugd show waarin jeugdruiters uit alle landen kunnen deelnemen. Dus elk land kan zelf een team samenstellen en inschrijven.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Robin (9) strijdt in Texas om wereldtitel westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:03

filmpje in de OP valt bij mij ook snel uit. Zie haar enkel binnen komen en dan poef weg beeld.