Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:31

Het bekken is niet een op zichzelf staand iets en daar zit jouw blinde vlek. Het is maar een tipje hoor, doe ermee watje wilt.


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:33

Pipodipo schreef:
Het bekken is niet een op zichzelf staand iets en daar zit jouw blinde vlek. Het is maar een tipje hoor, doe ermee watje wilt.


Wie zegt dat ik er een op zichzelf staand iets van maak? Ik zeg toch ook dat mobiliteit en pijn van de lage rug er vaak bij betrokken zijn?
Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:40

Juist en daarmee kunnen de problemen dus ook elders ontstaan en niet per definitie alleen in een SI gewricht. Hopelijk snap je het verschil?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:49

Pipodipo schreef:
Juist en daarmee kunnen de problemen dus ook elders ontstaan en niet per definitie alleen in een SI gewricht. Hopelijk snap je het verschil?


Dat wordt toch nergens ontkent? De discussie was óf het bekken scheef kan staan ja of nee... En ja, in het SI kan het bekken scheef zijn.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:54

Waarschijnlijk zijn er mensen die zeer sterke emoties ervaren bij zaken als scheefstand van het bekken - en dit wensen te ventileren met venijnige postings.
Jammer.
Ik vind de OP zinnige informatie en vind de reacties van Rindin leuk om te lezen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:26

Interessante aanvulling Rindin! klopt voor mij wel voor wat ik tegen kom/ ben gekomen in het trainen van paarden.

Voor mij is het wel duidelijk dat problemen met het SI gewricht lastiger op te lossen zijn.

En sowieso kunnen de oorzaken natuurlijk talloos zijn, belangrijker is de oplossing..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:33

gekvanfleur schreef:
Mijn 'wilde paard' die ik geïmporteerd heb en de eerste 5 jaar in het wild heeft geleefd is zo scheef als wat. En het is toch echt ook nog een oerras.

Inmiddels hebben we onze weg gevonden, maar je zet er niet voor je plezier iemand anders op.
Mijn instructrice zegt altijd: je hebt links en rechts, en die van jou is extreem-rechts :+
Hoewel ik zelf nog weleens het idee heb, dat het iets te maken heeft met het plaatsen van de voorbenen. Ze heeft van die zwaai-pootjes voor en daardoor breng je het lichaam makkelijk uit balans.

Aanvulling : Naast graasvoet door kort gras en daarmee scheve/voorkeurskant, is ieder paard van nature scheef. Ik heb daarvan als oorzaak de manier van liggen in de baarmoeder langs zien komen, en in de natuur is een voorkeurskant waarop alles beter lukt kennelijk een voordeel bij het vluchten. Pas als er gewicht gedragen of getrokken moet worden is die eenzijdige belasting een overbelasting en ongezond.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vijf fysieke kenmerken van asymmetrie bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:05

En daarom is er dressuur ontwikkeld..om het paard in staat te stellen de ruiter op een goede manier te dragen zonder er "kapot" aan te gaan.

Helaas zijn er nog steeds maar weinig instructeurs die echt genoeg sjoege hebben over en van rechtrichten, gymnastiseren en lengtebuiging.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:48

Rindin schreef:
O, wow, ik sta zeker open voor gesprekken over het behandelen van paarden, maar als je zo'n toon aanslaat zijn we heel snel uitgesproken.

Welke toon ?

Jij schrijft dat je geen osteopaat bent, en geen kwakzalver.
Prima.
Ik lees op je site dat je 4 jaar humane fysiotherapie hebt gestudeerd, en daarna nog eens 2 jaar fysio voor dieren.
Nog beter.
Je had net zo goed een cursusje osteo kunnen doen,
en dat had je financieel waarschijnlijk meer opgebracht.
Maar neen, je bent bij evidence based medicine gebleven. Respect dus.

En dan blijkt dat je dry needling aanbiedt.
Dat is toch compleet ongerijmd ?

il faut d'abord durer

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:52

Elisa2 schreef:
Beetje flauw inderdaad, heb prima resultaten gezien met dry needling.

Jij hebt hebt het idee dat je prima resultaten hebt gezien met dry needling ?
Dat kan, maar het zegt niets over de reële werkzaamheid van zo'n behandeling.
Om de betekenis écht te kunnen inschatten heb je wetenschappelijk onderzoek nodig,
en de resultaten van zo'n onderzoek heb ik hier boven geciteerd.

il faut d'abord durer

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:19

BigBen schreef:
Elisa2 schreef:
Beetje flauw inderdaad, heb prima resultaten gezien met dry needling.

Jij hebt hebt het idee dat je prima resultaten hebt gezien met dry needling ?
Dat kan, maar het zegt niets over de reële werkzaamheid van zo'n behandeling.
Om de betekenis écht te kunnen inschatten heb je wetenschappelijk onderzoek nodig,
en de resultaten van zo'n onderzoek heb ik hier boven geciteerd.


Nee hoor, wetenschappelijk onderzoek is alleen voor rationele mensen die nergens voor open {willen} staan.

Mensen die hun gezonde verstand gebruiken merken snel genoeg of iets wel of niet werkt, maar dan moet je natuurlijk wel in staat zijn om zelf je hersens te gebruiken en verbanden te kunnen leggen. :+

Maar goed, heb je nog iets constructiefs bij te dragen aan de inhoud van dit topic?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:39

BigBen schreef:
2. Optisch lijkt het dat het bekken scheef staat,
en dat maakt het gemakkelijker om de eigenaar te overtuigen.
Maar zoals gezegd, in werkelijkheid heeft dat scheef staan alleen met de ongelijke bespiering te maken.


Dat is echt exact wat er in het artikel staat en wat elke osteopaat/chiropractor/fysiotherapeut/dierenarts (die ik ken in ieder geval ;) ) je precies hetzelfde zal vertellen :+

Een scheef bekken (net als een scheve rug, schouder, hals) komt voort uit ongelijke bespiering (uitzonderingen van echt scheve botten door oude botbreuken daargelaten).

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:26

BigBen schreef:
Jij hebt hebt het idee dat je prima resultaten hebt gezien met dry needling ?
Dat kan, maar het zegt niets over de reële werkzaamheid van zo'n behandeling.
Om de betekenis écht te kunnen inschatten heb je wetenschappelijk onderzoek nodig,
en de resultaten van zo'n onderzoek heb ik hier boven geciteerd.



....toveren? De grote man met de hoge hoed??

De echte werkzaamheid van *iets* kun je idd onderzoeken.
Een uitstekende bezigheid, gedaan door bij voorkeur scherpe denkers met een open 'mind'.

"Wat jij hebt gezien zegt niets" - ja hoor.
Sinds de 16e eeuw is de basis van de wetenschap waarneming.
Eigen, kritische waarneming.

Dus houd op de wetenschap een slechte naam te geven en hopelijk kun je dan iets constructiefs bijdragen aan dit topic.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:16

Janneke2 schreef:
Sinds de 16e eeuw is de basis van de wetenschap waarneming.
Eigen, kritische waarneming.

Bijna goed. Op basis van veel waarnemingen en herhaling van waarnemingen, vooral meetbare waarnemingen. Een eigen mening is iets anders en draagt niet altijd bij aan de zuiverheid van de waarneming.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:57

Helemaal waar...! :)
Maar dat is een totaal andere sfeer dan in *een bovenstaande posting*, waarin de volgorde compleet wordt omgedraaid.

("Ik weet hoe het zit, wat jij denkt te zien etc etc." - de woorden zouden zelfs nog kunnen kloppen ook, maar dan moet je beiden met je neus op het experiment zitten.
Of op een andere manier een hele precieze uitwisseling hebben.
Anders speel je gewoon de tovernaar met de hoge hoed na.
Kan een leuk spelletje zijn - maar geen wetenschap.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:28

Rindin schreef:
Edit: de SI gewrichten zijn de enige beweeglijke delen van het bekken, ...

Hier heb je gelijk.
Alleen in de SI-gewrichten kan het bekken bewegen.

Rindin schreef:
De SI gewrichten zijn mobieler en kunnen zichtbaar scheef ten opzichte van elkaar staan.

En hier heb je volgens mij geen gelijk. De SI-gewrichten kunnen niet scheef staan ten opzichte van elkaar. Het is namelijk het bekken dat beweegt, als één geheel, en de SI-gewrichten maken die beweging synchroon links en rechts mogelijk.
De ene helft van het bekken beweegt niet in de ene, en de andere helft van het bekken in de andere richting. Als de SI-gewrichten afzonderlijk zouden gaan bewegen, het ene naar links en het andere naar rechts bijvoorbeeld, dan zou het bekken eenvoudigweg barsten of scheuren.

Rindin schreef:
Edit: de SI gewrichten zijn de enige beweeglijke delen van het bekken, ...

Okee, het bekken kan alleen in de SI-gewrichten bewegen, maar je moet het wat preciezer omschrijven. Het bekken kan alleen in de SI-gewrichten bewegen, als we het hebben over beweging ten opzichte van het sacrum, en dus ten opzichte van de rest van de wervelkolom.

Alleen, het sacrum (en de wervelkolom) is natuurlijk niet het enige punt van vergelijking. Het bekken kan namelijk ook bewegen in de heupgewrichten. In dat geval kantelt het bekken. Het blijft haaks op het sacrum staan, maar het kantelt ten opzichte van de achterbenen.

Daar houdt het niet mee op. Zodra het kniegewricht of het spronggewricht meer open of dicht gaat, volgt het bekken die beweging. Het gaat dan omhoog of omlaag aan de kant waar het knie- of spronggewricht zich beweegt.

Kortom, het bekken kan op veel verschillende manieren bewegen, maar alleen in de SI-gewrichten is er beweging mogelijk ten opzichte van het sacrum en de wervelkolom.

Als een paard perfect vierkant staat, staat het bekken haaks op het sacrum en de wervelkolom, en dus perfect evenwijdig met de grond. Alleen, een paard perfect vierkant opstellen is zo goed als onmogelijk.
Zodra de spieren rond het heup-, knie- of spronggewricht links of rechts ook maar iets worden aangespannen, ontstaat er ongelijke belasting, en komt het bekken links of rechts iets omhoog of omlaag.

Als mensen op zicht beweren, dit paard heeft een scheef bekken, dan is dat wat mij betreft in 99.999% van de gevallen een foute conclusie. Best mogelijk dat het bekken op dat moment een schuine stand heeft, maar het blijft haaks ten opzichte van het sacrum en de wervelkolom.

Nu ga ik even terug naar de SI-gewrichten. Dankzij de SI-gewrichten kan het bekken bewegen ten opzichte van het sacrum, maar die beweging is zeer beperkt.

Bij mensen is in de SI-gewrichten een maximale uitslag van 2 tot 4 mm gemeten. Bij paarden heb ik geen cijfers, maar het verschil zal eerder kleiner dan groter zijn. Paarden zijn namelijk viervoeters, en bij viervoeters zijn de SI-gewrichten relatief kleiner dan bij dieren die op twee benen lopen. De SI-gewrichten van een chimpansee bijvoorbeeld zijn opvallend kleiner en minder ontwikkeld dan bij een mens.

Het bekken beweegt in de SI-gewrichten, maar die beweging is beperkt. Er is beweging mogelijk in drie vlakken, coronaal, axiaal, en sagittaal. Dat betekent dat het bekken in zijn geheel in de lengte kan kantelen, in de breedte kan kantelen, en van links naar rechts kan draaien.

Beweging in drie vlakken, maar hoeveel beweging ? In Australië is er een studie gedaan met levende paarden, waarbij markers in het bot werden gevezen. Daarna werden er beelden gemaakt van de paarden in stap en draf. In stap stelden de onderzoekers een verschil van gemiddeld 6 graden vast, in draf gemiddeld 4 graden, uitsluitend toe te wijzen aan beweging in de SI-gewrichten. Het grootste verschil zat in de "rol" om de breedte-as, van het ene achterbeen naar het andere.

Wat betekent dat in de praktijk ? Het betekent dat in stap het bekken van een paard ten opzichte van het sacrum en de wervelkolom zwak heen en weer/op en neer schommelt. In draf is die beweging nog altijd aanwezig, maar minder uitgesproken.

In beweging, onder invloed van spierkracht kan het bekken dus 'scheef zijn' ten opzichte van het sacrum en de wervelkolom. Dat is perfect normaal. Maar kan het bekken van een paard ook "scheef staan", in de betekenis van "scheef blijven staan" ? Volgens mij niet. Op het moment dat de beweging ophoudt, op het moment dat er geen spierkracht meer inwerkt op het bekken of de omringende structuren, staat het bekken opnieuw recht, dat wil zeggen haaks op het sacrum.

Ongetwijfeld zal Rindin of iemand anders zeggen dat spieren zodanig kunnen verkrampen, dat het bekken als het ware permanent scheef getrokken wordt. Ik heb daar grote twijfels over. Kijk bijvoorbeeld naar de foto in de OP. De foto moet een paard voorstellen met een "scheef bekken". Alleen, dat bekken staat veel schuiner dan zes graden, het zal eerder 15 graden zijn, terwijl zes graden de maximale uitslag is. Als het bekken op de foto scheef lijkt, dan is dat alleen omdat het paard niet zuiver vierkant staat, en/of ongelijk bespierd is.

il faut d'abord durer

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:57

sanne83 schreef:
BigBen schreef:
2. Optisch lijkt het dat het bekken scheef staat,
en dat maakt het gemakkelijker om de eigenaar te overtuigen.
Maar zoals gezegd, in werkelijkheid heeft dat scheef staan alleen met de ongelijke bespiering te maken.


Dat is echt exact wat er in het artikel staat en wat elke osteopaat/chiropractor/fysiotherapeut/dierenarts (die ik ken in ieder geval ;) ) je precies hetzelfde zal vertellen :+

Een scheef bekken (net als een scheve rug, schouder, hals) komt voort uit ongelijke bespiering (uitzonderingen van echt scheve botten door oude botbreuken daargelaten).

Beginselvaste osteopaten en chiropractoren zullen je vertellen dat een scheef bekken onstaat door subluxaties in de SI-gewrichten. Subluxaties zijn letterlijk gedeeltelijke ontwrichtingen, maar in de osteopathie wordt de term gebruikt om een soort mythische blokkades of scheefstanden aan te duiden, waarvan het bestaan nooit bewezen is. Een osteopaat zal je vertellen dat er een subluxatie zit ter hoogte van het rechter SI-gewricht, maar als je vervolgens een RX neemt, is er aan dat rechter SI-gewricht absoluut niets te zien. Vervolgens zal de osteopaat ook nog eens claimen dat hij deze niet bestaande luxatie manueel kan "recht zetten".
Pure kwakzalverij.

il faut d'abord durer

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:59

Janneke2 schreef:
BigBen schreef:
Jij hebt hebt het idee dat je prima resultaten hebt gezien met dry needling ?
Dat kan, maar het zegt niets over de reële werkzaamheid van zo'n behandeling.
Om de betekenis écht te kunnen inschatten heb je wetenschappelijk onderzoek nodig,
en de resultaten van zo'n onderzoek heb ik hier boven geciteerd.



....toveren? De grote man met de hoge hoed??

De echte werkzaamheid van *iets* kun je idd onderzoeken.
Een uitstekende bezigheid, gedaan door bij voorkeur scherpe denkers met een open 'mind'.

"Wat jij hebt gezien zegt niets" - ja hoor.
Sinds de 16e eeuw is de basis van de wetenschap waarneming.
Eigen, kritische waarneming.

Dus houd op de wetenschap een slechte naam te geven en hopelijk kun je dan iets constructiefs bijdragen aan dit topic.


Ik hou een top 100 bij van de meest belachelijke reacties op Bokt ooit,
en daar kom jij nu met stip binnen.
Maar geen paniek, je staat nog lang niet op nummer één.

il faut d'abord durer

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:04

Elisa2 schreef:
Nee hoor, wetenschappelijk onderzoek is alleen voor rationele mensen die nergens voor open {willen} staan.

Mensen die hun gezonde verstand gebruiken merken snel genoeg of iets wel of niet werkt, maar dan moet je natuurlijk wel in staat zijn om zelf je hersens te gebruiken en verbanden te kunnen leggen.

Maar goed, heb je nog iets constructiefs bij te dragen aan de inhoud van dit topic?

En zelfs jij staat nog niet op nummer één :D .

il faut d'abord durer

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:08

BigBen schreef:
Elisa2 schreef:
Nee hoor, wetenschappelijk onderzoek is alleen voor rationele mensen die nergens voor open {willen} staan.

Mensen die hun gezonde verstand gebruiken merken snel genoeg of iets wel of niet werkt, maar dan moet je natuurlijk wel in staat zijn om zelf je hersens te gebruiken en verbanden te kunnen leggen.

Maar goed, heb je nog iets constructiefs bij te dragen aan de inhoud van dit topic?

En zelfs jij staat nog niet op nummer één :D .


Hoera! *\o/* |(

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:19

BigBen schreef:
sanne83 schreef:

Dat is echt exact wat er in het artikel staat en wat elke osteopaat/chiropractor/fysiotherapeut/dierenarts (die ik ken in ieder geval ;) ) je precies hetzelfde zal vertellen :+

Een scheef bekken (net als een scheve rug, schouder, hals) komt voort uit ongelijke bespiering (uitzonderingen van echt scheve door oude botbreuken daargelaten).

Beginselvaste osteopaten en chiropractoren zullen je vertellen dat een scheef bekken onstaat door subluxaties in de SI-gewrichten. Subluxaties zijn letterlijk gedeeltelijke ontwrichtingen, maar in de osteopathie wordt de term gebruikt om een soort mythische blokkades of scheefstanden aan te duiden, waarvan het bestaan nooit bewezen is. Een osteopaat zal je vertellen dat er een subluxatie zit ter hoogte van het rechter SI-gewricht, maar als je vervolgens een RX neemt, is er aan dat rechter SI-gewricht absoluut niets te zien. Vervolgens zal de osteopaat ook nog eens claimen dat hij deze niet bestaande luxatie manueel kan "recht zetten".
Pure kwakzalverij.


:') je geeft nu eerst je eigen uitleg en noemt die vervolgens kwakzalverij.

Ik kan mij op elk vlak niet vinden in je uitleg, maar ik zal wel geen echte chiropractor zijn dan :+

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:23

BigBen, aangezien je toon iets vriendelijker is, zal ik er even op ingaan.

Ten eerste heb ik benieuwd naar je achtergrond, ben je therapeut voor mensen?
Ten tweede ben ik benieuwd naar of je wel eens hebt gevoeld wat een bekken van een paard (of hond) kan in de SI gewrichten.
Ten derde; je noemt een onderzoek waarbij in stap en draf respectievelijk 6&4 graden bewegingsuitslagen van de SI gewrichten gemeten werd. Het ligt natuurlijk aan de positie van de markers, maar als die geplaatst waren op het tuber sacrale (bovenste punt bekken), dan is die bewegingsuitslag best heel groot. Als je nagaat dat veel van de borstwervels tov elkaar maar 1 à 2 graden kunnen bewegen...

Ten vierde; ik nodig je uit een keer met me mee te komen kijken (en voelen) naar bekkens en hoe beweeglijk de SI gewrichten zijn (en hoe scheef ze kunnen staan). Ze zijn heel anders gevormd dan die van mensen en hebben een andere bewegingsuitslag.

Als laatste; wetenschap doet me minder dan praktijkervaring. Zelfs voor het effect van massage is geen wetenschappelijk bewijs, maar dat is echt onmisbaar in mijn vak als je het mij vraagt. Als een onderzoek uitwijst dat 60% geen baat het bij massage, of in deze discussie DN, dan is er bewijs dat het niet voldoende werkt. Maar dan is er alsnog 40% waarbij het misschien wel erg goed werkt. Daarnaast zijn mensen niet te vergelijken met paarden, alleen al door het feit dat placebo niet werkt bij een dier. Dus een controlegroep die placebo krijgt is bij onderzoek bij paarden waardeloos.

En als allerlaatste; probeer een beetje vriendelijk te blijven in je posts. Dat jij het ergens niet mee eens bent, betekent niet per se dat je gelijk hebt en iedereen maar gewoon kwakzalvers kunt gaan noemen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Barchetta, fotolijstje, jazzejam, Jorex, karibu, Karmandi, nikkel, ogidni, Sabbientje en 27 bezoekers