Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Muurp, Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel, Dani, Leo

Nieuwsredactie

Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 17:41 Tip de Nieuwsredactie

rtlnieuws
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers

Het is slecht gesteld met de manegepaarden in Nederland. In bijna 85 procent van de maneges was het welzijn van de paarden 'onvoldoende' tot 'slecht', oordeelden de inspecteurs van Dier&Recht. De stichting maakt zich grote zorgen.

De organisatie deed afgelopen winter onderzoek naar de leefsituatie van manegepaarden. 53 maneges werden bezocht: 46 in Nederland en 7 in Vlaanderen. "Een groot deel van de paarden heeft ernstige psychische en fysieke problemen als gevolg van de leefomstandigheden in een manege", valt te lezen in het rapport 'Misstanden op de Manege'.

Zeer stressvol
Wat de dierenrechtenorganisatie vooral opviel was dat de stallen veel te klein waren. Ook waren die soms helemaal afgesloten waardoor de paarden nauwelijks 'langdurige relaties' met elkaar konden aangaan.

Het compleet ontbreken van sociaal contact met soortgenoten is voor paarden zeer stressvol, schrijft de organisatie in het rapport. Paarden zijn immers kuddedieren. "Fysiek contact is noodzakelijk voor hen om zich goed te voelen."

Manegepaarden zouden volgens Dier&Recht minimaal vier uur per dag moeten kunnen loslopen in kuddeverband. Dit was bij alleen een paar maneges het geval. Sterker nog: bij de meeste maneges (28) liepen de paarden in de wintermaanden niet eens 4 uur per wéék los.

"Dit betekent dat ruim 50 procent van de paarden zich veel te weinig vrij kan bewegen. Dit is een ernstige aantasting van het welzijn", staat in het rapport.

Vatbaar voor maagzweren
Er is volgens Dier&Welzijn nog meer mis. Veel paarden kregen te weinig of zelfs slecht voer, zagen de onderzoekers. Daardoor hebben ze grotere kans op maagzweren. Een ander belangrijk punt van kritiek was dat de hygiëne in de stal vaak onder de maat was.

Citaat:
Opvallende punten uit het rapport
Sociale isolatie: Ruim 77 procent van de maneges heeft 'onvoldoende mogelijkheden om sociale interactie tussen paarden te faciliteren'; paarden kunnen elkaar dan bijvoorbeeld alleen via tralies besnuffelen. Bij 15 procent van de maneges konden paarden elkaar niet eens zien.
Onvoldoende bewegingsvrijheid: Ruim 80 procent van de maneges staan de paarden in individuele kleine boxen, waardoor ze moeilijk kunnen liggen.
Onvoldoende hygiëne: In bijna 25 procent van de maneges konden paarden niet schoon liggen.
Gestoord gedrag: 9 procent van de manegepaarden vertoont ernstig gestoord gedrag, zoals agressie. "Dit wijst op psychische en fysieke problemen gerelateerd aan tekortkomingen in de omgang met en huisvesting van de dieren."
Slecht voer: Veel paarden krijgen te weinig of kwalitatief slecht ruwvoer. Daardoor zijn ze vatbaarder voor maagzweren.

Voor het onderzoek is ook gekeken naar de gezondheid van de paarden:
•Bij 5,6 procent van de manegepaarden (87 paarden) waren er drukplekken te zien op rug, neus of onderbenen.
•3,8 procent van de manegepaarden (58 paarden) had andere lichamelijke mankementen, zoals een te magere rug, hoesten of kreupelheid.
•Maneges namen singelnijd regelmatig niet serieus.

De conclusies in het rapport liegen er niet om. "De manier van omgaan met de welzijnsproblemen in maneges is zorgwekkend", valt er te lezen. Manegebedrijven schieten 'op grove wijze tekort in diervriendelijk beheer van hun onderneming'.

Zelfregulerend vermogen
In zowel Nederland als België bestaat geen specifieke wetgeving voor paarden en gaat men uit van 'zelfregulering door de sector'. "Dat werkt niet", concludeert een woordvoerster van Dier&Recht nu. "De overheid moet paarden in bescherming nemen. En daarvoor is wetgeving nodig."

Dier&Recht constateert in het onderzoeksrapport dat het zelfregulerend vermogen van de sector tekortschiet en dat er 'op korte termijn' specifieke wetgeving voor paarden moet worden ingevoerd.

De stichting ziet het liefst dat controleurs bij de dierenpolitie en de NVWA richtlijnen krijgen zodat ze daarop kunnen handhaven. Die handhavers zouden ook moeten worden opgeleid 'zodat ze de welzijnsproblemen leren herkennen'.

Volgens Dier&Recht zou het door de Dierenbescherming opgestelde Paardenbesluit 'een goed begin' kunnen zijn om te komen tot wetgeving.

Jildau

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:51

Ik geloof direct dat het op vele maneges beter kan maar ik heb zo'n hekel aan deze stichting.. Ze brengen zoveel onwaarheden de wereld in waardoor ik dit "onderzoek" ook niet serieus kan nemen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:51

Dit verbaast me niks. Toen ik hier al tiener lucht van kreeg wilde ik stoppen met paardrijden. Ik heb toen mijn eigen pony gekregen. Ik ken nu welgeteld 1 manege waar de paarden dagelijks buiten komen in kuddeverband, goed hooi en ruime schone stallen hebben en waar rekening gehouden wordt met de werklast.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+1).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:52

Kan je ook ergens melding maken van slechte maneges zodat daar gecontroleerd wordt?

Kerstmuts

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:01

Bananas schreef:
Kan je ook ergens melding maken van slechte maneges zodat daar gecontroleerd wordt?

144

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters
[BB-HK] Elk moment nieuw leven
Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:02

Veel maneges hebben niet eens genoeg weidegang voor alle dieren..

Ben niet zo van de maneges,mooie tijd gehad als kind maar achteraf

Utopia 01-05-09 / 27-11-15 , de hemel heeft er een ☆ bij . Kerst 01-11-2007 / 13-08-2016 ☆ Nynke 15-05-2011 / 27-03-2018 ☆ Gone but not forgotten :* Syb 01-01-2011 / 05-04-2018

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:04

Maar is het met sportstallen beter gesteld?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:04

De manege waar ik rijd heeft helaas geen weidegang voor de paarden maar komen er zoveel mogelijk uit de boxen. Ze proberen al jaren te verhuizen maar de gemeente doet moeilijk maar als het goed is wordt daar deze maand over beslist. Gelukkig zien de paarden er goed uit, hebben passend tuig en goed aangepast voer per paard!

❤ Summer ❤
F14+2

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:08

Manege is ook een bedrijf. De paarden zorgen voor inkomen dus ze zullen echt niet zomaar slecht behandelen.

Niet elke manege heeft grond genoeg. En kan alles bij elkaar zetten in een kudde.

Die stichtingen of diergroepen.. met hun media aandacht.

The end

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:09

Tjonge, Dier&Recht zegt dat ze minstens 4 uur vrije beweging moeten hebben…..die hebben er echt verstand van ;) Denk net als Jildau over deze club.
Wat mij betreft was dit een onderzoek van de stichting open deur. Alsof het nog niet bekend is dat er in paardenland zoveel ellende is.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:17

Ik denk zeker dat het beter kan op maneges.
Zeker de stallen die aangehaald worden in het filmpje.

En over sportstallen, ik denk dat de paarden daar gemiddeld vaker buiten komen, maar ook beter in hun vel zitten. Als een paard slecht behandeld word, dan gaan ze echt niet voor je door een dikke cross heen!

* ..[נ]єαηιηє.. *.. » ..

linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:26

Je kan zeggen alsof dit niet bekend is.....Ja onder veel paardenmensen.
Mensen gewone leken weten dat niet.

Ik vind het goed dat dit op het nieuws komt.
Mensen kijken dan ook kritischer.

Als je niet genoeg grond hebt als manege waarom begin je dan een manege of waarom niet wat minder stallen en daar een stukje land.
Desnoods zet je ze omstebeurt even buiten.

Ik was 2 jaar terug een strandrit maken op die stal hadden ze zelfs nog die sta boxen. Paarden konden niet eens draaien in de stallen! Dat is echt ouderwets.
Doe dan 3 of 4 paarden minder en zet fatsoenlijke stallen neer.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:40

%) wel fijn dat het niemand wat boeit dat paarden op de helft van de manege's maar max vier uur per week! buiten komen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:53

Sunnda schreef:
%) wel fijn dat het niemand wat boeit dat paarden op de helft van de manege's maar max vier uur per week! buiten komen..

Helft van de bezochte maneges... 46 in Nederland en 7 in België
volgens de sector paarden zijn er zo'n 1000 maneges in Nederland.

ken ook een manege, als het gaat om het gemiddelde buiten is dat in de winter ook weinig, maar ze komen wel in hal-achtige loopstal.

ik praat niets goed, iedere misstand is er 1 te veel.

witte plekken op de schoft hoeft niet gelijk van een niet passend zadel te komen, kan ook van een deken komen, geen wond gehad, toch witte haren (had toen evenmin een zadel op gehad)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:54

Sunnda schreef:

Dat is ook heel erg! maar helaas gebeurt dat ook bij heel veel particuliere paarden in Nederland

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

HelmerG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:59

Als ik kijk naar de maneges in de omgeving is er geen enkele waarbij alle paarden dagelijks buiten komen. sommigen hebben haast geen tot soms zelf helemaal geen weidegang en dat gaat er bij mij echt Niet in. Er zullen zeker maneges zijn waarbij het beter geregeld is, maar het gros van de maneges die ik in ieder geval tegen ben gekomen in mijn leven, mogen zich schamen - maar nu vind ik in t algemeen gewoon dat een paard minimaal de gehele dag buiten hoort te staan, dus ook particulieren die ervoor kiezen om hun paard 22/24u op stal te laten staan, ben ik behoorlijk op tegen haha.

Het niet regelmatig laten controleren en aanpassen van zadels is ook iets wat ik dan bij velen voorbij zag komen, omdat ze er waarschijnlijk het geld niet hebben om erin te steken en ga zo maar door.

Wat linnie al aangeeft hierboven; veel paardenmensen weten dat dit bij veel maneges voorkomt, maar de leken, beginners, hebben hier geen weet van waarschijnlijk en ik vind het ook goed dat het in het nieuws gebracht wordt. Net zoals mensen die nog vandaag de dag naar een broodfokker gaan voor een hond, ipv geld/tijd en energie steken in het zoeken van een goede pup.. Dat zijn helaas dingen waar je over kunt blijven informeren want er blijven een hoop onwetende mensen die dit soort praktijken blijven ondersteunen. Ik heb helaas ook geen goed woord over, over de maneges in de buurt en kan alleen maar hopen dat ze wakker geschud gaan worden :( En dan woon ik in een omgeving met heel veel heuvelland en groen en plek en toch heeft vrijwel geen enkele manege in de wijde omtrek fatsoenlijke weidegrond/plaats :(
Laatst bijgewerkt door HelmerG op 10-04-18 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·.Helmer;
What the Heart once owns, it will never loose

“Change is not always accomplished peacefully, but that does not make it disadventageous.” ― Cassandra Clare, Clockwork Prince

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:05

Ik werk op een manege en onze paarden staan gewoon buiten. Zomers dag en nacht en in de winter gewoon overdag in een paddock en als het weer het toelaat in het weiland. Precies zoals de pensionpaarden.. Manege waar ik hiervoor werkte stonden alle manegepaarden dag en nacht in een grote paddock met schuilcontainers. Ik herken dit dus ook totaal niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:10

Sunnda schreef:

Wie boeit het niet dan?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:17

Nou een opleiding voor handhavers zodat ze dieren welzijnsproblemen herkennen zou ik een erg goed idee vinden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:18

Alane schreef:
Sunnda schreef:

Helft van de bezochte maneges... 46 in Nederland en 7 in België
volgens de sector paarden zijn er zo'n 1000 maneges in Nederland.

ken ook een manege, als het gaat om het gemiddelde buiten is dat in de winter ook weinig, maar ze komen wel in hal-achtige loopstal.

ik praat niets goed, iedere misstand is er 1 te veel.

witte plekken op de schoft hoeft niet gelijk van een niet passend zadel te komen, kan ook van een deken komen, geen wond gehad, toch witte haren (had toen evenmin een zadel op gehad)

Dom van mij ja. Ik vergat dat het op de andere 954 manege's in Nederland veel beter gesteld is en de paarden daar een goed leven hebben.

Ik vind het triest dat de excusus meteen voorbij vliegen:
-Zijn sportstallen niet slechter/beter?
-Ze moeten geld opleveren dus de eigenaar zorgt er heus wel goed voor.
-De stichting is een beetje raar dus vind ik de inhoud van het bericht minder belangrijk.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:20

Jildau schreef:
Ik werk op een manege en onze paarden staan gewoon buiten. Zomers dag en nacht en in de winter gewoon overdag in een paddock en als het weer het toelaat in het weiland. Precies zoals de pensionpaarden.. Manege waar ik hiervoor werkte stonden alle manegepaarden dag en nacht in een grote paddock met schuilcontainers. Ik herken dit dus ook totaal niet.

Wat fijn, maar wel een uitzondering denk ik. Ik ken heel veel maneges waar de paarden er hooguit op de ene vrije dag per week eens een uurtje in de bak los mogen rennen..

En inderdaad, vele met te kleine stallen, vies, weinig ruwvoer en slecht tuig helaas.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:20

De manege waar ik kom staan de paarden van april/ mei tot september 24/7 op de wei en in de winter dagelijks samen op de paddock. Dit gaat wel over een wat kleinschaligere manege.
Naar mijn idee spelen deze problemen vooral op de grootschalige maneges met teveel paarden op een te klein perceel.

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:21

Sunnda schreef:
Dom van mij ja. Ik vergat dat het op de andere 954 manege's in Nederland veel beter gesteld is en de paarden daar een goed leven hebben.

Ik vind het triest dat de excusus meteen voorbij vliegen:
-Zijn sportstallen niet slechter/beter?
-Ze moeten geld opleveren dus de eigenaar zorgt er heus wel goed voor.
-De stichting is een beetje raar dus vind ik de inhoud van het bericht minder belangrijk.

Nou idd.

Goed dat hier aandacht voor komt!

Ze noemen mij tante omdat medeplichtige klinkt als een slechte invloed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:23

ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:27

Kinke schreef:
ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Ik ken de stichting verder niet, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd.
Maar als we toch allemaal zo slim zijn en die info al jaren bekend is..waarom staan dan nu jaren later nog steeds de paarden massaal binnen?