Goed ademen zorgt voor beter contact tussen paard en ruiter

Moderators: Polly, Dani, khirshanta, Leo, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Goed ademen zorgt voor beter contact tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:30 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl / Persbericht Paardenfeest
Ruiters

Afbeelding
Foto: Marjoow

Ademhaling wordt nog veel te weinig gebruikt door ruiters. Zonde, want juist met een goede ademhaling is ongelofelijk veel winst te behalen. In de omgang tussen ruiter en paard is juiste ademhaling van groot belang. Natuurlijk kan elke ruiter ademhalen, anders zou leven lastig worden. Maar de kracht van adem wordt door ruiters veel te vaak onbenut gelaten. Een goede ademhaling helpt je zenuwstelsel te kalmeren bij stress. Als jouw zenuwstelsel kalm is, zal je paard ook rustiger worden. Met goede ademhalingsoefeningen kan al snel een verrassend resultaat geboekt worden.

De juiste ademhaling biedt paard en ruiter meer ruimte
De adem kan letterlijk ruimte geven. Een ademhaling die alle ruimte benut, maakt het lichaam flexibeler, veerkrachtiger en daarmee gevoeliger voor de communicatie met je paard. Je kunt zijn bewegingen makkelijker opvangen, je eigen balans verbetert, je hulpen komen beter door en je voelt het sneller als je paard ergens dreigt te blokkeren of zijn balans dreigt te verliezen. In feite is de adem het begin van elk contact en elke training met je paard. Als je leert om je adem goed te gebruiken, kun je hiermee afstemmen op je paard. Zo wordt jullie contact steeds beter.

Wat kun je doen om je ademhaling te verbeteren
Volgens Jolien Dalenberg begint het allemaal met waarnemen en je bewust worden van je adem. Pas als je je bewust bent van je adem, kun je hem gaan aanpassen en verbeteren. Liggend op je rug is dit het makkelijkst. Hoeveel adem kun je toelaten. “Haal” je adem, of stroomt het moeiteloos naar binnen? Waar in je lichaam voel je dat je adem ruimte in neemt? Door alle spieren die je niet nodig hebt te ontspannen, geef je jouw adem meer ruimte. Door je uitademing steeds iets langer te laten zijn dan je inademing, zal jouw zenuwstelsel beginnen te kalmeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:33

Nieuwsredactie schreef:
Ademhaling wordt nog veel te weinig gebruikt door ruiters.

Echt waar? Mijn ervaring is dat als ik mijn ademhaling niet gebruik ik al gauw mijn bewustzijn verlies.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:43

Kuggur _O-

- ENDURANCE en MENDURANCE MARATHON SOMEREN http://endurancesomeren.com
Every journey starts with one single step.......

Tica_81

Re: Goed ademen zorgt voor beter contact tussen paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:48

Wat een adembenemend stukje tekst. :+

Deja Moo: The feeling that you've heard this bull before.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:58

Volgens een oud gezegde, verwerkt in een liedje: Laat alles wat ademt in Vrede bestaan.

Bedankt voor de koffie!

Aurero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:33

Let er dan wel op dat je op de juiste manier ademt! De meest rustgevende manier voor een mens om te ademen doe je door je ademhaling laag te houden, dus bij je buik. Als je door je borst ademt kan dit signalen van stress en angst uitstralen. Dit heb ik geleerd tijdens een ademhalings therapie.

Dus gouden tip: gebruik je buik bij het ademhalen!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:56

Aurero schreef:
Let er dan wel op dat je op de juiste manier ademt! De meest rustgevende manier voor een mens om te ademen doe je door je ademhaling laag te houden, dus bij je buik. Als je door je borst ademt kan dit signalen van stress en angst uitstralen. Dit heb ik geleerd tijdens een ademhalings therapie.

Dus gouden tip: gebruik je buik bij het ademhalen!

Dit en zucht eens diep bij spanning, werkt ook goed

En toen pakte god de beste paarden bij de puntjes van de oren vast en doopte hij ze in gouden verf. En zo werd het fjordenpaard geboren :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:58

Mijn instructrice nadat ze uitleg heeft gegeven ".... en ook nog blijven ademen!".
Wordt wel degelijk aandacht aan gegeven :D

Een lekkere eigenwijze pony op stal: Bijnaam op stal Stekelvarken bijnaam op Bokt Überpony

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:07

rien10 schreef:
Mijn instructrice nadat ze uitleg heeft gegeven ".... en ook nog blijven ademen!".
Wordt wel degelijk aandacht aan gegeven :D

Ik wou net zeggen, zo heb ik er ook gehad. Lang niet allemaal hoor, maar degenen die ik het fijnste vond zeker wel. Meteen doorgestuurd naar ons mam, zij helpt me al jaren en is degene die het het vaakst herhaalt, vaak net op het moment dat ik het even vergeet of dreig te vergeten. Werkt zeker, proefondervindelijk duidelijk geworden :j

Ik werk in opdracht! Als je benieuwd bent naar mijn kleurrijke werkjes, kijk dan even op mijn facebook ofmijn site :)

Don't worry, be hippie :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:31

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Echt waar? Mijn ervaring is dat als ik mijn ademhaling niet gebruik ik al gauw mijn bewustzijn verlies.
:D :') :')

*\o/* Vera drachtig van Henkie-> 13 april 2017 een mini Vera of mini Henkie *\o/* *\o/* *\o/*
*nog 9 dagen te gaan*

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:35

Tijdens mijn lessen behandel ik dit stukje zeer zeker.
Zodra je naar de buikademhaling gaat,kan je lichaam beter ontspannen, een ontspannen houding zit steviger en je zit dieper in het zadel.

Zit je met je ademhaling hoog,dan trek je automatisch je schouders mee omhoog, zo krijg je spanning tussen de schouders en schouderbladen.
Doordat de schouders omhoog getrokken zijn,zit je minder diep in het zadel en tast dit je balans aan.

Naast buikademhaling is het tempo van ademhaling ook heel belangrijk. Heel veel ruiters gaan ademhalen op het tempo van het lichtrijden. Je moet op je normale tempo ademhalen, tempo van het lichtrijden ligt vaak vele malen hoger dan het normale tempo.

Dus ademhaling is idd een zeer belangrijk onderdeel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:26

Mindfullness...

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:06

Ik heb het sowieso al vroeg geleerd, maar ook omdat ik toen ik net begon met paardrijden vaak pijn in mijn buik/zij/schouder kreeg.
Verder als ik spanning heb zucht ik idd een keer diep en dan gaat het weer beter.

Just me! and you? and everyone else...
I thought i was the only one

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:19

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Daar ging mijn koffie. :+

De sleutel tot de waarheid is voortdurend vragen stellen, want twijfel leidt tot vragen en vragen leiden ons tot de waarheid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:20

Het paard van mijn instructrice loopt zzlicht en ik heb er regelmatig op gereden. Dit dier stond al stil als je te diep uitademde. Je ademhaling was daarop gewoon een hulp.

Run and be happy. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:27

Ik vind de kracht van ademhaling ook bijzonder. En ook manegepaarden kunnen daarvoor open staan, maak ik regelmatig mee.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:33

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Ik zat al te wachten op zo'n reactie _/-\o_

Buiten dat wel goed dat er extra aandacht aan wordt besteed!

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:15

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:

_/-\o_ :')

Kom gezellig over hoeven kletsen op de faceboekgroep natuurlijk bekappen
natuurlijk bekappen en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:53

Kuggur schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Klasse :):):)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie