Op pad met de trailer in het donker: 6 tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Op pad met de trailer in het donker: 6 tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 17:43

*Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

Afbeelding
Paardentrailer. Foto door bokker Margreet


Wanneer je eropuit gaat met je paard deze winter is de kans groot dat je in het donker staat te laden. Hoe kun je dit nou zo veilig mogelijk aanpakken? Hier zes dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Denk vooruit
Reizen met paarden in het donker kan bepaalde uitdagingen met zich meebrengen. Hierop anticiperen en vooruit denken kan ervoor zorgen dat jij en je paard veilig blijven. Dit meldt Alan Hiscox, directeur van veiligheid van de British Horse Society. "Voordat je op pad gaat zorg je ervoor dat alle lampen op je trailer en voertuig het doen. Ook moet je sowieso iemand vertellen waar je heen gaat en hoe laat je verwacht weer thuis te zijn."

2. Wees voorbereid op pech
Alan adviseert ook om voorbereid te zijn op pech. "Zorg ervoor dat je beschikt over een hulppakket in geval van nood. Zorg ervoor dat je altijd een zaklantaarn bij je hebt en zorg dat je voertuig, jijzelf en je paard goed zichtbaar zijn. Zorg dat je ook reflecterende hesjes en spullen hebt voor zowel jou als je paard als je je paard naar een andere trailer moet begeleiden."

3. Ga voor zachte, sfeervolle verlichting
Het is wel bekend dat paarden in het donker beter kunnen zien dan wij, maar hoe goed kunnen ze zien tijdens het reizen?
"Wanneer je 's nachts reist moet je altijd licht aan hebben. Maar dit hoeft geen fel licht te zijn," zegt springruiter Tim Stockdale. "Wij hebben zachte, sfeervolle verlichting die automatisch aan gaat als ik de koplampen van de auto aan zet. Dit betekent dat de straatverlichting en verlichting van passerende auto's niet zo heftig binnenkomt voor de paarden. De plotselinge flitsen kunnen een paard laten schrikken en het zachte licht voorkomt dit."

Dressuurruiter Spencer Wilton is het hier mee eens: "Veel van mijn paarden zijn erg gevoelig dus ik zorg er altijd voor dat er een lichtje aan is als ik 's nachts reis. Het betekent ook dat wanneer je uiteindelijk stopt om ze uit te laden, dat ze niet zomaar in het felle licht gegooid worden wanneer je de klep omlaag haalt."

4. Zorg ervoor dat je spullen georganiseerd zijn
Spencer zorgt er ook altijd voor dat hij alles op een makkelijke en bereikbare plek heeft wanneer er weinig licht is op de aankomstlocatie. "Als je 's avonds laat bij de stallen aankomt wil je niet eerst nog heel je vrachtwagen doorzoeken naar de spullen die je nodig hebt. Zorg dus dat je een idee hebt van waar je de spullen opgeborgen hebt."

5. Zoek een veilige plek voor het in- en uitladen
In- en uitladen in het donker brengt risico's met zich mee. Maar door vooruit te denken kun je deze ervaring minder stressvol maken. "Als je vaak in het donker laadt, denk er dan aan om een draagbaar licht aan te schaffen dat kan helpen bij het in- en uitladen als je geen goede belichting hebt," adviseert Alan.

Het is ook belangrijk dat je de vrachtwagen of trailer op een geschikte plaats parkeert, legt Tim uit. "Parkeer op een veilige plaats zodat je paard zichzelf niet kan verwonden in het donker. Probeer ook zoveel mogelijk niet op beton te laden. Doe dit op een ondergrond waar ze meer grip hebben, zeker als de paarden moe zijn en onvast op hun benen staan."

6. Vergroot de hoek van de klep
Door de klep minder steil te maken help je vermoeide paarden. "Ik ben altijd erg bewust waar ik parkeer zodat de klep zo plat mogelijk ligt. Hierdoor is het voor de paarden makkelijker om erop te lopen," zegt dressuurruiter Becky Moody. "We hebben een groot licht boven de klep dat de ruimte achter de vrachtwagen verlicht. Dit helpt de paarden om te zien waar ze hun hoeven neerzetten als ze de klep op- en aflopen," voegt Becky nog toe. "Ik zorg er ook voor dat de binnenkant van de vrachtwagen goed verlicht is zodat ze niet in een zwarte doos lopen".

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Op pad met de trailer in het donker: 6 tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:49

Bij punt 3.
Ik heb juist een paard die het niet fijn lijkt te vinden om het licht in de trailer aan te hebben. Ik vermoed dat hij dan minder goed naar buiten kan kijken door de donkere raampjes en het contrast tussen het licht binnen en het donker buiten. Bij hem dus juist geen lampje aan.