Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 10:28

Omrop Fryslan
Welzijn

Afbeelding
Foto door Amanda

Steeds meer mensen in Friesland doen melding van verwaarlozing van hun paarden. Kortgeleden kwam aan het licht dat paarden op een pensionstal in Echtenerbrug niet goed verzorgd waren. Hester de Groot haalde daarom haar negen paarden daar uit de stalling. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de NVWA, heeft al een aantal keren een bezoek gebracht aan het bedrijf. Volgens sommige betrokkenen zouden de dieren zijn verwaarloosd, zouden ze niet genoeg te eten krijgen, en zou de mest hoog opgestapeld liggen. Paardenarts Ronald Slob is een van de mensen die aan de bel trok. Hij was een aantal weken geleden nog in Echtenerbrug en hij heeft zorgen over het bedrijf. "Dit soort bedrijven zijn broeinesten van ziektes, er lopen daar geiten en schapen. Dit zijn die bronnen waar de Q-koorts of iets dergelijks ontstaat."

De eigenaar van de stalling zegt dat hij goed op de dieren past en dat de kritiek nergens op gebaseerd is. "Het is klinkklare onzin, er klopt helemaal niets van, ze kunnen alles van mij zeggen, maar ik ben heel goed voor mijn dieren." Volgens de eigenaar moet hij wel goed voor zijn dieren zorgen omdat hij anders geen inkomsten zou hebben: "Dan lopen ze allemaal weg, en op dit moment heb ik hier niet veel verloop."
De Groot heeft haar paarden nu wel weggehaald. Ze zegt dat hij op zijn gedrag is aangesproken, en dat het dan vaak wel weer beter ging, "maar daarna liep het dan ook snel weer achteruit." De eigenaar van de pensionstal zegt dat De Groot een uitzondering is, en dat er nog genoeg dieren bij hem worden ondergebracht.

Maar er zijn meer plekken waar paarden worden verwaarloosd, dat blijkt uit de reacties die De Groot naar aanleiding van haar verhaal kreeg. De Groot kreeg namelijk veel reacties van mensen uit heel Friesland. Onder hen was een vrouw die graag anoniem wil blijven, maar haar paard bij een pensionstal in Friesland ondergebracht heeft, omdat ze door haar werk zelf niet voor haar paard kon zorgen. Ze ging ervan uit dat bij 'volpension' alles voor het paard geregeld wordt, maar op een dag trof ze haar paard aan met een grote wond op het hoofd. Ze was daar niet over op de hoogte gesteld door de pensioneigenaar. Bij Omrop Fryslân zag ze de reportage over Hester de Groot. Om De Groot te steunen, wil ook deze vrouw haar verhaal vertellen.

De NVWA roept mensen, die denken dat hun paarden verwaarloosd worden, op om dat aan de organisatie te melden. De NVWA kan dan bij het bedrijf langsgaan en meedenken over een oplossing. De Groot vindt dat het tijd is voor verandering. "Er moet van bovenaf beter toezicht komen. Het gebeurt bij maneges en ook bij pensionstallen. De regels moeten strenger worden, zodat zulke situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden."

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:58

Mensen gaan snel van iets uit. Blijf het bijzonder vinden dat mensen niet elke dag heen gaan of iemand regelen als ze zelf niet kunnen. Jouw paard, jouw verantwoording is mij altijd gezegd en is ook zo.

Tuurlijk had staleigenaar moeten melden dat er wat met het paardje was. Je hebt immers ook een verantwoording naar je klanten. Maar eindverantwoordelijkheid ligt toch altijd bij eigenaar paard.

Keur het absoluut niet goed wat er gebeurd maar waarom halen mensen dan niet eerder hun paard weg als dit gebeurd. Leegloop stal zal een oorzaak voor zijn en meestal geen goede reclame.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:16

Ik heb ook slechte ervaringen gehad daar. In korte tijd veel onnodige DA kosten.
Mijn pony heeft daar 2 dagen met bloedende kogel gestaan zonder dat ik het wist. Is nu nog steeds een rot plek met dik wildvlees als gevolg van. En mijn veulen heeft uren vast gezeten met achterbeentje in schokdraad. Dit was zo slecht bevestigd dat het op de grond hing. Ik mocht het niet anders doen. En na melden deed hij er ook niks aan. Ze hadden het veulen daar wel lang zien staan, maar nooit gekeken wat er aan de hand was. Ook deze had een lelijke wond.
Dieren kwamen amper buiten als je ze niet zelf buiten zette. Ruwvoer werd A te weinig gevoerd en B 4 soorten schimmel er in geen was uitzondering. Afspraken werd amper wat mee gedaan. Maar betalen mocht je wel.
Voor eigen vee was hij niet veel beter.
Heb daar amper 2 maanden gestaan. Was blij dat ik ergens anders plek kon krijgen.
Deze man heeft hele anderen ideeën over wat dierenwelzijn is dan de gemiddelde dierenhouder.

Smit_ilse als je ergens vol pension staat mag je er van uit gaan dat er goed voor je dier gezorgd word. Daar betaal je immers voor. En daar hoef je ook niet elke dag heen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:18

Ik ben toevallig een paar maanden terug bij deze stal wezen kijken omdat mijn vriendin op zoek was naar een andere stalling voor haar pony's. We zijn ons werkelijk rot geschrokken. Ontzettend veel, kleine en donkere stallen op een veel te klein oppervlak. Slechte kwaliteit kuil.En hij wilde nog meer stallen maken. Paarden kwamen de hele winter niet buiten, tenzij de eigenaren dit zelf deden. Meeste paarden hadden een doffe blik in de ogen. Mijnheer was supertrots op zijn pensionstal. Hij vond dat hij het allemaal prima voor elkaar had. Natuurlijk is het uiteindelijk de eigenaar van het paard die de eindverantwoordelijke is. De lage stallingskosten zullen hier zeker een grote rol in spelen. Aan de andere kant kun je voor dat geld ook niet al teveel verwachten.
Ik heb naar aanleiding van ons bezoek daar het onderstaande topic geopend.
[VSW] Waarom heb jij voor deze stal gekozen?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:24

Maar dan mocht je ze ook nog niet eens in het land zetten want dan trapte ze het land stuk. En echt veel andere mogelijkheden dan 2 bakken heeft hij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:29

aikon schreef:
Maar dan mocht je ze ook nog niet eens in het land zetten want dan trapte ze het land stuk. En echt veel andere mogelijkheden dan 2 bakken heeft hij ook niet.


Klopt. Met zeer slechte omheining.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:29

Goed dat het onder de aandacht wordt gebracht!
Maar al die eigenaren die hun dieren op dat soort plekken laten staan, mogen van mij ook eens aangepakt worden |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:32

Shirley schreef:
Goed dat het onder de aandacht wordt gebracht!
Maar al die eigenaren die hun dieren op dat soort plekken laten staan, mogen van mij ook eens aangepakt worden |o


Bij een heleboel zit ook een stuk onwetendheid denk ik. Zij vertrouwen op de kennis van de pensionhouder. Als ik er aan terug denk hoe mijn 1e paard 30 jaar geleden stond, schaam ik mij diep dat ik haar daar ooit neer gezet heb.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:34

Maar dat was 30 jaar geleden, toen wist "men" niet beter :(:)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:44

Toen ik daar stond waren er mensen die het fantastisch vonden daar. Tja dat beetje schimmel daar ging een paard niet dood aan. Dat hun paard niet buiten kwam als ze zelf niet kwamen dat geloofde ze niet.

Paar jaar terug nog via bokt dit adres aangeboden gekregen toen ik stalling zocht. Was zo'n geweldige stal. >;)

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:46

Orchidee14 schreef:
Ik ben toevallig een paar maanden terug bij deze stal wezen kijken omdat mijn vriendin op zoek was naar een andere stalling voor haar pony's. We zijn ons werkelijk rot geschrokken. Ontzettend veel, kleine en donkere stallen op een veel te klein oppervlak. Slechte kwaliteit kuil.En hij wilde nog meer stallen maken. Paarden kwamen de hele winter niet buiten, tenzij de eigenaren dit zelf deden. Meeste paarden hadden een doffe blik in de ogen. Mijnheer was supertrots op zijn pensionstal. Hij vond dat hij het allemaal prima voor elkaar had. Natuurlijk is het uiteindelijk de eigenaar van het paard die de eindverantwoordelijke is. De lage stallingskosten zullen hier zeker een grote rol in spelen. Aan de andere kant kun je voor dat geld ook niet al teveel verwachten.
Ik heb naar aanleiding van ons bezoek daar het onderstaande topic geopend.
[VSW] Waarom heb jij voor deze stal gekozen?


Een bijna zelfde ervaring met de vorige pensionstal waar ons paard heeft gestaan. Betreft niet een stal in Friesland maar in een andere provincie. Als je er wat van zei, beloofden ze beterschap, maar zeiden JA en deden NEE. :( Blij dat we toen de knoop hebben doorgehakt na een zoveelste aanvaring en zijn verhuisd naar een fijne stal die wel doet wat ze zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:49

Shirley schreef:
Maar dat was 30 jaar geleden, toen wist "men" niet beter :(:)


Mensen die nu hun 1e paard kopen weten vaak ook niet beter.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:49

De lage kosten zullen wel vaak meespelen...
Zie de topics hier toch nog regelmatig voorbijkomen met "welke stal moet ik kiezen?"
En dan dit soort accomodaties nog serieus erbij in overweging nemen...

Triest voor de dieren die er niks over te beslissen hebben :n

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:50

Orchidee14 schreef:
Shirley schreef:
Maar dat was 30 jaar geleden, toen wist "men" niet beter :(:)


Mensen die nu hun 1e paard kopen weten vaak ook niet beter.



Nu?
Met internet, met Bokt?
Nee joh.... :')

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:56

Danjel schreef:
Een bijna zelfde ervaring met de vorige pensionstal waar ons paard heeft gestaan. Betreft niet een stal in Friesland maar in een andere provincie. Als je er wat van zei, beloofden ze beterschap, maar zeiden JA en deden NEE. :( Blij dat we toen de knoop hebben doorgehakt na een zoveelste aanvaring en zijn verhuisd naar een fijne stal die wel doet wat ze zeggen.


Hier ook een gelijke ervaring gehad op een pensionstal in Brabant. Wat mij betreft mag er ook een soort kwaliteitskeurmerk voor pensionstallen komen. 1 tot 5 sterren, maar dan alleen gericht op paardenwelzijn. Niet alleen op de faciliteiten.

Anoniem

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:12

Ik heb op verscheidene stallingen gestaan. Gelukkig nu alles zelf op m'n eigen plekje. Wat me altijd opviel, bij iedere stalling weer, is dat er nauwelijks echt naar je paard gekeken word. Meerdere keren gehad dat ik pony met wonden aan trof die bij het naar buiten doen gewoon gezien hadden moeten zijn...
Haal je ogen uit je broekzakken.

Er zijn veel teveel mensen met paarden die menen een stal te kunnen runnen. Paardenmensen zijn zeldzaam.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:00

smit_ilse schreef:
Mensen gaan snel van iets uit. Blijf het bijzonder vinden dat mensen niet elke dag heen gaan of iemand regelen als ze zelf niet kunnen. Jouw paard, jouw verantwoording is mij altijd gezegd en is ook zo.

Tuurlijk had staleigenaar moeten melden dat er wat met het paardje was. Je hebt immers ook een verantwoording naar je klanten. Maar eindverantwoordelijkheid ligt toch altijd bij eigenaar paard.

Keur het absoluut niet goed wat er gebeurd maar waarom halen mensen dan niet eerder hun paard weg als dit gebeurd. Leegloop stal zal een oorzaak voor zijn en meestal geen goede reclame.



Hier ben ik het helemaal mee eens.. Heb ooit eens een tijdje op een pensionstalling gestaan, en 50% van de pension klanten kwamen soms gewoon 1 of 2 weken helemaal niet..

Ik vind dat als je een paard hebt, dat je daar voor moet zorgen en dat je jezelf verantwoordelijk voor op moet stellen. Ook al heb je je paard volpension staan. Die van mij staat ook volpension, maar ik verwacht niet van mijn stalhouder dat hij iedere ochtend voor hij naar buiten gaat en bij binnenkomst volledig gaat controleren. Ik zorg dat er iedere dag iemand bij hem is om hem te verzorgen en ben er zelf 4 a 5 keer in de week.

Maar mensen denken er zo gemakkelijk over de laatste jaren, en gaan er maar van uit dat andere mensen voor hun paard komen. Zodat ze zelf alleen nog maar hoeven te komen om leuk een rondje te hobbelen.. Weet niet wat ik dan erger vind hoor.. Kleine moeite om even 10 minuutjes binnen te wandelen en je eigen paard te controleren..

Als je er namelijk iedere dag bent, dan zie je namelijk ook wat hij te eten krijgt en of hij wel goed eet etc, en als het voer of wat dan ook niet bevalt kun je toch weg gaan. Maar mensen laten het eerst te lang op lopen, dan is het te laat en daarna krijgt de stalhouder de schuld.. Terwijl deze man dit misschien al jaren zo doet zonder klachten te hebben gehad.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:59

smit_ilse schreef:
Mensen gaan snel van iets uit. Blijf het bijzonder vinden dat mensen niet elke dag heen gaan of iemand regelen als ze zelf niet kunnen. Jouw paard, jouw verantwoording is mij altijd gezegd en is ook zo.

Tuurlijk had staleigenaar moeten melden dat er wat met het paardje was. Je hebt immers ook een verantwoording naar je klanten. Maar eindverantwoordelijkheid ligt toch altijd bij eigenaar paard.

Keur het absoluut niet goed wat er gebeurd maar waarom halen mensen dan niet eerder hun paard weg als dit gebeurd. Leegloop stal zal een oorzaak voor zijn en meestal geen goede reclame.


Dat paard met die wond aan het hoofd betrof een andere stal hé. Jij stelt dat de eigenaar iedere dag moet kijken of wat regelen. Maar mensen die hun paard in volpension stallen, doen dit omdat ze de tijd niet hebben om er iedere dag mee bezig te zijn. Ik heb zelf ook 1 in volpension staan en de eigenares komt hooguit 3 x per week om dan lekker te rijden. De verzorging is geheel bij mij en ik vind het helemaal niet raar dat ze niet vaker komt. En natuurlijk stel ik haar op de hoogte wanneer er iets met het dier is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:06

Shirley schreef:
Maar dat was 30 jaar geleden, toen wist "men" niet beter :(:)


Sommige pensionhouders leven nog in die tijd hoor, of zelfs 100 jaar daarvoor }> :+ .

Ben trouwens ook paar keer woest geweest. 1 x op vereniging/pensionstal alwaar ze waren vergeten de eigenaren van de paarden buiten (mijne ook) in te lichten dat er een paarden verkrachter 's nachts actief was....
En bij andere stal paard flink gewond aan beide achterbenen op een hek gezeten en zich losgetrokken, ben niet gebeld en hekwerk stond er nog inclusief uitstekende metalen delen aangezien paard stuk was gegaan, maar hek ook....

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:19

pillow schreef:
smit_ilse schreef:
Mensen gaan snel van iets uit. Blijf het bijzonder vinden dat mensen niet elke dag heen gaan of iemand regelen als ze zelf niet kunnen. Jouw paard, jouw verantwoording is mij altijd gezegd en is ook zo.

Tuurlijk had staleigenaar moeten melden dat er wat met het paardje was. Je hebt immers ook een verantwoording naar je klanten. Maar eindverantwoordelijkheid ligt toch altijd bij eigenaar paard.

Keur het absoluut niet goed wat er gebeurd maar waarom halen mensen dan niet eerder hun paard weg als dit gebeurd. Leegloop stal zal een oorzaak voor zijn en meestal geen goede reclame.


Dat paard met die wond aan het hoofd betrof een andere stal hé. Jij stelt dat de eigenaar iedere dag moet kijken of wat regelen. Maar mensen die hun paard in volpension stallen, doen dit omdat ze de tijd niet hebben om er iedere dag mee bezig te zijn. Ik heb zelf ook 1 in volpension staan en de eigenares komt hooguit 3 x per week om dan lekker te rijden. De verzorging is geheel bij mij en ik vind het helemaal niet raar dat ze niet vaker komt. En natuurlijk stel ik haar op de hoogte wanneer er iets met het dier is.


Maar dan is er toch iedere dag iemand bij jou verzorgpaard?

Ik vind dat namelijk niet meer dan normaal dat je gewoon zorgt dat je iedere dag even komt, of anders een stalgenootje vraagt om even te kijken hoe het gaat..

Het is natuurlijk super fijn als je een staleigenaar hebt die uit zich zelf de paarden goed bekijkt, maar de verantwoordelijkheid blijft gewoon bij de pensionklant vind ik! Dit staat bij ons op stal ook duidelijk in het regelement en in het contract.

En ook wij hebben wel eens een slecht pak hooi er tussen zitten, maar zolang de schimmel er niet op staat en het geen zuur hooi is vind ik het voor een keer niet erg..

Ook vind ik dat je vooraf goed moet kijken waar je je paard neer zet. Mijn eerste vraag was of ik het hooi mocht bekijken, daarna heb ik naar de weides gekeken en daarna pas de stallen. Moet ook zeggen dat ik gelukkig op een top locatie sta, zowel voor paard als mens ;)

En mag toch ook inderdaad wel van een staleigenaar verwachten dat als het paard echt levensgevaarlijk gewond is hij toch wel even naar de eigenaar belt, maar ik mag toch hopen dat iedere stalhouder dat toch wel doet als hij zijn klanten wil houden..

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:28

Orchidee14 schreef:
Shirley schreef:
Goed dat het onder de aandacht wordt gebracht!
Maar al die eigenaren die hun dieren op dat soort plekken laten staan, mogen van mij ook eens aangepakt worden |o


Bij een heleboel zit ook een stuk onwetendheid denk ik. Zij vertrouwen op de kennis van de pensionhouder. Als ik er aan terug denk hoe mijn 1e paard 30 jaar geleden stond, schaam ik mij diep dat ik haar daar ooit neer gezet heb.


Och meis, 30 jaar geleden (op de kop af!) had ik een D pony die bij een hele lieve boer gestald stond. Elke dag, zomer en winter op een mooie droge wei in de kudde. Vers hooi, stro en een open houten stal voor ‘s nachts waarbij ze kon neuzen met haar buurpaard. Een paradijs zouden we het nu vinden!!

Maar toen... ik vond het armoeig! Zag andere paarden op dure pensionstallen met mooie dekens en bandages! Lekker binnen ‘s winters in dichte stallen, die kilo’s sportbrokken kregen. Ik was ervan overtuigd dat dat veel beter was. Echt waar! Zo dachten we toen! Mijn boerenstalling was toen het goedkoopste wat ik kon vinden, nu zou het de duurste zijn.
Je kan vroeger niet met nu vergelijken. Voortschrijdend inzicht enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:54

Orchidee14 schreef:
Bij een heleboel zit ook een stuk onwetendheid denk ik. Zij vertrouwen op de kennis van de pensionhouder. Als ik er aan terug denk hoe mijn 1e paard 30 jaar geleden stond, schaam ik mij diep dat ik haar daar ooit neer gezet heb.


Och meis, 30 jaar geleden (op de kop af!) had ik een D pony die bij een hele lieve boer gestald stond. Elke dag, zomer en winter op een mooie droge wei in de kudde. Vers hooi, stro en een open houten stal voor ‘s nachts waarbij ze kon neuzen met haar buurpaard. Een paradijs zouden we het nu vinden!!

Maar toen... ik vond het armoeig! Zag andere paarden op dure pensionstallen met mooie dekens en bandages! Lekker binnen ‘s winters in dichte stallen, die kilo’s sportbrokken kregen. Ik was ervan overtuigd dat dat veel beter was. Echt waar! Zo dachten we toen! Mijn boerenstalling was toen het goedkoopste wat ik kon vinden, nu zou het de duurste zijn.
Je kan vroeger niet met nu vergelijken. Voortschrijdend inzicht enzo.[/quote]


Dit betrof, 30 jaar geleden, een stal waar de paarden 23 uur per dag op stal stonden en alleen er uit kwamen als de eigenaren gingen rijden. Er was geen bak, geen weiland en geen paddock. Alleen het bos vlakbij, dat dan weer wel. Aan goed en genoeg voer kwamen ze niets te kort. Geen haar op mijn hoofd die er nu nog aan zou denken mijn paard zo te stallen. Ik sta nu ook niet super luxe maar mijn paard heeft het goed daar en komt dagelijks heel veel buiten, ook met slecht weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:58

CharmingS schreef:
smit_ilse schreef:
Mensen gaan snel van iets uit. Blijf het bijzonder vinden dat mensen niet elke dag heen gaan of iemand regelen als ze zelf niet kunnen. Jouw paard, jouw verantwoording is mij altijd gezegd en is ook zo.

Tuurlijk had staleigenaar moeten melden dat er wat met het paardje was. Je hebt immers ook een verantwoording naar je klanten. Maar eindverantwoordelijkheid ligt toch altijd bij eigenaar paard.

Keur het absoluut niet goed wat er gebeurd maar waarom halen mensen dan niet eerder hun paard weg als dit gebeurd. Leegloop stal zal een oorzaak voor zijn en meestal geen goede reclame.



Hier ben ik het helemaal mee eens.. Heb ooit eens een tijdje op een pensionstalling gestaan, en 50% van de pension klanten kwamen soms gewoon 1 of 2 weken helemaal niet..

Ik vind dat als je een paard hebt, dat je daar voor moet zorgen en dat je jezelf verantwoordelijk voor op moet stellen. Ook al heb je je paard volpension staan. Die van mij staat ook volpension, maar ik verwacht niet van mijn stalhouder dat hij iedere ochtend voor hij naar buiten gaat en bij binnenkomst volledig gaat controleren. Ik zorg dat er iedere dag iemand bij hem is om hem te verzorgen en ben er zelf 4 a 5 keer in de week.

Maar mensen denken er zo gemakkelijk over de laatste jaren, en gaan er maar van uit dat andere mensen voor hun paard komen. Zodat ze zelf alleen nog maar hoeven te komen om leuk een rondje te hobbelen.. Weet niet wat ik dan erger vind hoor.. Kleine moeite om even 10 minuutjes binnen te wandelen en je eigen paard te controleren..

Als je er namelijk iedere dag bent, dan zie je namelijk ook wat hij te eten krijgt en of hij wel goed eet etc, en als het voer of wat dan ook niet bevalt kun je toch weg gaan. Maar mensen laten het eerst te lang op lopen, dan is het te laat en daarna krijgt de stalhouder de schuld.. Terwijl deze man dit misschien al jaren zo doet zonder klachten te hebben gehad.



Bij ons presteert er een zelfs om een jaar niet geweest te zijn. Ze betaald elke maand keurig haar stalling en verder boeit dat hele dier haar niet. Verkoop het dan zou je denken, maar zelfs dat is blijkbaar al teveel moeite. Nu heeft ze het geluk dat het een kleine pensionstal is en de rest van de eigenaren en de pensionhoudster het paard wel in de gaten houden en aandacht geven.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:00

Dat zou bij ons op stal echt not done zijn! Heb hiervoor op een stal gestaan waar vooraf bij werd gemeld dat je minimaal 2 keer per week moest komen voor je paard(uitzonderingen voor vakantie etc daar gelaten).

Maar een heel jaar niet omkijken naar je paard vind ik belachelijk, zoek dan op zijn minst een verzorger of bijrijder..

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Toenemend aantal meldingen verwaarlozing paarden Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:14

Jammer dat er nog zulke stallen bestaan. Nog erger is dat mensen het er prima vinden om te staan. Heb zelf mijn paard maar op 1 stal gehad en die bevalt me prima! Paard wordt goed verzorgt, als er wat is wordt er contact opgenomen of wordt je in ieder geval later op de hoogte gebracht.

En ik vind het zelf niet meer dan normaal om elke dag langs te gaan. Rijden, poetsen, longeren, knuffelen etc. Ik voel me al rot als ik 1 dag niet kan als ik ziek ben of iets terwijl paard niks te kort komt!