Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 21:08

*Bokt.nl
Recreatief

Afbeelding
Foto door Amanda

Paardrijden wordt in Nederland steeds populairder. Ruim 400.000 mensen zitten geregeld in het zadel of op een menwagen en maken rond de 17 miljoen buitenritten per jaar. Daarom moeten zij met de paarden zo nu en dan een stuk over de openbare weg. Buitenrijden in het huidige verkeer wordt niet altijd als veilig ervaren, zo bleek uit een onderzoek dat wij onder bokkers hebben gehouden. En ook uit een recent onderzoek, uitgevoerd door de KNHS en de ANWB, blijkt dat maar liefst 90% van de ruiters en ruim 85% van de menners in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met een onveilige verkeerssituatie. Het grootste deel van de onveilige verkeerssituaties, ongeveer 75%, wordt veroorzaakt door personenauto's. Daarnaast ervaren ruiters en menners ook veel overlast van landbouwverkeer en mountainbikers/wielrenners.

Wij vroegen op Bokt naar de ervaringen met buitenrijden. 834 mensen vulden de poll in.
21% geeft aan zich veilig te voelen met buitenrijden omdat er ruiterpaden of verkeersluwe wegen bij stal aanwezig zijn. Wel wordt aangegeven dat het juist in het weekend minder veilig voelt, omdat er dan ook andere gebruikers op de ruiterpaden aanwezig zijn, zoals wandelaars en mountainbikers.
18% geeft aan zich wel veilig te voelen tijdens de rit, maar moet wel eerst een drukke weg of het spoor over voor ze bij een ruiterpad of verkeersluwe weg zijn.
3% gaat met de trailer naar ander terrein omdat de omgeving rondom stal niet veilig genoeg is.
11% rijdt buiten, ondanks dat het erg druk is met verkeer. Paard is in dit geval 'bomproof'.
16% van de bokkers voelt zich redelijk veilig, omdat er langs de wegen veel bermen zijn om te rijden en de paarden braaf zijn.
11% voelt zich niet veilig en rijdt daarom veel op het fietspad, ondanks dat dat niet is toegestaan.
7% rijdt hooguit op zondag buiten, omdat er in de buurt van stal teveel verkeer rijdt en het daarom niet veilig voelt.
2% rijdt nooit buiten.
5% geeft een andere optie aan, bijvoorbeeld omdat de omgeving wisselend is of het paard wel braaf is, maar medeweggebruikers niet altijd rekening houden met een paard op de weg. Ook wordt aangegeven dat het verkeer niet het probleem is, maar de loslopende honden die op de paarden afkomen of mountainbikers die gebruik maken van het ruiterpad.

De ervaringen met veiligheid tijdens een buitenrit zijn wisselend. Er zijn ruiters/menners die vriendelijke verkeersdeelnemers tegenkomen die netjes afremmen en ruimte maken. Maar ook zijn er veel ervaringen met auto's die vlak langs rijden en niet afremmen of fietsers met asociaal rijgedrag. Op veel smalle wegen of landwegen wordt veel te hard gereden en weinig rekening gehouden met langzame weggebruikers zoals een paard. Er zijn ruiters die in dit geval midden op de weg blijven rijden tot er afgeremd wordt. De vraag is of dit de juiste manier is om mensen bewust te maken van een paard op de weg. Wijzer is om weggebruikers die wél rekening houden met een paard, hiervoor te bedanken door simpelweg een hand op te steken. Deze vriendelijkheid helpt voor een volgende keer wanneer deze weggebruiker een combinatie met paard tegenkomt.

Veel ruiters maken gebruik van bermen waar dit kan of van het fietspad. Met een paard op het fietspad is echter niet toegestaan en kan een boete opleveren. "Wel gedogen we dit vaak", meldt een woordvoerster van de politie. "De verkeersveiligheid gaat altijd voor. Maar het mag officieel niet."
Wanneer er ruiterpaden aanwezig zijn, moet een ruiter hier gebruik van maken. De antwoorden in de poll laten echter zien dat een ruiterpad niet alleen door ruiters wordt gebruikt, maar ook door wandelaars, mountainbikes of zelfs door gezinnen die midden op het pad gaan picknicken. "Het is niet verboden voor mountainbikers en wandelaars om zich op een ruiterpad te begeven. Dat is aan de wetgever om te bepalen. Mountainbikers en wandelaars zijn te gast op het ruiterpad, dus het is wenselijk om je dan ook als een gast te gedragen en ruiters voor te laten gaan."
Het Westerse verkeer is niet altijd even veilig voor paarden op de weg. "Om het voor jezelf veiliger te maken kun je gebruik maken van reflecterende kleding en/of uitrusting voor je paard. Verder is het in het verkeer belangrijk dat wij rekening met elkaar houden, met andere woorden hoffelijk zijn."

Voor weggebruikers zijn er ook een aantal tips om een paard te passeren:
  • Passeer paarden rustig en extra ruim, stop indien nodig. Paarden kunnen schrikken en springen zomaar opzij.
  • Als je een paard voorbij bent, rij dan rustig weg. Paarden zijn vluchtdieren en schrikken van onverwachte geluiden of bewegingen.
  • Doorbreek nooit onnodig een groep paarden. Paarden zijn kuddedieren en zullen proberen andere paarden te volgen.

Voorlichtingscampagnes zijn er eigenlijk niet. "Het is niet aan de politie om dit op zich te nemen. Nee, het ligt meer voor de hand dat gemeenten hierin het voortouw nemen vanuit de lokale problematiek. Vanuit de politie kunnen we meedenken als dat wenselijk is. Ook tijdens rijlessen is het goed om aandacht te geven aan paarden in het verkeer. Het is wel afhankelijk van waar je woont of je vaak ruiters ontmoet in het verkeer", aldus de politie.

De rol van paarden in het verkeer is heel anders dan vroeger. Aanpassen van de Wegenverkeerswet is echter volgens de politie niet aan de orde. "Het maakt niet uit of je nu recreatief of zakelijk deelneemt aan het verkeer. Op het moment dat je deelneemt aan het verkeer als ruiter of aanspanning, ben je bestuurder en dien je je als zodanig te gedragen."

Klik hier om alle antwoorden op de poll te bekijken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:27

Hier in Ermelo rijden we echt heel veilig, echt iedereen houd rekening met de paarden. Ik moet de eerste hufter nog tegen komen hier die niet aan de paarden denkt en gewoon vol gas langs rijd.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:09

Hier is het redelijk qua veiligheid.
Vaak is het pure onwetendheid dat ze te dicht langs rijden of zelfs toeteren. Vooral voorbij razend vrachtverkeer binnen de bebouwde kom is akelig.
Motorrijders zijn mijn favorietjes die zijn altijd zo netjes t.o.v ruiters/paarden daar gaat mn petje voor af hoor!

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:19

Ik merk inderdaad verschil tussen de soorten weggebruikers, maar ook tussen de landen. Ik rijd zowel in Nederland als België en zie dat men in België beleefder is en men benaderd wordt met meer respect.

In België is er al jaren een landelijke (lees Vlaamse) campagne onder de naam "Paard op de baan? Kalm aan" http://paarden.vlaanderen/paard-op-de-b ... m-aan/home Ik denk dat men in Nederland dat als een voorbeeld mag nemen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:25

Ik hoef niet echt langs de weg te rijden. Een paar keer oversteken en dat is het. Een stuk is wel langs de weg maar daar zit nog een fietspad en een dubbele rij bomen tussen.

Maar vroeger stond ik in de polder en daar was het niet veilig. Zeer snel met weinig afstand je paseren.

En in het Montferland (tegen Achterhoek aan) merk ik dat mensen meer rekening met je houden. Paseren de paarden rustig en met voldoende ruimte. Lijkt regionaal dus te verschillen.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:13

Interessant stuk! Hier mag wat mij betreft inderdaad meer aandacht aan besteed worden. Ik heb het idee dat weggebruikers totaal niet in de gaten hebben wat ze teweeg kunnen brengen.

Hier in Friesland vind ik het bijna geen doen om met paard de weg op de gaan. Mensen rijden als idioten zowel binnen als buiten de bebouwde kom, mountainbikers en hardfietsers vinden dat de hele wereld van hen is en landbouwverkeer/vrachtverkeer klettert ongegeneerd met zwaar materieel voorbij zonder ook maar het gaspedaal los te laten. Ik heb meerdere idiote situaties meegemaakt.
- Zo reed ik bijvoorbeeld op een onverharde weg richting het bos welke ook een deel uitmaakt van een ruiterroute. Hier kwam een auto luid toeterend heel dicht achterop rijden terwijl ik en paardlief letterlijk geen kan op konden. Geen berm, geen dam, geen weiland waar ik even in kon om de auto te laten passeren;
- meerdere keren gehad dat er een auto/busje/vrachtwagen/tractor rakelings langs dendert;
- veel rondvliegende mountainbikers en hardfietsers die zonder pardon voorrang nemen zonder af te remmen, terwijl ze dat niet hebben. Om nog maar over crossmotoren/brommers te zwijgen! Die maken hier ook dankbaar gebruik van de zandpaden;
- een aantal maanden geleden was ik met een jong paard aan de hand op pad en kwam ik een mevrouw tegen met zo'n 6 á 7 bordercollie-achtige honden. Zoals zovele eigenaren hier blijkbaar: honden niet onder controle. De eigenaresse kon 3 of 4 honden nog vasthouden, de anderen ontkwamen. Helaas liep dit uit op een roedelaanval. Ik heb de honden letterlijk met de zweep weg moeten slaan.

Nee, ik voel me totaal niet veilig meer tijdens een buitenrit, en dat terwijl hier toch wel ok paden zijn voor ruiters. Ik heb van alles qua paarden mee gehad op buitenrit, inclusief het zogenaamde 'bomproof'-type. Maar zelfs dan ontkom je er gewoon niet aan dat ze kunnen schrikken of zich af en toe ongemakkelijk voelen door voorbij racend verkeer. Hier is bijvoorbeeld ook een 80 km weg waar ik als ruiter eigenlijk verplicht ben om me op te begeven, maar het gebeurt regelmatig dat automobilisten zich daar te pletter rijden tegen bomen omdat ze veel te hard rijden of maffe inhaalmanoeuvres in hun hoofd halen, dus echt niet dat ik daar ga paardrijden! Het is gewoon regelrecht suïcidaal om als ruiter daar te rijden. Ik rijd daarom ook altijd op fietspaden als die er zijn en ga netjes aan de kant wanneer we fietspadgebruikers tegenkomen.

Verder ben ik wel altijd héél blij als er iemand wel rekening houdt. Dit laat ik ook altijd gráág merken :') Even een hand of duim opsteken en dankjewel roepen. Niet dat ze dit horen, maar ik ben oprecht heel dankbaar als er mensen zijn die rekening met je houden. In het bijzonder een aantal weken terug kwam een vrachtwagen mij achterop rijden. Ik had wederom dat jonge paard bij me en reed nét op een smal weggetje dat ik over moet om bij stal te komen. Geen idee hoe dat jonge paard reageert op vrachtwagens! Dus ik steek m'n hand op en spring daarna van het paard af. De vrachtwagenchauffeur (melktransport voor Campina geloof ik) is gewoon gestopt en wachtte tot ik een veilig plekje had gevonden en een seintje gaf. Wauw. Echt een topper!

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:19

Hier begin ik er niet meer aan. Heel braaf jonkie en maar 300m langs de weg, maar iedere keer zijn er weer mensen op de weg die het leuk vinden om reacties bij mijn paard uit te lokken.

Anoniem

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:50

Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:15

Ik heb een leuke stal maar er loopt er 80 km/u weg voor langs. In de buurt is langs een kanaal een zandpad waar je op heen en weer kunt en that's it. Maar dan moet je eerst wel enkele honderden meters vlak langs die weg dus dat waag ik niet, hoe bomproof mijn paard ook is. Er kan altijd iets gebeuren. Dat word dus sparen voor een grotere auto zodat ik met een trailer op pad kan richting de bossen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:30

VivaLaVida schreef:
Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..


Bij ons mag dat niet. Maar het gebeurt soms wel. Iedereen kan zich wel eens verschillen in een afslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:39

NatasjavE schreef:
VivaLaVida schreef:
Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..


Bij ons mag dat niet. Maar het gebeurt soms wel. Iedereen kan zich wel eens verschillen in een afslag.


Wou zeggen want ik mag hier in t bos volgens mij niet rijden en manlief op de mtb ernaast.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:44

VivaLaVida schreef:
Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..


Wij moeten de ruiterroute delen met een mountainbike route. Op 1 plek, waar aan 1 kant bosjes kort tegen en over het pas hangen en aan de andere kant een sloot is, is er een flink fietsspoor uitgesleten waar je paard zich heerlijk in kan verstappen omdat je er zowel links, als rechts niet naast kan. Het is ook een leuk stukje als je mountainbikers of andere ruiters tegen zou komen, passeren past niet :+ .
De ruiterroute ligt ook nog een stukje van 50 meter over de weg, precies in een bocht waar ze vaak wel harder rijden dan de maximale 60. Daar moet je dus op gehoor oversteken want als ze te hard aankomen kan je ze niet op tijd zien.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:21

VivaLaVida schreef:
Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..


Helaas mag dat idd. ik dacht dat het ruiterpad alleen voor ruiters was,maar iedereen mag er op lopen en fietsen. Staat in de regels,google maar op ruiterpad.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:26

Hier in Friesland heb ik me eigenlijk weinig onveilig gevoeld op de weg. Wel eens van die stoere jochies die flink toeteren bij het voorbij rijden, maar verder alles heel vriendelijk. Boeren met trekkers en grote werktuigen nemen ruim de afstand en auto's nemen snelheid terug, al dan niet altijd uit zichzelf.

Wel ben ik midden in het bos eens aangevallen door een gehandicapte man met een flinke hoofdwond. Die probeerde mij en mijn paard in het prikkeldraad te duwen en liet ons er absoluut niet langs. Na een flinke mep met mijn zweep was dat klaar :Y)

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:28

kijk, dat er absoluut verkeersgangers zijn die niet weten hoe ze op paarden moeten reageren staat vast.

maar vlak ook de ruiters zelf niet uit. als het mooi weer is worden de paarden ineens uit stal getrokken en moeten maar braaf op de weg zijn, terwijl ze de rest van het jaar niet buiten komen. gevolg paarden die van ieder grasje, geluidje, vogeltje en zo verder schrikken en dan ruiters die maar verwachten dat de hele wereld stil blijft staan zodat zij veilig aankomen, en maar alles op de overige verkeersdeelnemers schuiven. Je moet ook als ruiter je verantwoording nemen als je deel neemt aan het verkeer en helaas hier in de buurt, wordt daar vaak aan voorbij gegaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:07

gohya schreef:
VivaLaVida schreef:
Huh mogen mountainbikers op het ruiterpad?? Hier hebben ze hun eigen paden waar ze volgens mij niet vanaf mogen wijken..


Helaas mag dat idd. ik dacht dat het ruiterpad alleen voor ruiters was,maar iedereen mag er op lopen en fietsen. Staat in de regels,google maar op ruiterpad.


Volgens mij niet.

Bij ons (Lage Vuursche/Pijnenburg) mag het zeker niet.

Volgens wiki ook niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruiterpad
en volens deze site ook
http://www.wegenverkeer.nl/verkeersbord ... eersregels

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:21

Nieuwsredactie schreef:
Voor weggebruikers zijn er ook een aantal tips om een paard te passeren:
  • Passeer paarden rustig en extra ruim, stop indien nodig. Paarden kunnen schrikken en springen zomaar opzij.
  • Als je een paard voorbij bent, rij dan rustig weg. Paarden zijn vluchtdieren en schrikken van onverwachte geluiden of bewegingen.
  • Doorbreek nooit onnodig een groep paarden. Paarden zijn kuddedieren en zullen proberen andere paarden te volgen.

Wij vragen fietsclubs regelmatig deze link op hun website te plaatsen: https://www.hippisch-toerisme.nl/fietser-vs-paard/
Een paar keer fijne reacties op gekregen. Veel fietsers realiseren zich gewoon niet wat ze het beste kunnen doen als ze een paard tegenkomen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:47

NatasjavE je hebt gelijk! volgens de WiKi mogen fietsers en wandelaars niet op de ruiterpaden!
Ik weet niet meer waar ik dat gelezen had,daar stond dat het wel mocht,vond dat al zo raar.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:58

hier rijdt er echt van alles door het bos,
moutainbikes, quads, trikes, sandbuggies (zitten 2 'outdoor bedrijven in de buurt), wandelaars, hardlopers..

met name mountainbikers willen nog wel eens voor schrik zorgen.. niet omdat ze op de ruiterpaden zitten, maar omdat hun pad bijvoorbeeld paralel loopt en over een heuvel naar beneden komt.. moutainbikers komen dan gewoon letterlijk uit de lucht vallen in de ogen van paarden.. 'vallen' omlaag via t pad om dan parallel met het onze te komen. Juist omdat ze verder 'geluidloos' zijn, wil dat nog wel eens voor schrik zorgen..

gelukkig hebben wij paarden die compleet 'veilig' schrikken.. die van mij stampt letterlijk vier benen even op de grond en zucht.. of springt 2 passen opzij, staat stil en zucht. paard van mijn mederuiter idem.. al is die meer van het 'bijna gaan zitten' of paar pasjes opzij.

1 keer gehad dat mijn knollie in een volle gestrekte draf van een spook schrok op een zandpad (reed toen alleen), en dus danig ver zijwaards schoot dat ik als een soort tekenfilm figuur van op mijn paard in het luchtledige zat om vervolgens naast mijn zadel te zitten (zijkant).

mijn 'hoho' liet hem niet terugvallen naar een rustige draf (die overgang zou ik er waarschijnlijk ook afgegleden zijn, want zijn gestrekte draf is letterlijk met wijde achterbenen, waarbij hij zijn achterbeen voorbij het voorbeen plaatst), maar hij koos zelf om in met 2 passen naar een 'verzamelde' galop te rollen waarbij ik weer in het zadel kon klimmen en direct daarop ging hij zelf naar stap.. Heerlijk een paard dat gewoon meedenkt in zo'n geval..


De enige keer dat hij echt even 'wegspoot' is al twee jaar geleden.. er was een 'jagende hond' die met zijn kop dicht naar de grond naar de paarden stond te loeren die beiden letterlijk bevroren stonden (wilden ook niet meer aanstappen en wegkijken). Toen de hond uiteindelijk op ze afschoot (precies tussen ons in mikte).. draaide beiden om en schoten in galop.. 4 passen en daarna direct terug onder de man (hielp natuurlijk ook dat ze 2 kanten opschoten, dus elkaar kwijt waren lol)..


juist omdat mijn paard dus volkomen veilig schrikt.. hoef ik ook niet bang te zijn dat er iets raars gebeurd in het bos of in het verkeer.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:15

gohya schreef:
NatasjavE je hebt gelijk! volgens de WiKi mogen fietsers en wandelaars niet op de ruiterpaden!
Ik weet niet meer waar ik dat gelezen had,daar stond dat het wel mocht,vond dat al zo raar.


Ik denk dat meer mensen dat lezen,...want wat ik soms op het ruiterpad tegenkom. _O-

Tijdje terug een dame op glimmende hoge hakken en een dubbele kinderwagen....effe lekker hiken door het bos met je kids op je Leboutins :') :')

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:35

funnyhorses schreef:
Hier is het redelijk qua veiligheid.
Vaak is het pure onwetendheid dat ze te dicht langs rijden of zelfs toeteren. Vooral voorbij razend vrachtverkeer binnen de bebouwde kom is akelig.
Motorrijders zijn mijn favorietjes die zijn altijd zo netjes t.o.v ruiters/paarden daar gaat mn petje voor af hoor!

Ik ervaar dat niet zo hoor...
Laat ik zeggen dat het 50/50 is qua netjes voorbij rijden of juist extra het gas open zetten.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:44

Mijn paard staat langs een 80 km/u weg waar een fietspad langs loopt. Daar kan ik met gemak langs rijden.
Maar zodra ik de landweggetjes op ga, zijn er maar enkele boeren die rekening houden met mij en mijn paard. De meeste knallen zo erg door, dat ik alleen nog maar op zondag daar een buitenrit durf te maken.

Het is jammer dat het zo moet. Ik ben niet te beroerd om even langs de kant te gaan staan wachten tot zij (rustig) voorbij zijn. Maar ze rijden zo hard door met veel geluid dat mijn paard er soms niet eens meer in de buurt wilt komen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:48

Ik mis de voornaamste tip voor andere weggebruikers mbt wat te doen wanneer je een paard ontmoet: blijf er niet vlak achter hangen. Zo drijf je een paard op. Haal gewoon in, in een rustig tempo en met afstand. Maar ga er in vredesnaam wel lángs.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:00

Ik heb altijd hier in de buurt gereden, door het bos, zandwegen, langs een beek en over de openbare weg. Ik heb me nooit onveilig gevoelt tot 1 jaar geleden. Ik reed aan het einde van de middag op een zandweg (in stap), ik hoorde van achteren een auto aankomen en ging op het fietspad stappen zodat hij er gewoon langs kon rijden. Hij reed behoorlijk hard, maar gelukkig deed mijn pony nergens wat op uit (lang leve de koele Haflinger!). De auto draaide zich aan het einde van de weg om en kwam weer mijn richting op. Vast verkeerd gereden dacht ik nog. Toen hij langs mij reed, gaf hij nog eens flink gas bij. Ik voelde me al niet meer echt op mijn gemak, want ik kon ook niet van de weg af want aan beide kanten van de weg waren sloten. Hij draaide zich weer aan het einde van de weg om en kwam weer van achteren op mij afrijden. Toen hij naast mij reed zag ik dat er 4 jongens inzaten, deden het raam open en ik heb een paar vervelende, seksistische opmerkingen en gebaren naar mij toe gekregen. Ik heb ze even duidelijk gemaakt dat dit niet oké was en ben er vandoor gegaloppeerd. Geen idee of ze toen zijn weggebleven door mijn uitbarsting of doordat er verderop een man met honden aankwam... maar ik was blij toen ik een half uurtje later mijn huis weer in zicht was.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 00:37

Jeetje Mirjam1202 das idd klote gedrag zeg.
Ik moet zeggen dat ik ook best veel vreemde dingen van medeweggebruikers heb meegemaakt.
1x een soortgelijk verhaal, reed er plots een gammel bakkie van een auto naast me met daarin negers die joelend uit de raampjes hingen hahaha ik schoot toen zo hard in de lach dat ik ze nog heb uitgezwaaid hahaha.

De andere keer reed ik door Duitsland en ik zie een donkere wagen tegemoed komen met daarin een man en een vrouw.
De auto gaat naast me staan dus ik dacht die moet vast de weg weten ofzo?
Maar nee...meneer pakte een kleine megafoon en blèrde; Darf ich mal ihren führerschein sehen?

De vrouw verroerde zich niet en vervolgens reed hij heel relexd verder.
Echt!!! Waar maak je zoiets nou mee?
Ik was met stomheid geslagen hahaha