Het is weer dierendag!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 10:35

*Bokt.nl / Geschiedenis Beleven / HorseCheck
Overige

Afbeelding
Een taart voor je paard. Foto: Lara Kramer

Tijdens een internationaal congres in 1929 van de dierenbescherming, werd er aandacht gevraagd voor het welzijn van de dieren. 4 oktober is toen als als datum uitgeroepen voor werelddierendag. Deze dag is niet zomaar gekozen. Waarom is deze datum uitgekozen? En wat betekent werelddierendag nu eigenlijk? Hoe kun jij je paard vandaag extra verwennen?

Sint Fransiscus van Assisi
4 oktober is de gedenkdag van Sint Fransiscus van Assisi. Deze heilige staat bekend om zijn grote respect voor al het leven en dat van dieren in het bijzonder. Volgens de legende kon de heilige zelfs met dieren praten.

In 1182 wordt Giovanni Francesco Bernardone geboren in Assisi, een plaatsje in de Italiaanse landstreek Umbrië. Zijn vader drijft veel handel in Frankrijk en omdat hij daar ook verblijft op de dag van de geboorte, noemt hij zijn zoon Francesco; Fransmannetje.
Francesco groeit op in welvaart. Hij heeft de ambitie om ridder te worden, en wanneer er oorlog uitbreekt tussen Assisi en Perugia strijdt hij mee. Tijdens deze strijd wordt hij gevangen genomen en komt pas een jaar later vrij. Zijn vader heeft een flink bedrag aan losgeld betaald en ziek en verzwakt keert hij terug naar zijn geboortestad.

Al deze gebeurtenissen veranderen het leven van Fransesco. Hij neemt zijn intrek in het klooster bij de San-Damianokerk in Assisi en doet afstand van al zijn aardse bezittingen. Na twee jaar verblijf in dit klooster, begint Fransiscus in de omgeving te preken. Zijn boodschap is liefde: liefde voor de Schepper, voor de mens, voor dieren en planten. Alle levende wezens noemt hij zijn broeders en zusters.
Op 3 oktober 1226 sterft Fransiscus op 44 jarige leeftijd. Nog geen 2 jaar na zijn dood, op 17 juli 1228, verklaart paus Gregorius IX Fransiscus heilig. Dit is ongewoon snel voor een heilig verklaring. 4 oktober wordt uitgeroepen als gedenkdag van Sint Fransiscus.

Dierendag
Tegenwoordig is dierendag een dag voor instanties om actie te voeren. De dierenbescherming voert campagne voor alle dieren die geen dierendag kennen, bijvoorbeeld zwerfdieren of asieldieren. WakkerDier roept op om vegetarisch te eten op dierendag door #EetGeenDierenDag te promoten.
Maar, thuis kun je ook de dieren op dierendag extra verwennen. Je paard een extra borstelbeurt geven, je hond of kat een lekker diner geven bijvoorbeeld.

Voor je paard
Als je je echt wilt uitsloven voor je paard, kun je iets bijzonders doen. Een taart bakken, of muffins maken bijvoorbeeld. Op de website van HorseCheck vonden wij onderstaand recept voor een paardentaart. Heb je niet de tijd om zelf een taart te maken? Bij de verschillende ruitersportzaken verkopen ze tegenwoordig ook al kant en klare muffins en andere lekkernijen voor je paard!

Taart voor je Paard
Ingrediënten
  • 400 gram paardenmuesli
  • 100 gram honing
  • 2 winterwortels
  • 4 gewone wortels
  • 1 appel
Zorg er voor dat alle ingrediënten vers zijn. Als je paard normaal geen paardenmuesli eet, kun je 1 of 2 kleine emmertjes met muesli kopen in de plaatselijke ruitersportzaak.

Benodigdheden
  • 1 grote kom om te mengen
  • 1 kom voor de geraspte wortel
  • 1 grote lepel om mee te roeren
  • 1 (plastic) bord om de paardentaart op te zetten
  • rasp of foodprocessor
  • dunschiller

Werkwijze
  • Was de wortels. Schil de winterwortels met de dunschiller en rasp ze in de foodprocessor of met de rasp.
  • Was de appel. Halveer de appel, haal het klokhuis er uit en snijd de appel in partjes. De appels hoeven niet geschild te worden.
  • Doe de muesli in de kom en giet de honing erbij. Voeg de helft van de geraspte wortel toe. Roer het mengsel goed door met de lepel.
  • Schep het mengsel uit de schaal, leg het op het bord en vorm er een mooie taart van. Gebruik hiervoor je handen (lekker plakkerig!) of een lepel.
  • Schik de appelpartjes om de taart heen en strooi de andere helft van de geraspte wortel als versiering bovenop de taart.
  • Steek tenslotte de kleine wortels bovenin de taart, dit zijn de “kaarsjes”. Klaar!
Je kunt de paardentaart nu aan je paard gaan voeren. Smullen maar!

Maak hem samen!
Deze leuke en simpele paardensnack is ook erg leuk om samen met kinderen te maken. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen met het roeren van het mengsel van muesli, wortel en honing, of ze kunnen de taart mooi in vorm maken en versieren op het bord.

Variatietip: gebruik plakjes peer of banaan in plaats van appel.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:42

Leuk recept, wordt vanmiddag gemaakt !

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Lara

Berichten: 7457
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:26

Lekker!!

Ik gebruik zelf altijd gewoon een taartbodem en smeer de randjes en de bodem dan in met (biologische) appelstroop. Gegarandeerd smullen!



"The more you use the reins, the less they use their brains."

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:59

Het is voor mijn paarden en mijn hond iedere dag dierendag ;-)
Voor mijzelf en mijn vriend is het vandaag eet-geen-dieren-dag!

~Turbohoof Solutions ~

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:05

heerlijk dierendag doorgebracht, op de bank met een dikke wat in mn mond, tweede verstandskies vandaag getrokken...

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:50

ClauH schreef:
Het is voor mijn paarden en mijn hond iedere dag dierendag ;-)
Voor mijzelf en mijn vriend is het vandaag eet-geen-dieren-dag!

Hier hetzelfde! :D
Ik ben sowieso sinds kort pesco- vegetarisch, maar mijn vriend eet vandaag ook geen vlees. :)

    Alana. ♡

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:58

Ik doe er ook niks speciaal aan, het is alleen goed voor het commerciële gebeuren.
Verder worden de dieren hier elke dag goed verzorgd en verwend.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Benoite

Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:44

Leuk informatief topic!

Not my monkey, not my circus!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Het is weer dierendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:39

Ik heb lekker tonijnsalade en een stukje vlees bij het avondeten gehad op 'eetgeendierendag'. Ik sla ongeveer 1 keer per week vlees over, en dat vind ik prima. Ik hoef niet opeens omdat ......... een dag geen vlees te eten. Paard krijgt ook niets extras, het is inderdaad een commercieel iets geworden. Paard heeft het elke dag goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:03

onze hond heeft iedere dag dierendag.
Ik heb een donatie aan Amevedi overgemaakt, net zo passend :)

Leef: neem en geef!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jorex, Lizzy__87, Miran, RenskeFrea en 19 bezoekers