Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 22:21

horses
In Memoriam
Ingezonden door bokker Ketaki
Afbeelding

De laatste ‘Gordijn-hengst’ op de IJzeren Man, Royal Dance, is niet meer Dat maakte Niels Bax zojuist op facebook bekend. De Oldenburger-zoon van Rohdiamant werd 22 jaar.

“Je was de koning van de stal tot de laatste dag maar door je ouderdom mocht het niet langer zo zijn….
Royal Dance we zullen je niet vergeten!!”, schreef Bax bij een foto van de aansprekende voshengst.

Lees het volledige artikel op de site van horses.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:38

Hij gaf fijne karakters mee, zonde dat hij niet meer kansen in de fokkerij gehad heeft, vind het een beetje een ondergewaardeerde hengst.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 00:20

Gecondoleerd met het verlies van deze prachtige kerel...

22 jaar vind ik toch aardig jong nog, maar elk verlies van dien aard is altijd de vroeg.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:11

Ketaki schreef:
Hij gaf fijne karakters mee, zonde dat hij niet meer kansen in de fokkerij gehad heeft, vind het een beetje een ondergewaardeerde hengst.


Zijn achterhand en rug waren niet echt om van te spreken..denk dat dat de reden was waarom fokkers hem lieten staan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:14

Heb hem anderhalf jaar geleden nog gezien en het was wel echt een oud paard geworden... fijn voor het paard dat die daar gewoon mocht blijven om zijn oude dag te slijten.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:34

Elisa2 schreef:
Ketaki schreef:
Hij gaf fijne karakters mee, zonde dat hij niet meer kansen in de fokkerij gehad heeft, vind het een beetje een ondergewaardeerde hengst.


Zijn achterhand en rug waren niet echt om van te spreken..denk dat dat de reden was waarom fokkers hem lieten staan.


Ook hier geldt: kijk niet naar wat de hengst is (of was) maar kijk wat hij kan toevoegen aan de merrie.

En Royal Dance kon absoluut veel toevoegen aan de Nederlandse merriepopulatie. De moeder van de mijne was een chagerijnige Amethist x Amor merrie die van teveel kracht achter alleen nog maar omhoog kon stuiteren. Met Royal Dance is daar een fijn rijdbaar paard uitgekomen, die nog steeds heel veel over heeft op achterbeengebruik maar ook in staat is om vooruit te strekken. En een stuk plezieriger in de omgang.
Royal Dance gaf kopietjes van zichzelf en man, was hij knap! Jammer dat hij er niet meer is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:03

Oh, hij is dus van hetzelfde bouwjaar als mijn oude fokmerrie. Die is ook 22. Spijtig dat hij er niet meer is en inderdaad dat hij zo weinig is gebruikt in de fokkerij.

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:05

Jammer, mijn eerste paard was ook een royal dance en qua bewegen eigenlijk heel erg goed...was echt een super fijn paard maar van moeders kant zat er zeoliet in wat een beetje verdriet mee gaf op sommige punten...nadat ik mijn rug brak durfde ik niet meer met haar verder en heb ik haar verkocht...bloedmooie merrie met goede bewegingen de nieuwe eigenaar had haar binnen 2 maanden naar aanschaf al in de Z gestart :j

In ieder geval heel jammer, gecondoleert voor alle betrokkenen

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:23

Prachtige hengst, wel erg 'jong' om al te gaan. Sterkte... Ik heb ook even een RD gereden, heel fijn karakter en mooi paard.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:28

Ketaki schreef:
Hij gaf fijne karakters mee, zonde dat hij niet meer kansen in de fokkerij gehad heeft, vind het een beetje een ondergewaardeerde hengst.

Zijn achterhand en rug waren niet echt om van te spreken..denk dat dat de reden was waarom fokkers hem lieten staan.

Ook hier geldt: kijk niet naar wat de hengst is (of was) maar kijk wat hij kan toevoegen aan de merrie.


Uiteraard, het is ook de combinatie die een paard maakt {of niet} sowieso zijn fijne karakters goud waard en heb je meer aan een paard met een goed karakter en exterieurmatig misschien wat minder perfect dan andersom.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:11

Wat is exterieurmatig perfect?
Daar zijn de geleerden na al die jaren nog lang niet over uit hoor.

Waar het om gaat is dat je een beest fokt dat lang mee kan gaan (!), goed is tussen de oren en per saldo ook nog iets kan lopen. Waarbij het kunnen lopen nog het meest bewerkbaar is.
Waarom het kunnen lopen dan de primaire selectie moet zijn, geen idee. Juist als de rest niet goed is, heb je er in de sport helemaal niets aan.

Er zullen vast betere hengsten zijn (geweest) dan deze, maar dat maakt deze bepaald nog niet zonder fokwaarde. Hadden maar meer fokkers hem gebruikt!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:24

Mensen goede plek om te gaan discusseren over ze evt minderheden.. hoop toch niet dat ze dat in de toekomst ook bij mensen onder hun overlijdens advertentie gaan doen, was een leuk mens, wel wat laag opgeleid en de kinderen zijn ook maar zo zo terecht gekomen :')

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Royal Dance overleden op 22-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:48

wellicht is het een beter idee, om op fokkerij en algemeen een discussie te voeren, over het exterieur matige bouw van royal dance te bespreken ipv hier. vind het behoorlijk ongepast.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:42

vaarwel Royal Dance...

mijn ruin is van Royal Dance, heeft zijn prachtige hoofd meegekregen van papa :)

Ireika!
Royal Grande!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:45

De papa van mijn merrie!
Wat een zalig braaf paard en blijkbaar helemaal de papa op vlak van karakter!

https://youtu.be/Jyyc61CLUGI

Mijn merrie, vorig jaar in de zomer!

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Durquia, Jet, Kabayo, kimmetje26, maitestar23, Melzazu, Nickee_ooe, nijnthju en 29 bezoekers