[VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13885
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 15:43

rtv oost
Overige


"Het waren mijn kindjes", zegt de eigenaresse uit Hengelo. Haar vijftien pony's en een paard werden vorige week in Enschede in beslag genomen. "Onterecht", vindt ze. "De dieren waren niet verwaarloosd."

De politie liet vorige week op Facebook weten dat de dieren in het weiland aan de Brandemaatweg in Enschede ernstig verwaarloosd waren. Ze waren sterk vermagerd, hadden slechte hoeven en de dieren hadden niets te eten en te drinken. De eigenaresse werd aangehouden. De pony's en het paard gingen naar een andere locatie. Eén gewond paard heeft dezelfde dag een spuitje gekregen en is ingeslapen.

'Ik werd hardhandig aangehouden'
Tijdens het weghalen van de dieren wilde de eigenaresse het weiland in. "Dat mocht ik niet. Ik heb me vastgehouden aan een paal en werd daar door agenten hardhandig vanaf getrokken. Daardoor loop ik nog met rug- en nekletsel", vertelt de vrouw.

De berichten van verwaarlozing bestrijdt ze. "Dat ze alleen in de drek stonden, het klopt niet. Ze kunnen ook op het droge staan. Ze kregen onbeperkt voer, 2300 kilo hooi per week, brokken, alles krijgen ze. Ze waren niet verwaarloosd."

Vandalisme
Het probleem is volgens haar het vele vandalisme in het weiland waar de dieren stonden. "Waterbakken werden omgetrapt. Ik heb mensen in het weiland betrapt die de dieren opjaagden. Ook werd er veel gestolen."

Zelf heeft ze een vermoeden wie erachter zit. "In het verleden heb ik namelijk problemen gehad met mensen die aan de drugs zaten. In 2008 ben ik daarmee gestopt, later heb ik drugsdealers verraden. Die hebben nu openlijk op Facebook geplaatst dat zij de meldingen van verwaarlozing hebben gedaan. Het is een wraakactie."

Politie: 'We doen dit niet zomaar'
De politie wil niet inhoudelijk reageren op het verhaal van de vrouw. De zaak ligt nu bij het Openbaar Ministerie. Wel zegt een woordvoerder dat een ingrijpende maatregel als het in beslag nemen van dieren niet zonder gegronde reden gebeurt.

Ook zou de eigenaresse over een langere periode meerdere waarschuwingen hebben gehad dat de situatie moet verbeteren. Daarnaast zijn er dwangsommen opgelegd. "Toen agenten constateerden dat de situatie niet verbeterde, is besloten de dieren in beslag te nemen", zegt een woordvoerder.

De eigenaresse gaat door tot ze de dieren terug heeft. "Ik ben bezig met mijn advocaat. Ik ga vechten, hoe lang het ook mag duren. Waar ze nu zijn weet ik niet. Dat doet me heel erg pijn. Het waren gewoon mijn kindjes."

Gerelateerd bericht:
[VN] Pony's en paarden in beslag genomen op boerderij in Enschede


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Eigenaresse in beslag genomen pony's wil ze terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:48

Misschien dat ik de verkeerde foto's zie, maar op de modderzooi na zie ik geen magere en verwaarloosde paarden.
Dus ik ben wel benieuwd wat er inderdaad meer speelt bij de inbeslagname.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

welmoed__

Berichten: 6539
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:53

Apart verhaal, vind de pony’s er niet verwaarloosd bij lopen. Zie geen magere dieren en zien er goed uit.

Maar wat dan de reden is van de dierenbescherming om de dieren weg te halen, ben ik wel benieuwd naar. Want zoiets doen ze niet zomaar.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: [VIDEO]Eigenaresse in beslag genomen pony's wil ze terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:54

Ik zie inderdaad geen verwaarloosde dieren op de foto's. Wel natuurlijk wat dingen die verbetering nodig hadden maar niet genoeg om de dieren in beslag te laten nemen. Vreemd verhaal!

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:11

foutje bedankt?? Ik denk eerlijk gezegd dat ze gewoon een inschattingsfout gemaakt hebben door het gebroken beentje, en nu geen gezichtsverlies willen leiden. Op facebook stonden deze foto's ook, en daar gaf iemand ook aan: ik zie geen magere ponys, en ook geen extreem lange hoeven. Daar reageerde de politie op: maar dit zijn niet alle foto's....dit terwijl ze normaal echt niet schromen om een graatmager paard op de foto op facebook te plempen...het feit dat dit hier niet gebeurd zegt mij alleen dat die foto's er in dit geval niet zijn.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:14

Het enige wat ik zie is rommel, maar zo ziet een gemiddeld erf er uit. Met 15 ponies en regen word het snel een drek.
Maar inderdaad zoals mijn voorgangers, geen verwaarlozing.

daantjuhhh

Berichten: 26783
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:30

Het schijnt dat de pony’s door de dikkere vacht wel doorvoed uitzagen. Maar dat bij lange na niet waren.

Ik heb dit van horen van, heb ze zelf niet gezien

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:39

Lastig verhaal. Aan de ene kant ben je geneigd de eigenaresse te geloven, want op foto's zagen de pony's er niet schrikbarend slecht uit. Maar ja ze hadden natuurlijk al een dikke vacht of een deken op en wie weet wat daar onder zat. Qua huisvesting zie ik inderdaad veel punten waarop verbetering mogelijk is, maar of dat genoeg is om de dieren in beslag te nemen?.....
Normaal gesproken neemt de politie echt niet zomaar dieren in beslag. Ik heb zelf eens een melding gemaakt, daar ging ook wel even overheen voor er actie werd ondernemen. Terwijl deze persoon reeds bekend was bij dierenwelzijnsorganisaties. Uiteindelijk heeft dat ook niet tot inbeslagname geleid, terwijl er pony's bij waren die er echt slecht aan toe waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:41

Ik zie enkel gezonde paarden, behalve die met dat been. Arme vrouw. Toen het bericht naar buiten kwam over de in beslag name had ik meteen mijn twijfels...

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:43

daantjuhhh schreef:
Het schijnt dat de pony’s door de dikkere vacht wel doorvoed uitzagen. Maar dat bij lange na niet waren.

Ik heb dit van horen van, heb ze zelf niet gezien


Als ze echt ondervoed zijn zie je dat ook in een dikke wintervacht hoor... en zoveel haar zat er nog niet eens op.

Allemaal erg vreemd. Want echt ongezond zagen ze er niet uit op die kreupele na. Maar dat kan pure pech zijn geweest. Fietste in Mn middelbare schooltijd langs een weiland en stond ook toen net een paard met een gebroken been. Die liep ook heel zielig daar met 1 been omhoog getrokken. Dat is de pech op welk moment je er langs komt. Over 5 minuten kan mijn paard ook in de bagger liggen met een gebroken been.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:45

politie heeft aangegeven in een bericht na meerdere opmerkingen dat de dieren er niet slecht uit zagen dat ze de beter uitziende foto's hebben geplaatst en ze pas in beslag hebben genomen na overleg met een DA dus er zal wel wat mis zijn anders worden ze niet in beslag genomen aangezien ze hier al langer mee bezig waren

Set some goals.
Stay quiet about them.
Smash the hell out of them.
Clap for your damn self.
Kerstmuts :D

daantjuhhh

Berichten: 26783
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:54

suikermeisje schreef:
daantjuhhh schreef:
Het schijnt dat de pony’s door de dikkere vacht wel doorvoed uitzagen. Maar dat bij lange na niet waren.

Ik heb dit van horen van, heb ze zelf niet gezien


Als ze echt ondervoed zijn zie je dat ook in een dikke wintervacht hoor... en zoveel haar zat er nog niet eens op.

Allemaal erg vreemd. Want echt ongezond zagen ze er niet uit op die kreupele na. Maar dat kan pure pech zijn geweest. Fietste in Mn middelbare schooltijd langs een weiland en stond ook toen net een paard met een gebroken been. Die liep ook heel zielig daar met 1 been omhoog getrokken. Dat is de pech op welk moment je er langs komt. Over 5 minuten kan mijn paard ook in de bagger liggen met een gebroken been.

Niet altijd hoor.

Wij hebben een buurman gehad met shetjes en een B pony. 3 drachtig. Maar voordat de winter voorbij was was 1 pony dood (andere buurman kon de pony met 1 hand optillen uit het weiland. Woog echt amper 50 kilo) de andere 2 pony’s ook mager en veulen verworpen.

Ze zagen er best oké uit. Maar waren verre van oké.

Zelfs deze pony’s zijn niet in beslag genomen.
De man kreeg een waarschuwing en moest verbeteringen aanbrengen.

Politie neemt echt niet zomaar een paar pony’s in beslag.
Vind het ook heel apart dat mensen kunnen oordelen zonder dat ze de pony’s in leven hebben kunnen aanschouwen.


Overigens heb ik zelf ook te maken gehad met de dierenbescherming nadat 1 van mijn paarden vel over bot was na een bevalling.
Paard was vlak na de bevalling erg ziek geweest en het veulen trok de merrie leeg.

Maar ik had zat rekeningen om te overleggen aan de politie dat er een dierenarts meerdere keren was geweest.
Daarnaast een medicijnenkast vol voor het paard in kwestie en een voerschema waar je U tegen zegt.
1 belletje met de DA was genoeg.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 26-10-17 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

daantjuhhh

Berichten: 26783
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:54

Esprit4 schreef:
politie heeft aangegeven in een bericht na meerdere opmerkingen dat de dieren er niet slecht uit zagen dat ze de beter uitziende foto's hebben geplaatst en ze pas in beslag hebben genomen na overleg met een DA dus er zal wel wat mis zijn anders worden ze niet in beslag genomen aangezien ze hier al langer mee bezig waren

_/-\o_

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:47

Meestal zijn dit idd lopende zaken en in beslag name wordt meestal niet over 1 nacht ijs besloten. Als er al meerdere waarschuwingsbrieven en dwangsommen zijn opgelegd is het gewoon niet in orde. Op een gegeven moment komt er ook een dierenarts bij en beoordeelt de dieren.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:48

Goh wat een vreemd verhaal.. ben dan wel benieuwd naar de 'echte' fotos.. die genomen zijn toen ze er schijnbaar echt slecht aan toe waren.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:59

Beetje vaag dit, oke de omstandigheden kunnen misschien beter maar met nederlands weer is een natte modderzooi niet te voorkomen...
En magere pony's?! Die zwarte op de foto heeft toch echt een vrij rond buikje hoor en ook die shet heeft een lekkere dikke kont wat zeker niet alleen door de vacht komt.

En als ze ze zo zou verwaarlozen, waarom zou die witte dan een deken om hebben :?
Heel apart dit

Stillfree van Susheila Stables aka. Tommy
Lucky Velvet Bar aka. Boots
http://www.cm-fotografie.weebly.com ~ http://www.facebook.com/cmfotografie1

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33743
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:05

Ik vind dit een twijfelachtige zaak... Maar vraag me vooral af of het wel verstandig is dat ze 15 pony's heeft. Stuk of 10 minder zou het land al heel wat goeds hebben gedaan.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:57

Haar verleden hoeft niet te zeggen dat ze nog zo paarden houd.. ik zie gewoon balen voer liggen. En vaten om water in te doen. Ze zullen niet zomaar in beslag genomen worden.

Die modder is gewoon op de plek waar de paarden eten krijgen of veel lopen.. verder op is gewoon nog groen.

The end

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:53

we kennen het hele verhaal niet. Dus een conclusie trekken is onmogelijk.
Wat wel een feit is, is dat er niet zomaar tot inbeslagname wordt overgegaan, het is een proces van maanden, zo niet jaren, waarin uitgebreid de kans wordt gegeven om iets op te lossen.
Dat zal hier ook gebeurd zijn, neem ik aan...

#snotterzegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:00

Er wordt niet zomaar een in beslagname uitgevoerd. Daarnaast is mevrouw van wat ik van haar éigen reacties op Facebook heb gezien niet vies van een relletje én is dit blijkbaar onderdeel van een of andere drugsruzie waarbij zij en een ander elkaar over en weer beschuldigen en screenshots van profielen sturen.

Met alle respect, maar dat spreekt niet echt in d'r voordeel imo :+

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:09

Ik ken mevrouw. Heeft ooit een pony "een goed huisje" geboden van een collega van mij. Pony werd later als bottenpakketje in de wei gezien en niet veel later kreeg collega het bericht dat de pony naar de slacht is gegaan.
Toen ik een goed huisje zocht voor mijn pony kwam mevrouw ook. Belooft gouden bergen, maar mijn collega waarschuwde me direct. Pony heeft nu gelukkig elders een goed huisje gekregen.

Statusloos

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:29

De eigenaresse krijgt de pony's terug, als werkelijk blijkt dat er geen sprake blijkt van verwaarlozing.
Maar er zal een goede verklaring moeten komen,waarom ze niet gereageerd heeft op eerdere waarschuwingen. Ik ben ongevoelig voor woorden in dit geval . Er staat dat de paarden nu op een andere locatie staan, dus waar ze nu staat is misschien het erf met paarden van iemand anders. Het inbeslagname is niet op stel en sprong gebeurt. Neem aan dat ze ook foto's hebben van de momenten toen ze een waarschuwing kreeg. Eigenlijk vind ik dat men vaak te laat ingrijpt en nu weer. Als een paard een spuitje krijgt, omdat hij niet meer te redden is, kan ik niet meer meevoelen.

Popstra
Berichten: 13602
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:34

Sorry dat ik het zeg maar wat een enorme zooi waar die beesten hebben gestaan. Zie ook prikkeldraad om het weiland heen en vooral veel modder. Echt een troep!
zo hoort het in mijn ogen niet. Als het er zo uit ziet dan kun je mij ook niet wijs maken dat de verzorging o.k is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:05

Ten eerste, als je het voor elkaar krijgt dat de politie dieren in beslag neemt, is er echt wel wat aan de hand.
Als er niks aan de hand is, krijgt ze de dieren gewoon weer terug.
Maar als er een dier afgemaakt is, stonden ze er dus niet allemaal prima bij.
Wat betreft vandalisme, als je je dieren daar niet tegen beschermen kan, ligt je weiland blijkbaar te afgelegen en/of is er niet genoeg toezicht.
Als je weet dat je vijanden hebt die je dieren wat aandoen, zou ik toch wel zorgen dat ik de veiligheid van die dieren kon garanderen of ze niet nemen...

Welzijn van paarden zit ´m natuurlijk niet alleen in voer....
Een pony met een al of niet gebroken, maar toch wel ernstig genoeg beschadigd been dat inslapen tot gevolg heeft, laten doorlopen is natuurlijk echt wel duidelijk niet genoeg zorg bieden of zorg onthouden.

Het mogen dan wel "haar kindjes" zijn, maar ze is blijkbaar niet instaat om ze te beschermen tegen kwaad... Dan worden kinderen ook gewoon uit huis geplaats, hoor....

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [VIDEO]Eigenaresse wil in beslag genomen pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:27

Lastig om te oordelen vanaf video. Dieren worden niet zomaar in beslag genomen, vaak juist te laat. Daarentegen, hoeveel fouten er worden gemaakt...

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Tinkermuts en 2 bezoekers