Topic van de week: Veulen kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Topic van de week: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:45

Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Het is niet altijd makkelijk wanneer je een paard gaat kopen. Sommige bokkers kunnen dat bevestigen. Maar hoe zit dat eigenlijk met een veulen kopen? Waar moet je op letten, wanneer voel je of een veulen bij je past? Bokker xLoki staat op het punt om een veulen te kopen, maar wat komt er allemaal bij kijken? Wat ben je kwijt aan het kopen van een veulen naar wens en wat zijn de opvoedkosten? Deze vragen stelde zij in haar topic.

Xanthe1999

Berichten: 23
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:05

op youtube is een kanaal, paardenpraat geloof ik en in een van hun video's word uitgelgt wat je allemaal nodig heb

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Topic van de week: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:23

Ik heb bijna een jaar geleden een 6 maanden oud veulen gekocht. Ondanks dat je je goed voorbereid blijft het een gok. Maar er zijn wel way dingen waar je op kan letten:

Neem iemand mee als je gaat kijken.

Hoe staat het veulen erbij? Wat is de omgeving? Binnen/buiten, hoe is het voerschema, zijn er meerdere merries met veulens?

Hoe ziet het veulen eruit? Is het nieuwsgierig? Hoe is de beenstand? (Je kan er nog niet heel veel over zeggen. Maar ik heb foto's naar mijn smid gestuurd)

Hoe ziet de merrie eruit? En als het al gespeend is, waar is de merrie en valt die te bezichtigen?

Zijn de papieren in orde? (Paspoort en eventueel stamboom papieren) is het veulen al gechipt en heeft het alle entingen tot nu toe gehad?

Hoe reageert het veulen op mensen? Kan het meelopen aan het halster (en hoe beweegt het dan)? Til de staart op! Als het druk geeft weet je dat er geen staartverlamming is. Kijk het veulen verder overal na en probeer het aan te raken op alle mogelijke plekken. Kijk hoe het veulen daar op reageert.

Laat een onafhankelijke DA komen voor een onofficiele keuring. Veulens worden nog niet officieel gekeurd (voor bijvoorbeeld verzekering) maar klinisch kan er best een hoop gekeurd worden.

Wat is het eetgedrag van het veulen?

Dan als je tot koop over gaat: stel een contract op. Op die manier weet je ook dat de fokker eerlijk is en er geen onzichtbare gebreken kunnen zijn.

Maak afspraken als het veulen nog niet gespeend is. Joy is ineens gespeend en gong direct mee op de trailer. Er bestaan een hoop discussies over hoe het moet. Ik heb in samenspraak met fokker en wolvega besloten om het op deze manier te doen.

Opfok:

Maak keuzes: groepsgrootte, stalling, welke rassen in een kudde, voerschema en of je zelf smid/entingen/ontwormen in de gaten moet houden. Wil je af en toe je veulen uit de kudde halen? Dat mag niet overal namelijk. Belangrijk is dat ze ten alle tijden naar buiten kunnen en compleet voer aangeboden krijgen.

Verzekering: ik heb Joy in de verzekering bij EFO. Je kan niet volledig verzekerd zijn, maar beperkt kan wel. Een noodzaak met een kleintje is mijn mening!

Ik ben vast nog iets vergeten :+

Joy had overigens een navelbreuk. Ik wist dat bij de koop en het had kunnen dichtgroeien. Helaas is dat niet gebeurd en moest ze naar de kliniek om de breuk operatief te laten sluiten. Best een pittige opgave, zowel voor Joy als financieel voor mij.

Verder doet ze het super! Ze groeit heel mooi uit en het is de beste beslissing ooit geweest!

Vorig jaar:
Afbeelding

Juli 2017
Afbeelding

Heel veel succes en plezier! Het is ontzettend spannend, maar zoooo leuk! *\o/*

Dalie
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-08-17
Woonplaats: Nederland

Re: Topic van de week: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:00

Gimme_Spurs, wat is Joy mooi geworden!! Eerst zo'n doffe veulen vacht en op de andere foto helemaal glimmend, goed gevoed, en gespierd!

De informatie voor waar je op moet letten bij veulentjes vind ik heel handig, wil later zelf starten met een veulen, zodat je zeker weet dat het geen verpest paard is dat ergens maar heeft gestaan zonder correctie ( maar dan moet je zelf ook weten wat je doet x') )

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:42

Xanthe1999 schreef:
op youtube is een kanaal, paardenpraat geloof ik en in een van hun video's word uitgelgt wat je allemaal nodig heb


Ja klopt! Paardenpraattv om precies te zijn. :j

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:45

PureHeart schreef:
Gimme_Spurs, wat is Joy mooi geworden!! Eerst zo'n doffe veulen vacht en op de andere foto helemaal glimmend, goed gevoed, en gespierd!

De informatie voor waar je op moet letten bij veulentjes vind ik heel handig, wil later zelf starten met een veulen, zodat je zeker weet dat het geen verpest paard is dat ergens maar heeft gestaan zonder correctie ( maar dan moet je zelf ook weten wat je doet x') )


Dankje! Ja ze groeit erg mooi! Moet wel zeggen dat ze voor de fotoshoot helemaal is opgedoft hoor... normaal ziet ze er zo uit:

Afbeelding

Ze is vooral erg volwassen in haar bespiering vind ik!