Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Kabayo

Berichten: 13889
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:19

germie schreef:
Kabayo schreef:
Germie. Staat wel op de "standaard " site
http://tustocht.nl/about/

En mijn sarcasme werd niet gezien. Maar ergens is het discriminatie en genderneutraal en pieten discussies kun je ook hier weer op laten terugslaan. Maar ja, wat is m niveau of wat zegt een ruiterbewijs?
Maar ik vind vooral dat mensen er behoorlijk negatief over zijn wegens zgn. Gevaren. De afstand is erg lang, maar er zijn best manieren te verzinnen om het zo veilig mogelijk te doen. De 44 km zou ik inkorten, maar de tocht zelf, leuk. Go for it. En ikdenkdat het een leuke tocht is al ben ik er zelf niet bij ( ook niet met een kfps paard als ik die zou hebben, ik woon te ver weg )

Serieus :+ discriminatie ? :=

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:33

Wauw... Ik had dit al verwacht... Nieuwe wet van Godwin...

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:56

Ik heb de opmerking over mijn Fries paard gemaakt als geintje, gewoon omdat ik eerste stuk las over terug naar huis en ze is net in Friesland geboren, misschien 500m over de grens met Groningen. Niet om serieus mee te rijden. Maar met de huidige maatschappij waarbij alles genderneutraal moet zijn en elke groep een andere groep discriminerend gaat vinden kan dat ook op deze tocht terugslaan. Zwart is ook al een beladen woord volgens sommigen.
Maar ik schreef het als geintje. Ik heb ook nog Vries als achternaam.
Ik had net de analyse op Zie ginds komt de stoomboot gekregen. En ja, je kunt straks niets meer.
Maar mijn paard is Fries geboren, hoeft niet terug naar de roots van mij, ik heb niets tegen Friezen als mens of dier, piet hoort zwart te zijn en dat ik een friezenzadel heb is toeval.
Laat het nu gewoon een leuke tocht zijn en zie het positief. En zie er wat humor in.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:02

Hier op schouwen-duiveland heb je met strao riejen ook ritten met 100 paarden, het kan best.

Echter gaat dat over rustige wegen, verkeersregelaars waar nodig etc.
De kopgroep word gevormd door rustige trekpaarden.

Zo'n rit kan dus best, maar de afsluitdijk lijkt me geen ideale locatie. Koud, te lang, saai. Drukke weg in de buurt dus gevaarlijk mocht het spul onverhoopt aan de kletter gaan....
Ik hou wel van dit soort dingen maar hier zou ik me niet voor opgeven.

Kabayo

Berichten: 13889
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:04

germie schreef:
Ik heb de opmerking over mijn Fries paard gemaakt als geintje, gewoon omdat ik eerste stuk las over terug naar huis en ze is net in Friesland geboren, misschien 500m over de grens met Groningen. Niet om serieus mee te rijden. Maar met de huidige maatschappij waarbij alles genderneutraal moet zijn en elke groep een andere groep discriminerend gaat vinden kan dat ook op deze tocht terugslaan. Zwart is ook al een beladen woord volgens sommigen.
Maar ik schreef het als geintje. Ik heb ook nog Vries als achternaam.
Ik had net de analyse op Zie ginds komt de stoomboot gekregen. En ja, je kunt straks niets meer.
Maar mijn paard is Fries geboren, hoeft niet terug naar de roots van mij, ik heb niets tegen Friezen als mens of dier, piet hoort zwart te zijn en dat ik een friezenzadel heb is toeval.
Laat het nu gewoon een leuke tocht zijn en zie het positief. En zie er wat humor in.

Ik volg het niet meer _O-

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:19

Kabayo schreef:
Janine1990 schreef:
Heel gaaf idee, maar mij echt veeeeeel te lang. Ik hoop dat men goed kijkt naar de toestand waarin het paard verkeert (organisatie/dierenarts oid), en niet iedereen lukraak naar de start stuurt...

De voorwaardes
Deelnemers

Gezien de locatie en de lengte van de tocht gelden er restricties voor wat betreft de deelnemers.
* Ruiters die willen deelnemen aan de Tústocht moeten 17 jaar of ouder zijn en
* In het bezit zijn van een geldig ruiterbewijs of aantoonbaar op M-niveau rijden.
* De paarden moeten geregistreerd staan bij het KFPS en
* minimaal 4 jaar oud zijn.


Wat een eis M of een ruiterbewijs....ik mag dus zo mee op het paard wat al jaren in de weidestaat bij de buurman...... dan heb je of een dressuur combinatie of een recreant....

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:48

Wat zegt M eigenlijk, ik rij bitloos en ik ken ZZ ruiters die dat buiten niet durven.

Kabayo

Berichten: 13889
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:50

marleen_usar schreef:
Wat zegt M eigenlijk, ik rij bitloos en ik ken ZZ ruiters die dat buiten niet durven.

En wat zegt dat. Geen enkel paard is hetzelfde en reageerd hetzelfde op bitloos

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:41

marleen_usar schreef:
Wat zegt M eigenlijk, ik rij bitloos en ik ken ZZ ruiters die dat buiten niet durven.

Daar zijn hoog in de sport lopende paarden bij.. daar zitten zat aparte karakters bij niet elk paard is het zelfde..

Ik denk niet dat je op ieder paard bitloos na buiten gaat.

The end

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:42

Het idee opzich klinkt erg leuk, nu ee uitvoering nog! Ik heb ooit de afsluitdijk heen en weer gelopen met 100 wandelaars en weet dat de organisator toen flink veel moeite heeft moeten doen voor vergunningen ed. Vooral het NoordHolland gedeelte ded erg moeilijk, dus eerst maar eens zien of dezetocht uberhaupt wel door kan gaan. Een vd vergunningen die de organisator van het wandelevenement had geregeld was dat hij met zijn auto plus aanhanger op het fietspad mocht rijden, als soort bezemwagen. Mochter een wandelaar uitvallen, kon hij zo de auto in. Dit zou natuurlijk ook voor een auto met trailer geregeld worden.

De auto,s rijden op de afsluitdijk idd erg hard. Er zit best veel ruimte tussen het fietspad en de autoweg, maar er rijden altijd veel auto,s, zelfs miden in de nacht! Ze rijden mrt een bloedgang over de weg en ik kan jenuit ervaring vertellen dt mensen het heel leuk vinden om te toeteren en met de lichten te knipperen. Vooral vrachtwagens toeteren graag. Moet je wel een erg homproofpaard hebben die daar niet van schrikt...

Dan nog een dingetje:ikweet niet in welke maand deze tocht verreden wordt, maar ik kan je vertellen dat het heel onaangenaam is om in het schemerig/donker over de afsluitdijk te lopen. Alle koplampen schijnen nl midden in je gezicht. Wij mensen doen een cap op, maar de paarden krijgen die lichten dus wel continu in de ogen.

Vast dat deze tocht ergens vd zomer plaats vindt, maar omdat er voornamelijk gestapt wordt, doeje er echt heel lang over. Zeker incl. Rustposten.

En hoezo gaat de route door weilanden aan net begin en eind vd route? Dat vinden de eigenaren van die weilanden ook goed?

Kortom: eerst zien, dan geloven. Er komt stiekjm meer bij kijken dan je denkt, neem alleen de vergunningen al!

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:42

Onverantwoord idee, de autos rijden daar 130. Ik heb er al een hekel aan om er met een paard in de trailer over te rijden, dus laat staan dat je er naast onder het zadel rijdt.

Wie glimlacht in plaats van te keer te gaan, is altijd de sterkste :-)

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:41

En hoe willen ze het doen met ander verkeer die gebruik maken van het fietspad.
Fietsers, brommers, steppers, wandelaars ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:53

Zelfs de discriminatie kaart is ingezet :') een paard geboren in Friesland maakt hem of haar nog geen Fries.. het lijkt mij logisch dat ze dit met Friezen willen doen aangezien dit de trots van de provincie is op paardengebied.. of zou het ook oneerlijk zijn als een zwarte labrador niet mee mag doen met een witte herder wandeling? Of een europese korthaar niet bij de Noorse boskat keuring?


AfricanLady schreef:
En hoe willen ze het doen met ander verkeer die gebruik maken van het fietspad.
Fietsers, brommers, steppers, wandelaars ?


Er staat gewoon in de openingspost dat het fietspad afgesloten word en 1 dag dienst doet als ruiterpad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:55

dees_daan schreef:
Zelfs de discriminatie kaart is ingezet :') een paard geboren in Friesland maakt hem of haar nog geen Fries.. het lijkt mij logisch dat ze dit met Friezen willen doen aangezien dit de trots van de provincie is op paardengebied.. of zou het ook oneerlijk zijn als een zwarte labrador niet mee mag doen met een witte herder wandeling? Of een europese korthaar niet bij de Noorse boskat keuring?


AfricanLady schreef:
En hoe willen ze het doen met ander verkeer die gebruik maken van het fietspad.
Fietsers, brommers, steppers, wandelaars ?


Er staat gewoon in de openingspost dat het fietspad afgesloten word en 1 dag dienst doet als ruiterpad.



Dat van die discriminatie was toch echt een grapje hoor. Weten mensen tegenwoordig nog wel wat dat is? :roll:

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:56

dees_daan schreef:
Zelfs de discriminatie kaart is ingezet :') een paard geboren in Friesland maakt hem of haar nog geen Fries.. het lijkt mij logisch dat ze dit met Friezen willen doen aangezien dit de trots van de provincie is op paardengebied.. of zou het ook oneerlijk zijn als een zwarte labrador niet mee mag doen met een witte herder wandeling? Of een europese korthaar niet bij de Noorse boskat keuring?


AfricanLady schreef:
En hoe willen ze het doen met ander verkeer die gebruik maken van het fietspad.
Fietsers, brommers, steppers, wandelaars ?


Er staat gewoon in de openingspost dat het fietspad afgesloten word en 1 dag dienst doet als ruiterpad.


Een vriend van mij werkt op de pomp in het midden en neemt de brommer ivc geen auto dus ben benieuwd hoe ze dat gaan oplosse

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:17

Gypsy schreef:
Hier op schouwen-duiveland heb je met strao riejen ook ritten met 100 paarden, het kan best.

Echter gaat dat over rustige wegen, verkeersregelaars waar nodig etc.
De kopgroep word gevormd door rustige trekpaarden.

Zo'n rit kan dus best, maar de afsluitdijk lijkt me geen ideale locatie. Koud, te lang, saai. Drukke weg in de buurt dus gevaarlijk mocht het spul onverhoopt aan de kletter gaan....
Ik hou wel van dit soort dingen maar hier zou ik me niet voor opgeven.

Nou stel je me toch een beetje teleur.

De vraag is voornamelijk of de individuele deelnemers de discipline hebben om aan elkaar te denken en rekening met elkaar te houden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Friesfanaat

Berichten: 1338
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:08

In prinicipe hebben wij hier op stal een stuk of 3 (Friese) paarden waar ik zonder problemen mee zou kunnen en willen doen met de tocht, enige punt van aandacht is het conditie opbouwen en een reserve-taxi voor het einde van de rit.

Helaas mag ik en degene met wie ik mee zou willen rijden niet mee doen, want geen ruiterbewijs en (nog) niet M-startgerechtigd..

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - B+2
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - B+3


~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:12

Hoe kun je nou letterlijk terugrijden naar je wortels... :?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:21

Als iedereen die het niet aandurft zich nou gewoon niet opgeeft en niet zo gaat lopen doemdenken, de mensen die wel willen geven zich wel op, probleem opgelost

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:22

Amen.

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:44

Voilà Polly.
Het lijkt me gewoon een machtig gezicht en je hebt kans dat die foto's buiten Nederland gaan en dat is een prachtige reclame voor het Friese ras. Diegene die meerijden weten dat het massale het juist zo bijzonder maakt.

jelletje
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:09

Wel een uitdaging om de overkant te halen! :D als je onderweg al niet wordt opgevreten door de muggen of bent verongelukt door een ambulance die met toeters en bellen voorbij raast vanwege een spoedrit waarbij je met je paard zo snel geen kant op kunt.. of wat te denken wanneer er merries en hengsten mee rijden. De merrie wordt moe en de hengst nog niet (of vise versa) en er is weinig ruimte om in te halen.. Nee bedankt, ik sla even over... *\o/*

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:20

Je kan met een hengst toch wel gewoon langs een merrie rijden :o?
Als dat niet kan dan zit het opvoedkundig wel heeeeel erg slecht met een van beide ruiters.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:20

Sizzle schreef:
Je kan met een hengst toch wel gewoon langs een merrie rijden :o?
Als dat niet kan dan zit het opvoedkundig wel heeeeel erg slecht met een van beide ruiters.


Ben het met je eens Sizzle, maar ik vind wel dat jelletje een goed punt heeft daarmee. Het is een mogelijkheid. Als ruiter kan je ook moe worden, en als je dan niet heel erg vaardig bent of de hormonen ineens meer dan anders opspelen... Tsjah... En wie monitort dat?

Ik heb helaas zelf ook gezien hoe twee paarden die elkaar kennen ook ineens lelijk tegen elkaar kunnen doen, met een ruiter erop. In de ene act liepen mijn paard en een hengst kont aan kont tegen elkaar aan, terwijl wij als amazones een (echte, brandende) fakkel droegen. In de ereronde slaat die hengst mijn paard en raakt daarbij (gelukkig!!!!) mijn been, waardoor mijn laars toegetakeld raakte.
Vermoeidheid, irritatie...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:35

Interessante reacties ...

Ik hoop van harte dat de gevraagde vergunningen NIET gegeven gaan worden.
Waarom ?
Omdat deze tocht puur & alleen georganiseerd wordt om aandacht, aandacht en nog eens aandacht te krijgen van nationale en internationale pers vanwege Culturele Hoofdstad van Europa 2018 ( Leeuwarden, Friesland) én om de Penny meisjes droom uit te laten komen van dé persoon achter dit gevaarlijke (imo) waanidee ... even speuren naar wie en hoe kan heel wat info opleveren.

Weet overigens niet of het jullie ook bekend is dat er een Facebook pagina is aangemaakt door en over dit fenomeen?
Liepen interessante discussies ... líepen, want kritische opmerkingen en vragen worden daar niet gewaardeerd en dus verwijderd.
Als dat sprekend is voor de hele manier van denken, doen & laten van de mensen achter deze ( wederom, imo ..) zéér risicovolle en te lange, zware tocht dan vrees ik het ergste voor de hele opzet van het geheel en dan vooral voor het hoofdstuk (ver)zorg(ing) & veiligheid & algehele welzijn van mens en (vooral ..) dier.

Even over de Afsluitdijk ... het fietspad ( 4 meter breed) ligt inderdaad opgesloten tussen de Waddenzeedijk enerzijds en de 130 km. zone 4-baans autosnelweg anderzijds ... overigens is het fietspad bij de sluizen ( aan het begin en einde van de dijk ) nog smaller .. oftewel fuiken op juist héle spannende plekken %)

Vergunningen zijn inderdaad nog niet gegeven ; 'men' is ook aan het proberen of een weghelft afgesloten kan worden en er voor de rest een snelheidsbeperking komt, maar óf dat gebeurd is nog maar de vraag.
Deze eventuele ingrepen zullen overigens niet tot erg veel sympathie voor de stoet leiden onder de meeste snelweggebruikers wat uiteraard ook weer zo z'n gevolgen kan hebben ( denk dat 'buiten'rijders wel begrijpen wat ik bedoel).
Heel belangrijk om te weten : 1 uitspraak is al wel heel duidelijk gedaan ... er mag onder geen voorwaarde op het gras van de dijk gereden worden ivm. beschadigen ván de dijk .

Dan nog even over de Mega Friese Paarden Strandritten : deze zijn beduidend korter ( heen & terug max. zo'n 24 km. en 3-4 uur) ; in principe wordt bij eb op het harde zand gereden en men heeft uiteraard alle ruimte om 'probleempjes' op te lossen ... want sorry, in tegenstelling tot wat hier eerder gesteld werd : met zo'n 400 paarden ( en ruiters !) is het eigenlijk onmogelijk dat er níet hier en daar een paard op de kletter gaat en/of dat iemand niet in het zadel weet te blijven.
Uiteraard is de kans op een goede afloop aan bv. het strand vele malen groter dan langs een openbare weg en laat staan langs een snelweg.
Ik denk dat iedereen hier zich er wel een voorstelling van kan maken wat er gebeurt als een paard op de kletter gaat en ( zoals iemand het hier zo 'treffend' stelde) er maar 1 weg is voor allemaal : heel hard voorwaarts en dan maar hopen dat ze niet zijwaarts de weg opschieten want tja .. er zijn er altijd die net of veel sneller dan anderen zijn of willen en dan wordt het dringen hoor met een honderdtal paarden op 4 meter breedte :?

Ergo, een idioot en onbezonnen plan dat, wat mij betreft, eigenlijk niet eens het licht had mogen zien 8)7

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nils en 61 bezoekers