Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 15:04

KNHS
Dressuur, Parasport, KNHS


Hippische sportvereniging St. Martinus uit Boxtel organiseerde afgelopen winter voor het vierde jaar op rij een competitie voor viertallen kür op muziek.

“Veel verenigingen uit het hele land oefenden in teamverband voor deze competitie. Onze vereniging is altijd actief geweest in het rijden van teamdressuur. Je merkt dat de saamhorigheid in de vereniging vergroot werd door gezamenlijk aan de kuren te werken. Dit gold voor zowel paarden- als ponyruiters.” De competitiefinale werd vrijdag verreden in de prachtige entourage van The Dutch Masters - Indoor Brabant. Het M-ponyviertal 4Pleasure uit Midden-Limburg won onder leiding van commandant Nicole Custers.

Vier- en zestallen moeten worden samengesteld uit leden afkomstig van dezelfde vereniging, dezelfde kring of dezelfde regio (tenzij anders is vermeld in het vraagprogramma van de betreffende wedstrijd). Het komende seizoen is teamdressuur ook onderdeel van de outdoorkampioenschappen in de regio en mogen de beste teams in de klasse L t/m ZZ aan start komen op de Hippiade.
Lees hier meer informatie over het rijden in vier- en zestallen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:08

Groepsdressuur van LRV2.0
Fan!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:16

Mijn ervaring is juist het omgekeerde. Er treden juist meer irritaties op vind ik.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:03

Dat kan!
Groepsdressuur moet je rijden voor de fun, de afwisseling en de nieuwe uitdaging.

Groepsdressuur is gewoon moeilijk en die typische extra moeilijkheden moet je alle leden gewoon laten beseffen zodat ze het meer waarderen als het lukt!

Wij met ons achttallen moeten met 17 persoonlijkheden rekening houden: een commandant, 8 ruiters en 8 paarden. Het is normaal dat er altijd wel eentje niet in vorm is, het is al mooi als hij op zo een moment de anderen niet in de steek laat. (Nu laat ik de commentaren van de entourages nog buiten beschouwing)
Zoals altijd moet je tempocontrole hebben, maar je kan je tempo niet vrij kiezen in functie van je eigen paard. Wie zijn eigen showtje wil rijden raakt gefrustreerd.
Daar bovenop moet je voortdurend de tempofoutjes van de ruiters voor je opvangen.
Ook het niveau dat je wil rijden is niet zo gemakkelijk te kiezen, want vind maar eens 8 ruiters van hetzelfde niveau binnen je club.

Dus, overleggen, compromissen sluiten, beperkingen aanvaarden, relativeren, de sfeer er in houden ...
In 1 woord: sociaal zijn. En dat in die individualistische ruiterwereld, met al die ruiters die een "over-mijn-lijk-mentaliteit" gekweekt hebben!

Ik schat een groepsdressuur bijzonder hoog in! TS spreekt dan nog van kür op muziek, chapeau!

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:32

De irritaties hebben vooral te maken met de grote egoïsme van de ruiters

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:47

Bij LRV met de verplichte achttallen merkte ik het omgekeerde. Vooral als men gedwongen werd 's ochtends vroeg achttal te doen en de eigen proef pas in de late namiddag was. Wekte steeds heel veel wrevel op.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:50

Klinkt erg gezellig, dat paardenwereldje.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:20

Wij waren vroeger nog blij als we achttal en viertal mochten rijden. Maar toen was meedoen nog belangrijker dan winnen.

Webshop - digital art: MoTekent

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:28

MoniqueT schreef:
Wij waren vroeger nog blij als we achttal en viertal mochten rijden. Maar toen was meedoen nog belangrijker dan winnen.


Ik vond (en velen met mij) het ook een eer om mee te mogen doen met de viertallen destijds (eind 20ste eeuw). Gezellig met zijn allen, de hele dag. En dat was destijds al rijvereniging. Ook de bijbehorende PC had goede en gezellige acht- en of viertallen

Rockes <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:33

Ik heb hele geode herinneringen aan het acht en viertal rijden. Heel veel van geleerd ook.

Het was ook een eer als je in het achtal mocht. Dan kon je rijden( :') vonden we toen)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:11

Ik ga zelfs terug naar de jaren 70/80!

Webshop - digital art: MoTekent

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:17

MoniqueT schreef:
Ik ga zelfs terug naar de jaren 70/80!


voor mij was het ook jaren 80 :j 1984 de eerste keer op precies te zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:23

Ik heb ten tijde van mijn lesgeven op een manege de FNRS commandantencursus gevolgd en een carrousel groep van 12 en 16 ruiters onder mijn hoede gehad. Heel leuk, maar ook heel vermoeiend, zeker omdat dat allemaal pubermeisjes waren die elkaar soms niet konden luchten of zien.

Zelk ook actief viertal gereden en een viertal begeleid op de Hippiade een paar jaar geleden.

Ik vind afdelingsdressuur (zo heette het vroeger) erg leuk en ook goed. Paardrijden is normaal gesproken erg individueel en door samen te werken leer je meer rekening te houden met een ander.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:24

Precies, wij mochten gewoon ook niet mee op wedstrijd als we zonder geldige reden geen afdelingsdressuur kwamen oefenen door de week.

Webshop - digital art: MoTekent

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:49

Ben nu onderdeel van een viertal, wij zijn met zeven meiden en net zoveel paarden zodat we altijd reserves hebben. Hartstikke leuk, vorig jaar naar Ermelo geweest wat een ervaring was dat!

Wij verheugen ons op het komende seizoen!

Dreamer-S (Dreamcatcher x Rhodium) B +22, L1 +14, L2 +21, M1 +2

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:58

Heb er zelf ook een jaartje in gereden, naast gewoon afdelingsdressuur ook shows.
Trainingen vond ik altijd heel erg leuk, ik hield echt van de gezelligheid.

Ik denk ook niet dat de frustraties typisch paardenwereld zijn :n Iedereen is nu eenmaal uniek. En vrouwen onderling zijn nu eenmaal... vrouwen... :+ Denk dat het meer typisch vrouwen is in dat opzicht.
Op wedstrijden en shows kon ik niet goed tegen de groepsdruk. Ik ben gewoon niet erg geschikt, te onzeker, bang dat ik het voor een hele groep verpest en dat me dat kwalijk genomen zou worden. Er waren ook daadwerkelijk mensen die een ander zoiets kwalijk konden nemen, helaas. Maar dat is gewoon de aard van het beestje denk ik.

Uiteindelijk gestopt door dit en ik kon het niet meer combineren met mijn eigen rijden. In een team probeer je jezelf, je rijden en je paard zoveel mogelijk aan te passen aan de rest van het team. En als je dan tussendoor ook nog voor jezelf probeert je paard weer op niveau te krijgen, tsjah... dan vraagt dat heel erg veel van een paard. Mijn paard ging van een opgewekt en vrolijk paard dat regelmatig een spookje zag, naar een mat paard dat nergens meer van schrok.

Hij heeft onder een andere ruiter afgelopen jaar (ivm blessure ander paard) nog meegelopen in shows op Horse Event. Kon ik eens van de zijlijn aanschouwen hoe vreselijk anders (in twee stukken) hij loopt in een team. Terwijl het van zichzelf gewoon een hele goede en soepele beweger is.
Naast dat hij die dag totaal niet in zijn element was.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:16

xLes schreef:
Bij LRV met de verplichte achttallen merkte ik het omgekeerde. Vooral als men gedwongen werd 's ochtends vroeg achttal te doen en de eigen proef pas in de late namiddag was. Wekte steeds heel veel wrevel op.

Kan ik alleen maar beamen. Heel leuk voor clubs met zeer veel leden maar niet voor de kleine clubs. Dat verplicht rijden van groepsdressuur zou er echt uitmoeten bij de LRV. Had zelfs op laatst een merrie die niet eens geschikt was voor de groepsdressuur. Je moet nl op elke positie kunnen rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57926
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:40

Groepsdressuur alsin 4tallen en 8tallen lijkt me averechts werken voor de teamspirit, ik zou het iig niet willen rijden. Maar de wedstrijden waar er individuele proeven als "team" gereden werden. (dus de resultaten per ruiter worden samen geteld tot een teamscore) zijn in mijn ervaring wel wedstrijden waar er veel meer samenhorigheid onderling komt.
Wedstrijden waar je als team start vind ik nog steeds het leukst omdat je daar dan ook echt als team staat.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:42

Bij ons was vier- of achttal rijden niet verplicht. Dat scheelt misschien

Rockes <3

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:44

Lrv heeft vorig jaar de verplichting om groepsdressuur te rijden afgeschaft.
De leden van clubs die het wel doen krijgen wel enkele bonus selectiepunten voor het nationaal tornooi.

Iemand schreef dat haar paard slechter gaat lopen door de groepsdressuur.
Als ze bedoelt dat ze niet onbelemmerd kan showen in de groepsdressuur, dan kan ik het begrijpen. Je kan immers midden je proef niet efkes gaan schakelen om je paard beter op het achterbeen te krijgen en je kan je tempo niet zelf kiezen.
Maar als ze beweert dat haar paard dan ook individueel minder loopt, dan moet ze toch de reden elders zoeken (behalve eventuele vermoeidheid).

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:02

koend schreef:
Lrv heeft vorig jaar de verplichting om groepsdressuur te rijden afgeschaft.
De leden van clubs die het wel doen krijgen wel enkele bonus selectiepunten voor het nationaal tornooi.

Iemand schreef dat haar paard slechter gaat lopen door de groepsdressuur.
Als ze bedoelt dat ze niet onbelemmerd kan showen in de groepsdressuur, dan kan ik het begrijpen. Je kan immers midden je proef niet efkes gaan schakelen om je paard beter op het achterbeen te krijgen en je kan je tempo niet zelf kiezen.
Maar als ze beweert dat haar paard dan ook individueel minder loopt, dan moet ze toch de reden elders zoeken (behalve eventuele vermoeidheid).


Vermoeidheid was daar inderdaad ook de reden van ;) Logisch toch? Paard was niet meer aan het spoken in het rijden etc.
Teamtrainingen duurden soms wel anderhalf uur. En er waren weken dat we er twee hadden. Het was bij ons gewoon eigenlijk niet eerlijk om daarnaast ook nog je eigen wedstrijden te rijden.

Showen is niet wat ik van mijn paard vraagt. Ik schreef dat hij in twee stukken ging lopen. De verbinding in het lichaam was compleet weg, omdat het paard niet op zijn eigen manier kon lopen. Dat constante aanpassen past niet bij zijn lichaam. In het eigen rijden moet het zus, in het team moet het zo. Werkt ook verwarrend, frustrerend misschien.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:37

OK. Iedereen zal het er wel over eens zijn dat je een dressuurtraining geen anderhalf uur moet laten duren. En als je overdrijft met het aantal, is het leuke er snel af, zowel voor ruiter als paard. Blijkbaar waren ze in jullie club zo ambitieus dat het fout liep. Een bekende valkuil in alle disciplines, toch?
Ik zie zoiets wel meer gebeuren, in ponyclubs bijvoorbeeld, want het zijn vaak de personen aan de kant, de ponyouders, die niet willen stoppen als het goed is geweest.

In onze rijvereniging zijn het de iets oudere ruiters die perfect beseffen dat het tenslotte allemaal voor de lol is. We zijn toch liefhebbers en amateurs die gewoon een leuke zondag willen, samen met ons paard? Iedereen doet ook gewoon zijn stinkende best in de groepsdressuur want er is niemand graag de zwakke schakel. Daarom moet je het met de nodige humor bekijken als het fout loopt, en er dan samen eentje op drinken!
Wij komen ook maar aan 1 achttaltraining op 14 dagen, en dan nog alleen in de zomer. De rest is Ind. Dressuur of springen. Als we naar het nationaal mogen, is het feest. En als we niet mogen ... Ook!

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:45

Janine, je schreef het zo :"Ik schreef dat hij in twee stukken ging lopen. De verbinding in het lichaam was compleet weg, omdat het paard niet op zijn eigen manier kon lopen. Dat constante aanpassen past niet bij zijn lichaam. In het eigen rijden moet het zus, in het team moet het zo. "

Wil je eens dit eens precies uitleggen?
Ik ben van plan nu met mijn vijfjarig paard net te vragen om ergens achteraan te mogen rijden zodat ik veel meer moet schakelen. Daar wordt hij toch alleen maar beter van?

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:57

koend schreef:
Janine, je schreef het zo :"Ik schreef dat hij in twee stukken ging lopen. De verbinding in het lichaam was compleet weg, omdat het paard niet op zijn eigen manier kon lopen. Dat constante aanpassen past niet bij zijn lichaam. In het eigen rijden moet het zus, in het team moet het zo. "

Wil je eens dit eens precies uitleggen?
Ik ben van plan nu met mijn vijfjarig paard net te vragen om ergens achteraan te mogen rijden zodat ik veel meer moet schakelen. Daar wordt hij toch alleen maar beter van?


Denk dat het een stukje exterieurmatig is bij mijn paard. Hij is best wel lang in de rug, en daarbij iets gezonken. Hij heeft een vrij hoog tempo van zichzelf en zet je hem meer op het achterbeen worden de passen behoorlijk langer, dus legt hij uiteindelijk dezelfde afstand af.
Wil ik dan een lager tempo én kleinere passen, leek het alsof voor en achter afzonderlijk van elkaar bewogen. Geen verbinding in het lijf.

Ik train mijn paard als ik alleen ben niet op een laag tempo en kortere passen, ik wil dat hij lekker door zijn lijf loopt. Geen blessures in de hand werken zeg maar :P Dus je zoekt verbinding op. Misschien had heel erg veel tijd wel wat goed gemaakt hoor, maar waarom de tijd nemen voor iets dat je zelf eigenlijk niet meer pleziert?

Die van mij kon echter niet achteraan, want zijn stap is gewoon niet goed; traag en kort. Achteraan kon niemand daar rekening mee houden.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Teamdressuur vergroot saamhorigheid in de vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:42

OK. Ik begrijp je. De arbeidsdraf van de anderen kwam van tempo overeen met een verzamelde draf van jou. Die kan je geen hele proef aanhouden en al helemaal geen ongehoord lange trainingen. Een bekwaam commandant die iedereen op zijn juiste plaats zet en een gepast tempo kiest, kan helpen, maar dat lost ook niet alles op.
Je hebt een punt dat je uiteindelijk ook paarden bij elkaar moet krijgen die een beetje bij elkaar passen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gooiske, kyrkelover, lianne125, Lizz, Marike12, MarleenM, marley93, MiSzNiTa, moeshie, MyWishMax, Spaansepony, Swift, xdesix en 76 bezoekers