Portugese Young Rider overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:03

Ach mensen, wat een verdriet. Zo'n jonge knul. Bah, krijg er de rillingen van.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:17

Video van zondag (2 dagen na het ongeluk, dus wat uitgebreider) over het nieuws (ik weet niet of deze in het buitenland zichtbaar is).
http://www.cmjornal.pt/multimedia/video ... e-em-queda.

Video van zaterdag:
http://www.cmjornal.pt/multimedia/video ... com-cavalo


Uit deze berichtgevingen wordt duidelijk dat hij in een traditionele 1 December rit was van 20 km over landgoederen die aaneensluiten, waaraan zo´n 30 ruiters meereden en dat het ongeluk halverwege is gebeurd, bij het passeren het landgoed van de Quinta da Foz. (Een veefokkerij die ook ritten organiseerd.)
Hij is, volgens de laatste berichtgeving, toen hij ging versnellen om aan te sluiten, achter op een ander paard gereden. De paarden onderling raakten elkaars benen.
Het lijkt erop dat niemand echt gezien heeft wat er is gebeurd.

Bij aankomst van de ambulance troffen ze een hevig uit het hoofd bloedende bewusteloze ruiter aan waarbij wel eerste hulp was verleend door mederuiters. Er was volgens de commandant duidelijk hoogstwaarschijnlijk een schedelfractuur.

In dit bericht wordt ook verteld dat hij niet per helicopter, maar per langzaamrijdende ambulance van de INEM, dat is de spoedeisende hulp hier, is vervoerd.

De ouders zijn teruggekomen uit Praag om de begravenis te regelen. Er is nog geen datum bekend.
Normaal moet je hier binnen 24 uur begraven, maar er is sprake van eventuele autopsie om de doodsoorzaak vast te stellen.
(Er is natuurlijk ook nog kans dat hij het paard niet onder controle had omdat hij onwel was geworden, bv.)

Ik verwacht een enorme opkomst bij de begravenis.

De enige troost is dat hij niet heeft geleden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:19

Jeetje zo jong nog!
Arme ouders dan stort je hele wereld in.
Was een goede ruiter zo te zien.
Erg tragisch dit.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:28

Echt een drama zoiets, en zo jong...
Heel veel sterkte voor alle nabestaanden/betrokkenen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:22

overzee2 schreef:
Het gaat om zijn algemeenheid. Als er iets gebeurt, is het in mijn ogen niet gepast om direct een discussie te voeren. Of iemand nou in Nederland of Timboektoe woont maakt niks uit. Neem de tijd om stil te staan bij het overlijden van iemand en de impact die dat heeft..... . Dat heeft met wellevendheid te maken wellicht maar zo ervaar ik dat.

Tenzij hij bv dronken tegen een boom gereden was, ben er vrij zeker van dat er dan niet over gevallen zou zijn. Waarom zou men niet mogen vaststellen dat de kans reeel is dat hij geen cap om had en gezien het letsel, die hem wellicht het leven had kunnen redden? Denk je dat dat voor de familie erger of minder erg is? Niemand zegt dat hij het daarom maar 'verdient' of dat het minder erg is. Hoe dan ook is 18 veel te jong. Het leven hoort dan nog maar net te beginnen.

Juist dit soort berichten zouden gebruikt moeten worden ter preventie... Al is er maar één iemand die denkt 'verrek...' En toch die cap op zet.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:00

Ayasha schreef:
overzee2 schreef:
Het gaat om zijn algemeenheid. Als er iets gebeurt, is het in mijn ogen niet gepast om direct een discussie te voeren. Of iemand nou in Nederland of Timboektoe woont maakt niks uit. Neem de tijd om stil te staan bij het overlijden van iemand en de impact die dat heeft..... . Dat heeft met wellevendheid te maken wellicht maar zo ervaar ik dat.

Tenzij hij bv dronken tegen een boom gereden was, ben er vrij zeker van dat er dan niet over gevallen zou zijn. Waarom zou men niet mogen vaststellen dat de kans reeel is dat hij geen cap om had en gezien het letsel, die hem wellicht het leven had kunnen redden? Denk je dat dat voor de familie erger of minder erg is? Niemand zegt dat hij het daarom maar 'verdient' of dat het minder erg is. Hoe dan ook is 18 veel te jong. Het leven hoort dan nog maar net te beginnen.

Juist dit soort berichten zouden gebruikt moeten worden ter preventie... Al is er maar één iemand die denkt 'verrek...' En toch die cap op zet.




In mijn ogen gaat dat om respect wat je voor iemand hebt. Stel jouw oma rookt al sinds dat ze 20 is, nu is ze 80 en krijgt ze last van der longen. Later word er longkanker vastgesteld. Dan is t zowiezo over dat weet bijna iedereen. Zou jij het dan ook op prijs stellen als iemans roept: Jaaa roken is slecht, is ze zelf schuld, had ze maar niet moeten roken.

Je mag dat denken, maar je zegt t niet. Puur uit respect. Zo is dat hier ook. Nee misschien had hij geen helm op, en ja dan is t ook gedeeltelijk zijn eigen schuld als je echt hard valt. Maar dat zeg je toch niet als je dit bericht voor t eerst ziet. Mensen gaan dan niet denken van ohja cap op. Nee, die storen zich daaraan en reageren erop. Dan komt die reactie compleet anders binnen als hij bedoelt was, en bereik je er nog niks mee.

Zo zie ik t.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:06

In en in triest dit ;(
Veel sterkte aan de nabestaanden en iedereen die hem kende :(:)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:10

DiscoDipp schreef:
Je mag dat denken, maar je zegt t niet. Puur uit respect. Zo is dat hier ook. Nee misschien had hij geen helm op, en ja dan is t ook gedeeltelijk zijn eigen schuld als je echt hard valt. Maar dat zeg je toch niet als je dit bericht voor t eerst ziet. Mensen gaan dan niet denken van ohja cap op. Nee, die storen zich daaraan en reageren erop. Dan komt die reactie compleet anders binnen als hij bedoelt was, en bereik je er nog niks mee.

Zo zie ik t.

Het gaat niet om schuld. Aan een ongeval kan niemand wat doen.
Een lange buitenrit in voornamelijk stap in een grote groep is bovendien geen hoog risico gebeuren, en wat anders dan risico opzoeken.
Op zich is het niet zo dat als je geen helm draagt je bewust risico zoekt, het is alleen dat je de kans op ernstiger letsel en de dood vergroot mócht je van je paard raken (en soms kun je zelfs op je paard nog ernstig hoofdletsel oplopen). En veel ruiters vergeten dat je gewoon buiten je schuld kunt vallen, bv als je paard valt. Het is niet zo dat als je maar goed kunt rijden, je nooit in een ongeval kunt krijgen.

Je kunt dus best een signaal afgeven dat een helm het leven had kunnen redden en dat het verstandig is om een helm te dragen, ook al denk je weinig tot geen risico te lopen.
Dergelijke dingen mogen best gezegd, ik heb al eerder aangegeven dat die discussie, ook van vrienden van hem, ook direct gestart is in Portugal.

Echter, dit kan op een andere manier dan verwijt.
"Had hij maar een hem moeten dragen" heeft een andere lading dan "wat jammer dat hij geen helm droeg want dan was het wellicht anders afgelopen."

Het is dus niet zo zeer de boodschap dat een helm het leven kan redden, die vermeden moet worden, maar het roepen van "eigen schuld dikke bult", in andere woorden.

Ook in mijn ogen kan het inderdaad iemand net over de drempel helpen om (vaker) een helm te dragen als ze herinnerd worden aan de fatale gevolgen die zelfs erg goede ruiters kunnen treffen.
Maar nogmaals, wel als de juiste toon wordt getroffen en het netjes onder woorden gebracht.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:18

Hij had ook wel een helm op kunnen hebben en zijn nek kunnen breken... Paardrijden is risico. En ja, je kan het risico beperken door het dragen van een helm en/of body protector. En vooral door niet onnodig risico te nemen in gevaarlijke situaties.

Maar helaas blijven er altijd (noodlottige) ongevallen bestaan. Nu bij deze jongen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:24

Nou ja, in dit specifieke geval had het minder ernstig hersenletsel betekend (maar nog steeds hersenletsel, hoogstwaarschijnlijk met coma), dus een helm had uitgemaakt en dus heeft men het daarover, maar inderdaad is je nek breken ook gewoon een risico bij paardrijden. (Dat hoeft trouwens niet meteen de dood te betekenen.)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:34

Lusitana schreef:
Nou ja, in dit specifieke geval had het minder ernstig hersenletsel betekend (maar nog steeds hersenletsel, hoogstwaarschijnlijk met coma), dus een helm had uitgemaakt en dus heeft men het daarover, maar inderdaad is je nek breken ook gewoon een risico bij paardrijden. (Dat hoeft trouwens niet meteen de dood te betekenen.)

Ik ben bekend met dit ongeval, daarom staat er ook had gekund. ;) Enkel maar om aan te geven dat een helm niet zaligmakend is bij een ongeval.

Nek breken hoeft niet direct het einde te zijn, maar hoofdletsel ook niet. Uiteindelijk wil je geen enkel letsel hebben, maar dat is wel het risico. Hoofd, nek en rug letsel is veel voorkomend bij een ongeval met een paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:20

DiscoDipp schreef:
Ayasha schreef:

Tenzij hij bv dronken tegen een boom gereden was, ben er vrij zeker van dat er dan niet over gevallen zou zijn. Waarom zou men niet mogen vaststellen dat de kans reeel is dat hij geen cap om had en gezien het letsel, die hem wellicht het leven had kunnen redden? Denk je dat dat voor de familie erger of minder erg is? Niemand zegt dat hij het daarom maar 'verdient' of dat het minder erg is. Hoe dan ook is 18 veel te jong. Het leven hoort dan nog maar net te beginnen.

Juist dit soort berichten zouden gebruikt moeten worden ter preventie... Al is er maar één iemand die denkt 'verrek...' En toch die cap op zet.


In mijn ogen gaat dat om respect wat je voor iemand hebt. Stel jouw oma rookt al sinds dat ze 20 is, nu is ze 80 en krijgt ze last van der longen. Later word er longkanker vastgesteld. Dan is t zowiezo over dat weet bijna iedereen. Zou jij het dan ook op prijs stellen als iemans roept: Jaaa roken is slecht, is ze zelf schuld, had ze maar niet moeten roken.

Je mag dat denken, maar je zegt t niet. Puur uit respect. Zo is dat hier ook. Nee misschien had hij geen helm op, en ja dan is t ook gedeeltelijk zijn eigen schuld als je echt hard valt. Maar dat zeg je toch niet als je dit bericht voor t eerst ziet. Mensen gaan dan niet denken van ohja cap op. Nee, die storen zich daaraan en reageren erop. Dan komt die reactie compleet anders binnen als hij bedoelt was, en bereik je er nog niks mee.

Zo zie ik t.

Zou ik knap vinden van mijn oma gezien de laatste al 24 jaar begraven is maar dat buiten beschouwing gelaten. Het zou me oprecht geen r**t kunnen schelen. Van roken verhoogd het risico op kanker, dat is nu eenmaal zo. Als het anderen zou helpen om de stap te zetten om er mee op te houden dan is er zelfs een kleine kans dat ik het zelf zou zeggen. (Ja, ik ben nu eenmaal zo'n verschrikkelijk k*tmens, die moeten er ook zijn op de wereld.)

Inmiddels een paar jaar geleden viel hier ook een jonge springruiter die alom bekend was erg ongelukkig van het paard, hij heeft het niet gehaald. Mijn eerste gedacht was ook "had hij verdorie toch een cap op gehad!" (ook hoofdletsel.)
En niet in de zin van "eigen schuld" maar juist in de zin dat ik het vreselijk vind, zulke stomme ongelukken (want kijk, het betreft hier een ervaren ruiter dus hoe je het ook draait of keert, het is gewoon een stom ongeluk) gebeuren en met een cap op had het wellicht beter afgelopen. Het gebeurt te vaak.. Dus ja, daar komt dan een stukje frustratie bij kijken. Niet omdat het zijn schuld is, maar omdat er iets aan te doen is! En men daar nog steeds te laks over is.
En zo interpreteer ik de berichten die hier daarover gepost worden eigenlijk ook.. Maar dat ligt wellicht ook aan het feit dat ik ook zo denk? Stukje referentie kader (of misschien valt het wel mee met wat voor k*tmens ik ben en zie ik te veel het goede in mensen ondanks alles.)

En JUIST op een forum als bokt waar vermoedelijk weinig nabestaanden mee lezen, is het IMO een plek om dan dat puntje op te gooien. Al is er maar één jonge bokker die denkt "misschien moet ik het toch eens gaan overwegen."
Het overwegen, er over denken, is zelfs al genoeg.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:31

Dan nog is die jongen nu dood. Punt uit. Of je nu mensen erover laat denken of niet, ik vind zo'n opmerking ronduit respectloos. Maar dat zal dan wel aan mijn opvoeding liggen. Zoiets zeg je in mijn ogen niet als er gemeld word dat iemand overleden is.

En ik weet zeker dat jij ook een hele hoop zou moeten inslikken als iemand zo'n opmerking zou maken naar een naaste van jou. Of je nou een k"tmens bent of niet ;)

Maar dat is mijn mening.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:32

Ik zou er toch niet te veel geld op inzetten als ik van jou was. :) Dat je er zeker van bent maakt het nog geen waarheid. :) Maar het is precies dat verschil in denken dat ook de discussie veroorzaakt vrees ik.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:39

Ayasha schreef:
Ik zou er toch niet te veel geld op inzetten als ik van jou was. :) Dat je er zeker van bent maakt het nog geen waarheid. :) Maar het is precies dat verschil in denken dat ook de discussie veroorzaakt vrees ik.


Denk dat dat aan verschil aan levenservaring is, en het anders tegen bepaalde dingen aankijken.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad met mijn springpaard. Ik had wel een cap op, maar met die val is mijn linker nier naar de klote geholpen, inmiddels 4 operatie's achter de rug. Een enorm lelijk litteken, een mentale knak zowel op sociaal gebied als op de rug van een paard.

Als er nu iemand zou zeggen, ja joh dan had je maar niet moeten gaan springen, dan word ik ook boos. Ik WEET dat er risico is, overal mee. Maar dan hoef je nog hoef je dat op dat moment niet te zeggen. Dat draagt dan niks bij.

En zo bekijk ik dit ook, ik had ook een bodyprotecter om kunnen hebben. Maar dat had ik niet. Gebeurt is gebeurt, vind niet dat je zoiets op wat voor manier, met wat voor bedoeling dan ook moet zeggen.

Misschien dat jij nu anders tegen mijn reactie aan kijkt.

Anoniem

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:43

Wat betreft het verhaal rondom wel of geen cap, mijn vroegere beste vriendin had een jong paard, werd regelmatig gecheckt zij had ruime ervaring met onstuimige paarden (het paard wat mij er wekelijks af gooide in de les op de manege werd haar eerste eigen paard) maar kocht een kalme haflinger als jaarling, alles mee gedaan, op 3 jarige leeftijd zelf beleren (met hulp van een echt goede instructrice), pony was 4, nooit een stap verkeerd gezet ook niet met beleren en alles, ging ineens met een les helemaal door het lint, zomaar ineens, zelfs de instructrice snapte het niet. Zij vliegt er af, word gelanceerd pony slaat op hol schopt haar nog tegen het hoofd en ga zo maar door, zonder cap was zij er inderdaad ook niet meer geweest maar zij had een cap op, een nieuwe zelfs, die is doormidden getrapt zij uiteindelijk zware hersenschudding en lichte hersenbloeding, was allemaal echt kantje boord. Heeft daarna volgens mij zeker een jaar/misschien wel 2 geduurd voor zij weer op durfde te stappen, pony had ze overigens nog maar vertrouwen was toch deels weg dus uit respect heeft ze hem verkocht.. Dus ook met cap op kan het kantje boord zijn.
Nee inderdaad in alle filmpjes etc blijkt dat hij vaker zonder reed dan met maar dan nog, hij is er niet meer, hij was 18.. Had gewoon niet moeten gebeuren, maar het is wel gebeurd en dat is vreselijk voor de nabestaanden..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:49

DiscoDipp schreef:
Ayasha schreef:
Ik zou er toch niet te veel geld op inzetten als ik van jou was. :) Dat je er zeker van bent maakt het nog geen waarheid. :) Maar het is precies dat verschil in denken dat ook de discussie veroorzaakt vrees ik.


Denk dat dat aan verschil aan levenservaring is, en het anders tegen bepaalde dingen aankijken.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad met mijn springpaard. Ik had wel een cap op, maar met die val is mijn linker nier naar de klote geholpen, inmiddels 4 operatie's achter de rug. Een enorm lelijk litteken, een mentale knak zowel op sociaal gebied als op de rug van een paard.

Als er nu iemand zou zeggen, ja joh dan had je maar niet moeten gaan springen, dan word ik ook boos. Ik WEET dat er risico is, overal mee. Maar dan hoef je nog hoef je dat op dat moment niet te zeggen. Dat draagt dan niks bij.

En zo bekijk ik dit ook, ik had ook een bodyprotecter om kunnen hebben. Maar dat had ik niet. Gebeurt is gebeurt, vind niet dat je zoiets op wat voor manier, met wat voor bedoeling dan ook moet zeggen.

Misschien dat jij nu anders tegen mijn reactie aan kijkt.

Eerlijk? Nee, BP heeft in mijn mening nog steeds veel nadelen ook. (minder beweeglijkheid kan er voor zorgen dat je slechter terecht komt dan met.). Een Cap heeft simpelweg geen nadelen tenzij je voltige doet.
Heb jij een risico genomen? Tuurlijk. Maar dat doen we allemaal van het moment dat we in de buurt van die knol komen. Ik ga er van uit dat je het paard kende en dat je wist wat je ging doen. Had jij nu een willekeurig paard dat nog nooit een zadel op gehad had mee genomen had in een parcours, dan kan je beginnen spreken van "misschien had je dat niet moeten doen."
Dan weet je dat de kans dat het fout gaat zo ongeveer 100% is. Maar dat was bij jou niet het geval. Je hebt gewoon pech gehad, behoorlijk veel pech zelfs zo te lezen. :) En met een dergelijke klap/dergelijke val betwijfel ik zeer dat een bodyprotector je veel goed gedaan had. Dan was het wellicht iets anders geweest dan je nier en dat hoeft niet perse voordeliger te zijn. En dat zeg ik zónder te onderschatten hoeveel leed de nier je op leverd. Laat heel duidelijk zijn dat ik jouw ongeval en de gevolgen daarvan niet wil bagateliseren. :) Maar dat is speculeren natuurlijk. :) Dus IMO is dat een heel ander verhaal dan dit. Ik heb nu overigens voor het beleren een motorcross pak. :+ 10000 keer fijner dan eender welke BP ik tot nu toe al aan gehad heb (en ik heb er best veel gepast in de aanloop naar het beleren van mijn jonge paard.). De BP's, ook de dure varianten, beperkte me allemaal zodanig dat ik dacht "als ik zo val, al ik gewoon als een zak patatten.." naast het feit dat het belemmerd in de beweging óp het paard waardoor je sneller balans verliest. Dus vandaar dat ik oprecht denk dat een PB niet perse "beter" is. :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:58

Ik maakte de opmerking over geen helm.... Zeker niet in de zin van "wat dom, eigen schuld" Maar vooral om mensen wakker te schudden! Mijn medeleven heb ik op facebook getoond, waar zijn familie en vrienden er wat aan hebben. In mij omgeving zijn ook mensen die denken dat een helm niet nodig is helaas.

Maar ik had mijn bericht wel iets anders neer kunnen zetten, ik kan me voorstellen dat dat niet zo leuk over komt.

Op facebook heb ik namelijk meerdere verhalen gelezen over het niet dragen van een helm, oa deze:

This amazing and talented "kid" had a very sad accident. Amazing kid with such a special character and education.
Very sad that his horse did slide on the floor and he did end up falling with his head on the hard floor.
" Us professionals" must help educating and giving the example to the next generations. A helmet is necessary. Story's like those mark our lives. IT'S TIME TO "PREVENT" THIS .
RIP Manuel Vinagre. Can't say much more . It's a extreme sad story.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!!!

Anoniem

Re: Portugese Young Rider overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties aangepast, ondanks dat wij begrijpen dat het dragen van een helm iets is wat enorm belangrijk is, willen wij jullie toch verzoeken om die discussie niet in dit topic te voeren. Uiteraard mag je naar aanleiding van dit topic een eigen topic openen met de discussie (of het bewust maken van) de belangen van het dragen van een helm/cap en waarom het zo belangrijk is. Gelieve de discussie niet voort te zetten in dit topic. Alvast bedankt.