Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:52

BarbaLala schreef:
OVP moet gewoon heel anders beheerd worden.
Er is niets natuurlijks aan dat hele park.
Er is niet natuurlijks aan dieren de dood in jagen jaar na jaar.

Waar ik me wel dóód aan erger zijn alle mensen die zich ineens "inzetten" voor de dieren in de OVP, maar wel gewoon dieren consumeren. Heel veel hypocrieter kan het niet worden.



Oke dit is echt appel met een baksteen vergelijken :oo deze dieren hebben geen eten, honger en zijn gewoon uitgemergeld soms en gaan dood. deze dieren lijden. Dieren van een boerderij hebben medische zorg en aandacht gehad en eten genoeg, een onderdak en warmte.


Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:53

bruintje123 schreef:
Rizette schreef:
Waar is de dierenbescherming en de partij voor de dieren in dezen? Laten het gewoon gebeuren? Boter op het hoofd? Dierenbescherming schijnt kapitalen te bezitten. Laat die dieren niet verhongeren. Kan toch niet nodig zijn. Zorg dan dat ze afgeschoten zijn voordat ze honger krijgen.

En van die activiste doe anders stiekem gaan filmen op boerderijen en. Die hoor je nu ook niet.
Nu moeten dat soort groeperingen in actie komen nu er echt leed is.

_/-\o_

rien10
Berichten: 14630
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:54

Partij voor de dieren is tegen bijvoeren of ingrijpen. Ik heb het even op hun site opgezocht.

Partij voor de dieren? Laat me niet lachen!!
Laatst bijgewerkt door rien10 op 25-02-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:54

BarbaLala schreef:
Tieneke schreef:
Dieren consumeren wilt niet zeggen dat je ze daarom ook wilt zien lijden tot ze totaal verhongerd zijn. Maar denk dat dat een andere discussie is.


True; mensen die dieren eten zien ze juist liever helemáál niet inderdaad. Je zal maar gevoel krijgen voor dat stukje lijk op je bord. Foei toch :')

Nooit in de búúrt van een boerderij geweest, laat staan eens met een veehouder te hebben gepraat.
Idealistische stadbewoners.... :roll:

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:56

BarbaLala schreef:
Tieneke schreef:
Dieren consumeren wilt niet zeggen dat je ze daarom ook wilt zien lijden tot ze totaal verhongerd zijn. Maar denk dat dat een andere discussie is.


True; mensen die dieren eten zien ze juist liever helemáál niet inderdaad. Je zal maar gevoel krijgen voor dat stukje lijk op je bord en inzien dat door jouw toedoen een dier heeft geleden en is vermoord. Foei toch :')

Dat slaat natuurlijk ook nergens op.

Het slachten van dieren gaat in Nederland een stuk sneller dan de maanden die een hongerdood soms kan duren.

[o]

Tieneke

Berichten: 21670
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:56

BarbaLala schreef:
Tieneke schreef:
Dieren consumeren wilt niet zeggen dat je ze daarom ook wilt zien lijden tot ze totaal verhongerd zijn. Maar denk dat dat een andere discussie is.


True; mensen die dieren eten zien ze juist liever helemáál niet inderdaad. Je zal maar gevoel krijgen voor dat stukje lijk op je bord en inzien dat door jouw toedoen een dier heeft geleden en is vermoord. Foei toch :')


Je nood aan sarcasme hoef je niet op mij te projecteren, het is gewoon een andere discussie en heeft met de essentie van dit probleem helemaal niks van doen. Dit gaat over (slecht) natuurbeheer, niet over al dan niet consumeren van vlees.

rien10
Berichten: 14630
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:01

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn: zorg voor deze dieren. (Geef ze voer of schiet ze dood of wat dan ook) en erken dat dit experiment jammerlijk heeft gefaald.
En dan nu: in plaats van af te dwalen of iemand nu wel of geen vegetariër is of zo, wat kunnen wij doen?
Van de partij voor de dieren hoeven we geen hulp te verwachten. Wat dan wel? Geen idee. Brand los met ideeën!!
Ik ga in ieder geval een mail sturen aan ehhhh aan, tja... gewoon aan onze premier. Dan doe ik tenminste IETS.


Richt deze brief aan:

De minister-president
Ministerie van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA Den Haag

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:10

Staatsbosbeheer had in november of al eerder een hele hoop dieren af moeten schieten. Dit is echt weer achter de problemen aan lopen.

Als ze nu eerder dieren hadden geschoten dan hadden nu minder dieren honger gehad + je kunt met de geschoten dieren, de dierentuinen etc voeren. Nu liggen de kadavers weg te rotten of worden ze weggeruimd.

Echt weer verzonnen door mensen achter ene bureau met 0 verstand van de natuur. Typische dutch disease. Ik walg van dit land en de mensen die het besturen.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:14

Lusitana schreef:
Gewoon geen hengst bij de begingroep was misschien ook we een ideetje geweest, maar blijkbaar zijn ze daar te achterijk voor.

Als de merries niet drachtig worden, hebben ze grote kans om bevangen te worden in de zomer.
Ze hebben dat nl ergens anders ook als probleem ervaren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:17

Dit hele gebied moet op de schop.

Groot aantal paarden vangen, elders los laten en een hele groep dieren schieten.

De mens heeft dit aangericht en moet dit nu oplossen..

Bijvoeren is het veel te laat voor..

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:18

Brainless schreef:
Lusitana schreef:
Gewoon geen hengst bij de begingroep was misschien ook we een ideetje geweest, maar blijkbaar zijn ze daar te achterijk voor.

Als de merries niet drachtig worden, hebben ze grote kans om bevangen te worden in de zomer.
Ze hebben dat nl ergens anders ook als probleem ervaren.


Even off topic, maar waarom gebeurd dit dan niet bij de merries die gewoon bij ons paardeneigenaren staan? Tuurlijk vast wel een aantal, maar het gross niet neem ik aan, aangezien echt niet alle merries in Nederland elk jaar drachtig zijn (gelukkig)

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:22

Caily schreef:
En daarom moet je nu juist heel hard zijn en een aantal dieren laten sterven, zodat het aantal kans krijgt in balans te komen met het beschikbare voedsel. Dat is keihard en triest, en de vraag is of we dat op deze manier moeten willen in ons land. Maar dit is de keuze die gemaakt is door dieren in een gebied als deze te plaatsen. Hoe zuur en schrijnend het ook is, dat is hoe de natuur werkt.


Ja ècht super natuurlijk honderden grote grazers tussen 4 hekken neer gooien.
Natuur is dat deze dieren weg trekken naar gebieden waar wel voedsel is, ook daar zullen dieren bij sneuvelen. Maar ze krijgen tenminste de kans om zichzelf in leven te houden.
Maar ga niet roepen dat dit natuur is, neem je verantwoordelijkheid (de beheerders) en schiet die dieren tot een evenwichtig aantal af.
Dit is gewoon te triest voor woorden.

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:23

Dani199764 schreef:
Brainless schreef:

Als de merries niet drachtig worden, hebben ze grote kans om bevangen te worden in de zomer.
Ze hebben dat nl ergens anders ook als probleem ervaren.


Even off topic, maar waarom gebeurd dit dan niet bij de merries die gewoon bij ons paardeneigenaren staan? Tuurlijk vast wel een aantal, maar het gross niet neem ik aan, aangezien echt niet alle merries in Nederland elk jaar drachtig zijn (gelukkig)
Als het goed is zorgt de eigenaar ervoor dat de merrie geen overvloed aan te heftig eiwitrijk voer krijgt.

[o]

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:23

Dani199764 schreef:
Even off topic, maar waarom gebeurd dit dan niet bij de merries die gewoon bij ons paardeneigenaren staan? Tuurlijk vast wel een aantal, maar het gross niet neem ik aan, aangezien echt niet alle merries in Nederland elk jaar drachtig zijn (gelukkig)

Oh jawel hoor.
Hele bosjes shetlanders en Fjorden worden jaarlijks bevangen doordat ze 24/7 op het gras staan.

Konikpaarden is een sober ras en is gevoelig voor bevangenheid.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:25

Als je dieren op een klein omheind stuk gaat steken dan ga je al in tegen de natuur en dan houden andere argumenten over "natuurlijke processen" ook geen steek meer... Opdoeken die pseudo-natuur!!!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:26

rien10 schreef:
Wel bijvoeren en alle hengsten en stieren afmaken.
De nu drachtige merries en koeien krijgen dan wel weer hengsten en stieren maar die zijn nier meteen suxueel rijp. Na een jaar kan je weer de nodige hengsten en stieren afschieten/wegvangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?


Dit vind ik dus een hele goede oplossing.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:27

Brainless schreef:
Dani199764 schreef:
Even off topic, maar waarom gebeurd dit dan niet bij de merries die gewoon bij ons paardeneigenaren staan? Tuurlijk vast wel een aantal, maar het gross niet neem ik aan, aangezien echt niet alle merries in Nederland elk jaar drachtig zijn (gelukkig)

Oh jawel hoor.
Hele bosjes shetlanders en Fjorden worden jaarlijks bevangen doordat ze 24/7 op het gras staan.

Konikpaarden is een sober ras en is gevoelig voor bevangenheid.


Heeft dus voornamelijk met grote hoeveelheden gras in combinatie met het type paard te maken? Dan klinkt het logisch.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:31

Kuggur schreef:
BarbaLala schreef:
True; mensen die dieren eten zien ze juist liever helemáál niet inderdaad. Je zal maar gevoel krijgen voor dat stukje lijk op je bord. Foei toch :')

Nooit in de búúrt van een boerderij geweest, laat staan eens met een veehouder te hebben gepraat.
Idealistische stadbewoners.... :roll:



Aaach Kuggur, dit gaat wel weer over als de puberteit voorbij is ;) In de puberteit moet je lekker dwars doen toch? :) Hebben we allemaal gedaan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:33

maximuss schreef:
Als je dieren op een klein omheind stuk gaat steken dan ga je al in tegen de natuur en dan houden andere argumenten over "natuurlijke processen" ook geen steek meer... Opdoeken die pseudo-natuur!!!


Ik kan niks anders dan het met je eens zijn...

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:39

Ze hadden het gewoon klein moeten houden.
Op een 'natuurlijke manier' gaat dit nooit lukken, omdat het gebied beperkt is en omdat er geen natuurlijke vijanden zijn.
Ik snap ook niet dat het zo door mag gaan, mensen die hun eigen paarden zo hebben lopen worden toch ook door de dierenbescherming aangesproken?
Maar jammer genoeg is bijvoeren idd geen optie meer, vind ik ook, staatsbosbeheer zal zelf moeten zorgen dat de groep niet te groot wordt.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:54

Lau schreef:
rien10 schreef:
Wel bijvoeren en alle hengsten en stieren afmaken.
De nu drachtige merries en koeien krijgen dan wel weer hengsten en stieren maar die zijn nier meteen suxueel rijp. Na een jaar kan je weer de nodige hengsten en stieren afschieten/wegvangen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?


Dit vind ik dus een hele goede oplossing.

Maar zo krijg je toch een grote kans op inteelt? Ze kunnen nou eenmaal niet achter de hekken op zoek naar een nieuwe kudde, al weet ik wel dat er een aantal kleinere kuddes bestaan binnen een gebied.

Ze moeten een voorbeeld nemen aan Natuurmonumenten. Die laten de jagers de magere zwijnen en herten afschieten zodat de sterkere het nieuwe seizoen overleven. (Heb laatst met een jager gesproken bij de Veluwezoom).

Als je er hekken om heen zet moet je óók voor de dieren zorgen. Want je legt ze een beperking op. In een wei met paarden mag je ze toch óók niet laten verhongeren? Het is toch gewoon heel simpel..?

Maks :+:

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:59

Het afschieten van de magerste dieren gebeurt ook. Alleen in oktober/november staan ze allemaal nog moddervet dus dan zie je niet welke de zwakkeren zijn. Ik vind het idee van de hengstenkudde zonder merries nog altijd het beste.

Alex en Jorie <3

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:00

Macs schreef:
Lau schreef:


Dit vind ik dus een hele goede oplossing.

Maar zo krijg je toch een grote kans op inteelt? Ze kunnen nou eenmaal niet achter de hekken op zoek naar een nieuwe kudde, al weet ik wel dat er een aantal kleinere kuddes bestaan binnen een gebied.

Ze moeten een voorbeeld nemen aan Natuurmonumenten. Die laten de jagers de magere zwijnen en herten afschieten zodat de sterkere het nieuwe seizoen overleven. (Heb laatst met een jager gesproken bij de Veluwezoom).

Als je er hekken om heen zet moet je óók voor de dieren zorgen. Want je legt ze een beperking op. In een wei met paarden mag je ze toch óók niet laten verhongeren? Het is toch gewoon heel simpel..?


Nu is er ook een kans op inteelt. Natuurlijk een stuk kleiner maar het kan. Je kan ze als veulen toch merken? Een brandmerk mag niet maar er zijn vast wel andere manieren.
Zoals bijv vangen en naar een ander gebied brengen.

Op de Veluwe is het gewoon veel netter geregeld inderdaad. Ze kunnen er een voorbeeld aan nemen. Maar denk niet dat ze er iets aan gaan doen.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Mnon1994

Berichten: 1193
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:11

Ik ben er een aantal dagen terug nog geweest, en eerlijk? Ik vond de paarden er oke uit zien. Enkel 1 paard die kreupel liep.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe het op andere plekken is waar wij niet kunnen komen.
Ben het er zeker wel mee eens dat er te veel dieren zijn, en dat ze dat beter in de hand moeten houden.

Afbeelding

Afbeelding

Wander van de bosjeshoeve B+12 L1+21 L2+8 eindstand goodbye my friend
RIP Romy Y;( 22-05-2009 05-10-2015

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 16:14

Die linkse is graat en graat mager. Het valt alleen minder op door de wintervavht. Maar Kijk eens naar het heupbot. En he ziet zelfs door de vacht ribben.
Die rechter lijkt beter maar die zal verder in dracht zijn en zo maskeren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Binck8, chocky84, Dancer, Domi_94, ellepel, Joesje, Lauss_, NRJ, RedRoses, Renkle, sterregoud, Supertje, SusanH, tirzasarah10, xAnthea en 83 bezoekers