Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:40


LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:46

Ik snap niet wat er nuttig zou zijn aan iemand filmen die op een brancard ligt. Dat ding komt ook niet uit de lucht vallen. Ze heeft dan al competente mensen om zich heen die aan de artsen kunnen omschrijven wat ze liet zien. Dit is pure sensatielust dus.
Het is bij een vriend van mij ook gebeurd dat hij met zuurstofkapje op, op een brancard naar een ambulance gereden werd en hij werd ook gefilmd. Ik vind het empathieloze honden die dat gaan staan filmen. Het is niet fijn als mensen dat doen en het aan weet ik niet wie gaan laten zien.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:14

Wat betreft het wel of niet doorlopen, ook als er mensen omheen staan kijk en vraag ik altijd even wat er gebeurd is, of de hulpdiensten zijn ingelicht en hoeveel slachtoffers er zijn. Je staat ervan te kijken hoeveel mensen inderdaad alleen maar ramptoeristje staan te spelen of gewoon niet weten wat ze moeten doen. Pas als die vragen naar tevredenheid zijn beantwoordt of er al hulpverlening bij is dan loop ik door. Het filmen van zoiets vind ik vrij kansloos. Heeft geen toegevoegde waarde en heeft indd meer met ramptoerisme te maken.
Maar het is sowieso tegenwoordig zo dat alles en iedereen gefilmd wordt en dat het ook allemaal openbaar moet, ik snap dat sowieso niet zo. Zoals gezegd komen mensen er soms via social media achter dat een dierbare overleden is, dat is toch afschuwelijk... :n

Of het voor dat meisje een vorm van aandacht vragen is, nou en, als het haar helpt bij de verwerking is dat prima toch?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:32

Maar waar is dat filmpje dan? Misschien heb ik het gemist, maar is het inderdaad openbaar gegaan?

Ik vind persoonlijk, en dan krijg ik misschien wel bokt over me heen, dat dit meisje het ook niet zo in de openbaarheid had hoeven te zoeken. Een iets minder aanvallend/'zielig' bericht was wel chiquer geweest.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:37

Wat ik begrijp is het filmpje niet eens openbaar geweest.
Maar het feit dat iemand het filmpje gemaakt heeft en op de telefoon heeft staan daar gaat het om...

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Nee het is niet goed dat er gefilmd wordt. Ik vind dit ramptoerisme, want er was al hulp bij.

Maar waarom zo'n ophef over iets wat niet online staat en dus ook niet rond gaat?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:53

Biebz schreef:
Maar waarom zo'n ophef over iets wat niet online staat en dus ook niet rond gaat?

Als ik een aanval heb en iemand gaat het staan filmen dan wordt ik daar ook niet vrolijk van hoor, of het nou online gezet wordt of niet. Beetje fatsoen mag wel, gewoon niet gaan filmen. Draai het eens om: jij hebt een ongeluk gehad en wordt gereanimeerd op straat, zou je het dan fijn vinden dat mensen gaan filmen en dan weglopen? Is hetzelfde principe.

Over de discussie ''wat moet je dan doen? ze vind het vast ook niet leuk als mensen de andere kant op kijken want dan krijgt ze geen aandacht'' serieus? -O- dat wordt er meteen van gemaakt, maar dat zijn niet haar eigen woorden. Dat mensen kijken snap ik nog wel, mensen houden gewoon van ramptoeristje spelen. Voelt misschien niet fijn maar kan je weinig aan doen gok ik. Maar filmen is echt een stap te ver imo. Maar er iets over zeggen dat het niet altijd fijn is dat iedereen kijkt is echt niet meteen aandacht vragen.

Ilana, mocht je dit lezen: vond het een erg leuke blog :D trek je niet teveel aan van anderen en hun meningen. Hoop dat het nu weer wat beter met je gaat en ik ga je blog zeker volgen, je schrijft erg leuk!

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:58

TerraHowrse schreef:
Biebz schreef:
Maar waarom zo'n ophef over iets wat niet online staat en dus ook niet rond gaat?

Als ik een aanval heb en iemand gaat het staan filmen dan wordt ik daar ook niet vrolijk van hoor, of het nou online gezet wordt of niet. Beetje fatsoen mag wel, gewoon niet gaan filmen. Draai het eens om: jij hebt een ongeluk gehad en wordt gereanimeerd op straat, zou je het dan fijn vinden dat mensen gaan filmen en dan weglopen? Is hetzelfde principe.

Over de discussie ''wat moet je dan doen? ze vind het vast ook niet leuk als mensen de andere kant op kijken want dan krijgt ze geen aandacht'' serieus? -O- dat wordt er meteen van gemaakt, maar dat zijn niet haar eigen woorden. Dat mensen kijken snap ik nog wel, mensen houden gewoon van ramptoeristje spelen. Voelt misschien niet fijn maar kan je weinig aan doen gok ik. Maar filmen is echt een stap te ver imo. Maar er iets over zeggen dat het niet altijd fijn is dat iedereen kijkt is echt niet meteen aandacht vragen.

Ilana, mocht je dit lezen: vond het een erg leuke blog :D trek je niet teveel aan van anderen en hun meningen. Hoop dat het nu weer wat beter met je gaat en ik ga je blog zeker volgen, je schrijft erg leuk!



Ik zeg ook niet dat ik het vind kunnen? Filmen zou niet mogen.
Maar die hele ophef doet het lijken alsof dat filmpje nu heel internet overgaat en dat is niet zo.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:16

Biebz schreef:
Wat ik begrijp is het filmpje niet eens openbaar geweest.
Maar het feit dat iemand het filmpje gemaakt heeft en op de telefoon heeft staan daar gaat het om...

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Nee het is niet goed dat er gefilmd wordt. Ik vind dit ramptoerisme, want er was al hulp bij.

Maar waarom zo'n ophef over iets wat niet online staat en dus ook niet rond gaat?

Morgen, nemen we op een willekeurig moment jouw van de straat, ongeacht wat je aan het doen bent, met wie je bent en of je daar al dan niet tijd voor hebt. Of je je man, je kind, je zus, je vader/moeder bij hebt die er dus machteloos op toe zullen staan kijken, maakt niet uit. We nemen je en we hangen je ondersteboven voorbij de rand van een appartementsgebouw, eentje dat hoog genoeg is dat de kans heel reëel is dat als we je laten vallen, je dood bent. :) natuurlijk zorgen we dat je geen enkele manier hebt om terug te vechten, je bent bij bewustzijn, je maakt alles mee, je vreest voor je leven, maar je bent hulpeloos. En degene die je vast houdt, degene die beslist of jij al dan niet valt is een heel sterk persoon die perfect in staat is om jou, indien de omstandigheden goed zijn, vast te houden en in leven te houden maar je kent die persoon niet. Dus jouw leven hangt af van die onbekende waarvan je kan vermoeden dat die je heus niet zomaar zal laten doodvallen maar je kent hem niet, dus zekerheid heb je niet en natuurlijk zijn er nog factoren zoals weer en een slechte dag of kramp waardoor ie je alsnog de dood in kan sturen.

En terwijl dat gebeurt, terwijl jij daar hangt te vrezen voor je leven. Laten we anderen toekijken, ze helpen niet, ze kijken toe en ze filmen. Het is niet zeker of het gepost wordt, misschien houden ze het voor zichzelf en laten ze jou moment van leven of dood alleen maar zien aan hun vrienden (denk er wel aan: tussen jou en eender wie op de wereld zitten echt niet zo heel veel mensen.). Het zou kunnen dat ze het toch posten, ik bedoel, het staat op hun mobiel dus niemand houdt ze tegen behalve zij zelf. Maar dat weet jij niet. :)

Beeld je die situatie maar eens in. Vóel die situatie. En bedenk dan nog maar eens of het ophef om niks is.

Wat men moet doen? Zie je dat er adequate hulp is, bemoei je dan verder met je eigen zaken en loop door. Geef die persoon de privacy die mogelijk is op zo'n moment en laat de hulpverleners hun werk doen. Ga er niet op staan gapen alsof het een aapje in de zoo is.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:27

Ho! Volgens mij vatten jullie mijn tekst verkeerd op.
Ik zeg NERGERS! dat ik het goedkeur dat er is gefilmd.
Ik zeg NERGERS dat ik het niet snap dat ze het verwijderd wil hebben.

Alleen van andere hoor ik dat het filmpje dus rond ging op internet en dat is in dit geval niet.
Dat was het enige wat ik probeerde duidelijk te maken.

Ik heb ook op internet gestaan toen ik werd opgehaald met de ambulance ;)
Dus ik weet hoe vervelend het is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:30

Je zou kunnen stellen dat het nóg niet op internet staat. Dat de filmer het er niet op zet betekent niet dat ze het niet deelt met anderen en die kunnen het op hun beurt wel plaatsen.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:32

Ik trek mij terug... Mijn punt is gemaakt en blijkbaar wordt dat even verkeerd op gepakt..

Ik snap jullie punt.. Maar er wordt nu gelijk fel op mij gereageerd terwijl ik alleen een gerucht probeerde recht te zetten.

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:35

Sheran schreef:
Maar waar is dat filmpje dan? Misschien heb ik het gemist, maar is het inderdaad openbaar gegaan?

Ik vind persoonlijk, en dan krijg ik misschien wel bokt over me heen, dat dit meisje het ook niet zo in de openbaarheid had hoeven te zoeken. Een iets minder aanvallend/'zielig' bericht was wel chiquer geweest.


Ben het met je eens hoor!

Filmen vind ik echt not done en kan me voorstellen dat dat heel vervelend is.
Maar dat mensen kijken, dat hou je toch en is automatisme. Allemaal ineens wegkijken en doen alsof er niets is en dan is het ook niet goed.

Maar voor zover ik weet is het filmpje niet eens online gegaan, dan maak je het zo nog meer bekend, dan dat het al was.
Verder vind ik het ook teveel aanvallend/zielig/aandachtzoekend.

En at least, kan mij mijn vetrollen schelen. Ik wil op zo'n moment geholpen worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:40

Het maakt geen f*ck uit of dat filmpje online gegaan is of niet. Het is gemaakt. Blijkbaar vat men dat punt niet. :\
Iemand stond daar toe te kijken en dacht "woohoo filmen!" alsof ze een vorm van amusement was.
Dat is datzelfde type mens dat nog eerder filmt hoe je sterft dan dat ze de hulpdiensten bellen om je te redden.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:43

Ayasha schreef:
Het maakt geen f*ck uit of dat filmpje online gegaan is of niet. Het is gemaakt. Blijkbaar vat men dat punt niet. :\
Iemand stond daar toe te kijken en dacht "woohoo filmen!" alsof ze een vorm van amusement was.



Blijkbaar lees jij alleen in berichten van andere wat jij wilt lezen..

Ik zei namelijk:
Ik zeg NERGERS! dat ik het goedkeur dat er is gefilmd.
Ik zeg NERGERS dat ik het niet snap dat ze het verwijderd wil hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:45

Ik zeg nergens dat jij het goedkeurd of dat je niet snapt dat ze het verwijderd wil hebben. Nu lees jij wat er niet staat. ik zeg dat je het punt van de blogpost ook voor een stuk mist. Je leest de wens maar niet de impact. Wat het filmpje máken eigenlijk impliceert.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:47

Ayasha schreef:
Ik zeg nergens dat jij het goedkeurd of dat je niet snapt dat ze het verwijderd wil hebben. Nu lees jij wat er niet staat. ik zeg dat je het punt van de blogpost ook voor een stuk mist.


Ze wou niet in de openbaarheid met dit?
En nu zorgt ze er zelf voor.

Ze had het ook anders kunnen aanpakken en klein verzoekje doen zonder zo in details te gaan.
Want nu maakt het niet uit of er een filmpje is of niet.. Alles is bekend en dat wou ze niet.
Dus ja, in deze vind ik dat ze er zelf voor heeft gezorgd.

Maar ik vindt zeker dat mensen beboet mogen worden voor het filmen van dit soort situaties.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:18

We weten niet de beweegredenen waarom het is gefilmd. Als ik het goed begrijp weten we niet eens zeker dát het is gefilmd, alleen dat het meisje in kwestie met een mobiel in de hand stond.
Als ze bang is om in de openbaarheid te gaan met haar vetrollen, waarom plaatst ze dat dan zo uitgebreid op internet? Waarom zegt ze geen medelijdende blikken te willen terwijl in haar bericht de slachtofferrol ervan af druipt? Waarom wil ze zelf niet bekeken worden terwijl ze nu wel een ander persoon online aanvalt, terwijl dat ook een stuk subtieler had gekund?

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:04

Sheran schreef:
We weten niet de beweegredenen waarom het is gefilmd. Als ik het goed begrijp weten we niet eens zeker dát het is gefilmd, alleen dat het meisje in kwestie met een mobiel in de hand stond.
Als ze bang is om in de openbaarheid te gaan met haar vetrollen, waarom plaatst ze dat dan zo uitgebreid op internet? Waarom zegt ze geen medelijdende blikken te willen terwijl in haar bericht de slachtofferrol ervan af druipt? Waarom wil ze zelf niet bekeken worden terwijl ze nu wel een ander persoon online aanvalt, terwijl dat ook een stuk subtieler had gekund?



Eens!

Al vind dat filmen echt een not done (als het daadwerkelijk gefilmd is en daar ga ik in dit geval maar even vanuit).
Een boete vind ik te ver gaan, maar meer bewustzijn daaromtrent is absoluut niet verkeerd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:31

Er zijn zover ik weet weinig tot geen algemeen gedragen sociale regels over het filmen/fotograferen van derden (op enkel zaken als portretrecht na wat hier niet echt van toepassing is), die discussie zou echter wel degelijk gevoerd moeten worden met de huidige mogelijkheden van social media. Dingen als opletten wat er op de achtergrond staat als je foto's maakt van jouw dieren/kinderen/huis/etc. bv, geen dieren/huis/kinderen van de buren om maar iets te zeggen. Hier op bokt mag je ook niet zomaar foto's van andermans paarden plaatsen, ook niet als verzorgster.
Net als niet andermans ellende filmen, dat er tijdens het filmen op een evenement ook het ongeluk dat voor je neus gebeurt op film staat is wat anders, dat verwacht je niet en kan zowel als nieuwswaarde en als analyse van wat er mis ging handig zijn. Maar als de slachtoffers op de grond liggen/ambu er naast staat, horen de camara's uit/ergens anders op gericht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:35

Of ze wel of niet stond te filmen doet er niets eens toe, zij met alle andere die niet aan het helpen waren hadden ook het fatsoen kunnen hebben door te lopen.
100 meter verderop te kunnen gaan staan. Ipv het maar vermakelijke entertainment te vinden er bovenop te staan, al dan niet met de camera aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:44

Nou, ik weet niet zo goed wat er van te vinden. Het is natuurlijk heel vreemd en aso dat iemand je filmt terwijl je wordt afgevoerd en vervolgens wegloopt, maar ik vind ook dat er een beetje ophef wordt gemaakt om niks. Volgens mij is het filmpje niet eens online gegaan. En waarom herinnert ze zich niks na die val, maar toevallig wel hoe een meisje haar filmt? Ik denk niet dat de meid in kwestie naar haar vetrollen oid keek, maar goed. :)

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:05

Het is onfatsoenlijk om te filmen. T is niet verboden aangezien het gewoon op openbaar terrein gebeurde (neem ik zomaar even aan).

Verbieden lijkt me geen optie, de grenzen zijn gewoonweg veel te vaag. En ik zou het heel fijn vinden dat er gefilmd wordt als iemand mij aanvalt.

Ik geef onze spektakel beluste samenleving de schuld. Hier vinden we t allemaal niet oke, maar op die plek was er (denk ik) niemand die voor t filmende meisje is gaan staan om haar aan te spreken op haar gedrag.

We willen toch alles vastleggen. Ik woon achter een kerkhof, gisteren was er daadwerkelijk een fotograaf ingehuurd om de Begrafenis vast te leggen, compleet met: ga die eens steunen en gooi nog eens een roosje ik had het net niet goed erop.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ilana (23) schrijft blog aan meisje dat haar filmde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:08

Een begrafenis filmen hoeft zo raar niet te zijn.
Een ernstig ziek familielid dat er niet bij kan zijn maar het wel nodig heeft voor de verwerking als voorbeeld.
Een klein kindje die haar moeder verliest en zo later mocht ze behoefte eens terug kan kijken.
Dat is ook op afspraak en hoe ze dat dan ingevuld willen hebben moeten ze zelf willen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:08

TerraHowrse schreef:
Als ik een aanval heb en iemand gaat het staan filmen dan wordt ik daar ook niet vrolijk van hoor, of het nou online gezet wordt of niet. Beetje fatsoen mag wel, gewoon niet gaan filmen. Draai het eens om: jij hebt een ongeluk gehad en wordt gereanimeerd op straat, zou je het dan fijn vinden dat mensen gaan filmen en dan weglopen? Is hetzelfde principe.

Tja...
Ik had graag gehad dat men bij mij had gefilmd.
Was heel benieuwd geweest achteraf hoe alles was gegaan en wat er allemaal (om mij heen) gebeurde.
Nu heb ik het alleen van horen zeggen; maar dat is toch heel anders.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:12

_black_rose_ schreef:
We willen toch alles vastleggen. Ik woon achter een kerkhof, gisteren was er daadwerkelijk een fotograaf ingehuurd om de Begrafenis vast te leggen, compleet met: ga die eens steunen en gooi nog eens een roosje ik had het net niet goed erop.

Is steeds normaler; heb ook al meerdere begrafenissen meegemaakt waar ook tijdens de dienst werd gefilmd en/of gefotografeerd.

Er zijn hele documentaires op tv over leven en sterven van mensen.
Mensen die de EH binnen komen en alles er om heen.