“Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:20

nee maar dan ga je idd toch na het scholingsproces dat soort dingen doen :j
En sommige type paarden zijn gewoon mellow.. dus die misschien dat extra stukje felheid missen zouden dit heel goed kunnen doen :j (denk ik :) ) zo is er voor hun ook iets te doen

Maar misschien staat dat wel in de openingspost, ik zal die eens beter lezen :D


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:22

Een jong springpaard met bloed gaat echt niet aan een lange teugel en zonder been steady door dat parcours lopen, die moeten eerst leren om te wachten en in de rust te blijven. En dat leren ze door een stil zittende ruiter die af en toe corrigerend inkomt.

Ik heb een fantastisch huntertje op stal (en die wil ik eigenlijk ook niet verkopen, want het is de enige waar ik echt voor mijn lol op kan gaan zitten, die altijd goed te pas is en waar ik het bos mee indurf etc). Maar die is wel eerst bij mij thuis opgeleid tot en met het Z-springen en nu kan ik er lekker ontspannen mee rondtoeren ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:23

Topsport is topsport en daar gaat veel geld in om en liggen de prioriteiten heel anders dan bij de particulier en is in mijn ogen niet te vergelijken.

Dus ik denk dat deze tak van de paardensport echt wel iets leuks toe kan voegen voor veel mensen. Laagdrempelig, niet eng en een leuke afwisseling voor de minder getalenteerde paarden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:25

Gloa schreef:
Topsport is topsport en daar gaat veel geld in om en liggen de prioriteiten heel anders dan bij de particulier en is in mijn ogen niet te vergelijken.

Dus ik denk dat deze tak van de paardensport echt wel iets leuks toe kan voegen voor veel mensen. Laagdrempelig, niet eng en een leuke afwisseling voor de minder getalenteerde paarden.


Precies!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:28

Wel suf eigenlijk dat een paard wat rustig springt, blijkbaar gelijk niet getalenteerd is..

Maar goed, paarden met het zogenaamde 'bloed' staan bij mij persoonlijk onderaan mn verlanglijstje :') dus misschien dat dit mij daarom aanspreekt :j

Qimm

Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:31

Je draait het om. Paarden die niet genoeg talent hebben voor de topsport kunnen waarschijnlijk prima meekomen in de hunterversie. Paarden met veel talent kunnen ook goed meekomen in die klasse

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:33

Ohh zo :j ja inderdaad!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:41

Gloa schreef:
Topsport is topsport en daar gaat veel geld in om en liggen de prioriteiten heel anders dan bij de particulier en is in mijn ogen niet te vergelijken.

Dus ik denk dat deze tak van de paardensport echt wel iets leuks toe kan voegen voor veel mensen. Laagdrempelig, niet eng en een leuke afwisseling voor de minder getalenteerde paarden.


En daar heb je het dus mis. Een hunter moet juist een heel goed paard zijn, daarom brengen ze ook veel geld op en is er veel handel in. Een hunter moet in het hoofd helemaal perfect zijn en daarnaast perfect in de manieren springen en ook nog voorzichtig zijn. Goede hunters worden door handelaren er vaak al vroeg uit gepikt en zullen dus vooral op professionele stalken staan.
Ik denk dus dat de hunterrubrieken in Nederland juist interessant gaan zijn voor de profs die handel doen in dit soort paarden. Ik denk dat het voor de gemiddelde hobbyruiter veel te frustrerend gaat zijn. Hunterrubrieken zijn nou eenmaal niet echt eenvoudig.

Even een opsomming wat punten aftrek geeft in een hunterrubriek:
Een schakeling in tempo. Een beweging van het hoofd of staart, ook als dat is omdat er een vlieg zit, hij een paard hoort, kijk erg is, vrolijk is, etc. Een iets te dichte of grote afzet. Een niet perfect changement. Een keer briesen. Het aantikken van een balk. Het hoofd te hoog dragen. Te veel knieactie of te veel van de grond galopperen. Niet met de voorknie ten hoogte of hoger dan de elleboog springen. Niet genoeg basculeren. Een changement waar het niet hoort. In de verkeerde galop landen. Hinniken. Kijkerig zijn. Een zichtbare hulp. En ga zo maar door. Het paard moet als het ware als een robot door het parcours bewegen en daar gaat ontzettend veel voorbereiding aan vooraf. Ik geloof niet dat Nederlanders daar zin in gaan houden. Zo is de hunterrubriek die jaren op Jumping Etten-Leur gehouden werd ook doodgebloed helaas.

Equitation zou hier misschien wel werken. Dat is in principe gewoon een rijstijl rubriek, maar die hebben we al in het BB en B, dus zie niet helemaal wat dat toe gaat voegen. Bovendien klagen er al ontzettend veel deelnemers over de oneerlijke jurering daarin (wat ik overigens onterecht vind, want leer maar gewoon fatsoenlijk rondrijden). Dus dat probleem gaat in de hunter- en eq-rubrieken ook aanwezig zijn hier.

Maar we zullen het wel zien, ik vind de toevoeging van deze rubrieken op zich wel leuk. Dan heb ik tenminste ook een competitief doel met de vele hunters bij ons op stal ;)
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 19-04-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:42

Cer schreef:
Wel suf eigenlijk dat een paard wat rustig springt, blijkbaar gelijk niet getalenteerd is..

Ho nee wacht even zo bedoelde ik hem niet hè ;) . In de basis dressuur sport lopen heel veel paarden die geen springwonders zijn en met moeite in de B kunnen meekomen bij de paarden (friezen, tinkers, haflingers). Maar in de hunter klasses zullen zij wel tot hun recht komen. Dat is toch leuk voor die dieren en hun eigenaars.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:46

Schoentje schreef:
Gloa schreef:
Topsport is topsport en daar gaat veel geld in om en liggen de prioriteiten heel anders dan bij de particulier en is in mijn ogen niet te vergelijken.

Dus ik denk dat deze tak van de paardensport echt wel iets leuks toe kan voegen voor veel mensen. Laagdrempelig, niet eng en een leuke afwisseling voor de minder getalenteerde paarden.


En daar heb je het dus mis. Een hunter moet juist een heel goed paard zijn, daarom brengen ze ook veel geld op en is er veel handel in. Een hunter moet in het hoofd helemaal perfect zijn en daarnaast perfect in de manieren springen en ook nog voorzichtig zijn. Goede hunters worden door handelaren er vaak al vroeg uit gepikt en zullen dus vooral op professionele stalken staan.
Ik denk dus dat de hunterrubrieken in Nederland juist interessant gaan zijn voor de profs die handel doen in dit soort paarden. Ik denk dat het voor de gemiddelde hobbyruiter veel te frustrerend gaat zijn. Hunterrubrieken zijn nou eenmaal niet echt eenvoudig.

Even een opsomming wat punten aftrek geeft in een hunterrubriek:
Een schakeling in tempo. Een beweging van het hoofd of staart, ook als dat is omdat er een vlieg zit, hij een paard hoort, kijk erg is, vrolijk is, etc. Een iets te dichte of grote afzet. Een niet perfect changement. Een keer briesen. Het aantikken van een balk. Het hoofd te hoog dragen. Te veel knieactie of te veel van de grond galopperen. Niet met de voorknie ten hoogte of hoger dan de elleboog springen. Niet genoeg basculeren. Een changement waar het niet hoort. In de verkeerde galop landen. Hinniken. Kijkerig zijn. Een zichtbare hulp. En ga zo maar door. Het paard moet als het ware als een robot door het parcours bewegen en daar gaat ontzettend veel voorbereiding aan vooraf. Ik geloof niet dat Nederlanders daar zin in gaan houden. Zo is de hunterrubriek die jaren op Jumping Etten-Leur gehouden werd ook doodgebloed helaas.

Equitation zou hier misschien wel werken. Dat is in principe gewoon een rijstijl rubriek, maar die hebben we al in het BB en B, dus zie niet helemaal wat dat toe gaat voegen. Bovendien klagen er al ontzettend veel deelnemers over de oneerlijke jurering daarin (wat ik overigens onterecht vind, want leer maar gewoon fatsoenlijk rondrijden). Dus dat probleem gaat in de hunter- en eq-rubrieken ook aanwezig zijn hier.

Maar we zullen het wel zien, ik vind de toevoeging van deze rubrieken op zich wel leuk. Dan heb ik tenminste ook een competitief doel met de vele hunters bij ons op stal ;)


Ik denk meer dat bedoeld wordt de topsport hier in het land ;) Dat is toch showjumping, niet hunter jumper... hunter jumper zal hier toch eerst op amateurniveau starten?

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:53

Gloa schreef:
Ho nee wacht even zo bedoelde ik hem niet hè ;) . In de basis dressuur sport lopen heel veel paarden die geen springwonders zijn en met moeite in de B kunnen meekomen bij de paarden (friezen, tinkers, haflingers). Maar in de hunter klasses zullen zij wel tot hun recht komen. Dat is toch leuk voor die dieren en hun eigenaars.

Nou, dat weet ik niet perse... ik heb gelezen waar een hunterpaard aan moet voldoen, en dat wil niet zeggen dat de paarden die niet zo getalenteerd zijn, dat zomaar even doen..

Overigens, en zo bedoel je het niet, zijn er ook nogal wat KWPN-ers die geen springwonder zijn.. de rassenklassificatie zoals je m hier schets is nogal kort door de bocht :P

Qimm

Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:57

Dat zijn strenge regels! Vind het eigenlijk helemaal niet zo veel vriendelijk. Paard mag dus eigenlijk geen karakter laten zien

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:00

Het is een mindset ding bij het paard vooral gok ik: getalenteerd om over hoog hout te komen is minder relevant dan een goede mindset, relaxed, werkwillig, gelijkmatig. Eigenlijk gewoon paarden zoals we ze allemaal zouden moeten willen... Bewerkbaarheid in een iets minder 'topsportgefokt' exemplaartje is altijd prettiger dan topsportkwaliteit in een heet hoofd. Techniek is uiteraard super belangrijk, en daar zullen er heus veel op uitvallen, die toch gaan rennen, afstanden verkeerd pakken etc. Maar de nuchtere paarden die bereikbaar en berijdbaar blijven, gaan hier prettig meekomen hoop ik toch. Ongeacht de kwaliteit als topsporter, want let's face it: ook de paarden in de basissport dressuur en springen zijn niet allemaal topsporters. Een nieuwe discipline introduceren is dan ook niet direct 'topsport introduceren'...

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:00

Ook de niet tophunter moet in principe aan die kwalificaties voldoen. Een eenvoudigere hunter in een amateurrubriek of baby-green mag natuurlijk een foutje meer maken, of een iets minder mooie sprong maken, maar dat blijft toch de punten waar ze naar kijken.

Bovendien zijn de bewegingen, het chique uiterlijk en het toiletteren ontzettend belangrijk. In een echte hunterrubriek (amateur, groen of welke dan ook) is het dus onmogelijk om punten te krijgen met een paard dat van nature knieactie, maar weinig bodemlengte heeft en waar behang aan zit. Misschien passen ze voor de Europese rubrieken de eisen wel aan, maar noem het dan geen hunterrubriek.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:03

Het is dat erbij staat "als een robot" maar op een paar dingen na vind ik het wel meevallen... Meer dan de helft valt onder 'gehoorzaamheid' (zoals kijkerig, hinniken) en 'accuratesse' (zoals juiste galop, niet onterecht changeren, zichtbaren hulpen) toch?

Een aantal dingen zijn sec disposition, dat heeft een paard of niet (knieactie, van de grond galopperen, springtechniek)

Qua staart vind ik m wat streng, maar ik kan me voorstellen dat een helicopter niet gewaardeerd wordt. Maar ik weet vanuit de westernsport dat de amerikanen daar erg in kunnen doorslaan en dan is het zeker niet vriendelijk..

Voor Nederland zou een goede mix een leuke toevoeging zijn.. niet zo extreem als daar, maar iets anders dan hier (even gechargeerd)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:13

@Cer, Toch denk ik dat 99% van de BB en B combinaties geen fatsoenlijke hunterproef neer kan zetten, dus laat staan wat dat nog niet rijdt.

Bij een hunter wordt namelijk het paard beoordeeld en niet zo zeer de ruiter. Dus als jij super netjes erop zit en een perfect rondje rijdt met je paard met behang en knieactie, of met je iets te hete paard, dan krijg je toch niet de punten die je zou verwachten. Ze beoordelen namelijk jouw rijden niet.

Dus nogmaals, equitation zie ik eerder zitten in Nederland omdat daar de ruiter in beoordeeld wordt. Maar dan krijg je dus hetzelfde als in het BB en B dat ruiters de jurering 'oneerlijk' gaan vinden en het liefst zo snel mogelijk L willen starten.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:24

Ben ik de enige die de hunter rijstijl er echt niet goed uit vindt zien? De paarden vallen heel erg over hun voorhand en lijken er geen plezier in te hebben. Als mijn paard zo 'dood' door de bak zou gaan zou ik denken dat er iets mis mee was. Dit bedoel ik niet als haat naar die stijl maar de paarden komen allemaal heel bleu en passieloos over.
Misschien heb ik het hier helemaal mis mee maar de het lijkt een beetje alsof ze een combinatie doen van western en dressuur maar dat ze de goede punten van deze sporten niet mee nemen.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:39

Pleun02 schreef:
Ben ik de enige die de hunter rijstijl er echt niet goed uit vindt zien? De paarden vallen heel erg over hun voorhand en lijken er geen plezier in te hebben. Als mijn paard zo 'dood' door de bak zou gaan zou ik denken dat er iets mis mee was. Dit bedoel ik niet als haat naar die stijl maar de paarden komen allemaal heel bleu en passieloos over.
Misschien heb ik het hier helemaal mis mee maar de het lijkt een beetje alsof ze een combinatie doen van western en dressuur maar dat ze de goede punten van deze sporten niet mee nemen.


https://www.youtube.com/watch?v=qPyhIhpqz4M
Even dit filmpje als voorbeeld, maar wat is er mis met de stijl.. Tjha je moet er persoonlijk van houden, maar ik vind het er heel erg fijn en ontspannen uitzien. Paard lijkt hier zeker wel plezier te hebben, oortjes staan er mooi op, paard beweegt gecontroleerd. Ik zie liever dit, als iemand die zijn paard ongecontroleerd naar een hindernis stuurt. Deze paarden bewegen trouwens heel vlak en moeten juist makkelijk makkelijk zitten, een paard wat hoog opgooit zal je niet zo snel tegen komen in een hunter klasse.

Vraag me af wanneer jij vind dat een paard passievol overkomt, dit paard in mijn voorbeeld ziet er niet uit alsof hij er geen zin in heeft ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:43

Ik vind het er ook heel suf uitzien eerlijk gezegd. Heb liever een paard wat veel gretiger oogt. Snapt dat het hoort bij deze tak van sport maar ik zie veel liever de Europese stijl van rijden.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:27

Ik heb contact opgenomen met Patricia en ga de 28e eens kijken hoe dit soort wedstrijden er in Nederland aan toe gaat. Zoals de doelstelling omschreven is, lijkt het me wel paardvriendelijk én ruitervriendelijk (minder hoog en meer nadruk op ontspanning).

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:52

CharmingS schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=qPyhIhpqz4M
Even dit filmpje als voorbeeld, maar wat is er mis met de stijl.. Tjha je moet er persoonlijk van houden, maar ik vind het er heel erg fijn en ontspannen uitzien. Paard lijkt hier zeker wel plezier te hebben, oortjes staan er mooi op, paard beweegt gecontroleerd. Ik zie liever dit, als iemand die zijn paard ongecontroleerd naar een hindernis stuurt. Deze paarden bewegen trouwens heel vlak en moeten juist makkelijk makkelijk zitten, een paard wat hoog opgooit zal je niet zo snel tegen komen in een hunter klasse.

Vraag me af wanneer jij vind dat een paard passievol overkomt, dit paard in mijn voorbeeld ziet er niet uit alsof hij er geen zin in heeft ;)


Ik mag dat paard ook wel zien lopen idd, ziet er ontspannen uit in plaats van het vaak opgefokte beeld dat je hier in de sport ziet. In het begin, het binnenstappen, is het wel erg kalmpjes, maar het oogt inderdaad als een relaxed paard.
De ruiter vind ik echter wel behoorlijk beroerd zitten. Hier zitten dressuurruiters vaak alsof ze achterover geblazen worden door de wind, maar deze dame zit dan weer wel heel erg ver voorover.



Ik snap alleen niet zo goed wat het idee is achter wel het paard beoordelen maar niet de ruiter. Dat is toch in principe een twee-eenheid? Of is het de bedoeling dat je paarden produceert die met elke ruiter braaf hun rondje kunnen doen?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:55

julius_juut schreef:
De ruiter vind ik echter wel behoorlijk beroerd zitten. Hier zitten dressuurruiters vaak alsof ze achterover geblazen worden door de wind, maar deze dame zit dan weer wel heel erg ver voorover.


Ik geloof dat dat juist de bedoeling is, wordt de 'two point forward seat' genoemd.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:58

julius_juut schreef:
CharmingS schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=qPyhIhpqz4M
Even dit filmpje als voorbeeld, maar wat is er mis met de stijl.. Tjha je moet er persoonlijk van houden, maar ik vind het er heel erg fijn en ontspannen uitzien. Paard lijkt hier zeker wel plezier te hebben, oortjes staan er mooi op, paard beweegt gecontroleerd. Ik zie liever dit, als iemand die zijn paard ongecontroleerd naar een hindernis stuurt. Deze paarden bewegen trouwens heel vlak en moeten juist makkelijk makkelijk zitten, een paard wat hoog opgooit zal je niet zo snel tegen komen in een hunter klasse.

Vraag me af wanneer jij vind dat een paard passievol overkomt, dit paard in mijn voorbeeld ziet er niet uit alsof hij er geen zin in heeft ;)


Ik mag dat paard ook wel zien lopen idd, ziet er ontspannen uit in plaats van het vaak opgefokte beeld dat je hier in de sport ziet. In het begin, het binnenstappen, is het wel erg kalmpjes, maar het oogt inderdaad als een relaxed paard.
De ruiter vind ik echter wel behoorlijk beroerd zitten. Hier zitten dressuurruiters vaak alsof ze achterover geblazen worden door de wind, maar deze dame zit dan weer wel heel erg ver voorover.



Maar dat denkt deze dame waarschijnlijk ook over onze rijstijl, dit is gewoon typisch Amerikaans. Die zitten niet in het zadel zoals wij dat doen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:21

CharmingS schreef:
Pleun02 schreef:
Ben ik de enige die de hunter rijstijl er echt niet goed uit vindt zien? De paarden vallen heel erg over hun voorhand en lijken er geen plezier in te hebben. Als mijn paard zo 'dood' door de bak zou gaan zou ik denken dat er iets mis mee was. Dit bedoel ik niet als haat naar die stijl maar de paarden komen allemaal heel bleu en passieloos over.
Misschien heb ik het hier helemaal mis mee maar de het lijkt een beetje alsof ze een combinatie doen van western en dressuur maar dat ze de goede punten van deze sporten niet mee nemen.


https://www.youtube.com/watch?v=qPyhIhpqz4M
Even dit filmpje als voorbeeld, maar wat is er mis met de stijl.. Tjha je moet er persoonlijk van houden, maar ik vind het er heel erg fijn en ontspannen uitzien. Paard lijkt hier zeker wel plezier te hebben, oortjes staan er mooi op, paard beweegt gecontroleerd. Ik zie liever dit, als iemand die zijn paard ongecontroleerd naar een hindernis stuurt. Deze paarden bewegen trouwens heel vlak en moeten juist makkelijk makkelijk zitten, een paard wat hoog opgooit zal je niet zo snel tegen komen in een hunter klasse.

Vraag me af wanneer jij vind dat een paard passievol overkomt, dit paard in mijn voorbeeld ziet er niet uit alsof hij er geen zin in heeft ;)


Dit paard ziet er wel uit of hij er zin in heeft, betekent niet dat het voor alle paarden geldt hè? Ik vindt dat een paard er passievol uitziet wanneer het paard opwaarts galloppeert (niet zo op de voorhand als dit paard) met de oortjes naar voren en mooi aantrekt op het hout. Het paard lijkt wel plezier te hebben maar door een paard zo op de voorhand te rijden leer je het niet echt om goed te lopen en zichzelf goed te dragen.
Voor mij ziet het er wel ontspannen uit maar vind ik dit er niet uitzien als een paard dat weet hoe hij zich correct moet dragen. Als je wilt springen moet er toch wel enige opwaardse beweging zijn.
Ik vindt het ook oppervlakkig dat je wel een rustig paard wil dat makkelijk te houden is maar dat je toch verplicht met een bit moet rijden en met een hulpteugel. Dit spreekt elkaar tegen, net zoals het gebruik van kalmeringsmiddelen bij deze paarden. Dan kun je wel zeggen dat het 'paardvriendelijk' is maar dat zie ik hier niet zo in.
Ik zou mijn paard nooit zo willen trainen, maar dat is denk ik maar een mening.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:35

Wauw, waar haal je al deze info vandaan :')

Je mag deze mening natuurlijk hebben.. Alleen werkt het in werkelijkheid wel iets anders :)

Edit; in de hunterclasses zie ik toch meestal alleen maar mensen rijden met een trens, en sommige gebruiken een staande martingaal, maar deze zit niet zo strak dat het paard zijn hals niet langer kan maken.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, CharleyT, f_pepper, Facebook, hagelslag, Kinke, lizy29, madeinspace, Mediatoolkitbot, michaz81, Miran, ryukapple, Team_Sublime, Tomboy0 en 26 bezoekers