Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:48

Je kunt toch niet zomaar ongevraagd in het land van een ander landen.En dan ook nog dieren in gevaar brengen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:50

Wij hadden buren met herten, die beesten raken helemaal in paniek en rennen zo het gaas/omheining in.. Echt een drama met die dingen. Leuk dat ze verzekerd zijn, maar heb je zo weinig aan als je je paard weg kan brengen met gebroken benen ;(

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:51

Daardoor heeft mijn paard zich een keer in paniek los getrokken van de kar ( tijdens het uitspannen gelukkig) maar die idioten wilde niet eens de schade aan het tuig vergoeden die door hun veroorzaakt was, het was echt geen hoog bedrag maar het gaat om het principe.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:56

deze ballonvaarder heeft een bepaalde reputatie, screenshot van Facebook:
*klik*

Een aantal jaar geleden zag ik hem in een parkje in een woonwijk half in een sloot landen, kwamen diverse ambu's aan te pas om de passagiers af te voeren.
Als ik hem vanaf mijn balkon in de richting van mijn weiland zie vliegen, fiets ik er doorgaans maar even naartoe, de weilanden ernaast zijn "leeg" (in de zin van geen dieren, maar gras voor kuil), je weet maar nooit.... mafkees

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:00

Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )


Wij hebben toen der tijd om deze reden onze pacht opgezegd. En hebben de koeien en de meeste pony's verkocht.

Een shetlander overleden, veulen zich opgehangen, 3 pony's met peesblessures, koeien en paarden door de draden heen etc.

De gevolgen zijn niet te overzien.

En ja de luchtmacht zegt heel leuk je krijgt alles vergoed, maar je krijgt er niet je dieren mee terug!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:19

Dit is wel duidelijk een rotte appel en daarvan heb je er niet veel nodig om elke keer opnieuw veel schade te veroorzaken. Ik ben ook een keer meegevaren en dat ging er juist heel zorgvuldig gepland aan toe. Die man zag ook al snel of dieren in de buurt kalm bleven. We zijn naast een wei met een paar stieren geland en die speelse dieren vonden het helemaal geweldig en zouden het liefst nog door de draad naar de ballon heen gekropen zijn. Ik heb al op meerdere paardenbedrijven gewerkt waar ballonnen in de paddocks landden terwijl de paarden binnen stonden en ook dat werd steeds netjes afgewerkt met een smakelijk presentje. De eigenaren waren daar juist positief over.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:34

Wij hebben vorig jaar een paard met een gebroken elleboog uit het land moeten halen. Daar was geen luchtballon in t spel. Maar waarschijnlijk een drone..... Die geeft een heel raar geluid. Het hele spul aan de kletter. Dat paard heeft t met de dood moeten bekopen.

Reite dein Pferd vorwärts, und richte es gerade.!
Celva B +11 L1 + 10 L2 + 10 M1 +10 M2 +10 Z1 + 9.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:42

Komt er op neer dat er dus voor de 'lol' rondgevlogen wordt en dus door dat plezier veel beschadigd wordt aan andermans bezittingen.
Het zal niet altijd zo zijn dat ze standaard maar ergens landen, ik zou het iig ook niet waarderen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:51

Ik snap dat ook niet dat het zomaar kan eigenlijk.
Gek dat zulke bedrijven gewoon kunnen doen waar ze zin in hebben zonder dat ze op de vingers getikt worden. Je land zomaar bij een ander in het land en dan moeten ze maar genoegen nemen met een fles wijn. Als het nu net gemaaid is en verder geen schade oké. Maar als je land net klaar is om gemaaid te worden en ze besluiten er midden in te landen heb je toch behoorlijk wat schade vraag me af wat je dan eigenlijk krijgt.
En dan heb ik het nog niet over de dieren die gewond raken door zo'n ballon die laag overkomt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:54

Het staat in de wet nog steeds gelijk aan een noodlanding. En die mag overal gemaakt worden.
Je mag ze dus eigenlijk niet eens weigeren.
De hele bups die erbij hoort mag je wel weigeren.
Maar wat ik al eerder zei, het is niet meer van deze tijd in ons volle landje.
Ze gaan maar lekker ergens in de woestijn vliegen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:57

Wat ik persoonlijk vind is dat de laatste jaren de ballonnen groot groter grootst moet , in een land als Nederland is al weinig ruimte. Vroeger had je een ballon van 8 personen en dan was je heer en meester want dat was echt groot. Nu heb je 20 a 30 persoons manden , veel passagiers veel inkomen ga maar door. Maar de kosten van een ballon zijn ook niet bepaald mals , dit huftergedrag verziekt een hobby/sport.


Een ballon vaart op de wind , waar de wind hem brengt. De keren dat ik gevaren heb werd er altijd op gelet, crew weet dat ze altijd toestemming vragen moeten. Maar je kan wel op een land afkoersen voor de landing maar je weet nooit van wie die is , voor de crew gevraagd heeft kan de piloot al aan de grond staan .

Met dieren , bloemen etc word altijd opgelet . Nadeel van die grote ballonnen die hebben meer warme lucht nodig , zeker met landen heb je je brander nodig en grote ballon een grote brander .


Dat ze ermee weg komen vind ik ook not done , ik hoor vaak verhalen om mij hren op evenementen met luchtballonnen en . Zo 'gijzelen' boeren weleens ballonvaarders tot ze een geld bedrag hebben gekregen of de politie er is ...

Landen in woonwijken is gewoon gecontroleerd landen ,als de wind wegvalt moet je als ballonvaarder wel landen. Niet noodlanding zoals de media roept maar ten alle tijde gecontroleerd

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:05

Hier stijgen sinds enkele jaren ook luchtballonnen op. Het worden er steeds meer. Heeft al tot gevaarlijke situaties geleid. Van ellende moeten we de paarden uit voorzorg vroeg naar binnen halen. Dit is de omgekeerde wereld. Dit moet verboden worden, Nederland is te vol hiervoor. De ballonvaarders tonen helaas geen enkel begrip. Zij zeggen alleen dat ze er niets aan kunnen doen omdat ze geen stuur hebben. Wij gaan toch ook niet met een stuurloos paard de weg op?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:12

CaPrIoLe`79 schreef:
Dit is wel duidelijk een rotte appel en daarvan heb je er niet veel nodig om elke keer opnieuw veel schade te veroorzaken. Ik ben ook een keer meegevaren en dat ging er juist heel zorgvuldig gepland aan toe. Die man zag ook al snel of dieren in de buurt kalm bleven.


Hoe kan hij dat nu zien als de paarden of koeien binnen staan? Bij een vriend van ons klommen de paarden letterlijk de muren van hun stal op. En met dieren buiten, tegen dat die brave man ziet dat de dieren niet meer kalm zijn moet hij met een flinke dot gas terug omhoog. Wat die niet-kalme dieren dan ook weer nite prettig vinden.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:14

Ze hebben bij mij inderdaad een keer de complete hooi-oogst verpest.

De paarden stonden goddank niet op het land omdat er de volgende ochtend vroeg gehooid zou worden. Sta je daar de avond tevoren je lint en paaltjes weg te halen om de machine ruimte te geven, landen ze in de verste hoek van de wei. |o Alles compleet plat. Het hooien kon ik vergeten.

En je ewilt niet weten hoeveel moeite het gekost heeft om de oogst vergoed te krijgen. Ze zeggen wel dat ze verzekerd zijn en schade vergoeden, maar dan moet je ze wel eerst dreigen tot hun dood te achtervolgen :) En geloofwaardig overkomen :+

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:14

Kahawa schreef:
Bij ons zijn regelmatig ballonnen in het weiland geland, nooit in de buurt van een paardenwei. Daardoor hebben we een keer een ballonvaart gewonnen. Onze ballonvaarder had van een heel groot gebied in kaart wat het gebruik van de percelen was (gras, akker, koeien/paarden).

Van tevoren weet je op basis van waar je opstijgt en de windrichting welke geschikte landingsmogelijkheden er zijn. Ook kan een volgauto een stukje vooruitrijden om te kijken hoe het er aan toe is.


Een nette ballonvaarder houdt inderdaad rekening met mens en dier op de grond. Maar die cowboys zoals A3 ballon en noorderlijk ballonvaartcentrum hebben echt lak aan alles. Ik heb herhaaldelijk met ze gebeld of ze op gepaste hoogte over onze woning en wei willen gaan omdat wij een paard hebben lopen die acht in paniek raakt. Maar keer op keer vliegen ze weer op circa 30 meter over terwijl dat minimaal 100 meter moet zijn. En dan die mensen in die bakjes maar roepen naar beneden. Ik vind ook dat je privacy wordt aangetast met dar gekoekeloer in je tuin en ze kijken zo je slaapkamer binnen. Van mij mogen ze het verbieden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:17

Moet dat echt 100 zijn?
Dat hebben ze hier heel vaak niet gehaald.
Goed om te weten. Of geldt dat niet als ze zogenaamd een landingsplek aan het zoeken zijn...5 km lang -:(-

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:21

Ik schrik toch nog van de vele meldingen van ongelukken met de dieren en andere schade. Schade aan gewassen is nog te vergoeden, maar het verlies van je beesten is niet met geld te vergoeden. Hoop dat nooit mee te maken. Er zijn ook een paar bokkers die ballonvaart als hobby hebben, ben benieuwd hoe zij tegen de vele schademeldingen aankijken. Zij zien hun paard toch ook niet graag verongelukken vermoed ik.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:23

Rebecca schreef:
Een ballon vaart op de wind , waar de wind hem brengt. De keren dat ik gevaren heb werd er altijd op gelet, crew weet dat ze altijd toestemming vragen moeten. Maar je kan wel op een land afkoersen voor de landing maar je weet nooit van wie die is , voor de crew gevraagd heeft kan de piloot al aan de grond staan .

Dan gaat er toch gewoon iets mis? De piloot weet toch dat hij moet landen? Dan geeft hij dat toch eerder door i.p.v het laatste moment?

De nooit overlast veroorzakende parapenters hier kunnen ieder zuchtje wind en ieder briesje voorspellen. Ze weten precies wanneer ze de lucht in kunnen, hoe hoog, hoe lang en waarheen.
Een hele enkele uitzondering daargelaten, landt iedereen keurig op de voor hun beschikbare landingsplekken. De uitzondering komt tussen de bananenplantages terecht. :+

Waar gaat het dus mis met de nederlandse ballonvaarders? Waarom kunnen zij niet de wind 'voorspellen' en weten waar ze terechtkomen? Zou het soms onwil zijn? :)

Winged

Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:28

Niello schreef:
Dit moet verboden worden, Nederland is te vol hiervoor.


Of we hebben met z'n allen teveel paarden waar eigenlijk totaal geen plaats meer is ;)

Hier in het noorden hebben ze alle ruimte om te vliegen hoor. Maar mijn ervaring is juist wel dat de crew beneden helpt met het zoeken naar een geschikte landingsplaats. En laag overvliegen doen ze ook niet. Afgelopen TT Festival ook, binnen 15 seconden zaten ze al op 60 meter hoogte. Dat kan super snel gaan. En dan nog doorstijgen ook. Die megaballonnen overigens niet.... Ik begrijp ook niet waarom die dingen zo groot moeten zijn :=

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:29

bruintje123 schreef:
Moet dat echt 100 zijn?
Dat hebben ze hier heel vaak niet gehaald.
Goed om te weten. Of geldt dat niet als ze zogenaamd een landingsplek aan het zoeken zijn...5 km lang -:(-


Wat ook perfect kan. Wil je landen, daal je naar beneden, draait de wind de andere kant uit en haal je dat veldje niet meer... op naar t volgende. Maar daar is er net een stadscentrum, dus dat gaat ook niet meer.

Ik ga genoeg mee op de grond en in de lucht om te weten dat praktijken als in de OP not done zijn.
Je mag overal landen (zelfs op de autosnelweg... maar dat zou pas gek zijn) en als je schade doet, dan vergoed je die gewoon.

En nee, paardeneigenaren gaan ook niet met een ongecontroleerd paard op de baan. Alhoewel ik toch regelmatig op bokt artikels lees over een paard op hol.
Om met een paard op de baan te gaan heb je helemaal 0, niets, nada van bewijs nodig.
Om met een ballon in de lucht te gaan moet je eerst een jaar theorie doen en examen afleggen voor je aan de praktijk mag beginnen. Dan twintig uren varen onder begeleiding van een andere piloot. En dat zijn dan weer vaak de beste in t vak.
Extra examens en testen om commercieel te mogen varen.
Daar boven nog extra om s nachts te varen.

Hoeveel examens heb je nodig om op de baan te gaan met je paard?

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:30

Ik lag ooit in bed en omdat wij achter ons niemand hebben wonen heb ik geen gordijnen,ineens zie ik een mandje met ballonvaarders voorbij komen.Zo laag dat ik de gezichten van de mensen kon zien.Ik dacht toen ook shit ,shit,de paarden want het kon niet anders dan dat hij moest landen.Ik ben toen snel inmijn kleren geschoten en naar buiten gerend,waar de paarden op een rijtje vol verwondering de landing stonden te bestuderen ,waarna ze besloten dat het gras toch boeiender was.Ze zijn geland in het aangrenzende hooiland van de buren die daar ook niet echt blij mee waren.
Nu zijn mijn paarden gewend aan laagvliegende Heli's van de politie dus ik denk dat het scheelt.Ikmerk dat ik soms zelf meer schrik.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:35

Palmera schreef:
Rebecca schreef:
Een ballon vaart op de wind , waar de wind hem brengt. De keren dat ik gevaren heb werd er altijd op gelet, crew weet dat ze altijd toestemming vragen moeten. Maar je kan wel op een land afkoersen voor de landing maar je weet nooit van wie die is , voor de crew gevraagd heeft kan de piloot al aan de grond staan .

Dan gaat er toch gewoon iets mis? De piloot weet toch dat hij moet landen? Dan geeft hij dat toch eerder door i.p.v het laatste moment?

De nooit overlast veroorzakende parapenters hier kunnen ieder zuchtje wind en ieder briesje voorspellen. Ze weten precies wanneer ze de lucht in kunnen, hoe hoog, hoe lang en waarheen.
Een hele enkele uitzondering daargelaten, landt iedereen keurig op de voor hun beschikbare landingsplekken. De uitzondering komt tussen de bananenplantages terecht. :+

Waar gaat het dus mis met de nederlandse ballonvaarders? Waarom kunnen zij niet de wind 'voorspellen' en weten waar ze terechtkomen? Zou het soms onwil zijn? :)


Hoezo nou ineens weer alle Nederlandse ballonvaarders? :roll: Op basis van dit topic lijken de fatsoenlijke inderdaad in de minderheid, maar vind het alsnog niet netjes om zo te generaliseren.

Ik denk ook niet dat alle bedrijven hun koers en landing op deze manier bepalen. Want in principe kun je inderdaad van tevoren bepalen wat de koers (met enige marge) zal zijn en welke plekken geschikt zijn om te landen.

Als dat niet zodanig te voorspellen is dat je netjes de toestemming vooraf kunt regelen dan moet er misschien niet gevaren worden, maar blijkbaar werkt het risicomanagement niet overal zo.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:43

Optiwolk schreef:
Je mag overal landen (zelfs op de autosnelweg... maar dat zou pas gek zijn) en als je schade doet, dan vergoed je die gewoon.

Ik denk dat het net die mentaliteit is die veel mensen in het verkeerde keelgat schiet, blijkbaar is schade veroorzaken heel gewoon.
Je dier gewond? De verzekering betaalt de DA kosten wel.
Je dier dood? Tja, koop maar een nieuwe en stuur de rekening naar de verzekering.
Sommige mensen zien in een dier net iets meer dan de waarde in euro's, maar daar wordt geen rekeing mee gehouden.
Trouwens, ook de meeste boeren leveren liever een mooie oogst af dan verzekerd te worden voor de schade.

Op de autosnelweg landen is idd gek, maar in de buurt van dieren landen is ook gek.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 16-08-17 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:43

Winged schreef:
Niello schreef:
Dit moet verboden worden, Nederland is te vol hiervoor.


Of we hebben met z'n allen teveel paarden waar eigenlijk totaal geen plaats meer is ;)

Hier in het noorden hebben ze alle ruimte om te vliegen hoor. Maar mijn ervaring is juist wel dat de crew beneden helpt met het zoeken naar een geschikte landingsplaats. En laag overvliegen doen ze ook niet. Afgelopen TT Festival ook, binnen 15 seconden zaten ze al op 60 meter hoogte. Dat kan super snel gaan. En dan nog doorstijgen ook. Die megaballonnen overigens niet.... Ik begrijp ook niet waarom die dingen zo groot moeten zijn :=


Dat valt ook af. bij ons landen ze ook wel.
toevallig een keer net toen ik een paard aan het beleren was. recht boven mij moesten ze ook nog eens gas bij geven om niet tegen de boerderij aan te knallen. Ik ben toen keihard van het paard afgeknald. Dat moeten ze hebben gezien, maar geen excuses of een grondcrew, niets...

#snotterzegt

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:45

Optiwolk schreef:
bruintje123 schreef:
Moet dat echt 100 zijn?
Dat hebben ze hier heel vaak niet gehaald.
Goed om te weten. Of geldt dat niet als ze zogenaamd een landingsplek aan het zoeken zijn...5 km lang -:(-


Wat ook perfect kan. Wil je landen, daal je naar beneden, draait de wind de andere kant uit en haal je dat veldje niet meer... op naar t volgende. Maar daar is er net een stadscentrum, dus dat gaat ook niet meer.

Ik ga genoeg mee op de grond en in de lucht om te weten dat praktijken als in de OP not done zijn.
Je mag overal landen (zelfs op de autosnelweg... maar dat zou pas gek zijn) en als je schade doet, dan vergoed je die gewoon.

En nee, paardeneigenaren gaan ook niet met een ongecontroleerd paard op de baan. Alhoewel ik toch regelmatig op bokt artikels lees over een paard op hol.
Om met een paard op de baan te gaan heb je helemaal 0, niets, nada van bewijs nodig.
Om met een ballon in de lucht te gaan moet je eerst een jaar theorie doen en examen afleggen voor je aan de praktijk mag beginnen. Dan twintig uren varen onder begeleiding van een andere piloot. En dat zijn dan weer vaak de beste in t vak.
Extra examens en testen om commercieel te mogen varen.
Daar boven nog extra om s nachts te varen.

Hoeveel examens heb je nodig om op de baan te gaan met je paard?


Dat is toch heel raar of niet dan? Overal mogen landen. Met het probleem van de ballonvaarder een ander opzadelen. Zij verdienen er geld mee en een ander met een kluitje in het riet gestuurd worden omdat ze niet kunnen sturen. De schade wordt vergoedt ja..... :evaw: Het blijft zonde dat dieren onder goederen vallen volgens de wet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, AhrefsBot, Amazonbot, Chinas, Geertema, Jorex, kyrkelover, MayoNeighs, Nathalie18x, siloux en 109 bezoekers