September: knippen en scheren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

September: knippen en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 13:49

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Behaard paardenoor. Foto: Quintaenjojo


De afgelopen halve eeuw is het paard van werkpaard tot luxepaard gegaan. Logischerwijs zou je denken dat dat toch veel prettiger moet zijn voor de paarden. Maar is dat zo? Zijn we intussen geen stap te ver gegaan voor ze? Zien wij ze wel als paarden en niet als ‘medemens’?

Neem het scheren en knippen. Een aantal jaar geleden is er driftig campagne gevoerd door de Sectorraad Paarden (SRP) om paardeneigenaren te laten beseffen wat ze nu precies weghalen bij hun paard. Vergeet niet dat alles wat er aan een paard zit zijn functie heeft en deze functies belangrijk zijn voor het welzijn van je paard.

Neem bijvoorbeeld de oren. De oren van een paard zijn zeer belangrijk voor hem, een paard is van nature een vluchtdier en de oren zijn erop ‘gemaakt’ 360 graden te kunnen horen en zo gevaar te kunnen lokaliseren. Belangrijke overlevingselementen moeten ook goed beschermd, want voor een paard in het wild betekent een probleem met zijn oren waarschijnlijk een wisse dood. Maar om het wat meer naar onze tijd te trekken, oren betekenen communicatie tussen paarden en van het paard naar jou! Het orenspel kan jou waarschuwen als er in zijn beleving gevaar dreigt en jij je paard direct kan overtuigen dat er niets aan de hand is. Dus goede en gezonde oren betekenen ook veiligheid voor ons als begeleider. Zulke belangrijke onderdelen als oren zijn dus ook goed beschermd tegen invloeden van buitenaf met haren. De haren in de oren van een paard beschermen hem tegen water, vuil, parasieten en insecten.

Toch zijn wij mensen jaren geleden begonnen met het uitscheren van de oren. En met welk doel? Over het algemeen omdat wij het mooier vinden en het paard meer uitstraling krijgt. Maar het paard betaalt de prijs. En wat is mooi? Is een paard pas mooi als het vermenselijkt wordt of is hij mooi omdat hij paard is?

Ook de tastharen worden veelal weggeknipt. Maar ook deze haren hebben een functie. Een paard heeft niet veel zicht onder de neus en mond, de tastharen nemen het zicht over van de ogen en ‘tasten’ dit voor hem onzichtbare gebied af. Deze haren voorkomen het stoten van de neus tegen bijvoorbeeld de voerbak of verstappingen al grazend in een oneffen stuk weiland. Het weghalen van de tastharen is het weghalen van een stukje zicht van je paard. Om als advocaat van de duivel te spreken, je beschadigt zijn ogen.
Waarom doen we dat? Zien we het paard wederom in de spiegel als onszelf?

En het scheren van het hele paard. Dit is al ver ingeburgerd in paardenwereld of eigenlijk paardeneigenarenwereld. Het is waarschijnlijk een stuk minder belastend voor het paard dan het scheren van oren en tastharen, maar toch. Een paard bouwt een prachtige bescherming op als de dagen korter worden en voor de kou die eraan komt en wat doen wij? Wij scheren het eraf en leggen er een duur deken op. En er zijn hele goede dekens op de markt, maar zo mooi werkend als een paardenvacht zijn ze er niet. De paardenvacht reageert op het weer per moment en kan warmen in de koude uren en luchten in de aangename, zonnige uren.
Afbeelding
Foto: Thellwell


In de meeste gevallen van scheren, doen we dit ook weer voor onszelf. Om de winter door te kunnen rijden zonder ze uren uit te hoeven stappen. Of misschien ook weer omdat we de wintervacht ‘lelijk’ vinden en lastig.

Soms is het goed eens kritisch naar jezelf te kijken over het wat en waarom je iets doet.
Om dit verhaal een persoonlijk tintje te geven, zelf scheer ik mijn men-pony’s en waarom, vraag ik mezelf af? Omdat ik graag de hele winter door wil rijden en ze vachten krijgen als oergezonde poolbeertjes.
Ik praat het goed voor mezelf door te zeggen dat ik de pony’s zo veel als kan op het land wil hebben gedurende de dag, ook na het rijden. Doe ik het dan voor de pony’s of toch voor mezelf? Ik blijf tenslotte van het hoofd af? Of ben ik toch egoïstisch en moet de winter gewoon een ‘stapseizoen’ zijn?

Wij mensen hebben nogal de neiging een oordeel te hebben over een ander en wat een ander doet. Maar zelden hebben wij een eerlijk antwoord tegen onszelf en over onszelf. Waarom wij zelf bepaalde keuzes maken ten opzichte van ons paard. Willen we het beste voor ons paard en mag hij paard zijn, of zijn we doorgeschoten en vermenselijken we het paard? En waar ligt de grens?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: September: knippen en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:22

Mooi stuk. Goed dat er aandacht aan word besteed

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:31

+:)+

Goed stuk en kan ik akkoord mee gaan, hier wordt er niet geschoren en geknipt aan onze pony's. Kan mij er dan ook enorm aan storen dat er veel al bij de mini stamboeken een gewoonte is om zelfs veulens te scheren (vaak incl tastharen, oren..)en de helft van de manen er af te jassen .. midden de zomer hun zomervacht te scheren zodat het nog korter zou zijn :( . Vind een stamboek geen excuus om een dier zijn natuurlijke functionele elementen af te nemen.

Bij scheren zijn er maar enkele uitzonderingen waar ik in kan komen, veel al juist bij dieren die niet uit de wintervacht raken voor augustus, medische redenen, ..

Anoniem

Re: September: knippen en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:48

Mooi artikel, ik mis wel de kritische noot erin met situaties waarbij scheren weer wel noodzakelijk is. Zoals inderdaad in geval van paarden die niet uit de wintervacht raken en bij medische redenen.

Ik heb al mijn paarden het hele jaar door zonder deken staan. Echter heeft mijn shetland pony ppid en verhaart hij dus niet meer. Ook kent hij alleen nog maar de ijsberenvacht van centimeters lang, ook zijn zomervacht is een ijsberenvacht. Door zijn ziekte MOET ik hem dus wel scheren. Anders is het ook niet diervriendelijk, hem met de ijsberenvacht in de zomer te moeten laten staan.

Het knippen van de oren doe ik trouwens alleen maar bij de eekhoorn-plukken. Die knip ik weg, de rest blijft zitten. Ook bij mijn shet scheer ik de oren niet. Wat resulteert in beren oortjes op een verder kale pony :Y)

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 19:22

Shanna schreef:
Mooi artikel, ik mis wel de kritische noot erin met situaties waarbij scheren weer wel noodzakelijk is. Zoals inderdaad in geval van paarden die niet uit de wintervacht raken en bij medische redenen.

Ik heb al mijn paarden het hele jaar door zonder deken staan. Echter heeft mijn shetland pony ppid en verhaart hij dus niet meer. Ook kent hij alleen nog maar de ijsberenvacht van centimeters lang, ook zijn zomervacht is een ijsberenvacht. Door zijn ziekte MOET ik hem dus wel scheren. Anders is het ook niet diervriendelijk, hem met de ijsberenvacht in de zomer te moeten laten staan.

Het knippen van de oren doe ik trouwens alleen maar bij de eekhoorn-plukken. Die knip ik weg, de rest blijft zitten. Ook bij mijn shet scheer ik de oren niet. Wat resulteert in beren oortjes op een verder kale pony :Y)


Dat je het miste snap ik, maar met het stuk doel ik alleen op wat wij knippen en scheren zonder noodzaak. Bij een medische oorzaak help je het paard juist en is het scheren een logisch gevolg, zoals in jou geval.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: September: knippen en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:00

Ik scheer mijn paard (alleen het lijf niet hoofd en benen ed) in de winter omdat ik zelf merk dat zij verstikt wordt door haar vacht (het is dan bijv een zwoele 10 graden terwijl zij een vacht heeft voor de vrieskou). Zij puft dan al met simpel stappen en een drafje om op te warmen. Na het scheren kijkt zij ook veel pittiger uit haar ogen en kan gaar warmte kwijt. Stil laten staan us geen optie bij haar want het is een werker :)

Stel het was niet nodig dan had ik het niet gedaan. Maar hoofd scheren, oren, tastharen en sokken gaan mij te ver

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 05:27

Hier scheer ik het liefst ook niet. De ene hoeft echt niet, en hoef ik ook niet met een scheerapparaat aan te komen.
De ander hebben we 2 jaar moeten scheren, afgelopen jaar ook niet. Hij kreeg echt een ijsbeervacht, en had het met stappen al warm. Wel scheer ik alleen het hoognodige, dus alleen borst en buik, om sneller af ter koelen. Hele paard scheren vind ik onzin, dan moet er ook meteen een deken op (nu vaak niet)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:27

Mijn paard is vroeger altijd helemaal kaal geweest, meestal meerdere keren per jaar.
Hij liep in de sport, zware training en ik vond het uiteraard mooier !!!
Puur practisch voor mij dus, en denk ook lekkerder voor hem op dat moment.
Hij heeft wél altijd een schurft hekel aan dekens gehad overigens!!!

Sinds ik hem recreatief rijd en niet meer uitbreng en omdat ik ze aan huis had en ze 24/7 buiten konden ben ik gestopt met dekens en scheren. Ik heb een fantastische teddybeer staan in de winter.
Als enige op een pensionstal van 60 paarden zonder deken en hij is nu 29!
Ik rij dus in de winter maar 20 minuutjes, beetje stappen en een drafje, wanneer hij nat wordt stop ik.
Ik stap hem op adem.
Hij mag gewoon "nat" weggezet, meestal laat ik hem even rollen in de paddock.
De vacht is nl op de huid al droog en door de cappillaire(?) werking is alleen de bovenkant nog nat, hij is er nog nooit ziek van geworden. Ik heb wel een blij paard zonder dekens.

Voor alletwee vind ik wat te zeggen.... zodra hij te oud wordt om zich warm te houden krijgt hij wel een deken op. Maar dan ben ik wel weer zo : dan scheer ik hem ook!!!! Geen teddybeer met een 0-gram regendekentje maar dan gewoon kaal met een goede deken

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:02

Scheren van de oren en tastharen vind ik ook absoluut not done, maar voor mij is scheren in de winter toch echt een must. Afgelopen herfst heb ik mijn paard geschoren in een jachtmodel / blanket. Ze had nog wollige benen, hoofd en een soort uitrijdekentje op haar rug en billen. De buik, gedeelte van de zij en de hals heb ik wel kaal geschoren. Ze kreeg toen ook een portable schuilstalletje op (deken met hals). Hierdoor is bijvoorbeeld het haar op haar rug en billen niet een volledige wintervacht geworden, maar was wel al behoorlijk fluffy.

Ik heb lang gesproken met een vriendin over wel / niet scheren. Zij scheert namelijk niet en doet alleen een deken op bij -10 (of als ze echt rillen). Ik heb het scheren zeker een poos uitgesteld, maar het gevolg bij mijn paard was dat ze ontzettend smerig was (hals), niet droog te stappen en na een rolpartij kreeg ik het vuil niet goed weg op de plekken waar het zadel zit.

Natuurlijk is het deels eigen gemak geweest, ik vond het wel lekker dat ik niet meer met een smerig paard reed en dat het poetsen nu ook echt tot een schoon paard leidde. Maar ik ben er zeker van overtuigd dat met de ritten die ik maak het ook echt prettiger is voor mijn paard om sneller hitte kwijt te kunnen, droog en schoon (zeker onder het zadel) te zijn. Daarbij heeft die van mij het ook echt wel nodig om haar energie goed kwijt te kunnen in de winter (die ze overigens niet krijgt van krachtvoer want dat krijgt ze niet). Als ik niet had kunnen rijden in de winter, had ze van mij best een teddybeer mogen worden.

Met dat paarden die alleen stapritjes maken prima zonder deken een teddybeer kunnen worden, ben ik het in mijn situatie niet eens. 1 Keer rollen in de paddock is een vacht vol met zand wat er amper uit te krijgen is. Dat zand gaat ook schuren onder het zadel bij een stapritje.

Ik heb de keuze dus zeker bewust gemaakt en was me ook bewust dat ik beter het haar op de benen en op de rug bijvoorbeeld kon laten staan.

Edit: Overigens denk ik niet eens dat scheren per see makkelijker is dan niet scheren. Als je niet scheert hoef je je amper druk te maken over welke deken erop moet zodat hij het niet te warm, niet te koud heeft.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: September: knippen en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:16

Eigenlijk wordt er iets vergeten. Ons klimaat en die is vrij zacht voor paarden met een dikke vacht. Als ik mijn Groninger zie (die gisteren een racestreep heeft gekregen) dan kan hij zonder deken en scheren met gemak een temperatuur van -20 aan. Zo'n jas heeft hij niet nodig dus wordt hij een stukje open gezet :-).
Ook koeien die straks weer de stal opgaan worden geschoren om het zweten tegen te gaan.