Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:32

Kuggur schreef:
Alane schreef:
Ruiters een ruiterbewijs laten halen maakt bestuurders van motorvoertuigen geen andere bestuurders.

Die hoeven ook geen andere bestuurders te worden. Daar ligt het probleem niet.


veel bestuurders hebben geen weet van paarden, weten niet hoe die reageren en wat de beste manier is van passeren met name op smallere wegen. Die bestuurders worden niet gelijk beterwetend doordat ruiters een ruiterbewijs hebben.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:45

Inderdaad zoals eerder gezegd hebben veel bestuurders geen benul van paardengedrag. Kort inhalen, toeteren, plank gas geven zijn veel geziene gedragingen van bestuurders.
Veel motorrijders laten toch even hun gas los tot ze een (flink) stuk verder zijn, ik kan hier niets anders dan respect voor hebben! :j

Mijn moeder had tot voor kort totaal geen verstand van paarden en dacht altijd dat de ruiter erop 100% controle had en het paard de baas kon in alle situaties. Nu heeft ze geleerd dat paarden nogal eens schrikken en dat de ruiter er op daar niet altijd (meteen) wat aan kan doen.

Kleine moeite om er rekening mee te houden dat paarden kunnen schrikken, dus geen onverwachte dingen doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:05

Laurora schreef:
[quote=
Het probleem ligt ook niet alleen aan de ruiters. Zou dat zo zijn dan zouden er nooit andere ongelukken gebeuren dan ongelukken waar ruiters bij betrokken zijn.
Het hoeft echt niet allemaal van één kant te komen.
Álle weggebruikers moeten beter geïnstrueerd worden.

Dat geloof ik niet. Het probleem ligt imo bij de intrinsieke eigenschappen van een ruiter\paard combinatie als verkeersdeelnemer, en te te grote eisen die dat stelt aan de rest van het verkeer.
In dat verband is het ook een relevant punt dat ruiters slechts recreatieve weggebruikers zijn...

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:22

Kuggur schreef:
Laurora schreef:
[quote=
Het probleem ligt ook niet alleen aan de ruiters. Zou dat zo zijn dan zouden er nooit andere ongelukken gebeuren dan ongelukken waar ruiters bij betrokken zijn.
Het hoeft echt niet allemaal van één kant te komen.
Álle weggebruikers moeten beter geïnstrueerd worden.

Dat geloof ik niet. Het probleem ligt imo bij de intrinsieke eigenschappen van een ruiter\paard combinatie als verkeersdeelnemer, en te te grote eisen die dat stelt aan de rest van het verkeer.
In dat verband is het ook een relevant punt dat ruiters slechts recreatieve weggebruikers zijn...

Ook fietsers kunnen schrikken of door de wind voor je auto geblazen worden.

Hoewel hier begrijpelijk de nadruk op ruiters ligt, zijn dat echt niet de enige weggebruikers die problemen hebben met wannabe Max Verstappen/appende/dronken/gewoon niet oplettende/ik ben het belangrijkst bestuurders. Die voorlichtingsfilmpjes zijn er voor al het gevaarlijke weggedrag, ongeacht wie/wat voor potentiele slachtoffers daar bij horen.

Barry Hook die menpaarden africht in Engeland krijgt Nederlandse paarden binnen die commercieel ingezet mogen worden en zijn, die volgens zijn maatstaven niet verantwoord dat werk kunnen doen ivm niet betrouwbaar genoeg in het verkeer. Recreatieve weggebruikers zijn dus niet de enige mensen die met paard aan het verkeer deelnemen en waarbij er extra training noodzakelijk is.
Neemt niet weg dat er waar dan ook ter wereld bestuurders achter het stuur zitten die doelbewust (want regels geleerd en opgevolgd om rijbewijs te halen!) de regels aan hun laars lappen en daarmee het overige wegverkeer (of dat nu wandelaars, fietsers, ruiters, menners of andere auto's zijn) in gevaar brengen, omdat die het lef hebben zich op HUN weg te begeven, en zich daarbij WEL aan de afspraken te houden die gemaakt zijn om ervoor te zorgen dat alle weggebruikers zich zo voorspelbaar mogelijk gedragen op de weg en dus iedereen veilig thuis komt.

Rekening houden met elkaar is de boodschap, ongeacht of daar voor jezelf en of paard extra training bij hoort (valt ook onder dat rekening houden met elkaar toch?). Afspraak is dat MITS je je aan de regels houdt (die regels met de intentie om iedereen veilig thuis te laten komen) je welkom bent op de openbare weg. Als er mensen zijn die met die regels hun kont afvegen, dan horen die aangepakt te worden, ongeacht welke verkeersdeelnemer ervan de dupe kan worden.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:27

Maar die eisen verschillen dus per paard en persoon, ik denk dat daar het grootste probleem ligt.
Als de ene ruiter A wil en de andere B, zie als automobilist dan maar eens uit te maken wat die specifieke ruiter die daar aan komt wil. Zo doe je in ieders ogen wel eens iets fout.
Ik stel geen bovenmatige eisen aan andere weggebruikers als ik met mijn paard langs de weg loop. Als ze zich aan de snelheid van 50km p/u houden hoeven ze van mij niet eens perse uit te wijken. De berm is hier op de meeste plaatsen breed genoeg.
Dat andere ruiters dat wél doen kan ik niks aan doen.
Waar het mij vooral om gaat is dat álle weggebruikers een zekere verantwoordelijkheid dienen te nemen. Hoe groter en gevaarlijker je voertuig, hoe meer verantwoordelijkheid. (als je een fietser aanrijd ben je ook bijna altijd schuldig als automobilist, óók wanneer de fietser bepaalde regels aan zijn laars lapt of niet oplet. Simpelweg omdat de fietser de zwakkere verkeersdeelnemer is.)
Als je die verantwoordelijkheid niet wil nemen (dus ook als je met een doodsbang paard doodleuk over de weg gaat lopen paraderen en er vanuit gaat dat iedereen voor je aan de kant gaat en de auto afzet) hoor je gewoon niet op de openbare weg thuis.

Overigens zijn er genoeg recreatieve vormen van verkeer.
Ik erger me ook dood aan (sommige) wielrenners, dagjesmensen op de fiets, motortours en dat soort dingen. Er zijn zelfs mensen die voor de lol in de auto stappen om een rondje te gaan rijden, als recreatie. Maar dat betekent niet dat we dat maar meteen moeten verbieden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:34

tamary schreef:


Ook fietsers kunnen schrikken of door de wind voor je auto geblazen worden.

[/quote]
Inderdaad. Dat is ook een gigantisch probleem waar je fietsers constant over hoort klagen. Auto's moeten stapvoets gaan rijden om de fietser niet op te schrikken, en veel afstand houden omdat ze ieder moment omgewaaid kunnen worden....:roll:
Kom nou, fietsers hebben geen enkel probleem in het verkeer, en zijn absoluut niet te vergelijken met paarden.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:37

Afstand houden van fietsers is wel degelijk een probleem.

Oh, en midden op de weg rijden om te voorkomen dat auto's je inhalen op plekken waar dat niet kan maar waarbij je als fietser toch degene bent die uiteindelijk het meest gevaar loopt, is ook op de fiets een nuttige tactiek.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:43

Erg relevant.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:45

Zeker relevant :) Als jij zegt dat fietsers geen probleem hebben in het verkeer heb je ongelijk. Ze hebben deels dezelfde problemen als ruiters te paard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:49

Tuurlijk, motorrijders óók, en voetgangers, en kleine kinderen, loslopende katten, honden, etc etc etc.
Allemaal niet aan de orde hier, en zoals gezegd niet relevant voor de specifieke problemen van paarden in het verkeer.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:52

Je haalt het zelf aan?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:53

Nee, maar wel relevant voor het gegeven dat veel moterrijtuig bestuurders weinig rekening houden met andere mensen in het verkeer. En dus óók met mensen met paarden. Ook wanneer deze geen andere eisen stellen dan wat de wet al voorschrijft. (je aan de snelheid houden, niet onnodig claxonneren, ogen op de weg)

Je kunt niet alleen de schuld aan ruiters geven, zo simpel is het.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:46

Kuggur schreef:
tamary schreef:

Ook fietsers kunnen schrikken of door de wind voor je auto geblazen worden.


Inderdaad. Dat is ook een gigantisch probleem waar je fietsers constant over hoort klagen. Auto's moeten stapvoets gaan rijden om de fietser niet op te schrikken, en veel afstand houden omdat ze ieder moment omgewaaid kunnen worden....:roll:
Kom nou, fietsers hebben geen enkel probleem in het verkeer, en zijn absoluut niet te vergelijken met paarden.[/quote]


nou misschien in IJsland, maar hier in Nederland is dat wel anders. Ik noem maar ff een kleine greep waar fietsers mee te maken hebben; afgesneden worden, ingehaald worden terwijl dit eigenlijk niet kan vanwege tegemoetkomend verkeer waardoor de fietser aan de kant wordt geduwd, nog ff snel voor je langs bij een kruising waardoor de fietser die voorrang had ineens vol in de remmen moet, automobilisten die de binnenbocht nemen bij afslaan (want och; tis maar een fietser die rot maar op) waardoor je of razendsnel de stoep op moet knallen of weer je remmen moet martelen om een ongeluk te voorkomen.......en dat iedere dag weer, dus bepaald uitzonderingen zijn dat soort gedragingen niet.
Bij bv een spoorwegovergang fiets ik op het midden van de rijbaan, want fiets ik netjes waar ik hoor te fietsen wordt je weer ingehaald door een auto terwijl daar eigenlijk niet de ruimte voor is om dit netjes te doen en dan ook nog eens met zo'n tempo dat jij als fietser weer flink in de remmen kan om niet tegen het hekwerk aan te knallen omdat je dus weer mooi asociaal aan de kant bent gedrukt.

Nee genoeg ruiters die ook niet heilig zijn, ben ik met je eens, maar om dan maar te stellen dat automobilisten het probleem niet zijn is natuurlijk gewoon van de zotte.
Zo'n beetje iedereen die met een langzamer voertuig dan een auto zich in het verkeer begeeft, heeft verhalen van hufters in de auto die hun plek op de weg toe eigenen ten koste van langzamer verkeer....ook als die laatste gewoon voorrang had of sowieso niks verkeerd deed. En dat iedere dag weer.

ontopic; gezien hoe de meeste wegen op het platteland zijn in Engeland (zie de foto die een bokker linkte...niet die uit de op dus) zou ik daar never nooit niet de weg opgaan met een paard; je kan nergens heen als je een asociale bestuurder tegenkomt. Ik zou nu niet bepaald relaxed op mn paard zitten op zo'n weg.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:36

Feit is gewoon dat het niet gelukt is om alle verkeersdeelnemers op te voeden en dan kun je je afvragen of het nog wijs is om met een paard aan het verkeer deel te nemen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:04

Niet alleen met een paard. Moet vanmiddag weer naar de binnenstad van Den Haag met de elektrische fiets. 100% garantie dat ik minimaal 5 x een bijna ongeluk heb voordat ik m'n fiets parkeer. Sterker nog, ik denk dat je op dit stuk meer respect zou krijgen te paard van mede weggebruikers dan dat je nu krijgt op de fiets.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:24

Laurora schreef:
Nee, maar wel relevant voor het gegeven dat veel moterrijtuig bestuurders weinig rekening houden met andere mensen in het verkeer. En dus óók met mensen met paarden. Ook wanneer deze geen andere eisen stellen dan wat de wet al voorschrijft. (je aan de snelheid houden, niet onnodig claxonneren, ogen op de weg)

Je kunt niet alleen de schuld aan ruiters geven, zo simpel is het.

Niemand geeft "de schuld" aan de ruiters. En ik zie dat ruiters véél meer eisen stellen dan wat de wet al voorschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:59

Kuggur schreef:
Laurora schreef:
[Overigens slaat het natuurlijk ook nergens op dat ruiters officieel gezien op de openbare weg moeten rijden (of de berm) en niet op de stoep of fietspad mogen rijden, zo kunnen ze de veiligheid ook niet opzoeken (al heb ik daar lak aan, ik ga gewoon over het fietspad. Veiligheid gaat voor!)

Je hebt dus óók lak aan de veiligheid van voetgangers en fietsers.
Dit is in feite een voorbeeld van "de uiteenlopende eisen van ruiters" waar je zelf kritiek op hebt, en je gaat een zelfs stap verder, je lapt de verkeerswetgeving gewoon aan je laars waar je dat uitkomt.


Ga jij dan liever midden op de weg lopen als je ernaast ook in de berm/fietspad kan lopen?
Het is veiliger, en de auto's kunnen gewoon langs je. Als ik die keus heb, ga ik niet midden op de weg stappen "omdat dat moet" (meest kromme regeling ooit als je het mij vraagt).
Mijn stappende paard loopt alleen maar in de weg op een weg waar de auto's 50 mogen... Dan ga ik mooi in de berm lopen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:00

Wat een rare vraag.
( of bedoel je te paard?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:03

Mijn vraag was inderdaad bedoelt als je op je paard zit, of je dan dus liever midden op de weg gaat lopen "omdat dat moet" :)
Helaas is er niet altijd een berm, en kan je dus of je aan die regeling houden, of voor eigen veiligheid kiezen (en minder frustraties voor auto bestuurder) e gewoon op het fietspad gaan lopenz

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:12

Ik rij niet op de rijbaan als ik dat onveilig acht. Wel als de situatie overzichtlijk is en er weinig verkeer is ( wat in mijn omgeving meestal het geval is). Ik rij niet op fietspaden omdat dat ten eerste verboden is en ten tweede andere weggebruikers in gevaar zou kunnen brengen ( en ten derde omdat er in een omtrek van een paar honderd km van onze boerderij geen fietspaden zijn _O- ).
Mijn hele punt was dat het verkeer in nl op autwegen imo niet verenigbaar is met paarden. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is dat het verboden gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:14

Ik kan, om bij het bos te komen, alleen kiezen tussen een 80-weg of een fietspad. De berm is niet bereikbaar ivm allemaal bomen.
Dan is de keus snel gemaakt ;)

Ik snap ook niet helemaal wat er onveilig is aan op het fietspad lopen? Fietser kunnen gewoon om je heen...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:19

Kuggur schreef:
Alane schreef:
Ruiters een ruiterbewijs laten halen maakt bestuurders van motorvoertuigen geen andere bestuurders.

Die hoeven ook geen andere bestuurders te worden. Daar ligt het probleem niet.

Daar ligt weldegelijk een deel van het proleem: nogal wat bestuurders houden met NIEMAND rekening! Als je ziet hoe er wordt omgegaan met fietsers en voetgangers, dan is dat net zo erg.

Punt in GB is ook nog eens dat je op de buitenwegen gewoon 60mijl (96km/h) mag rijden. Dat met de onoverzichtelijkheid van veel wegen, met name in het noorden en westen (de midlands valt wel mee, redelijk vergelijkbaar met NL) maakt dat het probleem niet alleen in het gedrag zit maar ook in de elementaire wetgeving.

Ik nodig iedereen uit om eens mee te rijden op enkele Engelse wegen, aan de toegestane snelheid.....

De andere kant is ook dat ik het in GB wel mee vind vallen. Een deel is ook wat je gewend bent en de Britten hebben minder mogelijkheden om buiten te rijden in gebieden zonder gemotoriseerd verkeer dan wij in NL.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:51

Ik denk dat je aan een belangrijk punt voorbij gaat Ikke; voor zowel fietsers als voetgangers zijn veel betere faciliteiten in het verkeer, zeker in Nl. Dit geldt niet voor paarden.
De ruiterij zou wellicht beter geholpen zijn met ruiterpaden langs routes waar ze veel gebruik van maken.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:33

Volgens mij is het punt dat Kuggur probeert te maken dat je niet alleen van andere weggebruikers, waaronder de automobilisten, mag verwachten dat ze zich aan de wetgeving houden. Maar dat je dat ook van ruiters mag verwachten. Wat dus onder andere betekent dat de overige weggebruikers mogen verwachten dat je als ruiter je paard onder controle hebt.

Daarnaast hebben we in Nederland natuurlijk het probleem dat we een dichtbevolkt land zijn, waardoor de verschillende groepen sneller last van elkaar hebben. Een verder vergelijkbaar land als Duitsland is veel minder dichtbevolkt. Daar kunnen ze op B-wegen 100km/u rijden, terwijl het langzame verkeer ook van die wegen gebruik maken omdat er geen fietspaden zijn.

Buitenrijden volledig verbieden, daar zitten denk ik juridisch nog wel wat haken en ogen aan, dus ik denk dat dat niet zo snel zal gebeuren. Maar als ruiters zo ongeveer categorisch blijven weigeren naar hun eigen aandeel in de problematiek te kijken, dan is de kans wel groot dat er steeds strengere regelgeving voor ruiters gaat komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:56

Mwa, dat vind ik lastig. Ik houd me als ruiter op de openbare weg aan de wetgeving. Of dat probeer ik te doen. Want als ik over de zeedijk ga rijden, weet ik zeker dat ik binnen een km een auto in de kont heb omdat die weg bekend staat om laagvliegend verkeer. Ik dúrf daar niet eens te rijden :\.

Het probleem ervaar ik voornamelijk in het afstand houden. Je passeert een fietser of andere automobilist toch ook niet met 30 cm tussenruimte wanneer er ruim uitwijkmogelijkheden zijn? Waarom een paard dan wel...

Daarnaast heb je de standaard verkeerhufters. Maar die zijn voor voetgangers, fietsers en ruiters net zo irritant.