Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:45

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Ik scrolde de reacties op FB Posts op de pagina van Annemieke en Cynthia wel eens door en daar word veelal erg dom gebrald door mensen met een IQ van min nog wat.
Mensen die vaak vergelijkingen maken met nazi praktijken en concentratie kampen wat natuurlijk kant nog wal slaat..Mensen die roepen dat de dieren elders onder gebracht moeten worden....(of dat zo makkelijk is, laad maar even paar duizend grote grazers op en zet ze bij iemand in de wei :roll: )mensen die anderen dood wensen...
Mensen die totaal de ballen verstand niet hebben van het houden van dieren in de zin van verzorgen of voor je beroep maar mensen die houden van dieren in de emotionele zin

Ik heb de groep ontvolgd vanwege dat domme prutsmuts van velen. Ergerde mij er kapot aan.


#metoo :D


Ook ik erger me daar aan. Ik scroll dan maar snel door. Anderzijds ben ik er ook wel echt goede informatie tegengekomen (referenties aan andere bronnen, meestal) Het zal tijd nodig hebben. De meeste schreeuwers hebben niet zo'n sterke aandachtsboog.


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:55

8nnemiek schreef:
Alane, de paarden en runderen in de ovp mogen helaas niet gebruikt worden voor consumptie, en worden dus allemaal vernietigd. Paarden en runderen zijn voor de wet nl niet wild.

Als ze geschoten werden voor consumptie had ik er ook minder moeite mee, maar dit is gewoon onnodig veel leed veroorzaken zonder dat er ook maar iemand iets aan heeft.



Volgens de geldende regels OVP zijn de koniks en runderen wel wild, dat was toch immers de reden waarom er niet bijgevoerd hoefde te worden en verhongeren legaal was.

Daarnaast is de OVP een omheind stuk, en zou de regel, dat alle runderen en paardachtigen identificeerbaar moeten zijn, muv de OVP in stand kunnen blijven omdat het vlees ter plekke verwerkt wordt.
Daarnaast identificatie plicht evenhoevigen, geld niet voor de herten en reeën en die mogen in Nederland gewoon verkocht worden per kilo bij de slager cq poelier.
Ik bedoel Nederland is toch al regelland nummer 1, dan kan die ene regel er nog wel bij voor de OVP

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:26

8nnemiek je vergeet de vossen en roofvogels die van de karkassen eten. Een deel van de dieren blijft liggen en euthanasie zou betekenen dat je dus álles op moet ruimen. Er zijn dus wel degelijk dieren die baat hebben bij schieten ipv euthanasie..

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:32

Er zullen altijd dieren zijn die een natuurlijke dood sterven, en als men het beleid eindelijk eens op orde krijgt daar dan zullen ook watervogels en weidevogels terugkeren naar het gebied, zoals het ooit bedoeld was, en daar hebben die vossen en roofvogels ook veel meer aan.
Of vind jij het een prima situatie als er dieren moeten worden geschoten om de vossen en roofvogels te voeren?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:56

8nnemiek schreef:
Er zullen altijd dieren zijn die een natuurlijke dood sterven, en als men het beleid eindelijk eens op orde krijgt daar dan zullen ook watervogels en weidevogels terugkeren naar het gebied, zoals het ooit bedoeld was, en daar hebben die vossen en roofvogels ook veel meer aan.
Of vind jij het een prima situatie als er dieren moeten worden geschoten om de vossen en roofvogels te voeren?

Je draait het om. kan dan ook vragen: Jij vindt het goed om dieren te laten creperen zodat de rovers eten hebben?

maar goed:
De dieren worden geschoten om overpopulatie tegen te gaan en waardoor ze niet verhongeren in de winter periode, en taferelen zoals we nu zagen tegen gaan, waarbij ze nu ook geschoten worden om verder lijden (betekend dat ze geleden hebben) te besparen.

Schiet je ze vroeger, wanneer ze nog in goede conditie zijn heb je een win win situatie, je voorkomt onnodig lijden, je kunt het vlees nog gebruiken, en als de druk van de grote grazers in het gebied lager wordt dat dan misschien de vogels terug komen.
Je kunt af en toe een kadaver laten liggen voor de rovers, zoals er nu ook gebeurd.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:11

8nnemiek schreef:
Er zullen altijd dieren zijn die een natuurlijke dood sterven, en als men het beleid eindelijk eens op orde krijgt daar dan zullen ook watervogels en weidevogels terugkeren naar het gebied, zoals het ooit bedoeld was, en daar hebben die vossen en roofvogels ook veel meer aan.
Of vind jij het een prima situatie als er dieren moeten worden geschoten om de vossen en roofvogels te voeren?


Je moet niet mijn woorden gaan verdraaien. Dieren worden niet geschoten met het doel andere dieren te voeren dus dat staat hier helemaal los van. Feit is wel dat andere dieren kunnen eten van de geschoten dieren en dat er zo in ieder geval nog iets van een natuurlijk proces plaatsvind, ipv met euthasol waardoor de karkassen meteen opgeruimd moeten worden.
Jij stelde dat het schieten van dieren totaal onnodig is omdat de karkassen niet nuttig zijn voor wat dan ook, dat is dus niet waar.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:13

Ik heb een vraag voor de mensen die beweren dat door kleine ruimte niet mogelijk is om een natuurlijk evenwicht kan onstaan. Waarom kan dat in een kleine poel dan wel? Alleen door dat het inheemse soorten zijn?
Waarom kan dat wel in een aquarium?
Dit klinkt als stomme vragen dat snap ik. Ook ben ik ook echt wel van mening dat wij deze dieren in deze positie hebben gebracht en dat wij verantwoordelijk voor zijn en dat het niet eerlijk is, maar betekent dat ook dat er niet een evenwicht kan komen?
Dan heb ik het dus niet over de vraag of het etisch verantwoordelijk is want dat is het menselijke aspect.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:54

Kleine Poelen verlanden zonder menselijk ingrijpen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:07

vienna1987 schreef:
Ik heb een vraag voor de mensen die beweren dat door kleine ruimte niet mogelijk is om een natuurlijk evenwicht kan onstaan. Waarom kan dat in een kleine poel dan wel? Alleen door dat het inheemse soorten zijn?
Waarom kan dat wel in een aquarium?
Dit klinkt als stomme vragen dat snap ik. Ook ben ik ook echt wel van mening dat wij deze dieren in deze positie hebben gebracht en dat wij verantwoordelijk voor zijn en dat het niet eerlijk is, maar betekent dat ook dat er niet een evenwicht kan komen?
Dan heb ik het dus niet over de vraag of het etisch verantwoordelijk is want dat is het menselijke aspect.


stomme vragen bestaan niet, en domme evenmin.

exoten of dieren die er niet thuis horen verstoren het evenwicht, in dit geval doordat er dus geen selectie plaats vind, uithongeren is geen natuurlijke selectie.
een poel is balans tot je het verstoord, hetzij door een sloot te graven of andere dieren te introduceren.
Stel je hebt een weide met een mooie poel, je gaat er paarden laten grazen en het water moeten ze uit die poel halen. Paarden willen nog wel eens het water in wandelen.
De balans zal verdwijnen, dieren en planten zullen sterven.

Voorbeeld: wij hadden een vijver, oa een paar grote koi's bewoonden die vijver, een kudde goudvissen en wat kikkers. Eea was redelijk in balans, geen overschot aan goudvissen en de koi's deden het goed.
Onze nieuwe hond, gek op water sprong wel eens in de vijver, resultaat: koi's dood waarna een overschot aan goudvissen, kikkers verdwenen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:52

Alane schreef:
in dit geval doordat er dus geen selectie plaats vind, uithongeren is geen natuurlijke selectie.


Perioden met extreme voedselschaarste zijn zeker een vorm van natuurlijke selectie. De dieren die net wat meer vet hadden, extreem zijn met hun energie konden omgaan of inventief zijn overleven.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:54

En daarna kunnen dieren uitsterven als de voedselschaarste aan blijft. Zeker bij de ovp waar de planten nu de Kans niet meer krijgen om te herstellen en ook dood zullen gaan. Dieren die konden vluchten, hebben dat al gedaan, zoals de vele vogels waarvoor het gebied eigenlijk bestemd was.
En dat omdat er een stel Bobo's een experiment moeten houden met dieren die er niet horen met een hek er omheen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:42

Nadeel van de ovp is dat het hollen of stilstaan is met het voedsel. Er groeit straks wel weer van alles, onderschat de veerkracht niet. De grond is ook vruchtbaar genoeg.


Vogels die bomen en struiken nodig hebben zijn inderdaad in aantal afgenomen. Maar niet elk soort vogel heeft dat nodig. Er zijn nog vele soorten waarvoor de ovp zeer geschikt is. Vogels zijn niet allemaal standaard op dezelfde plek, jaarrond.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

sterregoud
Berichten: 1834
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:06

Dees schreef:
Hulde aan Anky.
Lees de column in de Telegraaf (via Blendle).
Tekst op Horses is slappe samenvatting, hele tekst snijdt hout.



Inderdaad een heel goede column van Anky !


Een dierenarts heeft ook een goede column (8 maart) geschreven:

https://www.dierenarts.nl/blog-trekken-aan-dood-paard/

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:55

vienna1987 als je niks doet aan een aquarium (beluchten, filteren, voeren) gaan de vissen ook dood, waterpeil zakt en je planten gaan dood. Je houd dan een stinkende bak over. Is ook niks puur natuur aan. Word door mensen handen in stand gehouden. ;)

Het verhaal van deze DA doet mij denken aan oude buren die dus wel een konijnenberg in de tuin hadden. Heel leuk met 2 vrouwtjes en een mannetje. Binnen een aantal jaar overbevolking, erge inteelt, ziekte, gewonden, zelf kannibalisme kwam voor. Deze mensen hadden er geen kaas van gegeten, maar noemde het gelukkig geen "natuur". Na aan dringen van buren hebben ze de berg opgedoekt.

En ja, de vergelijking van deze DA met SBB klopt wel aardig.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:49

Mooi dat Anky, de dierenarts en anderen van zich laten horen. In feite oud nieuws, en blijkbaar is dit nog steeds tegen dovemansoren.
Hopelijk komt gauw het moment van inzicht en gaat "Iemand" een zinnig plan maken om dit bizarre 'project' op te doeken.
De SBB verschuilt zich nu achter het provinciale bestuur wat feitelijk weinig kan uitrichten. Het lijkt wel een losgeslagen schip op open zee waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:58

fransje23 schreef:
Alane schreef:
in dit geval doordat er dus geen selectie plaats vind, uithongeren is geen natuurlijke selectie.


Perioden met extreme voedselschaarste zijn zeker een vorm van natuurlijke selectie. De dieren die net wat meer vet hadden, extreem zijn met hun energie konden omgaan of inventief zijn overleven.

niet wanneer die voedselschaarste komt door teveel dieren op 1 plek, 260 dieren per km2 vind ik veel te veel, bijna 2000 dieren dood, van de 5200 geteld in november 2017, meer dan 1/3 en dan na een nog niet eens zo strenge winter en maart nog niet meegeteld.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:34

Alane schreef:
fransje23 schreef:
Perioden met extreme voedselschaarste zijn zeker een vorm van natuurlijke selectie. De dieren die net wat meer vet hadden, extreem zijn met hun energie konden omgaan of inventief zijn overleven.

niet wanneer die voedselschaarste komt door teveel dieren op 1 plek, 260 dieren per km2 vind ik veel te veel, bijna 2000 dieren dood, van de 5200 geteld in november 2017, meer dan 1/3 en dan na een nog niet eens zo strenge winter en maart nog niet meegeteld.


Jawel ook dan, want schijnbaar was er daarvoor genoeg voedsel om zo een grote populatie te krijgen.Het is niet zo dat de 1000-en dieren daar zo zijn geplaatst, ze hebben zichzelf vermeerderd.

Verschil is dat bij de OVP de voorouders van deze dieren hier bewust geplaatst zijn en dat het niet een toevallige enorme populatie wilde dieren op een eiland is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:37

fransje23 schreef:
Alane schreef:

niet wanneer die voedselschaarste komt door teveel dieren op 1 plek, 260 dieren per km2 vind ik veel te veel, bijna 2000 dieren dood, van de 5200 geteld in november 2017, meer dan 1/3 en dan na een nog niet eens zo strenge winter en maart nog niet meegeteld.


Jawel ook dan, want schijnbaar was er daarvoor genoeg voedsel om zo een grote populatie te krijgen.Het is niet zo dat de 1000-en dieren daar zo zijn geplaatst, ze hebben zichzelf vermeerderd.

Verschil is dat bij de OVP de voorouders van deze dieren hier bewust geplaatst zijn en dat het niet een toevallige enorme populatie wilde dieren op een eiland is.


de konijneheuvel... je plaatst 2 vrouwtjes en 1 mannetje... en na verloop van tijd heb je een kudde konijnen die te groot is voor het voedsel aanbod.
De populatie doet wat ingebakken is, zorgen dat je genen voortleven en dus vermeerderen.

OVP: er worden dieren geplaatst, die er niet thuis horen, die door jaar honderden van evolutie (ook al zijn de konik en heck eigenlijk nog niet zo oud) ingebakken hebben gekregen om te vermeerderen om zo hun genen door te geven, die zijn over een hek gezet waar in principe te veel voedsel was in het begin.... zonder beheer vrij als de konijnen hebben ze zich kunnen vermeerderen. Zolang tot er bijna niets meer groeit, boomschors wat niet tot hun natuurlijke voedsel behoort wordt gevreten zo ver ze kunnen reiken, tot echt alles op is. en dan begint volgens jou de natuurlijke selectie ala: hongersnood is niet erg want je gaat natuurlijk dood?

Wanneer je bij het begin begint is er totaal niets natuurlijks aan de hele OVP, het is net een konijneheuvel achter in de tuin.
Eerst werd de zee een meer, toen werd het meer land, toen geen hond dat land wilde hebben en het compleet braak lag en vogeltjes het ideaal vonden om er te broeden greep de mens weer in. Hek erom, grazers erin en laat maar verrekken. Dieren die never nooit niet in Nederland vrij rond gehobbeld hebben op de herten na hier en daar een verdwaalde, werden opgesloten en aan hun lot overgelaten.
Dan begint de Nederlandse burger zich er mee te bemoeien... want een merrie aan het veulen laten staan en wachten tot ze eindelijk dood was... dat was not done. Natuur noemden ze dat....
Dieren in de winter laten verhongeren, ook natuur... wanneer je willens en wetens teveel dieren onder je beheer hebt staan en deze niet voert, dan heeft dat niets met natuur te maken.
Wanneer je beheert ben je houder, en hoor je ze te verzorgen.
En wanneer het voeren er voor zorgt dat de populatie nog groter wordt dan moet je daar wat aan doen, en dat doe je niet door ze voer te onthouden...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:50

De OVP is grofweg het beste te vergelijken met een (deels ondergelopen) weiland op kleibodem. In deze zomer een overvloed aanbod van voedsel, in de winter nauwelijks.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:52

Alane schreef:
fransje23 schreef:
Jawel ook dan, want schijnbaar was er daarvoor genoeg voedsel om zo een grote populatie te krijgen.Het is niet zo dat de 1000-en dieren daar zo zijn geplaatst, ze hebben zichzelf vermeerderd.

Verschil is dat bij de OVP de voorouders van deze dieren hier bewust geplaatst zijn en dat het niet een toevallige enorme populatie wilde dieren op een eiland is.


de konijneheuvel... je plaatst 2 vrouwtjes en 1 mannetje... en na verloop van tijd heb je een kudde konijnen die te groot is voor het voedsel aanbod.
De populatie doet wat ingebakken is, zorgen dat je genen voortleven en dus vermeerderen.

OVP: er worden dieren geplaatst, die er niet thuis horen, die door jaar honderden van evolutie (ook al zijn de konik en heck eigenlijk nog niet zo oud) ingebakken hebben gekregen om te vermeerderen om zo hun genen door te geven, die zijn over een hek gezet waar in principe te veel voedsel was in het begin.... zonder beheer vrij als de konijnen hebben ze zich kunnen vermeerderen. Zolang tot er bijna niets meer groeit, boomschors wat niet tot hun natuurlijke voedsel behoort wordt gevreten zo ver ze kunnen reiken, tot echt alles op is. en dan begint volgens jou de natuurlijke selectie ala: hongersnood is niet erg want je gaat natuurlijk dood?

Wanneer je bij het begin begint is er totaal niets natuurlijks aan de hele OVP, het is net een konijneheuvel achter in de tuin.
Eerst werd de zee een meer, toen werd het meer land, toen geen hond dat land wilde hebben en het compleet braak lag en vogeltjes het ideaal vonden om er te broeden greep de mens weer in. Hek erom, grazers erin en laat maar verrekken. Dieren die never nooit niet in Nederland vrij rond gehobbeld hebben op de herten na hier en daar een verdwaalde, werden opgesloten en aan hun lot overgelaten.
Dan begint de Nederlandse burger zich er mee te bemoeien... want een merrie aan het veulen laten staan en wachten tot ze eindelijk dood was... dat was not done. Natuur noemden ze dat....
Dieren in de winter laten verhongeren, ook natuur... wanneer je willens en wetens teveel dieren onder je beheer hebt staan en deze niet voert, dan heeft dat niets met natuur te maken.
Wanneer je beheert ben je houder, en hoor je ze te verzorgen.
En wanneer het voeren er voor zorgt dat de populatie nog groter wordt dan moet je daar wat aan doen, en dat doe je niet door ze voer te onthouden...


Ik geef alleen aan dat voedselschaarste wel een manier van natuurlijke selectie is. Niets meer, niets minder.
Of je de situatie zoals in de ovp moet willen en er maatschappelijk draagvlak voor is, is een tweede punt.
Maar de bewering dat de hongerdood an sich geen natuurlijk selectiemiddel is, is incorrect.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:35

fransje23 schreef:
Ik geef alleen aan dat voedselschaarste wel een manier van natuurlijke selectie is. Niets meer, niets minder.
Of je de situatie zoals in de ovp moet willen en er maatschappelijk draagvlak voor is, is een tweede punt.
Maar de bewering dat de hongerdood an sich geen natuurlijk selectiemiddel is, is incorrect.


Citaat:
in dit geval doordat er dus geen selectie plaats vind, uithongeren is geen natuurlijke selectie.

Dat was het uitgangspunt... dat is wat ik schreef, niet een algemeenheid.

voorbeeld: giraffen in afrika sterven massaal doordat er geen vreten meer voor hun is en ze hebben geen mogelijkheid om verder te migreren naar bijv. Europa, zeg ik heb je gelijk in, dan is voedselschaarste een natuurlijke selectie
MAAR: wanneer de mens een hek bouwt om alle giraffen zodat ze niet meer de mogelijkheid om te migreren, verder te trekken voor voedsel, dan is het mi geen natuurlijke selectie.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:54

Bor de wolf is al mooi in de buurt inmiddels. Vanaf Kampereiland nog maar 1 nacht lopen.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:03

Anne_GTI schreef:
Bor de wolf is al mooi in de buurt inmiddels. Vanaf Kampereiland nog maar 1 nacht lopen.

En komt bor over 't hek denk je?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:27

knollentuin schreef:
Anne_GTI schreef:
Bor de wolf is al mooi in de buurt inmiddels. Vanaf Kampereiland nog maar 1 nacht lopen.

En komt bor over 't hek denk je?


Bor kan dat wel. In Isselburg is een poos terug nog een wolf over een hek van 2.70m met stroomdraad gesprongen. Maar of Bor er zin in heeft is een tweede. Die in Isselburg was in paniek, dan wil je wel een sprongetje maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mariett en 32 bezoekers