Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 08:27

RTV Noord
Overige


Afbeelding
Foto door Malene Thyssen via Wikipedia

De gemeente Eemsmond gaat het weggooien van paardenpoep in de groene container verbieden. Zo'n tien procent van het gft-afval is paardenmest, en dat is volgens de gemeente te veel. Tot nu toe werd het weggooien van paardenmest via de gft-container nog gedoogd. Straks is dat niet meer het geval.

"De verwerker dreigt de inhoud van de groene containers uit Eemsmond niet meer aan te nemen. Door de grote hoeveelheden poep kan het gft-afval niet goed worden gecomposteerd", zegt wethouder Harrie Sienot. Als de gemeente niks doet, zou het gft-afval bij het restafval komen, wat veel duurder is. Daardoor zou de afvalstoffenheffing verhoogd moeten worden.

Eemsmond gaat vanaf 1 februari volgend jaar controleren of paardenbezitters geen mest meer in de groene container doen. "De jongens die inzamelen, hangen er er eerst een briefje aan waarop staat dat mest niet meer in de containers mag worden gegooid", zegt afvalcoach Harry van Dam.

"We geven mensen twee maanden de tijd om aan de nieuwe regel te wennen. Als dat niet genoeg is, krijgen ze een officiële waarschuwing. Als het dan nog een keer misgaat, halen we de groene container niet meer bij ze op", aldus Van Dam.

Paardenhouders moeten er vanaf februari volgend jaar zelf voor zorgen dat poep wordt afgevoerd. In Eemsmond zijn verschillende bedrijven actief waar het naartoe gebracht kan worden, of die het kunnen ophalen. Volgens de gemeente kan poep van kleine huisdieren, zoals cavia's, vogels en konijnen wel in de groene container worden gegooid. Kleine hoeveelheden verstoren het composteringsproces namelijk niet. Kattenbakkorrels en hondenpoep moeten in de grijze container.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


knollentuin
Berichten: 10370
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:32

Wat een onzin, mest is juist een geweldige toevoeging aan composteren. De volkstuinen komen bij mij altijd mest halen voor hun composthoop

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:44

Of de gemeente probeert een broodje aap verhaal te verkopen om later met een duurdere oplossing te komen. Of er werkt iemand die echt geen benul heeft van het onderwerp.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

troi
Berichten: 16982
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:49

Ik gok dar de crux meer zit in de hoeveelheid, hoe meer groen afval hoe duurder voor de gemeente..

Leuke bezuinigingsmaatregel!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:51

Poep zorgt ervoor dat er niet goed kan worden gecomposteerd? Huh :o?...

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18665
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:02

Ik ben meer verbaast over dat mensen paardenmest in de gft-bak gooien :’) nooit in mij opgekomen om dat te doen xd

knollentuin
Berichten: 10370
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:09

De buurvrouw bij ons deed 't, die had twee pony's en 8 groennbakken, als ik minder paarden had, had ik 't ook gedaan

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Diane_

Berichten: 1982
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:14

Bij ons is het ook niet toegestaan om paardenmest in de groene container te doen. Ik vind de gft containers ook niet de juiste plek voor paardenmest, de gemeente is toch niet verantwoordelijk voor de mest van onze paarden?

Ik kan me het argument ook wel voorstellen, er is een ideale verhouding tussen mest en ander organisch materiaal om het composteren goed te laten verlopen. Bij een teveel aan mest, composteert het niet goed. Je kan beter veel bladafval hebben bijvoorbeeld.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:34

knollentuin schreef:
De buurvrouw bij ons deed 't, die had twee pony's en 8 groennbakken, als ik minder paarden had, had ik 't ook gedaan

Ik kan me wel voorstellen dat de gemeente er niet zo blij mee is dat de gft bakken op een dergelijke schaal als mestafvoer worden misbruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17871
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:35

GFT, groente, fruit en tuinafval. Logisch toch dat paardenmest daar niet in thuis hoort?

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18665
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:40

Hoe kom je ook aan 8 groenbakken :’) dan snap ik de gemeente ook wel ja

Lynn_Nikita

Berichten: 25401
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:41

Wat ik niet begrijp is waarom elke gemeente iets anders hanteert
Hier mag het nergens in de buurt maar mag het ook echt niet gratis worden weggebracht, zou wel handig zijn als daar wel een plek voor was

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:45

Lynn_Nikita schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom elke gemeente iets anders hanteert
Hier mag het nergens in de buurt maar mag het ook echt niet gratis worden weggebracht, zou wel handig zijn als daar wel een plek voor was

Waarom zou dat "gratis" moeten?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:50

Wat een bullshit argument heeft het zeg,'minder gecomposteerd' aha

De fokker van mijn paard, die overigens mede-eigenaar is van een vuilnis bedrijf, gooit het zelf ook altijd in de kliko haha

~Riding is the best solution to any problem~

Lynn_Nikita

Berichten: 25401
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:53

Kuggur schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom elke gemeente iets anders hanteert
Hier mag het nergens in de buurt maar mag het ook echt niet gratis worden weggebracht, zou wel handig zijn als daar wel een plek voor was

Waarom zou dat "gratis" moeten?



Hier mag het gewoon helemaal niet bij stort, niet bij gft nergens.
Voor gewoon grof vuil moet ik meteen ook bij de eerste keer ook al betalen, terwijl het bij de naastliggende gemeente 3 x per jaar gratis is . waarom zo`n verschillen? idem met paspoort en rijbewijs prijzen, raar dat in 1 klein land het gewoon per gemeente anders is.

De groene container is gratis en er zijn meer gemeentes waar dat wel gratis kan, waarom niet overal hetzelfde hanteren? Als ophalen dan niet meer mag, waarom dan niet gratis wegbrengen? het is wel compost en kunnen ze vast hergebruiken

knollentuin
Berichten: 10370
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:54

Lalidan schreef:
GFT, groente, fruit en tuinafval. Logisch toch dat paardenmest daar niet in thuis hoort?


Als je de paarden in je tuin hebt wel toch!? :+ hier is het gewoon gevraagd aan de gemeente en het mocht en ze kon gratis de bakken ophalen, ik snap wel dat je als gemeente heel veel paarden hebt staan en alle mest per GFT aankomt het teveel wordt, dat zal daarin Eemsmond wel het geval geweest zijn

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Cemlys

Berichten: 14937
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:18

Ik heb het ook wel eens een tijdje gedaan. Bak wordt er wel ontzettend zwaar van, maar op vlas was het prima te doen. Was maar van een kleine pony natuurlijk

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Sabbientje

Berichten: 4664
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:26

Een hele tijd geleden (Meer dan 10 jaar) waren de jongens van onze vuilophaaldienst er juist blij mee.
want dat leverde goede compost op, als ze wat meer paardenmest erin hadden.

Bij het verzorgpaard wast ik toen had, stond toen zo'n grote groene rolcontainer die ze kwamen legen.

Grappig dat een andere gemeente klaagt over dat het slechte compost oplevert.
Terwijl als je een zak compost koopt, daar juist paardenmest in zit.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:36

Bij ons betaal je per kilo, dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om die keutels in de groene bak de kiepen.

Wie glimlacht in plaats van te keer te gaan, is altijd de sterkste :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:50

Als het de spuigaten uitloopt kan ik het me wel voorstellen. Als er vooral mest in de bakken zit ipv ander groenafval is de hele balans om te composteren weg. Op enkel paardenmest kom je er namelijk niet.

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:40

Ladybird schreef:
Ik ben meer verbaast over dat mensen paardenmest in de gft-bak gooien :’) nooit in mij opgekomen om dat te doen xd


Ja ik ook haha
Gift wordt bij ons niet gratis opgehaald. Restafval ook niet.
Dat was in de Randstad zoveel makkelijker ;)

Ir111

Berichten: 11905
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:06

Lynn_Nikita schreef:
Hier mag het gewoon helemaal niet bij stort, niet bij gft nergens.
Voor gewoon grof vuil moet ik meteen ook bij de eerste keer ook al betalen, terwijl het bij de naastliggende gemeente 3 x per jaar gratis is . waarom zo`n verschillen? idem met paspoort en rijbewijs prijzen, raar dat in 1 klein land het gewoon per gemeente anders is.

De groene container is gratis en er zijn meer gemeentes waar dat wel gratis kan, waarom niet overal hetzelfde hanteren? Als ophalen dan niet meer mag, waarom dan niet gratis wegbrengen? het is wel compost en kunnen ze vast hergebruiken

Het zou overzichtelijk zijn als elke gemeente het zelfde systeem zou gebruiken.

Verkijk je echter niet op gratis. De kosten voor afvalverwerking moeten betaald worden. Dat kan op verschillende manieren. Ik woon in een gemeente waar ik niet hoef te betalen als ik bv grofvuil naar de stort breng. Dat lijkt gratis, maar die kosten worden in rekening gebracht via de gemeentelijke belastingen, of ik nou wel of niet wat wegbreng naar de stort. Ik betaal dus wel degelijk alleen niet op het moment dat ik wat weggooi.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37105
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Geen mest meer in groene container in gemeente Eemsmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:18

Hier betalen we per leging van de kliko. Maar het lijkt me een redelijk vaag verhaal. Mest composterrd niet, mm heb toch altijd anders gemerkt op de mesthoop.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:18

Mest is juist hele goede compost, maar het zal wel een geld kwestie zijn ofzo.
edit. Wij gebruiken de mest juist voor de moestuin. En het verschil is duidelijk te zien. Onze groenten zijn groter en mooier dan die van de buren, die geen gecomposteerde paardenmest gebruiken. :j

lailapri

Berichten: 22091
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:26

knollentuin schreef:
Wat een onzin, mest is juist een geweldige toevoeging aan composteren. De volkstuinen komen bij mij altijd mest halen voor hun composthoop

Dat komt omdat er misschien wel helemaal niet echt gecomposteerd wordt. Misschien alleen spul wat binnen x tijd weg is en de rest wordt gewoon afgevoerd en misschien is de mest erdoor dan te duur? Vinden ze dat mensen dat maar zelf moeten afvoeren?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Bloodymary, Colinda20, hagelslag, Loe_Loe, Nanaatjee, nano, Tati2 en 20 bezoekers