Vijf feiten over paardenogen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 21:45

*Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

Afbeelding
Foto: Marjoow


Wanneer je eventingtopper Horseware Hale Bob in actie ziet, is het moeilijk te geloven dat hij het parcours niet verkent voordat hij het springt. De behendige bruine ruin gaat zo gemakkelijk over de hindernissen.

De complexiteit van de huidige cross-country en springparcoursen betekent dat de paarden een grote variëteit aan hindernissen snel achter elkaar moeten aanpakken. Het feit dat de paarden met deze visuele uitdaging kunnen omgaan is des te opmerkelijker, aangezien we niet echt weten wat paarden kunnen zien.

Over het zicht van paarden wordt al lang gediscussieerd. Veel experts zijn van mening dat definiëren van wat paarden zien een grijs gebied is. Hier is weinig wetenschappelijke kennis over, waardoor er weinig meer is dan een algemeen beeld van hoe paarden reageren op hun omgeving. Onderzoekers werken aan het aanvullen van deze grijze gebieden, voor verbetering van de veiligheid en prestaties van de paarden en hun ruiters.

"Hoewel het misschien nooit mogelijk is om de wereld door de ogen van het paard te bekijken, kunnen we wel aspecten van de visie van paarden en mensen vergelijken. Hier kunnen we de gelijkenissen en verschillen mee onderzoeken", zegt Dr. Carol Hall, die enige punten uitlicht:

1. Wij vertrouwen op onze 'verrekijker-visie' met ogen aan de voorkant van ons gezicht, die ons diepte laten zien om afstanden in te schatten. Paarden daarentegen hebben grote, lateraal geplaatste ogen die individueel kunnen werken om eenogige visie te creëren. Dit geeft ze een groter zichtveld om roofdieren te kunnen opmerken.

2. Paarden hebben de gave om op hoge snelheid afstand in te kunnen schatten. Ze kunnen ook de conditie van de bodem inschatten voor een snelle ontsnapping, weg van het gevaar.

3. Paarden kunnen goed scherpstellen op objecten die ver weg zijn, maar het is voor hen lastiger om te focussen op objecten die dichterbij zijn dan een meter. Ze kunnen wel beter dan mensen omgaan met weinig licht.

4. De meeste mensen kunnen de drie primaire kleuren onderscheiden. Paarden kunnen echter maar twee kleuren onderscheiden, vergelijkbaar met wat we kleurenblindheid noemen bij mensen.

5. Paarden neigen ernaar om overal een half oogje op te houden en niet te focussen op specifieke doelen. Ze hebben letterlijk en figuurlijk een breder zichtveld, zonder te veel op details te letten.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: 5 Feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:18

Interessant!

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

CoonArt

Berichten: 23285
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:42

Hey wauw, wist ik niet :)

Have You Hugged Your Horse Today?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:50

Is toch ook zo dat ze dingen die dichtbij staan vergroot zien? Veel groter dan wat wij zien.
En dat ze wanneer ze met hun hoofd omlaag en nek lang beter kunnen focussen op dingen die dichtbij zijn

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:20

Interessant en handig om te weten!

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:44

Veel van deze dingen wist ik al uit paardenboeken.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:05

Interessant!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:08

Interessant, ik vraag mij ook altijd af of paarden geen refractieafwijkingen (brilsterkte) kunnen hebben. Ik zit zelf in de oogheelkunde en bijna ieder mens heeft wel wat sterkte, kinderen worden bijvoorbeeld met een plussterkte geboren wat langzaam richting 0 gaat. Het lijkt mij daarom sterk dat elk paard exact op die 0 zit, maar dat er ook vast paarden zullen zijn met bijvoorbeeld hoge min-sterkte en daardoor gewoon wazig zien (wat weer zich kan uiten in het gedrag).

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Vijf feiten over paardenogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:02

Maakt mij nog meer trotser op mijn viervoeter die net 6 maanden geleden zijn linkeroog verloor en sinds 3 maanden alweer hindernissen springt! (Wel recreatief, niet hoger dan 50cm )
Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:27

Oh wauw orsje !
Heel knap

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:54

Arantes schreef:
Interessant, ik vraag mij ook altijd af of paarden geen refractieafwijkingen (brilsterkte) kunnen hebben. Ik zit zelf in de oogheelkunde en bijna ieder mens heeft wel wat sterkte, kinderen worden bijvoorbeeld met een plussterkte geboren wat langzaam richting 0 gaat. Het lijkt mij daarom sterk dat elk paard exact op die 0 zit, maar dat er ook vast paarden zullen zijn met bijvoorbeeld hoge min-sterkte en daardoor gewoon wazig zien (wat weer zich kan uiten in het gedrag).

Ik denk zeker van wel. Of het direct sterkte is, maar wel minder zien dan soortgenootjes.

Ik heb een paard gehad dat was echt braaf voor de draad, dus geen bewuste ontsnapper.
Maar wit lint zag hij niet in de sneeuw, terwijl zijn maatjes dat wel zagen, hij ging er dan doorheen.
Totaal in paniek daarna omdat hij schrok dat het lint daar was.
Voor hem heb ik speciaal overal een donker gekleurd lint gespannen.

Ook zo kon hij van dingen schrikken die niet klopte, een vogel die ergens zat.
Het was anders dan andere paarden die door concentratie op iets anders schrikken, ik kan het nie uitleggen, echt op een andere manier dan schrikachtige paarden.
Als hij dan zag wat het was was het ook over.

Ik heb altijd voor de gein gezegd, hij heeft een brilletje nodig.
Maar ik heb het altijd wel serieus bedoeld, want waarom mensen wel en dieren niet?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:29

En voor alle duidelijkheid: als mens kun je diepte makkelijk zien dmv de overlap van plm 60 graden van je 2 ogen (feit 1) - maar er zijn meer manieren om diepte te zien.

Paarden kunnen diepte zien, feit 2 - maar dmv "uitrekenen" aan de hand van nuances, kleuren, lijnen, etc.
(Vergelijkbaar met hoe een tekenaar perspectief in een tekening aanbrengt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:58

Janneke2 schreef:
En voor alle duidelijkheid: als mens kun je diepte makkelijk zien dmv de overlap van plm 60 graden van je 2 ogen (feit 1) - maar er zijn meer manieren om diepte te zien.

Paarden kunnen diepte zien, feit 2 - maar dmv "uitrekenen" aan de hand van nuances, kleuren, lijnen, etc.
(Vergelijkbaar met hoe een tekenaar perspectief in een tekening aanbrengt.)


Toch hebben paarden ook wel degelijk binoculair zien, de overlap is misschien kleiner dan bij mensen maar het is er wel. Ze hebben zelfs stereozien (oftewel echt dieptezien net zoals mensen), en dit is de meest fijngevoelige vorm van binoculair zien.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10343877


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DebGizmo, Froukje, reina, xHaithi en 87 bezoekers