Smolders: “De komende twintig jaar mogen gerust zo blijven"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Smolders: “De komende twintig jaar mogen gerust zo blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 22:10

*Bokt.nl / Equnews
Springen

Afbeelding
Harrie Smolders. Foto: Bokker Kimble


Het afgelopen jaar was er een ruiter die zich wel op elke wedstrijd in de kijker wist te rijden. Hij behaalde heel wat overwinningen en klasseringen op het hoogste niveau. Deze ruiter reed mee in de Global Champions Tour en Global Champions League, was een vaste waarde in het landenteam, nam deel aan het EK en ook op andere wedstrijden zagen we hem vaak aan het werk.

Harrie Smolders mag zeker en vast gelukkig zijn over ‘zijn’ 2017. Hoogtepunten zijn dan ook de tweede plaats op het Europees Kampioenschap, het winnen van het klassement van de Global Champions Tour en daarnaast was hij ook met zijn team, de Hamburg Diamonds, de beste in de overall ranking van de Global Champions League. De Nederlandse ruiter is dan ook niet voor niets de nummer vijf van de wereld.

Afgelopen weekend, op CHI Genève, liet de Eurohorse-ruiter opnieuw van zich horen. Hij startte er op donderdag goed door meteen naar de overwinning te rijden met Zinius. Op zaterdag mocht Smolders dan starten in de Rolex IJRC Top 10 Final met Don VHP Z, waarin hij een mooie foutloze eerste ronde neerzette en uiteindelijk zesde eindigde. Als afsluiter van dit concours was er dan nog de Rolex Grand Prix waarin hij samen met Don VHP Z naar een vierde plaats reed. Onze journaliste ter plaatse zat met Harrie Smolders samen om een gesprek te hebben over zijn 2017.

“We kunnen 2017 wel het jaar van Harrie Smolders noemen, hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar?”
“Ik kijk liever vooruit. Dat de komende twintig jaar hetzelfde mogen blijven. Het resultaat in de Global Champions Tour en Global Champions League is moeilijk te verbeteren.”

“Op het Europees Kampioenschap wordt je tweede, een fantastisch resultaat wel, had je dat toen verwacht?”
“Een medaille winnen is natuurlijk altijd moeilijk op een kampioenschap. Ik ging er met een goed gevoel naartoe en ik wou graag mijn stempel drukken op het kampioenschap.”

“Je hebt naast je twee toppaarden, Don VHP Z en Emerald, ook enkele andere paarden die goed presteren. Je won hier met Zinius en de afgelopen weken waren er wel meer top drie klasseringen. Kan je ons iets meer vertellen over dit paard?”
“Zinius heb ik nu ongeveer een jaar. Het is een paard dat van nature snel is en hiervoor hebben we hem ook gekocht. We zochten een paard om samen met Don en Emerald mee te gaan op concours. Don en Emerald zijn natuurlijk 1.60m paarden en die hoeven niet altijd snel te zijn om in deze hoge proeven vooraan te staan. Die 1.50m en 1.55m proeven zoals ook op de Global Champions Tour gaan dan wel zeer snel. Daar heb je een tweede paard voor nodig die hier specifiek voor is. Met dat oog hebben we Zinius gekocht en de laatste maanden is het ook echt zo uitgedraaid. Zelfs beter dan we hadden verwacht.”

“We zien je aan het werk op Wereldbekerwedstrijden, Nations Cup, Global Champions Tour en andere vijfsterren wedstrijden. Hoe combineer je dat allemaal?”
“Dat is natuurlijk zeer moeilijk. Ik denk dat je de volgende jaren ook steeds meer keuzes moet gaan maken, omdat je niet alle competities meer kan doen. Je hebt de Global Champions Tour en League, de Rolex Grand Slam serie, de Longines Masters van EEM, landenwedstrijden, wereldbekers met de finale dan nog bij, kampioenschappen… Je moet dus wel goed weten wat je wil en met welke paarden. Daarom krijgen mijn paarden, Don en Emerald, in de winter ook zeker twee maanden rust. Zo kunnen zij op de juiste moment pieken.”

“Dit seizoen hebben we je nog niet gezien op wereldbekerwedstrijden. Gaan we je binnenkort daar wel aan het werk zien?”
“Emerald heeft nu twee maanden vrij gehad, die begin ik nu weer te werken. Ik zal hem na nieuwjaar wel eens in de Wereldbeker starten. Dit heeft wel geen super prioriteit. Don krijgt na Genève normaal gezien een rustperiode. In de komende wedstrijden zal ik kijken hoe de andere paarden het doen en hun eens in een Wereldbeker rijden. Ik denk wel dat ze er klaar voor zijn om eens te testen hoe ver ze nu staan, om te kijken hoe ze het doen op het hoogste niveau.”

“Is de Wereldbeker finale dan ook een doel voor volgend jaar?”
“Ik heb tot nu toe nog geen Wereldbeker gereden dus heb nog geen punten. Mocht ik mij kwalificeren voor de finale dan zal ik zeker wel gaan, maar het is geen must. Het is niet dat ik alles daar op inzet. In de periode van de finale zijn de Global Champions Tour en League ook weer begonnen. Dan begint er weer een vrij drukke periode. Dan moet je over veel ‘horse power’ beschikken als je alles wilt doen.”

“Nu is het dus even tijd voor de andere paarden en dan zien we Don en Emerald weer terug in het voorjaar? “
“Ja, zo heb ik het vorig jaar ook gedaan in de wintermaanden. Dat heeft toch niet slecht uitgepakt.”

“En dan is het daarna uitkijken naar de WEG 2018 in Tryon?”
“Ik heb met Don natuurlijk een fijn kampioenschapspaard op stal. Dat heeft hij wel laten zien dit jaar. We zullen zeker onze ogen gericht hebben op dit kampioenschap.”

“Bedankt voor het gesprek. We wensen je nog heel veel succes voor de toekomst.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Artimes, Connieb, DotBot, Excalibur, Grassh0pper, Gypsy, herr_balou, Jeska2, LadyFiesta, love_juliet, LuckySeven, mariska_emke, Nanu, Nouki_poek, Pytje, Roadracer, Shettepret, Tess__, xRooss en 27 bezoekers