Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14029
Geregistreerd: 20-04-16

Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 13:36

De Gelderlander / Wielerverhaal
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

Een op hol geslagen paard heeft zaterdag een van de koplopers van een mountainbikemarathon in Apeldoorn getorpedeerd. Het slachtoffer, toprijder Marc Bouwmeester uit Loenen, reed zijn eerste wedstrijd na in september voor het WK in Australië een wervel te hebben gebroken. Hij werd gewond naar het ziekenhuis gebracht.

"We moesten 2 lussen rijden van elk 35 km", zegt Marc Bouwmeester. "Het was mijn 1e officiële wedstrijd sinds mijn ongeluk op het WK in Cairns. We hadden al 55 km achter de rug toen we in een afdaling een breed pad moesten oversteken. Met 5 bikers zaten we in de kopgroep. Plots hoorden we dat we vaart moesten minderen omdat er een kudde paarden op hol zou zijn geslagen. We remden af om de oversteek te maken en draaiden daarna de gaskraan weer vol open."
Maar er was meer aan de hand dan verwacht. "Er was een groep vrouwelijke ruiters in de buurt van het parcours gesignaleerd. De verkeersbegeleiders van de MTB-wedstrijd hadden hen gewaarschuwd, maar blijkbaar hadden ze het advies gedeeltelijk genegeerd. Al was er 1 ruiter die al van haar paard was gestapt omdat het beest moeilijk begon te doen, hoorde ik achteraf. Het paard bleek er al snel alleen vandoor te zijn gegaan. In onze richting dan nog. Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat. Mijn concurrent haalde me in en op dat moment voelde ik het paard letterlijk over me heen gaan. Ik kon alleen maar blijven liggen, terwijl het paard de achtervolging op de andere bikers inzette."

Bouwmeester voelde meteen dat er iets niet pluis was. "Mijn rechterbovenbeen en -knie voelden vreemd aan. Ik riep nog naar de anderen dat ze moesten stoppen omdat het echt niet goed ging met mij, maar ze konden niet omwille van dat paard. Er werd gevreesd voor wederom een nekletsel en een gebroken bovenbeen, maar dat wordt nu na lang onderzoek uitgesloten. Na een echo blijkt dat ik micro spierschade heb en een lichte ontwrichting in de heup. Ik zit dus opnieuw thuis. Helemaal onder de schaafplekken en ik loop met een stel krukken. Maar het ergste van al is dat de gehele groep met ruiters van 8 à 10 vrouwen mij daar voor dood heeft achtergelaten."

Het is niet voor het eerst dat het misgaat in de natuur. De afgelopen jaren worden bos- en natuurgebieden alsmaar drukker bezocht. Wandelaars, fietsers, ruiters en een snel groeiend aantal mountainbikers zoeken het bos op voor vertier. "We zien daardoor het aantal incidenten groeien", zegt Ger Verwoerd, boswachter op de noordwestelijke Veluwe, tegen De Gelderlander. "Bepaalde groepen zitten in elkaars vaarwater en dat levert vaker excessen op. Vaak zijn daar mountainbikers bij betrokken, die op hoge snelheid door het bos gaan en onderweg wandelaars of andere fietsers tegenkomen. Op die momenten gaat het soms mis en ontstaan er ongelukken of – vaker – irritaties over en weer. De mountainbikers vinden dat de wandelaars in de weg lopen. De wandelaars storen zich aan het ‘asociale’ rijgedrag van de mountainbikers."

Ruim 80 procent van de wegen en paden in natuurgebieden op de Veluwe is voor iedereen vrij toegankelijk. Wandelaars, fietsers en dus ook mountainbikers maken er gebruik van dezelfde paden. De meeste incidenten ontstaan volgens Verwoerd op plaatsen waar paden of wegen elkaar kruisen. Vaak is dan niet duidelijk wie voorrang heeft. "Maar eigenlijk is het heel simpel. In de natuur gelden dezelfde regels als in het normale verkeer. Dus als jij op je mountainbike komt aanfietsen en op het pad van rechts komt een ruiter, dan gaat deze voor."

Wil je ook weten wie er nu voorrang heeft in bepaalde situaties? Lees dan het volledige artikel op de site van De Gelderlander

Gerelateerd bericht:
[VN] Paard rent mountainbiker omver tijdens marathon in Apeldoorn
[VN] Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:46

Die mountainbikers waren met een wedstrijd bezig die gaan echt niet stoppen als er verkeer van rechts komt....

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:53

“Ik kon alleen maar blijven liggen, terwijl het paard de achtervolging op de andere bikers inzette."

Ben ik de enige die het leest alsof het paard een of andere bloeddorstige hond is die het bewust op die bikers heeft gemunt? Wat een sterk verhaal :+

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:58

esmee_stip schreef:
“Ik kon alleen maar blijven liggen, terwijl het paard de achtervolging op de andere bikers inzette."

Ben ik de enige die het leest alsof het paard een of andere bloeddorstige hond is die het bewust op die bikers heeft gemunt? Wat een sterk verhaal :+


Hahah geweldig :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:04

crazycactus schreef:
Die mountainbikers waren met een wedstrijd bezig die gaan echt niet stoppen als er verkeer van rechts komt....

Misschien kunnen ze dan beter op een afgesloten parcours gaan fietsen. Dan bedoel ik dus afgezet met dranghekken.

Citaat:
Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat.

Ze hadden natuurlijk ook aan de kant kunnen gaan voor hun veiligheid.

Citaat:
Ik riep nog naar de anderen dat ze moesten stoppen omdat het echt niet goed ging met mij, maar ze konden niet omwille van dat paard

Ja want dat bloeddorstige paard zat achter ze aan.
Had verder niets met de win mentaliteit van de wedstrijd te maken

Citaat:
Maar het ergste van al is dat de gehele groep met ruiters van 8 à 10 vrouwen mij daar voor dood heeft achtergelaten."

Wisten de vrouwen wel dat er een ongeluk was gebeurt? Hij spreekt namelijk steeds over dat ene paard zonder ruiter. Dan ineens over meerdere.
Zijn maten hebben hem achter gelaten, die zagen namelijk direct het ongeluk.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:07

bruintje123 schreef:
crazycactus schreef:
Die mountainbikers waren met een wedstrijd bezig die gaan echt niet stoppen als er verkeer van rechts komt....

Misschien kunnen ze dan beter op een afgesloten parcours gaan fietsen. Dan bedoel ik dus afgezet met dranghekken.

Citaat:
Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat.

Ze hadden natuurlijk ook aan de kant kunnen gaan voor hun veiligheid.

Citaat:
Ik riep nog naar de anderen dat ze moesten stoppen omdat het echt niet goed ging met mij, maar ze konden niet omwille van dat paard

Ja want dat bloeddorstige paard zat achter ze aan.
Had verder niets met de win mentaliteit van de wedstrijd te maken

Citaat:
Maar het ergste van al is dat de gehele groep met ruiters van 8 à 10 vrouwen mij daar voor dood heeft achtergelaten."

Wisten de vrouwen wel dat er een ongeluk was gebeurt? Hij spreekt namelijk steeds over dat ene paard zonder ruiter. Dan ineens over meerdere.
Zijn maten hebben hem achter gelaten, die zagen namelijk direct het ongeluk.

Dat dus....wat een aannames en verdraaien van feiten.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:13

Sassy schreef:
Dat dus....wat een aannames en verdraaien van feiten.


Jij was er wel bij begrijp ik dan? Want jij weet waar de aannames en de verdraaiingen van de feiten zitten? Vertel, wat is er werkelijk gebeurt?

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:16

Ik vind het ook bijzonder dat dit nieuws al meerdere keren vanuit de mtb-er naar voren is gekomen en dat er niks vanuit de amazone komt.

En je paard loopt niet voor niets op hol door het bos zonder ruiter. Het zal voor beiden partijen geen plezierige ervaring zijn geweest..

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:16

Als ik het goed begrijp was paard dus al in paniek aan het rennen toen die over de mountainbiker heen ging. En ook dat de mountainbikers kennelijk op een smal pad reden waardoor uitwijken niet mogelijk was. Zou best kunnen dat paard aansluiting probeerde te zoeken bij de groep fietsers, enkel al omdat die doelbewust ergens heen gingen en een groep die kennelijk weet wat te doen wil zo'n paard graag volgen. Echter wel het liefste midden in de groep en dan heeft combi niet kunnen uitwijken + paniek inderdaad een ongeluk tot gevolg.

Vraag blijft dus waarom paard zo in paniek raakte dat die bij ruiter en andere paarden weg wilde.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:19

Ik dacht dat dit onderwerp al uitgebreid was uitgekauwd in een eerder topic hierover. Niet dus.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:24

Kuggur schreef:
Ik dacht dat dit onderwerp al uitgebreid was uitgekauwd in een eerder topic hierover. Niet dus.


Oh, dan laat maar. Wat mij slechts verbaasde was dat tot mijn eerdere bericht niemand in staat was tot een reactie als: wat rot voor die man. Beetje empathie en zo......

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:41

Kuggur schreef:
Ik dacht dat dit onderwerp al uitgebreid was uitgekauwd in een eerder topic hierover. Niet dus.

je bent niet verplicht om te reageren hoor.Er zijn vast nog wel andere onderwerpen op bokt om te lezen.

Wat mij verbaast is dat ze blijkbaar wisten dat er opholgeslagen paarden rondliepen en daar niet op anticipeerde .En idd zijn maten gingen er vol gas vandoor om het wilde beest voor te blijven. ook al is het pad smal,de fietsen wegen niks dus je kan er zo mee de bosjes in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:48

beatje schreef:
Kuggur schreef:
Ik dacht dat dit onderwerp al uitgebreid was uitgekauwd in een eerder topic hierover. Niet dus.

je bent niet verplicht om te reageren hoor.Er zijn vast nog wel andere onderwerpen op bokt om te lezen.

Wat mij verbaast is dat ze blijkbaar wisten dat er opholgeslagen paarden rondliepen en daar niet op anticipeerde .En idd zijn maten gingen er vol gas vandoor om het wilde beest voor te blijven. ook al is het pad smal,de fietsen wegen niks dus je kan er zo mee de bosjes in.

Jij hebt duidelijk niet dat eerdere topic ( link in de op hier) gelezen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:53

Kuggur schreef:
[
Jij hebt duidelijk niet dat eerdere topic ( link in de op hier) gelezen.

Ze heeft er zelfs in gereageerd :P :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:03

Oh sorry, niets van begrepen in dat geval.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:06

ik heb medelijden met de wielrenner, vrouw die van het paard was gevallen en het paard.
Ik weet niet wat er allemaal precies is gebeurt maar dat het allemaal levensgevaarlijk was voor alledrie is wel duidelijk...

Stiekem vind ik het idee van die fietsers die een paniekerend paard proberen voor te blijven wel heel grappig. Allemaggies wat een dom idee :´) Dat lukt je bij een hond nog niet eens

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:35

"Het beest"

Ik snap dat het rot is dat er een paard over je heen is gedenderd en je pijn hebt maar een op hol geslagen paard negeren en laten doorrennen is denk ik nog een tikje gevaarlijker..

Ik hoor wel vaker inderdaad dat er conflicten zijn in het bos. Jammer dat mensen elkaar niet meer zo erg waarderen en er meteen een soap van maken :(

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:07

crazycactus schreef:
Die mountainbikers waren met een wedstrijd bezig die gaan echt niet stoppen als er verkeer van rechts komt....

Een op hol geslagen paard stopt echt niet als er een fietser van rechts komt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:27

Cowboy55 schreef:
Oh, dan laat maar. Wat mij slechts verbaasde was dat tot mijn eerdere bericht niemand in staat was tot een reactie als: wat rot voor die man. Beetje empathie en zo......

Als die man gewoon had gezegd dat ie door een op hol geslagen paard omver was gelopen en niet zo'n zeikstuk had staan, had ik (veel) empathie gehad. Echt lullig als je eindelijk weer bezig bent en dan dit. Maar....

Het groepje ruiters liet hem voor dood achter? Zoals hij het zelf verteld was die hele groep niet eens in de buurt, want hij had van 'horen zeggen' dat ze gewaarschuwd waren, of iets dergelijks. En sowieso, gezien die zonder ruiter op hol was, en een paard dan toch veel hogere snelheid haalt dan ruiter op de voet, lijkt het mij uiterst raar als de ruiter er was. Dus wtf, hoe hadden ze het moeten weten dan?

Denk eerder dat zijn sportgenoten hem hebben achter gelaten

En lekker slim ook om NOG harder te gaan fietsen, je had ook gewoon aan de kant kunnen gaan....
Of de organisatie van die wedstrijd verantwoordelijk kunnen stellen, want je verwacht als je een wedstrijd fietst toch dat alles veilig en afgezet is en je niet op ander verkeer hoeft te letten.
Sowieso die titel, 'in het bos gelden normale verkeersregels' :+ Alsof het hier ook maar enigzins met verkeersregels te maken heeft, haha.

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:40

Hij doet alsof ie op een bermbom is gestapt..'Na een echo blijkt dat ik micro spierschade heb en een lichte ontwrichting in de heup''

Heel vervelend voor meneer maar door de hele manier van drama kan ik het gewoon niet zielig vinden.. :(

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:53

Worden bij wedstrijden geen parcour uitgezet/ afgezet? Dan is het nogal lastig om er uberhaupt rekening mee te houden.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:59

Als er wordt hewaarschuwd dat er een mountainbike wedstrijd is, kan je toch even ergens anders gaan rijden? Hopelijk is de biker snel weer de oude. Ik vind het zó arrogant om de aanwijzingen van zo’n wedstrijdmedewerker te negeren. Een paard kan op hol slaan en er kan weet ik veel wat gebeuren, maar kom op zeg! Hou je even aan de (tijdelijke) regels.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:02

Wie zegt dat ze dat niet geprobeerd hebben Jetta?
Maar als je de weg er niet kent kom je zomaar ongewild weer op het parcours terug. Zoals eerder gemeld is dat meerdere ruiters die dag overkomen.
Dus erg duidelijk was de organisatie niet. Daar moet deze fietser maar een beklag stukje over schrijven.

Daarnaast loopt een op hol geslagen paard maar net waar het hem uitkomt :+

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:05

Pff "Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat. Mijn concurrent haalde me in en op dat moment voelde ik het paard letterlijk over me heen gaan. Ik kon alleen maar blijven liggen, terwijl het paard de achtervolging op de andere bikers inzette."

Hoe overdreven wil je het hebben.. Inderdaad gewoon opzij gaan.. Dat paard wilde heus geen bikers als ontbijt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:06

Micro spierschade heb ik elke keer als ik weer een poging doe tot sporten....

Het is sneu voor die man, maar als er een wedstrijd is, waarom is het dan niet afgezet? Dat is een puntje voor de organisatie natuurlijk...

Ik heb vaker ‘last’ van mountainbikers en wannbe tour de France rijders dan zij van mij. Die komen met een rotgang over smalle bospaadjes of fietspaden op je af gescheurd... of gewoon met je fietsje over een 70 weg hier in de buurt. Prima, maar dan moet je ook een beetje doorfietsen....

Het is ‘algemeen bekend’ dat fanatieke fietsers zich veel rechten toe-eigenen. Het wordt hier allemaal best wel een beetje aangedikt gok ik zo...