Bokker achter het topic: Thats_Me

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Bokker achter het topic: Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 21:27

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

In september is bokker Thats_Me naar Swaziland geweest. Ze heeft daar genoten van alle dingen die daar te zien zijn. Op haar vrije dag besloot zij iets geheel anders te doen, namelijk een paardensafari. Te paard een buitenrit maken. Maar als je in Swaziland bent, is dit natuurlijk niet zomaar een buitenrit. Van deze safari heeft zij een topic gemaakt met foto's en vertelt zij aan ons haar ervaringen.
Het topic kun je hier lezen.

Allereerst voor de bokkers die jou nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Wie gaat er schuil achter de boktnaam Thats_Me? Nou dat ben ik: Lia, inmiddels 32 jaar jong en woonachtig in Noord-Limburg. Al vele jaren maak ik bokt onveilig, hoofdzakelijk als meelezer. Net als velen hier ben ik helemaal weg van paarden. Rij zelf op een hele fijne manege waar ik de fijne kneepjes van het paardrijden aan het leren ben. Dat is soms, ok vaak, nog best moeilijk! Daarnaast ben ik een grote natuurliefhebber en ben ik ook een beetje creatief. Ohw, en reizen natuurlijk dat kan ik inmiddels ook wel een van mijn grote hobby's noemen. Zo heb ik afgelopen september een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho.


Als mensen op safari gaan, pakken ze vaak de jeep. Hoe heb je besloten om deze safari te paard te doen?
Safari's maken is gewoon gaaf. De meest gebruikte manier zijn inderdaad de jeepsafari's. Die alleen al zijn zo bijzonder. Het eerste moment dat je een olifant of een leeuw tegen komt is gewoon niet te beschrijven, zo mooi. Afrika doet wat met je en hoewel een safari te paard niet in onze reis was inbegrepen, was het wel mogelijk om een vrije dag naar wens te besteden. Heb wel even zitten twijfelen of ik ook een paardensafari wilde maken. Ben geen grote held als het gaat om rijden van vreemde paarden en ik vind buitenritten soms best wel spannend. Echter voelde het zo goed en had ik stiekem een paardensafari wél op mijn wensenlijstje staan. Tel daarbij op dat de paarden er echt goed verzorgd uit zagen, er goed passende caps beschikbaar waren en we een goede gids meekregen. De angst en onzekerheid sloeg dus al heel snel om in enthousiasme. We gaan op paardensafari *\o/*

Te paard door een landschap vol wilde dieren kan best eng zijn. Hoe voelde je je voordat je op deze safari ging?
Wij sliepen midden in Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland. Daar liep het wild tussen onze Beehive huisjes door. Hoewel er best gevaarlijke dieren leefden zoals krokodillen en nijlpaarden zijn die overdag tijdens een paardensafari niet gevaarlijk omdat je niet dichtbij het water komt. Verder kwamen er geen grote gevaarlijke dieren voor zoals olifanten, leeuwen, neushoorns, luipaarden en buffels. Althans er scheen een luipaard te zitten maar die had de gids zelfs in al die jaren nog nooit gezien. Daarbij overheerste eigenlijk het enthousiaste gevoel dat we gingen paardrijden in Swaziland!
Nu kan ik best rijden maar wat ik wel een grappig detail vond was dat ik al de stempel 'zeer goede ruiter' meekreeg nadat ik mijn beugels had opgemeten. Ik zat dus nog niet eens op het paard. Iets voorbarig maar wel grappig.


Wat voor soort paard kreeg je mee?
Voordat je aan een paardensafari begint denk je wel na over het soort paard wat je meekrijgt. Ik had eigenlijk wat kleinere paarden verwacht. Deze waren best wel euh... groot. Heb overigens nog gevraagd wat voor ras het was maar kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Het waren lieve paarden uit Swaziland :D . Dat klopt ook wel. De dieren waren zeer braaf. Topaz, het paard waar ik op gereden heb, was wat lui maar ondanks dat wel wakker en reageerde goed op het been. Verder voelde het heel veilig aan. De dieren zagen er super verzorgd uit en we stapten op en af met een opstapje. Echt super dat ze daar ook aan denken.


Liep je onderweg nog tegen problemen aan?
Problemen niet. Wel zou ik een volgende keer met een wat gevorderde groep mee willen. Onze reisleider had niet naar onze ervaring gevraagd waardoor er een beginnersrit geboekt stond. Dat was prima voor mijn eigen zelfvertrouwen maar als mede ruiters hun teugels laten vallen om foto's te maken tja... dat is net iets te beginner naar mijn doen. De paarden bleven overigens altijd braaf staan maar toch ik denk dan al te veel na mocht zo'n dier wel in de teugels stappen voordat de gids ze weer had opgeraapt. Daarbij zou een stukje draven en een fijne handgalop wel een mooie aanvulling zijn op zo'n rit.

Hoe lang duurde deze rit en hoe gingen de paarden daarmee om? En hoe ging jij ermee om?
De rit zou 2 uur duren maar wij zijn uiteindelijk 2,5 uur op pad geweest. We reden op 'stockzadels'. Prima maar wel erg houdingdwingend. Zeker goede zadels voor mensen die nog nooit/weinig gereden hebben want het zadel zorgt wel dat je 'recht' komt te zitten. Ik vond het dwingende wat minder fijn. Heb namelijk het laatste half jaar vooral op barebackpads gereden dus was erg gewend aan de vrijheid en mijn eigen zit. Had dus ook twee mooie blauwe plekken na afloop omdat het zadel zo dwingend was qua houding.

Wat vind jij de grootste verschillen tussen een paardensafari en een buitenrit in Nederland?
Ik zit in de luxepositie dat ik over allebei mee kan praten. De groepsgrootte is denk ik wel een van de grootste verschillen. In Nederland ben je al snel met 6 tot 8 personen per rit. In Afrika heb ik deze safari mogen maken met 2 andere medereizigers en de gids en zijn stagiair. Later heb ik in Lesotho nog gereden en daar waren we in totaal met z'n drietjes, ik, een medereiziger en onze gids. Daar zijn we naar het einde van de wereld gereden. Althans zo voelde het toen we door ruig berglandschap aan het stappen waren naar een prachtig uitzichtpunt.

Daarnaast zijn de paarden in Afrika naar mijn mening dapperder dan onze Nederlandse paarden. Althans zo heb ik het ervaren. In Nederland zou een langs waaiend plasticzakje al wat gespartel en wegspringende paarden kunnen opleveren. In Afrika wordt er niet van op of om gekeken. Zelfs niet als de gids er heen gaat om het op te ruimen en al ritselend weer op het paard stapt. Uiteraard heb je altijd uitzonderingen. Ik heb het echter als zeer fijn ervaren.


Al met al, hoe kijk je terug op deze ervaring en zou je dit ooit nog een keer opnieuw willen doen?
Het was zo bijzonder en ik ben echt heel erg blij dat ik de mogelijkheid heb gehad om deze droom te verwezenlijken. Het is dat het zo'n rot eind reizen is anders zou ik ieder jaar wel een week tot rust willen komen in Mlilwane. Gewoon omdat het er zo mooi is maar ook om heerlijke buitenritten te maken. Vooral de zebra's en gnoes waren zo leuk om vanaf het paard te bekijken. Daar kan ik geen genoeg van krijgen.

Wil je nog wat anders kwijt?
Jaag je dromen na nu het kan. Je weet nooit wat de toekomst gaat brengen. Leef nu en zorg dat je niet alles opspaart voor later. Zuid-Afrika stond al héél lang op mijn lijstje. Hoewel ik het best wel spannend vond om alleen op reis te gaan (wel met een groepsreis dus niet helemaal alleen) heb ik op en top genoten en zou ik het zo weer doen als ik in de mogelijkheid ben.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Bokker achter het topic: Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:22

wauw wat gaaf, zo'n safari te paard!