KNHS-statement over ruitergewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:48

Ik denk dat de knhs een beter statement kan maken door alle manege's te verplichten hun ruiters eerst 10 lessen op een kunstpaard te leren rijden. Dan krijg je veel sneller ruiters die minder uit balans zitten en in paarden hun rug zitten te stuiteren.

Dit soort nietszeggende statements zijn ook niks.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:53

Citaat:
Heb jij na drukke dag op stal ook zo’n zin in patat en cola? En heb jij ook wel eens het gevoel dat je rijbroek steeds strakker zit?

De meeste ruiters herkennen dit vast wel


:') wut? :D

Maar nu even serieus, want dat kan ik de tekst echt niet nemen. (en inderdaad het was uit januari 2017 ruim een jaar geleden, dit artikel ;) )
Ik heb wel een mening over ruiters met fors overgewicht.
Dat kan imo niet op een paard die 20% is leuk...
Maar bij een beestje met een giga weke rug of andere zaken zou ik zelfs minder aanhouden.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:18

Ik ben wel benieuwd wat de stevige Jeroen Dubbeldam en de lange Jur Vrieling wegen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:49

germie schreef:
Ninx schreef:
Wat een gejengel..... als je te zwaar bent ga je gewoon eerst afvallen. Een paard is fragiel, kwetsbaar, en afhankelijk van jouw goede verstand.
Als het gewicht er niet af kan, dan ga je mennen.

Tuurlijk jammer wanneer je er even niet op kunt, maar fantastisch om een mooie stok achter de deur te hebben om weer lekker fit te worden!

En wat als je nu gewoon van jezelf zwaar bent? Die mensen zijn er. Die zijn niet te dik, of te vet of onfit, die zijn gewoon zwaar. Daar ligt dus het probleem.
Is iemand te dik of is iemand gewoon fit en wat zwaar?


Te zwaar is te zwaar... Hoezo zou je onderscheid maken in de reden? Het mag toch nooit ten koste gaan van een paard.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:35

pillow schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de stevige Jeroen Dubbeldam en de lange Jur Vrieling wegen.

Jeroen dubbeldam weegt rond de 80kg

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:36

c_alsemgeest schreef:
pillow schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de stevige Jeroen Dubbeldam en de lange Jur Vrieling wegen.

Jeroen dubbeldam weegt rond de 80kg

Er zijn dressuuramazones die wel eht dik zijn maar die rijden wel subtop geloof ik. En dat is niet erg?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:39

Vast wel voor de paardenrug... niveau maakt daarin imo niks uit boven een bepaald percentage.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:34

soloro schreef:
Nabster schreef:
Zoals in het artikel gezegd zou 95 kilo wel kunnen, maar alleen als je goed kunt rijden.


En het hangt er natuurlijk ook vanaf of je lang bent en 95 kilo. Of kleiner en 95 kilo ;) Dus het maakt ook uit waar je vet zit en of het om vet gaat of juist om spieren.


Voor het paard boeit dat niet zo denk ik. 95 kilo is 95 kilo. En als je niet kunt rijden is dat best zwaar.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 02:00

In dit soort topics komen altijd zoveel dooddoeners voorbij: ‘iemand van 90kg die mee zit kan meer hinderen dan iemand van 50kg die tegen werkt.... ‘ geen idee of dat zo is maar vooruit.. wat ik 9 van de 10 keer zie is dat juist te zware mensen niet goed mee komen in de beweging en het paard uit balans halen.
‘Sommigen kunnen er niks aan doen dat ze te zwaar zijn’ kan ook zo zijn maar voor t paard veranderd de reden van overgewicht niets aan de belasting op zijn rug

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 05:47

germie schreef:
CoonArt schreef:
Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!

Ja, waarom niet? Sommige mensen zijn niet te dik en hebben toch dat gewicht. Moet je dan je hobby opzij zetten? *knip*


Ja, naar mijn mening moet je dan je hobby opzij zetten. Jammer dan, ga je maar mennen of grondwerk o.i.d. doen.

Paardrijden doen je als team, samen met je paard. Daar moet je paard niet onder lijden omdat het nou oh zo sneu is dat jij lang bent en met een gezond BMI nog steeds +-90kg weegt. Maar mijn idee kan geen enkel paard dat zonder ongemak dragen.

En er zullen best topruiters zijn die dit gewicht hebben. Ik vind dat niet fijn eruit zien.

Je hebt je maar aan te passen aan de mogelijkheden van hetgeen waarmee jij je hobby bedrijft (het paard dus). En als er geen mogelijkheid is dan zoek je maar een andere hobby.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:42

Wauw (of eerder auw) wat komen hier weer een aantal pijnlijke reacties voorbij -O-

Zo jammer dat mensen een bepaald beeld hebben van hoe iemand van 90 of 95 kilo eruit ziet. Laatst tijdens BHV nog te horen gekregen dat iemand van 100 kilo moeilijk te reanimeren zou zijn :x nou sorry hoor maar ik ben met mijn 95 kilo echt niet tonnetje rond maar gewoon volslank.

Laatste wedstrijd nog mooi commentaar van de jury dat het er mooi harmonieus uitzag dus het zal wel meevallen met deze zak aardappelen van 95 kilo.


(Niet de scherpste foto)
Afbeelding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:48

Nabster schreef:
soloro schreef:
En het hangt er natuurlijk ook vanaf of je lang bent en 95 kilo. Of kleiner en 95 kilo ;) Dus het maakt ook uit waar je vet zit en of het om vet gaat of juist om spieren.


Voor het paard boeit dat niet zo denk ik. 95 kilo is 95 kilo. En als je niet kunt rijden is dat best zwaar.

Het maakt natuurlijk weldegelijk uit of het 95 kilo mooi in balans is of dat er 35 kilo hobbelend vet aan zit.


Ik denk ook niet dat de meeste mensen weten hoe 95 kilo eruit ziet, die dikke subtop amazones die aangehaald worden (ik denk dat iedereen wel een aantal dezelfde namen voor zich heeft) zitten eerder rond de 130 kilo. Ik snap überhaupt al niet dat je jezelf met zo'n lichaam serieus kan nemen als sporter en van mij zouden ze ook zo van hun paard afgestuurd mogen worden.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:58

Pfff mensen die altijd maar roepen dat zwaardere mensen maar een tinker of Shire of groter paard moeten nemen.... die dieren hebben zelfde ruggengraatje als die pony van 300kg of paard van 600kg.

Wees fair tegenover je zelf en je dier..

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:32

Als die stevige dames in de subtop hun paard zo in de weg zouden zitten zouden ze nooit dit niveau gehaald hebben. Juist goed getrainde paarden hebben een goed draagvermogen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:57

bamsy schreef:
Wauw (of eerder auw) wat komen hier weer een aantal pijnlijke reacties voorbij -O-

Zo jammer dat mensen een bepaald beeld hebben van hoe iemand van 90 of 95 kilo eruit ziet. Laatst tijdens BHV nog te horen gekregen dat iemand van 100 kilo moeilijk te reanimeren zou zijn :x nou sorry hoor maar ik ben met mijn 95 kilo echt niet tonnetje rond maar gewoon volslank.

Laatste wedstrijd nog mooi commentaar van de jury dat het er mooi harmonieus uitzag dus het zal wel meevallen met deze zak aardappelen van 95 kilo.


(Niet de scherpste foto)
[ [url=m/bgAUma.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ben ik gelukkig geen 95 kg, maar ik vind je er niet dik uitzien hoor.
waarschijnlijk ben je langer dan 1.85 en t ja, vrouwen zijn dan gewoon snel 90kg of meer.
Dat betekent dus dat je gewoon ergens wat moet laten amputeren. De borsten? Scheelt vast zo'n 4kg. :+ :Y)
Even serieus, soms ben je dus gewoon van nature zwaar. Punt. En dan kun je prima rijden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:17

Nicole schreef:
Pfff mensen die altijd maar roepen dat zwaardere mensen maar een tinker of Shire of groter paard moeten nemen.... die dieren hebben zelfde ruggengraatje als die pony van 300kg of paard van 600kg.

Wees fair tegenover je zelf en je dier..


Afbeelding

Het tekeningetje maakt het hopelijk duidelijk wat ik fair vind.

Het gaat mij niet om ras, maar het dier dat qua bouw lijkt op de onderste constuctie heeft het zwaarder mbt het verticale evenwicht dan het dier met de bouw die boven wordt aangeduid.

De punt verwijst naar het zwaartepunt van de ruiter - bij een dier van 1.70 is dat al gauw 1.75 boven de grond (en bij lichtrijden nog hoger).

Aangezien we vlakbij de voorbenen zitten, dragen die de last.
De last is niet het gewicht, maar 'het koppel' = gewicht vermenigvuldigd met de 'arm van de hefboom'.
Voor een hoog en smal dier loopt de last fiks op - hetzelfde 'gewicht op de weegschaal' is voor een lager en breder dier makkelijker te dragen = het koppel is veel lager.

Uiteraard: 'horizontaal evenwicht', dwz bekken kantelen en de achterhand onderbrengen (rug 'bol' maken) te allen tijde aanbevolen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:32

germie schreef:
Nu ben ik gelukkig geen 95 kg, maar ik vind je er niet dik uitzien hoor.
waarschijnlijk ben je langer dan 1.85 en t ja, vrouwen zijn dan gewoon snel 90kg of meer.
Dat betekent dus dat je gewoon ergens wat moet laten amputeren. De borsten? Scheelt vast zo'n 4kg. :+ :Y)
Even serieus, soms ben je dus gewoon van nature zwaar. Punt. En dan kun je prima rijden.


Dus... omdat je van nature zwaar bent heeft een paard pech? Wat maakt voor het paard precies het verschil? Dat gewicht van nature of door een andere reden is toch hetzelfde gewicht op de paardenrug?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:54

Zowel bij mensen (langdurige backpackers), als bij honden, als bij paarden zie je dat de maximale rugbelasting zo'n 20% van het lichaamsgewicht is.

Er wordt hier ergens geschreven dat tinkers en shires dezelfde ruggengraat hebben, maar dat is maar beperkt waar. Ze hebben vaak een kortere rug, dus stabielere rug (zelfde aantal ruggenwervels betekent dat deze compacter gebouwd zijn) en je moet ze vergelijken met hetzelfde gewicht dier, niet dezelfde schofthoogte, en dan blijkt de belastingsmogelijkheid wel iets hoger te zijn (ijslanders hebben wel evenveel belemmering van meer dan 20% lichaamsgewicht, maar lijken alsnog minder schade ervan te hebben).

Zeggen dat ze dezelfde ruggengraat hebben als een pony van 300kg suggereert dat het geen probleem is om iemand van 75kg op een pony van 300kg te zetten (dus 90kg inclusief zadel en alles), terwijl we per direct zeggen dat dit te veel is. Maar voor een paard van 500kg, oftewel een ranke kwpn'er van 1.65-1.68 is het geen probleem. Voor een gemiddelde tinker van 1.50, idem dito 500kg, is het ook geen probleem.

Dat werkt dus ook de andere kant op.

Overigens rij ik geen paard omdat het, ondanks dat het gewicht zelf geen probleem is (ik heb een Groninger van 1.75-1.80 met een geschat gewicht van 800kg, vergeleken met vergelijkbaar gebouwde gewogen Groningers), mijn vet dat wel is. Het belemmert me in mijn bewegingen en het komt altijd na de beweging omdat vet nu eenmaal geen spieren bevat. Dat maakt de belasting zwaarder, ondanks dat het niet meer gewicht is dan iemand die 20cm langer is en veel krachttraining doet.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:19

CoonArt schreef:
Citaat:
Een ruiter van 100 kg die goed in balans is, is voor een paard veel prettiger dan een ruiter van 50 kg die de paardenrug zwaar belast en tegen de beweging ingaat.


Euhmmmm...., dus ik mag gewoon rijden met mijn 95 kg?!


Dat hangt dus van een aantal factoren af. Uitgaande dat je normaal in balans zittend kunt rijden mag jij met jouw gewicht van mij een buitenrit mee maken op mijn stoere perfect gebouwde sterke merens ruin van 22 jaar, maar ik zal je nooit op mijn merrie laten rijden want zij heeft niet zo'n goed lijf.
Dus ondanks alle kritiek op de uitleg van de KNHS is dit wel het verhaal. Mijn kleinkind, bang poppetje, heb ik ondanks haar licht gewicht van hem afgehaald want ze stuiterde op hem en reed met enorme harde hand. Paardje was diepongelukkig. Het is een combinatie van verschillende factoren.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:13

Nieuwsredactie schreef:
Heb jij na drukke dag op stal ook zo’n zin in patat en cola? En heb jij ook wel eens het gevoel dat je rijbroek steeds strakker zit?

De meeste ruiters herkennen dit vast wel maar wat nou als er elk jaar een paar kilo bij komt?


:roll:
En dan op de KNHS site zelf ook nog zo'n foto met allemaal colaflesjes _O-

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:09

Nicole schreef:
Pfff mensen die altijd maar roepen dat zwaardere mensen maar een tinker of Shire of groter paard moeten nemen.... die dieren hebben zelfde ruggengraatje als die pony van 300kg of paard van 600kg.

Wees fair tegenover je zelf en je dier..


Precies dit!

Op de manege waar mijn dochtertje rijdt werden vorige week alle kindjes bij aanvang gewogen. Ik vind dit een heel goed initiatief!

Veel van ons leven daarbij ook gewoon hartstikke ongezond. Wellicht is dit voor velen een stok achter de deur om wat aan hun gewicht te doen. Dat zou de mooiste win win zijn! Voor de ruiters en de paarden cq pony's

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:10

Kahawa schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Heb jij na drukke dag op stal ook zo’n zin in patat en cola? En heb jij ook wel eens het gevoel dat je rijbroek steeds strakker zit?

De meeste ruiters herkennen dit vast wel maar wat nou als er elk jaar een paar kilo bij komt?


:roll:
En dan op de KNHS site zelf ook nog zo'n foto met allemaal colaflesjes _O-


Voor heel veel mensen is dit gewoon waarheid! Bij een fit paard hoort een fitte ruiter cq amazone!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:12

BloemBloem schreef:
Voor heel veel mensen is dit gewoon waarheid! Bij een fit paard hoort een fitte ruiter cq amazone!


Dat is geen reden om met onnozele clichés op de proppen te komen. Denk je echt dat je mensen daarmee bewuster maakt?

Ruiterfitheid promoten kan ook zonder zulke stereotypering.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:14

De tekst is wellicht wat beroerd geschreven, dat ben ik met je eens.

Of het mensen bewuster maakt durf ik niet te zeggen, ik hoop het wel!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:15

bamsy schreef:
Wauw (of eerder auw) wat komen hier weer een aantal pijnlijke reacties voorbij -O-

Zo jammer dat mensen een bepaald beeld hebben van hoe iemand van 90 of 95 kilo eruit ziet. Laatst tijdens BHV nog te horen gekregen dat iemand van 100 kilo moeilijk te reanimeren zou zijn :x nou sorry hoor maar ik ben met mijn 95 kilo echt niet tonnetje rond maar gewoon volslank.

Laatste wedstrijd nog mooi commentaar van de jury dat het er mooi harmonieus uitzag dus het zal wel meevallen met deze zak aardappelen van 95 kilo.


(Niet de scherpste foto)
[ [url=m/bgAUma.jpg]Afbeelding[/url] ]


Over het reanimeren... dat klopt trouwens wel.
Ook al ben je absoluut niet dik, je moet de massa wel verplaatsen. Heb in mijn carrière meerdere mensen moeten reanimeren en gewicht/massa was echt een bemoeilijkende factor.
Ging trouwens nog steeds wel goed, maar je houdt het minder lang vol.

Iemand van 100kg hoeft ook helemaal niet dik te zijn :n
Zeker als je atletisch gebouwd bent. Mijn man ziet er bv heel slank uit maar is gewoon 95kg (zie profiel :') )
Maar ook dan is 95kg voor een paarden rug heel erg zwaar. Let op... ik zeg niet dik! Gaat puur om het gewicht.. niet om het uiterlijk en omvang.
Veel mensen in het topic spreken over zwaar... maar zwaar hoeft niet negatief te zijn.