Componiste Jacquelien Vriese maakt kürmuziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Componiste Jacquelien Vriese maakt kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:36

Dagblad van het Noorden
Overige


In het Zweedse Göteborg zijn de komende week de beste ruiters van Europa actief. Een 41-jarige inwoonster van Oude Pekela, Jacquelien Vriese, speelt bij die wedstrijden ook een belangrijke rol. Zij rijdt zelf niet, maar regelt wel dat de toeschouwers tussen de wedstrijden door worden vermaakt met muziek. En dat niet alleen. Een aantal liedjes waarop de dressuurpaarden hun kür rijden, heeft zij geschreven. ‘Reken maar dat ik nerveus ben als die paarden aan de bak moeten’, vertelt ze. ‘Nerveuzer dan de ruiters en paarden zelf, denk ik.’

Conservatorium
Toen ze jaren geleden aan haar studie aan het conservatorium begon, dacht ze er in de verste verte nog niet aan om componist voor paarden te worden. Het kerkorgel en het werk van Bach hadden haar grote aandacht.

De wereld van de paarden kende ze wel. Ze was lid van de ruitervereniging NIOP en vaak te vinden in de gelijknamige manege, in Nieuwe Pekela. ‘Ik deed ook mee aan wedstrijden en vond dat prachtig. Mijn vader, Arie Vriese, was indertijd ook heel erg nauw betrokken bij de vereniging en de manege.’

Na haar studie stopte ze met paardrijden. ‘Door de contacten die ik in de paardensport had opgebouwd, haalde ik wel de opdracht binnen om bij concoursen de muziek tussen de wedstrijden te regelen en ook de volksliederen. Ik kreeg mede de verantwoordelijkheid voor de hele show. Zo leerde ik ook de toppers onder de dressuurruiters kennen.’

Kürliedjes
Enkele toppers vroegen haar of ze muziek voor hun kür wilde componeren. ‘Dat leek me leuk en een jaar of zeven geleden ben ik met het componeren voor paarden begonnen. Ik heb voor verscheidene toppers kürliedjes gemaakt, zoals voor de Deense Catherine Dufour en de Zweed Rose Mathisen. Ik werk veel voor Scandinavische ruiters.’

Zij nemen contact met Vriese op als ze een nieuw nummer willen. ‘Ze vertellen hun wensen en in overleg maak ik dan een compositie. Soms maak ik een nieuw nummer, vaak verbouw ik een bestaand lied. Dat deed ik onlangs met New York, New York van Frank Sinatra, in opdracht van een Zweedse coach.’

Ze schrijft op die manier het hele jaar door composities waar de paarden vrolijk op dansen. ‘Ik componeer met veel plezier, al moet ik wel een beetje van mijn geloof afstappen. Zulke composities zijn immers ver verwijderd van het werk van Bach waar ik zo van houd.’

De komende week is ze bij het Europees kampioenschap in Göteborg. ‘Daar doen ook klanten van mij aan mee. Ook dan ben ik erg nerveus als zij aan de beurt zijn. Het zijn wel mijn liedjes waarop ze het moeten doen.’