KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:17

*kwpn
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Jupiler S (v. Charmeur), foto door Amanda

Bij het eindexamen van het verrichtingsonderzoek van najaar 2017 voor dressuur- en springhengsten, verschenen in Ermelo aan het einde van de dag ook twee Gelderse hengsten. Beide werden na afloop van hun aangespannen verrichting definitief goedgekeurd.

Zij hadden de primeur van het nieuwe verrichtingsonderzoek. Dit bestaat voor de richting Gelders paard uit een verkort onderzoek in Ermelo van vijfendertig dagen. Daarin werden de paarden onder het zadel getraind in dressuur en springen. Daarna moesten ze in het najaar nog tweemaal een aangespannen verrichting laten zien, waarvan vandaag de laatste keer was. Dit nieuwe systeem komt, door een betere verdeling van de verschillende disciplines waarin het veelzijdige paard zich moet laten zien, het paardenwelzijn zeker ten goede.

Als juryteam stonden in de baan Marloes van der Velden, Reijer van Woudenbergh en Ad Aarts. Jupiler S (Charmeur uit Chamanta elite v.JetSter-D) werd op aansprekende wijze voorgesteld door Harry van Middelaar. De driejarige voshengst is gefokt bij Geert en Cora van Es uit Een. Hij staat geregistreerd bij Trea Mulder-Dolsma uit Dwingeloo en Jannie Koster-Robaard uit Tiendeveen. Jupiler S behaalde in het laatste optreden voor zijn goedkeuring opvallend hoge cijfers. Draf, houding , wendbaarheid en werkwilligheid leverden een 8 op. De stap en het algeheel beeld een 8.5 en de galop zelfs een 9. Met een totaalscore van 83 lijkt Jupiler S een aanwinst voor de Gelderse fokkerij. Nationaal kampioen van de NMK in de richting Gelders paard was dit jaar Jillz S. Zij komt, net als de KWPN-goedgekeurde hengst en verrassing van het WK Jonge Dressuurpaarden, Henkie uit dezelfde moederlijn als Jupiler S.

De pas zestienjarige Siebe te Bokkel verscheen in de baan met Ibsen B (v.Wynton). Siebe is een kleinzoon van Gerrit te Bokkel uit Eerbeek, die geregistreerd staat als eigenaar van de vierjarige Wynton-zoon. De jonge menner stelde Ibsen B op sympathieke wijze voor. De zwarte hengst is geboren op stal bij Berend Veeneman en zijn dochter Els in Beemte Broekland. Hij komt uit de preferente keur sportmerrie Rosita (v.Cabochon). Voor galop, wendbaarheid, werkwilligheid en algemeen beeld liet Ibsen B een 8 noteren. Zijn totaalscore kwam daarmee uit op 76.5.

Ad Aarts nam tijdens de presentatie van beide hengsten ook even de leidsels in handen. Hij loofde de hengsten als goed te beoordelen, ontspannen, looplustig en meewerkend.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:19

Toch apart dat er op deze manier over Gelderse hengsten geschreven word door het KWPN, hoezo opvallend hoge cijfers en zelfs een negen erbij??? Geldersen zijn niet alleen een aanwinst voor de gelderse fokkerij maar voor dat hele KWPN cluppie, beetje minder "verbazing" en beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:42

Blijkbaar zijn ze bij het KWPN ook in harrie in de warrie van de afstamming van die Charmeur (of is 't een Bokt-foutje?).

Overigens zou ik de J altijd nog liever als aanwinst voor DP zien dan bij GP (waar ik de meerwaarde nog steeds niet zie).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:26

Op de KWPN site staat het fout. Vader van de moeder moet Jet Set D zijn. Vast autocorrect :D

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:48

Vindt 't nog steeds geen gelders bloed
Maar de J is wel een knappe

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:21

Ik verbaas me ook over de cijfers, dus ik snap het wel

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:25

Ik als rijpaard leek kijk naar deze foto en denk: Is dit een Gelders type?



Maar ik heb er natuurlijk 0 verstand van :o

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:58

Het is ook wel duidelijk op te maken uit het stukje met welke ze het blijst zijn haha. Over ibsen word weinig gezegd, gaat nog meer over de menner

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 01:00

Het is een smal hoogbenig paard met dunne benen waar niet veel spier op past. Ik heb idd iets anders voor ogen als ik een Gelders paard probeer te fokken. Maar blijkbaar vindt de jury dit de beste Gelderse hengst van het moment (na Henkie), gezien de cijfers. Ik zal er wel geen verstand van hebben.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:27

GJ9 schreef:
Het is een smal hoogbenig paard met dunne benen waar niet veel spier op past. Ik heb idd iets anders voor ogen als ik een Gelders paard probeer te fokken. Maar blijkbaar vindt de jury dit de beste Gelderse hengst van het moment (na Henkie), gezien de cijfers. Ik zal er wel geen verstand van hebben.

Ik snap je opmerking heel goed, lijkt alsof het kwpn maar zo dicht mogelijk tegen de kwpn paarden aan gaat zitten met goedkeuring. Gelders paard heeft er steeds minder mee te maken. Hopen dat in ieder geval het karakter bewaard word >;)

Anoniem

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:48

Karakter bewaren met een Charmeur en een Wynton :(:)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:49

[***] schreef:
Karakter bewaren met een Charmeur en een Wynton :(:)

_/-\o_ _/-\o_ Ik ken wel een aantal fijne charmeurs hoor!!!

Anoniem

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:56

Ik heb een fijne Charmeur
Super meewerken maar wel sensibel en heel scherp hoor. Top voor de sport maar niet als Gelders gezinspaard gok ik.
Doorgaans staan ze ook als sensibel en heet bekend, de hengsten zijn veel hengst ook

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:49

Jazz staat ver bij het Gelderse fokdoel vandaan. Het is eigenlijk te zot voor woorden, dat je als je binnen de Gelderse hengsten blijft, je al inteelt kunt krijgen op jazz.
Hoe Gelders zal een Jupiler x Ibsen x Special D x Ahoy er uit zien. In theorie kan je zo een Gelders paard fokken.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:38

Het verbaast mij ook dat er hengsten als Jazz zoveel invloed kunnen krijgen op de Gelderse fokkerij. Hoe knap deze hengsten ook zijn, had ze dan aangeboden bij het RP. Ik ga met GJ9 mee die fokt nog echte Geldersen.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:08

Mer1980 schreef:
Het verbaast mij ook dat er hengsten als Jazz zoveel invloed kunnen krijgen op de Gelderse fokkerij. Hoe knap deze hengsten ook zijn, had ze dan aangeboden bij het RP. Ik ga met GJ9 mee die fokt nog echte Geldersen.


Ja helemaal mee eens. Ik kan er echt niet over uit. Ik heb al veel buitenstaanders gehoord die vragen: is dit Gelders?? En dan keurt onze jury ze fluitend goed, zonder enige opmerking over hun type en op wat voor soort paard je ze wel of niet moet gebruiken.
Je hebt sierpaarden en werkpaarden... Die Charmeur is een knap paard, zeg maar een sierpaard. Maar voor het GP moeten we vooral een mooi werkpaard fokken, dat de keien uit de grond trekt als het langsdraaft. Een echte Gelderse, zoals Imposant, met een sterk achterbeen en niet moe te krijgen, komt er met zeventjes vanaf, en een smalle hoge slappe die alleen sierlijk voor een licht karretje loopt en het achter veel moeilijker heeft, keuren ze goed met negens.. dan kunnen we toch net zo goed het Gelders paard opdoeken, als de echte Gelderse eigenschappen niet meer belangrijk zijn..

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:13

Mee eens, ik vind Imposant ook een echte gelderse..zo hoort voor mij een gelderse er uit te zien. Front en een kap erop, veel knie er in en een sterke motor. Daarnaast veelzijdig..dus ook goed kunnen springen. En een nuchter karakter maar wel "heet" te maken als het nodig is op een fijne manier.

Ik vind de invloed van Jazz ook absoluut niet wenselijk, en vraag me eigenlijk ook af of iemand bovenstaande hengsten heeft zien springen?

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:18

Ja ik heb ze zien springen. Deden ze braaf hoor, maar de techniek van Imposant werd lang niet geëvenaard. De meeste dressuurpaarden komen wel over een sprong heen, maar dat maakt ze nog geen springpaard.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:46

Ik denk dat het KWPN een vergaarbak zoekt voor brave dressuurpaarden voor de amateur omdat veel bloedmooie sierpaarden gewoonweg niet meer door iedereen te rijden zijn.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:36


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:52

Ik denk, maar dat is mijn bescheiden mening, dat het Gelders paard helemaal niet gebaat is bij (nog maar weer) een dressuurpaard dat niet goed genoeg is om in die richting goedgekeurd te worden. Ik zit op een goed springpaard te wachten dat ook nog kan bewegen. Bijvoorbeeld Chello III of Riverman.
High five, als de fokker Charmeur wil gebruiken, past volgens mij wèl goed bij Gelderse paarden.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:03

Maar wie is 'het Gelders paard'? En wie bepaalt waar we op zitten te wachten?
In dit geval de jury volgens mij... Volgens mij heeft het weinig zin om veelzijdige Geldersen te fokken, als deze hengsten zijn wat ze graag willen zien, en aan de cijfers te zien is dat zo.
Ik zou over drie jaar graag met een Gelderse hengst fokken op mijn Winningmood x Elegant. Maar ik vrees dat ik dan niet veel keuze heb, en dat er weinig of geen echte Gelderse hengsten meer zijn die zouden passen, helemaal als ik geen Kossbloed wil. Ik dek dan liever met een goed DP, dan met minder dressuurpaard dat als Gelders aangeprezen wordt. Want op veelzijdigheid hoef je niet meer te selecteren, dat doe je alleen voor jezelf. En een Gelders ogend goed dressuurpaard kan ook gewoon kampioen worden (zie de Negro die ik hierboven plaatste).

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:45

Afgezien van het feit dat ik deze jaargang als fokker niet interessant vond (of vind) , denk ik dat deze hengsten op de royale gelderse merries, zeker wel gelderse types kunnen gaan meegeven. Ze zijn 3, ze hebben nog 3 jaar om te 'groeien' en zelfs dan ontwikkelen ze nog door. Nee, de afstamming vind ik zelf niet wenselijk binnen het gelders paard. Maar ik denk dat er zeker wel gelderse sportpaarden mee gefokt kunnen gaan worden. Niets minder dan met bijvoorbeeld een Winningmood of een High Five (waar ik overigens zeer gecharmeerd van ben).

Ik vind het een beetje tenenkrommend om te lezen dat je bijvoorbeeld niet meer op veelzijdigheid hoeft te selecteren. In mijn ogen moet je altijd blijven selecteren op veelzijdigheid, vooral bij het Gelders paard. Dit is een onderdeel van het 'visitekaartje' dat we als fokkers verkopen aan onze klanten (toekomstige ruiters/liefhebbers) en waarmee we ons als afdeling nog onderscheiden binnen het kwpn (naast karakter, type) . Gooi je dat ook nog eens weg, dan hou je niet veel grond meer over om op te staan waarom iemand nou perse een Gelders paard zou moeten kopen. (De liefhebberij natuurlijk daar niet bij meegenomen)

Om maar even een lijstje te pakken wat er momenteel o.a. beschikbaar is aan gelderse hengsten :

Vers

- Danser (Sander x Ahoy)
- Imposant (Danser x Elegant)
- Henkie (Alexandro P x Upperville)
- Alexandro P (Koss x Satelliet)
- WV Saron (Creool x Zichem)
- Vitens (Parcival x Zep)
- Sirius (Zichem x Goudsmid)
- Rubus B (Ahoy x Pygmalion)
- Floris BS (Negro x Elegant)
- Wilson ( Koss x Cabochon)
- Edmundo (Upperville x Modern)

Diepvries

- Chablis (Upperville x Zep)
- Nickson (Fortissimo x Waarborg)
- Recruut (Marco Polo x Apollo)
- Koss (El Corona x Goudsmid)
- Laurentz (Bazuin x Unitas)
- Olivier (Idocus x Porter)

Dan heb ik het volgens mij nog steeds niet allemaal. Dan even kijkend naar het lijstje wat dit jaar aangeboden gaat worden :

Afbeelding

vind ik, dat we als kleine richting, misschien eens niet zo zouden moeten spuien op het internet en langzaamaan eens wat positiever moeten gaan kijken naar de toekomst. (Natuurlijk, de lijst bevat ook weer : 'huh, is dat nou gelders' aangaande afstamming, maar dan weer : Wat is gelders ?)

In mijn ogen is het grootste probleem, dat mensen zich blindstaren op het fokken van een keuringstopper of sportpaard en vooral een tunnelvisie hebben of grootheidswaan.

Bijvoorbeeld de redenen om diepvries niet te gebruiken : Ja, de richting zit niet te wachten op een museumstuk, we moeten vooruit. Maar ik zie het compleet anders, dan maar het fokken van een 'museumstuk', als dat nodig is als tussenstap voor onze fokkerij, om type/veelzijdigheid/karakter te waarborgen, dan doen we dat. (Uiteraard als het mogelijk is bij desbetreffende merrie en ja, er moet wel gekeken worden naar passende combinaties).

Daarbij, kampioenen gelderse merries 2017 :


Jillz S (Alexandro P x Jetset-D x Zep)
Afbeelding

Reservekampioen 3 jarigen (Danser x Zendgraaf)
Afbeelding

Kampioen 4 jarigen (Vitens x Fortissimo) :
Afbeelding

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AD4369C

Allemaal, in mijn ogen, verschillende maar zeker Gelderse merries.

We weten allemaal wie er uiteindelijk bepalen waar we op zitten te wachten : Dat zijn namelijk vooral de fokkers, liefhebbers, gebruikers van het Gelders paard. Uiteindelijk zijn dit de motoren achter de hele machine. De jury bepaalt niet voor jou wat je maar moet gaan fokken, enkel wanneer je dus tunnelvisie hebt op het fokken van een 'keuringstopper'. Als er vervolgens voor jouw keuringstopper geen markt is, dan houdt het snel op als fokker lijkt me zo.

Hier hebben we binnen onze eigen fokkerij momenteel voornamelijk kossvrije afstammingen, en geen 1 jaar heb ik een probleem gehad met het vinden van een juiste hengst binnen de gelderse richting.
En over onze resultaten op de keuring

- Elegant x Walser (voorlopig keur , 4e geplaatst)
- Vitens x Elegant (voorlopig keur, NMK, 4e geplaatst)
- Osmium x Cabochon (Keur )

Veulens
- Sirius x Elegant, 1e premie
- Chablis x Elegant, 1e premie
- Chablis x Immigrant, 2e premie

Volgend jaar hopen we met beide Chablis merries te gaan en hopelijk een gezond Saron veulen. En wij kijken er weer naar uit, want ondanks dat we niet de kampioenen fokken, zijn we trots op onze fokproducten.

Dus voordat er , voor de zoveelste keer in al een paar jaar tijd, weer een complete discussie komt over wat wel of niet gelders is : Reflecteer zelf naar je eigen fokkerij, of je nou 1 of 10 merries hebt, ook met die ene merrie heb je invloed. Kijk naar wat je wilt fokken, zorg ervoor dat jij als persoon (en samen met de toekomstige klant) trots kunt zijn op datgene wat je fokt en heb nou eens een keer lak aan wat een jury zegt of beoordeelt, zorg er in ieder geval voor dat je zelf durft te staan voor wat je fokt en verander niet elk jaar je mening omdat elk jaar de keuringsstandaard weer ander is.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:57

Dat laatste is nou juist het probleem, de jury heeft veel meer invloed op het bepalen van de toekomst van het GP, dan de keuzes van individuele fokkers. Van het lijstje hengsten dat je opnoemt, zijn er maar 2 of 3 die meer dan 10 merries per jaar dekken. Daar kan je een hengst niet voor aanhouden. Dus ik verwacht dat er over 3 jaar nog wel een aantal van dat lijstje niet meer beschikbaar is. Wat nog wel beschikbaar is, dat zijn de hengsten die door de jury groot worden gemaakt, en wel meer dan 10 merries dekken, maar weinig met een veelzijdig sterk Gelders paard te maken heeft. Dan pak ik idd liever een kwaliteitsvolle hengst als Winningmood of High Five, of een andere goede dressuurhengst, dan dat ik iets probeer te fokken dat blijkbaar geen toekomst heeft. Door die paar fokkers die nog wel veelzijdig en Gelders blijft fokken, ondanks dat de jury een heel andere richting in slaat, kan een fokrichting niet in stand blijven. Vroeg of laat gaat het GP echt wel iets merken van het huidige keuringsbeleid. Hoe graag ik ook zou willen dat het niet zo is.

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:23

GJ9 schreef:
Dat laatste is nou juist het probleem, de jury heeft veel meer invloed op het bepalen van de toekomst van het GP, dan de keuzes van individuele fokkers. Van het lijstje hengsten dat je opnoemt, zijn er maar 2 of 3 die meer dan 10 merries per jaar dekken. Daar kan je een hengst niet voor aanhouden. Dus ik verwacht dat er over 3 jaar nog wel een aantal van dat lijstje niet meer beschikbaar is. Wat nog wel beschikbaar is, dat zijn de hengsten die door de jury groot worden gemaakt, en wel meer dan 10 merries dekken, maar weinig met een veelzijdig sterk Gelders paard te maken heeft. Dan pak ik idd liever een kwaliteitsvolle hengst als Winningmood of High Five, of een andere goede dressuurhengst, dan dat ik iets probeer te fokken dat blijkbaar geen toekomst heeft. Door die paar fokkers die nog wel veelzijdig en Gelders blijft fokken, ondanks dat de jury een heel andere richting in slaat, kan een fokrichting niet in stand blijven. Vroeg of laat gaat het GP echt wel iets merken van het huidige keuringsbeleid. Hoe graag ik ook zou willen dat het niet zo is.


Als je dat serieus denkt, dat een jury meer invloed heeft dan de individuele fokkers, dan is dat dus al een groot probleem. :j

Ik vind het sowieso een probleem binnen de richting, de negativiteit en de doemdenkerij van sommigen (En ja, ik was zelf ooit ook niet positief over het keuren, maar ik kijk nu breder dan mijn eigen mening/beeld over wat ik nou vind dat het gelders paard moet zijn) . Daarmee gaat de richting ten onder, niet met wat een jury beoordeelt. Ik zie het probleem wat jij aangeeft dus niet, ik zie ook dat er nieuwe mensen en liefhebbers komen, die wel een hengst aanhouden, ook al dekt hij 10 merries in een jaar. Naar mijn mening komen er juist meer individuen dan dat er grote hengstenhouders zijn. En die individuen hebben we ook nodig, die hebben die doemdenkerij niet nodig, liever een leuke aanmoediging en positiviteit.

Die paar fokkers die wel veelzijdig en Gelders fokken kunnen de richting zeker wel in stand houden. Ik denk dus juist dat die mensen degenen zijn die deze richting juist stabiel houden. We zijn immers niet enorm zoals de dressuur en springrichting, juist individuen in onze kleine richting hebben wel invloed. Veel meer dan binnen de anderen.

Een jury kan 100 keer een hengst goedkeuren en de hemel in prijzen, je kunt als fokker er zelf voor kiezen of jij die hengst gebruikt. Niemand dwingt je om een hengst te gebruiken, ook het keuringsbeleid niet. Zoals ik al zei : enkel wanneer je een keuringstopper wilt fokken en in de spotlight wilt staan voor 1 dag, of misschien 2.