Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:04

Bokt.nl / AD
Overige
Afbeelding
Foto: Amanda


Bij Dierenpark Sublime in de Nieuwegeinse wijk Galecop, op Bokt bekend als Team_Sublime, heerst nog altijd een gevoel van ongeloof en verbijstering. Een kip en een geliefde shetlandpony vonden twee weken geleden de dood nadat onbekenden in de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 juli de hekken hadden opengezet.

In het park zijn weidedieren te vinden als schapen, varkens, paarden en pony's. Het park opende twee jaar geleden als dierenweide voor dieren die uit vervelende situaties komen en bij Sublime een tweede kans krijgen. De dieren hebben zorg nodig zonder stress.

Onbekenden konden dat weekend het onbeveiligde terrein opkomen. Ze zetten hekken open, waardoor verschillende weidedieren konden ontsnappen. Shetlandpony Dirkje brak daarbij een been en moest worden ingeslapen. Een kip werd in het tumult overlopen, met fatale afloop.

Dierenverzorger Patricia Vergeer denkt niet aan dierenbeulen, eerder aan dierenliefhebbers die niet weten wat de gevolgen zijn van de actie. Het kan volgens Vergeer om een persoon of meerdere personen gaan. „De dieren hebben hier rust nodig. Het terrein is opgedeeld in vakken om de dieren die niet bij elkaar kunnen, apart te houden. Doordat hekken nu ongeoorloofd zijn opengezet, konden dieren zich verplaatsen. Daardoor is een kip overlopen en vonden we die dood op het terrein. Pony Dirk brak door de stress een been en die moesten we zaterdag uit zijn lijden verlossen. Hij was pas anderhalve maand bij ons.”

Het is niet de eerste keer dat Sublime te maken heeft met onbekend bezoek. In juli gebeurde het twee keer eerder. Maar dit keer werden meer hekken op het terrein opengezet en vonden dieren de dood. Vergeer vindt het ongepast dat mensen het park oplopen buiten de openingstijden om. „We denken dat het om meerdere mensen gaat. Het is heel triest en ik ben er kapot van. Iedereen is welkom bij ons, maar wel tijdens de openingstijden met de juiste begeleiding erbij.”

Vergeer heeft contact met de politie, maar aangifte heeft ze nog niet gedaan. „Paarden en pony's vallen in de wet onder goederen”, vertelt ze. „Dat maakt het lastig om de juiste aangifte te doen. Dan gaat het in dit geval om vandalisme. Ik moet er nog even goed over nadenken wat we kunnen doen.” Sublime overweegt het terrein beter te beveiligen.

Het dierenpark zoekt getuigen van het ongenode bezoek in de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 juli. Op de Facebookpagina van het Sublime stromen de reacties binnen. De oproep van het dierenpark is inmiddels honderden keren gedeeld.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 08-08-17 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Data toegevoegd

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:18

Of ik zie spoken, maar volgens mij was dit langer geleden dan afgelopen weekeinde, volgens mij heb ik dit al voorbij zien komen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:21

Datum in het bericht op ad.nl is inderdaad 31-07-2017, dus niet afgelopen weekend. Vorige weekend al.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:24

Jullie hebben gelijk! Ik heb het er even bij gezet.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:25

En hoe is zo zeker dat iemand dit doet? Misschien een camera installeren..

Reden dat ik mijn dieren niet zomaar op een eentje wil of langs een weg teveel gekken op deze wereld.

Anoniem

Re: Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:58

Wij hebben ook sloten op de hekken moeten doen nadat de boel een keer open is gezet. Liepen de paarden op een drukke 80-weg.. je snapt het niet maar er zijn echt mensen die dit doen..

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:48

helaas maar waar, echter wel een paar aandachts puntjes die de media helaas niet goed heeft verteld.

- het terrein is inderdaad niet beveiligd, aka geen camera's ivm geen stroom. wel zijn alle toegangs hekken het land op afgesloten met sloten. om de verblijven van de dieren willen wij geen sloten doen ivm, als er calamiteiten zijn de dieren niet snel en veilig uit hun verblijven kunnen worden gehaald.

- met dierenliefhebbers bedoelen wij in dit opzicht pennymeisjes, die ongevraagd komen om zomaar paarden te pakken, zonder de gevolgen te overzien.

- al een aantal zaterdagen merkten wij dat er iemand kwam, doordat elke zaterdag pony's losliepen, ook altijd de zelfde pony's en alleen op zaterdag ochtend vonden wij ze los op het terrein.
-we waren al extra aan het patroullieren en bezig met extra beveiliging van het land, helaas waren voor dirkje hiermee te laat :(


de toegangshekken zijn dus gesloten, ze kunnen de weg niet op, inprincipe kan het ook geen 'kwaad' als ze een keer loslopen. er liggen geen gevaarlijke materialen los op het terrein. Dirkje was echter een hengst en kon niet gecastreerd worden. hij is los gelaten bij de varkens in het verblijf, en een aantal merries zijn losgelaten....

wat er verder precies gebeurt is weten we helaas gewoon weg niet :(

wat we wel ( bijna) zeker weten is dat de daders ons bericht heeft gezien. afgelopen zaterdag was er niks aan de hand, en stond alles op de jusite plek....



de eerste keer denk je nog dat de paarden zijn uitgebroken/ontsnapt de 2e x ga je je afvragen hoe het kan en ga je opletten en de 3x valt het op dat het dezelfde paarden zijn op zaterdag.
we hebben alles extra gecontroleerd, zitten de hekken inderdaad goed dicht als we weg gaaan, staan alle dieren op de juiste plek, kunnen de dieren het echt zelf niet open maken. alles werd dubbel gecontroleerd.

dus helaas ja, dit is echt door personen gedaan :(

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Shetlander overleden door open hekken Dierenpark Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:32

Onbegrijpelijk :( en meer dan afschuwelijk de tragische afloop voor Dirkje . Veel sterkte !