Paard zwaar mishandeld in de wei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:28

Paardenfann4 schreef:
Bijzonder verhaal. Maar als daar continu toezicht was, waarom heeft niemand iets gezien dan? Ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel paarden er zwaargewond uit een wei komen en dat er nooit iemand iets opvalt. Ik zeg niet dat dit door een "beul" is gedaan want ook daar heb ik mijn vraagtekens bij. Al lopen er genoeg mensen met een kronkel rond die dat zouden kunnen doen. Maar toch blijft het raar dat paarden zwaar gewond raken en nooit iemand daar iets van ziet of merkt.


Omdat er niet iedere seconde een persoon naar elk individueel paard staat te staren, en omdat de paarden niet in bubbelfolie verpakt in hun eentje op de wei staan. Een klap van een ander paard bijvoorbeeld daar is maar een seconde voor nodig. En dat hoeft ook geen klap te zijn die in een ‘gevecht’ gebeurt, kan ook even jolig doen zijn geweest, naast elkaar rennen en elkaar aantikken, noem maar op. Als een hele groep aan de stuiter gaat valt dat wel op en wordt er ook echt wel gekeken of het goed gaat, en dat gaat ook eigenlijk altijd goed. Maar even jolig doen gebeurt nou eenmaal weleens in een groep, eentje die een ander raakt ook, 99 vd 100 keer zonder gevolgen. Maar als het wel fout gaat kan dat in een seconde zijn, terwijl iemand die het terrein op loopt bijvoorbeeld wel iets langer nodig heeft.

Je kunt ze nou eenmaal niet 100% van de tijd in de gaten houden. Hier in 15 jaar tijd op deze stal met tientallen verschillende paarden 2 ongelukken die niemand heeft zien gebeuren. Eentje was dus mijn paard, de andere een 25-jarige merrie die midden in de nacht over de 2 meter hoge zijwand van haar stal gekomen moet zijn en ondersteboven in een ruimte met een hoop landbouwmateriaal/ijzer terecht kwam. In een ruimte die voor de paarden absoluut ontoegankelijk was, tenzij dus over die wand heen. Compleet onlogisch, want ze had ook over de deur gekund, die een stuk lager is en in het gangpad uit komt. Maar toch gebeurde het. En midden in de nacht heeft uiteraard ook niemand iets gezien, dus de toedracht zal nooit iemand weten.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:57

Oh wow wat een verwondingen.

Kan me niet voorstellen dat dit dier rustig is blijven staan tijdens de mishandeling, lijkt mij eerder een vreselijk ongeluk.
Zelfs voor een aanval van hond, hoewel het linkerbeen wel heel erg gerafeld is, ziet het er nog te netjes uit.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:27

Maar als er gesneden was, lijkt het mij dat de wonden minder rafelig zouden zijn geweest. Vind het ergens maar een vreemd verhaal. Lijkt wel of mensen die zoiets overkomt de schuld over willen schuiven naar iets anders zodat het niet door de manier van houden komt. Ben benieuwd wat voor soort heining er staat.
En ook gek dat het op beide benen even hoog is. En mijn paard heeft zich ook heel wat keren verwond en dan was er niets eens iets geks in de wei te zien of wat dan ook.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:35

Ik woon zelf ook hier in de buurt. Helaas is het zo dat hier vaker lugubere dingen gebeuren. Jaar terug was er een of andere gek die ledematen van dieren in de stad ophing. Zo gaat dat helaas hier...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:07

De omheining is van gladde ijzerdraad,dit las ik op FB. Als een paard met volle snelheid tegen deze draad rent gaat het dwars door de benen heen,alleen al door de klap springt de huid open.
Ik denk ook aan een ongeluk door het paard zelf.Een mens die eerst in het ene been snijd en daarna het andere been pakt op dezelfde hoogte? lijkt me stug.Geen enkel paard blijft staan bij heftige pijn, zelfs met een praam om niet. Heel erg voor deze jaarling,maar ook gladde ijzerdraad is gevaarlijk,in elke omheining zit gevaar in als paarden raar doen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:03

Een samurai zwaard kom je nog wel eens tegen, de echte zijn goed scherp.

Mensen die denken dat prikpaaltjes in de wei veilig zijn, die zijn vergeten dat zo'n paaltje als hij breekt en ondersteboven aan de draad hangt, die punt wel eens helemaal in de buik van het paard kan komen, zoals het paard van een bokker een tijdje geleden.

Het blijft lastig vast te stellen of het het opzet of een ongeluk was als niemand wat heeft gezien.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:49

Zelfs de houten weidepalen zijn gevaarlijk.Een paard van mij is een keer door de omheining [schriklint]heen gegaan,paal brak af en de scherpe punt spieste in haar been.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:04

Citaat:
De omheining is van gladde ijzerdraad,dit las ik op FB.


Ja en dat geeft niet veel mee, en als een paard daar met volle vaart tegen aan knalt dan kan ik me deze verwondingen goed voorstellen..

Citaat:
Een samurai zwaard kom je nog wel eens tegen, de echte zijn goed scherp.


Dus jij denkt dat iemand met een samurai zwaard dit paard heeft toegetakeld? Denk dat de verwondingen er dan wel heel anders uit zouden hebben gezien en niet zoals deze ;)

Ik vind het onwaarschijnlijk dat iemand deze verwondingen heeft aangebracht bij dit paard. Ik zou dat dan zo voor me zien, man loopt met halster de wei in en moet eerst een 1 jarig paard gaan vangen(succes gegarandeerd :+ ), daarna doet hij dit 1 jarige paard een praam om, om het paard vervolgens in zijn benen te snijden, en de man (of vrouw) komt daar mee weg zonder verwondingen.. Ik kan me dit dus echt niet voorstellen..

Maak regelmatig gebruik van de praam tijdens het scheren, het helpt wel iets maar niet zodanig dat ze alles toelaten en niks meer voelen..

Als het wel door een persoon is aangericht zou deze van mij een hele poos in hotel traliezicht mogen worden opgesloten ;)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:07

Wie zegt dat het door een persoon gedaan is? Het kunnen ook meerdere mensen zijn geweest. Een jaarling is nog lang niet zo sterk en heeft nog lang niet het zelfde vermogen om zich te verdedigen dan een volwassen paard. Paar zware sterke mannen erbij en je hebt het paard zo stil...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:32

En hoe en met wat hebben ze dan volgens jou deze verwondingen toe gebracht?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:35

Jeetje dat gespeculeer hier, verschrikkelijk. Als er geconstateerd is dat het mishandeling was, hoezo wordt er hier dan over gediscussieerd? Als hij in de draad is gerend zou er sporen van bloed moeten liggen op die plek. Daar zal vast wel naar gezocht zijn hoor. In plaats van discussiëren, toon een beetje respect richting de eigenaren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:40

Pepperrr schreef:
Wie zegt dat het door een persoon gedaan is? Het kunnen ook meerdere mensen zijn geweest. Een jaarling is nog lang niet zo sterk en heeft nog lang niet het zelfde vermogen om zich te verdedigen dan een volwassen paard. Paar zware sterke mannen erbij en je hebt het paard zo stil...


En toch lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk.. Er is ook totaal geen bewijs voor dat het door een persoon is aangericht.

Valt me steeds meer op, als een paard met verwondingen de wei uit komt dat er meteen word geroepen dat het dier mishandeld is.. Maar denk dat het eerder onwetendheid is als iets anders. En helaas halen paarden en vooral jonge paarden nog wel eens zichzelf in de nesten willen werken..

Citaat:
Als hij in de draad is gerend zou er sporen van bloed moeten liggen op die plek.


Hoeft niet altijd.

Citaat:
Als er geconstateerd is dat het mishandeling was, hoezo wordt er hier dan over gediscussieerd?


Waar is dat bewijs dat het dier mishandeld is? Of is het enige "bewijs" dat er nergens sporen van bloed zouden liggen? Als het dier in zijn benen is gesneden zou er toch ergens op een andere plek in de wei sporen zouden moeten liggen? Maar aangezien hier dus geen sporen onderzoek is gedaan door de politie en in ieder geval niks is gevonden wat wijst naar een mishandeling behalve de verwondingen, kun je niet zomaar gaan roepen dat het dier is mishandeld.

Wat niet wegneemt dat dit inderdaad heel erg vervelend is voor paard en eigenaar..

Edit: wonden zien er niet uit alsof ze met een mes zijn veroorzaakt maar eerder alsof er een kaasschaaf overheen is gegaan..

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:45

Oké prima dat jij en ik een andere mening hebben maar niemand heeft wat aan de discussie want 1 dit gaat de eigenaren toch niet bereiken 2 dit gaat de politie niet bereiken. Soms zie ik mensen helemaal op een discussie ingaan op bokt en snap ik het nut daarvan echt niet. En in dit geval vind ik het geen stijl hebben om erover te discussiëren. Dus bij deze trek ik mij weer terug uit het topic :)

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:11

Heel eerlijk ziet dit er voor mij ook gewoon uit als draadwonden.
Heel vervelend maar verder wel te genezen. Met de pezen door is een eventuele sportcarrière wel niet meer zeker.

Gladde ijzerdraad snijd als een mes en bloed zie je er vaak niet meer op.

Ooit een merrie gekend die exact dezelfde wonden had (maar dan aan 1 been), die had ook in het ijzerdraad gehangen (We vonden uiteindelijk bloedsporen naast de omheining, draad was intact) en idd alles door tot op het bot.

Of een merrie die letterlijk de schedel open had tussen de oren. Eigenaar vond in eerste instantie ook niets in de weide en de enge verhalen over mensen met bijlen staken ook de kop op.
Na lang en grondig zoeken bleek ze zich opengehaald te hebben aan een (ijzeren) dakgoot.

Paarden zijn kampioenen in zich verwonden op onmogelijke manieren.

Er bestaan echter ook zieke mensen die graag dieren verwonden en die horen achter slot en grendel.

Wat de toedracht ook is, sterkte voor de eigenaars en hopelijk geneest hun veulen.

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:02

sureido schreef:
Oké prima dat jij en ik een andere mening hebben maar niemand heeft wat aan de discussie want 1 dit gaat de eigenaren toch niet bereiken 2 dit gaat de politie niet bereiken. Soms zie ik mensen helemaal op een discussie ingaan op bokt en snap ik het nut daarvan echt niet. En in dit geval vind ik het geen stijl hebben om erover te discussiëren. Dus bij deze trek ik mij weer terug uit het topic :)


Hoewel jij dit ongetwijfeld niet meer leest, wil ik er wel op in gaan.

Dat het de politie of de eigenaren niet zal bereiken, weet ik niet. Dat de eigenaren en het paard niet beter worden van de discussie, dat klopt. Maar het bereikt wel een heleboel anderen. Die nu ook kunnen leren inzien dat lang niet alle verwondingen aan een paard het gevolg hoeven te zijn van een potentiële beul. Leren inzien hoe dom en onhandig paarden kunnen zijn. Hiermee in de midden gelaten of het paard slachtoffer is van een mishandelaar of van zichzelf. Slachtoffer zijn de eigenaren en het paard sowieso.

En daarmee kan een potentiële massahysterie (paard heeft wond, dus een beul, dus help is min paard op stal-wei-paddock nog wel veilig) worden ingedamd / voorkomen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:20

sureido schreef:
Jeetje dat gespeculeer hier, verschrikkelijk. Als er geconstateerd is dat het mishandeling was, hoezo wordt er hier dan over gediscussieerd? Als hij in de draad is gerend zou er sporen van bloed moeten liggen op die plek. Daar zal vast wel naar gezocht zijn hoor. In plaats van discussiëren, toon een beetje respect richting de eigenaren.


Je speculeert hier zelf ook.
Daarnaast mag hier toch gewoon op gereageerd worden? Of is dit weer zo'n topic waar je alleen maar "ahh wat zielig" mag zeggen?

Heel vervelend voor de eigenaar, maar deze heeft het zelf toch openbaar gemaakt of niet dan?!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:21

Rocamor schreef:
sureido schreef:
Oké prima dat jij en ik een andere mening hebben maar niemand heeft wat aan de discussie want 1 dit gaat de eigenaren toch niet bereiken 2 dit gaat de politie niet bereiken. Soms zie ik mensen helemaal op een discussie ingaan op bokt en snap ik het nut daarvan echt niet. En in dit geval vind ik het geen stijl hebben om erover te discussiëren. Dus bij deze trek ik mij weer terug uit het topic :)


Hoewel jij dit ongetwijfeld niet meer leest, wil ik er wel op in gaan.

Dat het de politie of de eigenaren niet zal bereiken, weet ik niet. Dat de eigenaren en het paard niet beter worden van de discussie, dat klopt. Maar het bereikt wel een heleboel anderen. Die nu ook kunnen leren inzien dat lang niet alle verwondingen aan een paard het gevolg hoeven te zijn van een potentiële beul. Leren inzien hoe dom en onhandig paarden kunnen zijn. Hiermee in de midden gelaten of het paard slachtoffer is van een mishandelaar of van zichzelf. Slachtoffer zijn de eigenaren en het paard sowieso.

En daarmee kan een potentiële massahysterie (paard heeft wond, dus een beul, dus help is min paard op stal-wei-paddock nog wel veilig) worden ingedamd / voorkomen.


Hier sluit ik me bij aan :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:17

CharmingS schreef:
Citaat:
De omheining is van gladde ijzerdraad,dit las ik op FB.


Ja en dat geeft niet veel mee, en als een paard daar met volle vaart tegen aan knalt dan kan ik me deze verwondingen goed voorstellen..

Citaat:
Een samurai zwaard kom je nog wel eens tegen, de echte zijn goed scherp.


Dus jij denkt dat iemand met een samurai zwaard dit paard heeft toegetakeld? Denk dat de verwondingen er dan wel heel anders uit zouden hebben gezien en niet zoals deze ;)

Ik vind het onwaarschijnlijk dat iemand deze verwondingen heeft aangebracht bij dit paard. Ik zou dat dan zo voor me zien, man loopt met halster de wei in en moet eerst een 1 jarig paard gaan vangen(succes gegarandeerd :+ ), daarna doet hij dit 1 jarige paard een praam om, om het paard vervolgens in zijn benen te snijden, en de man (of vrouw) komt daar mee weg zonder verwondingen.. Ik kan me dit dus echt niet voorstellen..

Maak regelmatig gebruik van de praam tijdens het scheren, het helpt wel iets maar niet zodanig dat ze alles toelaten en niks meer voelen..

Als het wel door een persoon is aangericht zou deze van mij een hele poos in hotel traliezicht mogen worden opgesloten ;)


Het was zomaar een voorbeeld, ik weet niet wat er is gebeurd.
Een metalen stroomdraad is ook glad, mijn paard rende daar wel eens doorheen en had dan alleen streepjes op zijn huid en de draad brak altijd.
Er zijn inmiddels heel veel paarden mishandeld, vraag je daar maar eens over af hoe dat is gebeurd als ze een paard met een scherp voorwerp van achter verwonden.

Er zijn gewoon verschillende opties en wat de ware aard is zal niemand ooit achterkomen vrees ik.

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:25

Een paard op mijn vorige stal heeft een knal gehad van een ander paard. Gevolg: diepe "steek"wond naast de vulva.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:26

Citaat:
Het was zomaar een voorbeeld, ik weet niet wat er is gebeurd.
Een metalen stroomdraad is ook glad, mijn paard rende daar wel eens doorheen en had dan alleen streepjes op zijn huid en de draad brak altijd.
Er zijn inmiddels heel veel paarden mishandeld, vraag je daar maar eens over af hoe dat is gebeurd als ze een paard met een scherp voorwerp van achter verwonden.

Er zijn gewoon verschillende opties en wat de ware aard is zal niemand ooit achterkomen vrees ik.


Ik heb vaker gezien dat de draad niet brak, en dan is zo'n ijzerdraad toch best scherp. Als je naar deze verwonding kijk dan geloof ik niet dat dit door een persoon is gedaan, en als dit wel het geval is vraag ik me echt af hoe deze persoon dit voor elkaar heeft gekregen..

Daarnaast is dit paard niet van achter bewerkt.. En hoe ze dat van achteren veroorzaken hoef ik niet over na te denken, maar dat is een heel andere discussie ;)

En ja er zijn veel meldingen van dierenmishandeling, en dat is iets wat mensen snel denken als hun dier is verwond en niemand weet wat de oorzaak is..

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:27

Pepperrr schreef:
Wie zegt dat het door een persoon gedaan is? Het kunnen ook meerdere mensen zijn geweest. Een jaarling is nog lang niet zo sterk en heeft nog lang niet het zelfde vermogen om zich te verdedigen dan een volwassen paard. Paar zware sterke mannen erbij en je hebt het paard zo stil...



Euh, mijn jaarlingSHET stond vanwege een operatie aan de buik op een klein afgesloten stukje. Om hem zn beentjes te laten strekken wandelde ik een klein stukje met hem.
Maar na 1 week was het levensgevaarlijk geworden voor hem en mij. Hij tikte mij aan met 1 van zijn achterbenen, zeker weten van wel dat ik dat gevoeld heb. Laat staan dat ik hem goed kon houden. Kon hem af en toe ook nog maar net houden.

Dus niet te snel roepen dat een jaarling niks kan, moeten minstens 3, waarvan 2 heel kundig met een mes of samoeraizwaard (really?? >;) ) zijn om tegelijk 2 evenredige snijwonden te krijgen waarbij nummer 3 het dier vasthoud.


Echt het verhaal wordt met de minuut gekker.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:32

Citaat:
Dus niet te snel roepen dat een jaarling niks kan, moeten minstens 3, waarvan 2 heel kundig met een mes of samoeraizwaard (really?? >;) ) zijn om tegelijk 2 evenredige snijwonden te krijgen waarbij nummer 3 het dier vasthoud.


Kun je na gaan dat die van jou nog klein is, paard waar het hier om gaat is een friesse jaarling. Mag je toch van goeie huizen komen wil je die houden als ze gaan lopen :')

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:50

Daarom.

Hoe vaak lezen we hier wel niet dat een paard iets niet wilt de eigenaar tot 100 moet tellen, vooral moet fluiten/ zingen om ademhaling ed onder controle te houden, rust moet uitstralen enz enz enz.
En onze paarden vertrouwen en kennen ons!

Nee dan komen er een aantal kerels op de wei die je niet kent, oke je gaat kijken want je bent nieuwsgierig, maar ze stralen toch iets uit wat je niet kent en onzeker maakt. Maar je laat je braaf pakken en toetakelen aan 2 benen zonder 1 kik te geven.

Nee sorry, dat komt er bij mij niet in.


Als ze het dier tegen haar wil in vast hebben gehouden zou je ook kleine wondje aan het hoofd oid verwachten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:53

Onali schreef:
Daarom.

Hoe vaak lezen we hier wel niet dat een paard iets niet wilt de eigenaar tot 100 moet tellen, vooral moet fluiten/ zingen om ademhaling ed onder controle te houden, rust moet uitstralen enz enz enz.
En onze paarden vertrouwen en kennen ons!

Nee dan komen er een aantal kerels op de wei die je niet kent, oke je gaat kijken want je bent nieuwsgierig, maar ze stralen toch iets uit wat je niet kent en onzeker maakt. Maar je laat je braaf pakken en toetakelen aan 2 benen zonder 1 kik te geven.

Nee sorry, dat komt er bij mij niet in.


Als ze het dier tegen haar wil in vast hebben gehouden zou je ook kleine wondje aan het hoofd oid verwachten.


Ik hoorde ook al iemand zeggen dat ze tegenwoordig met pramen aan de gang gaan om paarden toe te takelen, maar dit zie ik dus ook niet gebeuren bij een jaarling.. De meeste jaarlingen die ik ken, die krijg je nog niet eens een halster om, laat staan een praam..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard zwaar mishandeld in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:01

"Je hoorde iemand zeggen"...
"believe none of what you hear and half of what you see".