NRPS test alle hengsten op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 20:54

persbericht nrps
Fokkerij, NRPS


Gepraat en geschreven wordt er genoeg over het Warmblood Fragile Foal Syndrome (WFFS), maar het NRPS is van mening dat actie nodig is en zet de eerste stappen. Wat de symptomen zijn en hoe de ziekte vererft, is inmiddels bekend, maar er is nog veel onduidelijkheid. Niemand weet bijvoorbeeld in welke mate deze aandoening reeds verspreid is. Dat zorgt – midden in het dekseizoen – voor onrust bij de fokkers.

Het NRPS heeft daarom besloten alle door het NRPS goedgekeurde hengsten, paarden én pony's, te laten testen op WFFS. De hengstenhouders zijn hiervan al op de hoogte gebracht. Van de meeste van deze hengsten is, volgens van Haeringen Laboratorium, reeds genoeg materiaal aanwezig om de test uit te voeren. Op dit ogenblik wordt al het materiaal uit de archieven verzameld waarna het getest zal worden.

Het NRPS krijgt na ca. 14 dagen bericht van het laboratorium welke hengsten negatief en welke hengsten positief getest zijn. Deze uitslag wordt eerst persoonlijk met de hengsteneigenaren besproken, waarna eigenaren van eventuele positief geteste hengsten kunnen bepalen welke maatregelen zij nemen. Uiteindelijk streeft het NRPS er naar alle fokkers te informeren welke hengsten vrij zijn van de aandoening, maar alleen in combinatie met zeer goede voorlichting. De eerste reacties van hengstenhouders zijn positief.

Het is ook de bedoeling binnenkort de merriehouders de gelegenheid te bieden om hun merrie of veulen te laten testen. NRPS-voorzitter Ronald Funke Küpper: "We gaan er van uit dat het slechts enkele geïsoleerde gevallen betreft, maar als we nu geen actie ondernemen, komen we daar nooit achter. En krijgt de aandoening de kans zich verder te verspreiden. Wij werken in het belang van de fokkers én de fokkerij."

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:55

Top! +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:05

Wat goed. Nu het Kwpn nog. Maar die zal snel volgen denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:40

Suzanne F. schreef:
Wat goed. Nu het Kwpn nog. Maar die zal snel volgen denk ik.

Na dit statement van het NRPS zullen ze wel moeten ook.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:53

Goed van het nrps! +:)+

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:58

Vond ik ook, mij benieuwen welke stamboeken volgen.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:58

Hoppa, niets vergaderen moeten ( ieder geval niet zo lang)en gewoon meteen tot actie over gaan. Zo hoort het.
Benieuwd wanneer het KWPN volgt....

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:04

Wat een geweldige reactie van het NRPS. Het meest verstandige wat je als stamboek kunt doen. Zo kun je het gen ook weer in enkele generaties uit je populatie fokken én er al per direct voor zorgen dat er geen lijders meer geboren worden.
Chappeau voor deze daadkracht!

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:08

Gelukkig zitten er soms ook mensen met hersens op de goede plek.
Top van ze!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:40

Zowel Gert-Jan van Olst als het NRPS nemen hun verantwoording en gunnen de fokker openheid, respect hiervoor!!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:48

Top van het NRPS!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:32

Hoewel ik nog steeds denk dat het een probleem van marginale omvang betreft wat op typisch Amerikaanse wijze groot gemaakt wordt, vind ik het top dat het NRPS dit zo oppakt. Nu in één keer in kaart brengen wat de omvang is en daar zo nodig beleid op inzetten is het beste dat je als stamboek kunt doen.

Het verbaasde me al dat het KWPN deze stap niet meteen gezet heeft, zeker ook gezien hun Amerikaanse afdeling van het stamboek en met het belang van de export voor ogen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:53

Top van het NRPS!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:19

gomir schreef:
Hoewel ik nog steeds denk dat het een probleem van marginale omvang betreft wat op typisch Amerikaanse wijze groot gemaakt wordt, vind ik het top dat het NRPS dit zo oppakt. Nu in één keer in kaart brengen wat de omvang is en daar zo nodig beleid op inzetten is het beste dat je als stamboek kunt doen.

Het verbaasde me al dat het KWPN deze stap niet meteen gezet heeft, zeker ook gezien hun Amerikaanse afdeling van het stamboek en met het belang van de export voor ogen.

Amerika heeft in de quarters al eerder met dit soort ellende te maken gehad en dat is toen lang genegeerd. Iets waar ze nu nog de wrange vruchten van plukken. Dat daar nu een les uit getrokken wordt en meteen groot aangepakt is, is daarmee niet vreemd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:42

Super! Nu hopen dat het KWPN volgt.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:56

Heel goed wat het NRPS doet!

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:52

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat goed. Nu het Kwpn nog. Maar die zal snel volgen denk ik.

Na dit statement van het NRPS zullen ze wel moeten ook.

Dat hoop ik ook!
En als het KWPN overstag gaat zullen de Duitse stamboeken zeer waarschijnlijk ook volgen omdat ze niet kunnen achterblijven.
En dan zullen de kleinere stamboeken ook moeten, anders prijzen die zichzelf volledig de markt uit.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:25


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: NRPS test alle hengsten op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:31

Werd wel tijd ook :=