EK Gothenburg: Nederlandse springruiters beginnen matig

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

EK Gothenburg: Nederlandse springruiters beginnen matig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 14:22

KNHS
Springen, KNHS

Afbeelding
Harrie Smolders en Don Vhp Z Foto door aniek1985

De Nederlandse springruiters zijn het Europees kampioenschap in het Zweedse Gothenburg matig begonnen. Alle vier de ruiters van bondscoach Ehrens kregen fouten en daarmee staat de titelverdediger direct op flinke achterstand. Oranje staat nu op een voorlopige twaalfde plaats. Zwitserland gaat aan de leiding. Morgen en overmorgen volgt er voor de springruiters nog een manche voor de landenstrijd. Zondag staat de individuele finale op het programma.

Voor bondscoach Rob Ehrens komen de prestaties niet in de buurt van waar hij op had gehoopt. Ehrens: "Het is gewoon teleurstellend. Harrie Smolders reed als eerste vanmorgen gewoon een top rondje. Hij kreeg een fout maar dat vond ik verder een magistrale ronde. Ruben Romp deed een nette ronde maar reed vrij langzaam en twee fouten en dan sta je achterin. Marc begon eigenlijk heel sterk, hij kreeg een inschattingsfoutje in de bocht naar de laatste dubbel toe en dat waren twee fouten, die was gelukkig wel wat sneller. Jur deed wat hij moest doen, een vlotte ronde rijden, maar ook hij had wat pech op laatste dubbel. Al met al geen enkele foutloze ronde en dat brengt je ver terug in het klassement. Nu op naar morgen, er zit niets anders op. Er zal morgen goed gereden moeten worden, en hopen op vier nul rondes."
Ehrens kan ook niet direct een reden aanwijzen waarom de Nederlanders (en veel andere ruiters) fouten maakten op de laatste dubbelsprong. "Ik vond het een heel mooi gebouwd parcours van de Nederlandse parcoursbouwer Louis Konickx. Het was een mooie faire proef maar toch met heel veel fouten. Er moest gewoon goed gereden worden. Jammer dat voor ons net niet lukte."

Harrie Smolders: Solide ronde
Harrie Smolders reed als derde starter, en eerste voor Oranje een mooie vlotte rit met één springfout. Na zijn rit vertelt hij; "Het liep eigenlijk wel goed, mijn paard sprong goed en ik heb mooi aanvallend gereden. Op het einde was hij denk ik ietsje verrast in de dubbel waardoor de fout kwam. Maar er is nog niets weg, hij is super te pas en hij vindt het wel mooi hier, en ik ook", vertelt Smolders lachend."“Het plan was om aanvallend te beginnen en dat hebben we gedaan. Je moet een solide ronde neerzetten in dit eerste parcours, maar geen gekke dingen doen."

Ruben Romp: Slordige wending
Ruben Romp kwam met twee springfouten uit de piste en is dan ook niet tevreden. "Het liep eigenlijk niet helemaal volgens plan. Het begin was goed, maar ik kreeg een wat slordige wending naar hindernis zes en daar kwam dan ook de fout. Daarna was het wel goed tot de laatste dubbel, daar kwam weer een fout en dat had eigenlijk niet gemogen. Het is een kampioenschap en dat is toch anders. In de Nations Cup heb je altijd een ronde vooraf waar je nog wat in kunt komen, hier telt het meteen mee. Het concours is hier super mooi en het is een hele ervaring, maar ik hoop dat we het allemaal een beetje om kunnen zetten en dat het nu een beetje mee gaat zitten. Kijk een foutje kan altijd, maar de tweede had ik eigenlijk niet op gerekend."

Marc Houtzager: IJzer kwijt
Marc Houtzager begon met zijn Sterrehof´s Calimero ijzersterk aan het eerste parcours op dit Europees kampioenschap. Helaas vielen er in de lastige dubbel aan het einde van het parcours twee balken. "Het is een moeilijke dubbel en ik kwam misschien niet zo mooi in", vertelt Houtzager zichtbaar chagrijnig. "Voor de rest sprong hij goed. Hij verloor ook ergens een ijzer, ik weet alleen niet waar. Misschien was hij daarom iets gevoelig, maar ik kwam gewoon te dicht voor mijn gevoel. Veel paarden springen de dubbel slecht, dat wist ik ook wel, maar ik wilde ook weer niet teveel tijd nemen dan verlies je het ook. Het is balen, maar ik kan het niet meer veranderen." Kort voor de rit van Marc had zijn echtgenote Julia Houtzager-Kaijser voor Oostenrijk een knappe, snelle foutloze ronde afgeleverd met Sterrehof´s Cayetano Z.

Jur Vrieling: Drie rondjes nul
Net als de andere drie Nederlanders kreeg ook Jur Vrieling met VDL Glasgow van het Merelsnest een fout op de laatste dubbelsprong een rode stijlsprong gevolgd door een enorme oxer. "Ik vond hem eigenlijk heel goed springen", laat Vrieling weten. "Misschien had ik voor de laatste dubbel toch iets meer risico moeten nemen en iets brutaler en korter in moeten draaien, maar ja hoe dan ook de balk ging er af. Ik had met Rob Ehrens afgesproken dat ik wat risico zou nemen om te proberen met de tijd goed vooraan mee te doen zodat we wat achterstand in konden lopen. De opdracht was van 1 naar 2 rustig beginnen en dat steeds meer opbouwen. Dat lukte goed, tot de duivelse dubbelsprong. We kunnen nu alleen maar naar boven kijken en zorgen dat we morgen een boel inhalen. De tweede dag gaat er ook altijd nog veel gebeuren. We moeten zorgen dat we morgen en overmorgen drie rondjes nul rijden. Maakt niet uit wie ze rijdt, als we ze maar hebben", vertelt Vrieling lachend.

Vervolg
Morgen en vrijdag wordt de landenwedstrijd vervolgd. Op beide dagen wordt er één manche verreden. Het resultaat van de beste drie teamruiters telt daarbij mee voor het landenklassement. Donderdag begint het om 13.30 uur, voor de beste 10 teams staat vrijdag vanaf 20.30 de tweede manche op het programma. In deze manche gaan in totaal 50 combinaties van start, naast de ruiters uit de beste tien teams, wordt de startlijst aangevuld met de beste individuele ruiters.
Zondag staat vanaf 14.00 uur de individuele wedstrijd op het programma. In de eerste manche mogen hier de 25 ruiters uit de eerder verreden onderdelen van start, in de tweede omloop de beste 12.

Tussenstand Landenwedstrijd EK springen 2017
1. Zwitserland – 5.15
2. Frankrijk – 6.78
3. Zweden – 7.21
12. Nederland - 14.53

Tussenstand individuele klassement EK springen
1. Peder Fredricson (Zwe) - H&M All In - 75.70 sec.
2. Marcus Ehning (Dui) - Pret A Tout - 76.88 sec.
3. Luciana Diniz (Por) - Fit For Fun 13 - 77.04 sec
20. Jur Vrieling (Ned) - VDL Glasgow v. Merelsnest - 83.01 sec. (79.01)
31. Harrie Smolders (Ned) - Don VHP Z - 84.74 sec. (80.74)
48. Marc Houtzager (Ned) - Sterrehof's Calimero - 88.39 sec. (80.39)
62. Ruben Romp (Ned) - Audi's Teavanta II C Z - 93.15 sec. (85.15)

Klik hier voor alle uitslagen.
Via FEI.tv is de wedstrijd live te volgen (Betaald).

Website: www.gothenburg2017.com

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Berdien, diemth, fohadie, Kopmeeuw, noordje, SplashIsLief, sterregoud en 24 bezoekers