Bokker Posh over de branden in Californië

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Bokker Posh over de branden in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:52

*Bokt.nl
Community nieuws


Op dit moment woeden in de Amerikaanse staat Californië meerdere grote branden. Deze branden hebben in de afgelopen dagen al een mensenleven en vele dierenlevens gekost, waaronder 29 paarden van een ranch en minstens 25 paarden van een renstal. Bokker Posh woont in Californië en werkt daar op een ranch. Zij vertelt over het effect dat de branden op haar woonplaats, 80 kilometer van de branden, en de rest van Californië hebben.


Wat krijg jij vanaf jouw woonplaats mee van de branden?
Wij krijgen vanaf waar wij wonen (Palmdale) tot nu toe niet veel mee van wat er ongeveer 80km verderop (en verder) gaande is. Via Facebook houdt iedereen elkaar wel op de hoogte, wat en waar de evacuatieplannen zijn, waar hulp nodig is in de zin van vervoer (trailers), voer voor de paarden of andere benodigdheden. De stal waar ik werk heeft plaats aangeboden voor vee en paarden, net als meerdere stallen hier in de buurt die de laatste week aan tientallen paarden onderdak hebben geboden. Als ze daar eenmaal staan zijn sommige paarden er zo slecht aan toe dat een dierenarts de eerste prioriteit heeft, er zijn zoveel paarden op verschillende plekken dat het voor dierenartsen ook hard werken is om aan alle gevallen hulp te bieden. Op die momenten komen vrijwilligers (via o.a. Facebook) dan weer bijspringen en proberen zo goed mogelijk eerste hulp te verlenen aan de dieren.

Hoe leeft dit onder de bevolking in Californië, en hoe helpen de bewoners elkaar?
Iedereen in de staat is verdrietig, het hakt er denk ik extra in omdat het net voor Kerst speelt. Inmiddels meer dan 200.000 mensen zijn hun huis kwijt met daarin dierbare herinneringen en eigendommen die je nooit meer terugkrijgt. Veel mensen laten weten dat ze hun huis openstellen voor huisdieren aangezien veel mensen in een hotel verblijven of bij familie waar geen huisdieren kunnen/mogen komen.

Via Facebook wordt ook veel gedoneerd aan zowel mens als dier.

Heeft de stal waar jij werk ook een evacuatieplan?

De stal waar ik werk bevindt zich op 4 minuten rijden bij mij vandaan, heel Palmdale is een veilige plaats als het gaat om bosbranden. Het is natuurlijk eng nu het zo dichtbij komt maar ik geloof niet dat er ooit een brand is geweest die Palmdale bereikt heeft. Ik ben niet op de hoogte van een eventueel evacuatieplan maar ik geloof zeker dat die bestaat. Ik weet dat als de nood echt hoog is ze alle stallen zullen open doen zodat de paarden op het erf nog vrij rond kunnen rennen en zichzelf in veiligheid brengen. De laatste optie zal dan zijn om het hek van het erf ook open te doen en hopen dat de paarden weg van het vuur rennen.

Als een eventuele dreiging op tijd bekend wordt kunnen er met behulp van trailers 7 paarden tegelijk vervoerd worden. Het zou dan vier ritjes kosten om alle 25 paarden te kunnen evacueren, maar ook hier heerst een grote saamhorigheid dus buren en vrienden van de eigenaars van de stal zullen direct hun steentje bijdragen als het gaat om evacueren.

Gerelateerd nieuwsbericht: [VN] Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Bokker Posh over de branden in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:42

Het is vreselijk wat er daar nu gaande is!
Zoveel dieren, zowel de huisdieren als de wilde dieren , die de dood vinden in het vuur.
En dan nog zoveel mensen die hun huis / bezittingen kwijt zijn.

Er zijn zoveel branden daar. Ik hoop zo dat er snel verbetering in komt.

En petje af voor alle vrijwilligers die mens en dier helpen.

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bokker Posh over de branden in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:54

Brand is zo heftig. Zo verwoestend. En het gaat zo snel. Ooit hier in Frankrijk een bosbrand meegemaakt om te helpen blussen. Dan kom je pas te weten, hoe aan de ene kant sluipend brand is en stiekem, en aan de andere kant hoe razendsnel, letterlijk, het is.

Als mensen hun huis en al hun spullen verliezen is dat vreselijk uiteraard, maar als dieren levend verbranden is dat onbeschrijflijk erg. Bij een brand hier zijn er koeien in een stal overleden. En ondanks dat het slachtvee was, was de boer helemaal verdrietig, omdat verbranden het ergste is wat een levend wezen kan overkomen. Niemand gunt een ander dit. Het enige dat je kunt hopen is dat ze heel snel gestikt zijn.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Balou_k, DieL_Zor, Jolynne, JoyenUnory, lgw, lizzy99, lletam, Lottehorse27, love_juliet, mooney, Ringo1973, Sewri, snorkel1986 en 35 bezoekers