Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 14:07

*Flakkee Nieuws

Afbeelding

"Bijvoeren doen we standaard, maar alleen als het echt nodig is. Dieren mogen bij ons wel levend worden afgevoerd en afschieten doen we alleen bij onnodig lijden." Boswachter Ilona Noorlander (Staatsbosbeheer Zuid-Hollandse Delta) wil het maar gezegd hebben: het natuurbeheer op de Slikken van Flakkee en de Hellegatsplaten is niet te vergelijken met de situatie in de Oostvaardersplassen. Voor een leek lijken de gebieden misschien op elkaar. In de Flakkeese natuurgebieden lopen ook wilde Fjordenpaarden (gezamenlijk 80) en Heckrunderen (240), binnen een afgesloten gebied. De gebieden zijn eveneens aangelegd door en in beheer van Staatsbosbeheer. Maar de grootte van de terreinen, de wijze van beheer en de zorgplicht zijn totaal anders.

Noorlander onthoudt zich daarom liever van commentaar over de felle discussie die de afgelopen weken is gevoerd rond het bijvoeren van de dieren in de Oostvaardersplassen. "Wij hebben hele andere verplichtingen en de wet- en regelgeving wijkt ook af. Ik vel geen oordeel over de situatie in de Flevopolder, daarvoor ken ik de situatie niet goed genoeg." Veel liever spreekt ze over de zorg aan 'haar’ wilde grazers, maar een vergelijk wordt dan toch snel gemaakt. De Oostvaardersplassen zijn 5000 hectare groot, tegen 600 hectare op de Slikken van Flakkee en 350 hectare op de Hellegatsplaten. In tegenstelling tot het Flevogebied hebben de dieren op Goeree-Overflakkee geen wildstatus. "Daarvoor zijn onze gebieden veel te klein. Onze taak is de kudde gezond en stabiel te houden. Als er teveel dieren bijkomen, worden ze verplaatst naar andere natuurgebieden of ze gaan naar de slager. Het vlees wordt verkocht als eco-vlees. Alleen bij echt onnodig lijden, schieten we af."

Ilona Noorlander houdt een paar keer per week een controlerondje in de natuurgebieden. Ze slaat wakken voor drinkwater en houdt kreupele dieren in de gaten. Van lijden was deze winter zeker geen sprake, benadrukt ze. Daarvoor was deze vorstperiode veel te kort. "Onze grazers hebben een dikke vacht en kunnen goed tegen de kou. Nattigheid is veel zwaarder voor ze. Daarom voer ik op de drassige Slikken van Flakkee vaker bij dan op de Hellegatsplaten, waar zelfs nu nog genoeg te grazen valt."
Foto’s van vermagerde dieren zul je op Flakkee niet gauw vinden, bezweert de boswachter. "Maar zeg nooit nooit, want een paard dat 30 jaar oud is toont in de winter schraler dan in de zomer. Daar is op zich weinig mis mee." Ze is dan ook geen voorstander van bijvoeren zonder enige limiet.

Juist in de winter zijn de grote grazers heel actief met het opruimen van jonge boompjes en struikgewas en houden ze daardoor het gebied open. Het zou zonde zijn ze daar door veel bijvoeren van af te houden. Toch doet ze het, maar dan vooral om goed zicht te kunnen houden op de kudde. Door regelmatig je kuddes te zien kan je ook goed bepalen wanneer er meer bijgevoerd moet gaan worden. "Onze koeien en paarden zijn gehouden vee en we willen ook voldoen aan onze zorgplicht. Als ik de kudde steeds op een vaste plek hooi geef, houd ik ze handzaam en kan ik ze goed in de gaten houden. Liefst geef ik weinig, want paarden worden al snel te zwaar. Die moeten in de winter juist hun vetreserves kwijtraken. Regelmatig, maar weinig bijvoeren lijkt voor de situatie op Flakkee het beste. De koeien en paarden worden er handzaam en gewend aan mensen van. Dat maakt de uitvoering van vangacties ook een stuk gemakkelijker.

Eens in het jaar drijft ze de dieren bijeen, zodat de dierenarts kan zien of ze gezond zijn. Bij de runderen wordt DNA afgenomen en de kalfjes krijgen een oormerk. De paarden worden onderhuids gechipt en krijgen een eigen nummer in hun paspoort. Tijdens de vangacties wordt bepaald welk dier weg moet. De dieren worden geselecteerd op gezondheid, kleur en leeftijd. Dat zorgt voor een natuurlijk evenwicht. "Onze dieren hebben een mooi vrij leven. Weliswaar binnen een hek, maar elk kudde heeft een natuurlijke begrenzing als water, een ravijn of berg. Dat is zelfs in Afrika bij de immense wildparken het geval. Ik denk dat mensen hier op Flakkee weten dat de omstandigheden goed zijn en dat er daardoor geen boze burgers, acties en bedreigingen zijn. En weet je wat nou zo leuk is? Het eerste kalfje is drie weken geleden geboren. Die heeft de vrieskou toch maar mooi doorstaan!"

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:22

Dat klinkt een stuk beter dat de OVplassen! Jammer dat ze daar niet hetzelfde doen

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:30

Ze rijd dagelijks een rondje, voert minimaal bij om de dieren, 320 in totaal, in de gaten te houden, vraag je je toch af hoe ze de dieren in de OVP monitoren, gebied veel groter, aantal dieren 20 keer zoveel en geen vaste bijvoeder plekken. Het begint er steeds meer op te lijken dat je als creperend beest in de OVP mazzel moet hebben dat je de kogel krijgt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:36


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:44

Daar in dat stuk lopen ze echt wel leuk hoor, vorig jaar hebben ze daar volgens mij ook moederloos veulen uitgevist dat uiteindelijk als adoptie veulen door 1 van de merrie's van bokker Fjordy is groot gebracht (wonderbaarlijk genoeg mocht het daar uiteindelijk zelfs drinken, was echt zo gaaf om die merie met 2 veulens aan de voet op de keuring te zien.)
Worden daar in ieder geval in de gaten gehouden en als er iets is, wordt er wat mee gedaan, gelukkkig!!!

Ook loopt daar gewoon een goedgekeurde fjorden hengst in de kudde, die wisselt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:58

Ik rij dagelijks langs de Hellegatsplaten en de dieren zien er inderdaad erg goed uit!

Uitmest service met miniloader
Geen zin of tijd om dagelijks te mesten? of word dit te zwaar? Wij kunnen voor u mesten met onze Sherpa miniloader
https://www.bokt.nl/markt/ad/508286/uitmest-service-met-miniloader

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:06

Zó kan het ook. Top!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:43

Fijn om te lezen dat natuurbeheer ook anders kan.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Vrieskou geen probleem voor Flakkeese dierenkuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:56

Fijn om te zien dat het ook anders kan.. Een goed beleid doet wonderen, daar kunnen ze in de OVP nog heel veel van leren :j

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Balou_k, djodjodjo, Fabienne_Z, hesterve, LaDonna75, M_arjolein, Marcella, Roulette_, SuusvL, xSalina en 40 bezoekers