Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 10:13

rtv oost / welcome to the village
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers
Afbeelding

Schrik je stiekem een beetje bij de gedachte aan het eten van ponyvlees? Dan ben je niet de enige. De meeste mensen zien de aaibare dieren liever als huisdier dan als voedsel, maar dat is zonde volgens de organisatie van het festival 'Welcome To The Village'.

Drie pony's die tot voor kort dienstdeden als natuurbeheerders in een natuurgebied in Dedemsvaart worden volgende week geserveerd op het Friese festival. De organisatie wil hiermee de discussie over voedselconsumptie aanwakkeren.
De ponysaucijzen, ponyhaas en de ponybiefstuk zijn afkomstig van drie shetlandhengsten.

"Hartstikke lekker en duurzaam"
In een verklaring laat Welcome to The Village weten: "In een tijd dat we steeds kritischer worden op wat we eten zien we nog behoorlijk wat lokaal voedsel over het hoofd. Ponyvlees is daar een voorbeeld van. Niet populair genoeg om zo op te dienen, en dus wordt het nu vooral verwerkt in onze kroketten en frikandellen of geëxporteerd naar het buitenland. Wat ons betreft onterecht, want het is hartstikke lekker en duurzaam."

Chef-kok Willem Schaafsma van biologisch restaurant Eindeloos serveert de pony's volgend weekend op het festival. "We willen een discussie aanwakkeren, niet provoceren."

"Eten wat de lokale markt biedt"
"Er wordt bijna geen paardenvlees meer gegeten in Nederland. Vroeger nog wel, maar dat is langzaamaan veranderd. Nu gaat bijna alle paardenvlees uit Nederland op export naar Italië, het paardenvlees dat wij nog eten komt weer uit Argentinië.
In mijn restaurant serveer ik ook af en toe paardenvlees, het is maar net wat mij aangeboden wordt. Ik ben voorstander om te eten wat de lokale markt biedt."

Wisselende reacties
Op het Facebookbericht van Welcome to The Village, waarin het nieuws wordt aangekondigd, wordt wisselend gereageerd.

Zo zegt Jannie: "Wat belachelijk! Als je echt een duurzaam festival wilt laat dan mensen zien dat Vegan eten, afkomstig van lokale bedrijven, net zo lekker is. En laat deze pony lekker lopen in de wei en genieten van zijn leven. Als je echt iets goeds wil doen dan is het echt triest dat jullie denken dat het slachten van dit bijzondere dier oké is!"
Anderen reageren dat ze wel een hapje willen proberen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:14

Ik zou t zonder morren eten hoor.. Vind zo'n stukje vlees meer verantwoord dan de gemiddelde speklap uit de supermarkt.. :j

<3 Sneakers <3

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:16

Tja als de lokale supermarkt het in het schap had liggen ging ik het wel
Proberen maar het is hier in de buurt gewoon niet te krijgen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:17

Heerlijk! Beter dan al dat supermarktvlees!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:17

Die discussie kan toch ook op gang worden gebracht zonder 3 pony's te slachten? Als ze nou gewoon paardenvlees zouden aankopen zou het al een heel andere gedachte zijn, die paarden moesten sws dood. Het blijft heel sneu maar dat zijn er dan weer 3 extra die dood moeten terwijl er misschien ergens anders paardenvlees wordt weggegooid omdat het niet verkocht raakt. Dom idee.

Jessliey
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-12-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:18

Kriebels. Ik zou geen hapje mijn keel af krijgen -O-

For lovely eyes, seek out the good in people

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:21

Vlees is vlees toch , een koe varken of kip eten we en dan geen paard?

Ik heb er geen moeite mee :) , werk bij de slager en heel zelden besteld een klant paardenvlees . Er lopen er genoeg in Nederland waarom die niet eten ..

belle_boef

Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:21

Paard, koe, kip of varken het maakt allemaal niet uit. Ze sterven om op iemands bord te belanden. Zo werkt het nou eenmaal. En met paard heb je meer garantie op dat er een beter leven aan vooraf is gegaan.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:23

Het zou alleen maar mooi zijn als we hier in Nederland wat meer paardenvlees gingen eten.

Paarden moeten een keer dood en dan zie ik ze liever hier in NL geslacht worden, dan dat ze op een transport moeten en weet ik het waar onder mindere omstandigheden geslacht worden.

Zolang paarden niet omwille van het vlees worden opgehokt en volgespoten met rommel om maar snel te groeien, zie ik het probleem niet.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:24

Hoewel ik rationeel vind dat paardenvlees gewoon te eten moet zijn{en het idd waarschijnlijk gezonder is dan veel bio industrie vlees}..verlies ik toch spontaan mn eetlust bij het idee.

Ik hoop niet dat de 3 hengsten speciaal hier voor geslacht zijn..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:26

Heleennn schreef:
Die discussie kan toch ook op gang worden gebracht zonder 3 pony's te slachten? Als ze nou gewoon paardenvlees zouden aankopen zou het al een heel andere gedachte zijn, die paarden moesten sws dood. Het blijft heel sneu maar dat zijn er dan weer 3 extra die dood moeten terwijl er misschien ergens anders paardenvlees wordt weggegooid omdat het niet verkocht raakt. Dom idee.


Eens, door er 3 hengsten, shetlanders, voor te gaan slachten krijg je een duidelijk beeld van de dieren en dat maakt het lastiger. Gebruik dan gewoon aangekocht paardenvlees van een slager die dat aanbiedt, evengoed paardenvlees maar dan heb je geen beeld erbij van 3 shetlanderhengstjes die net nog rondliepen in het natuurgebied.
Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met toen ze een giraf in een dierentuin deden slachten voor het publiek en dan op te voeren aan de roofdieren....om een soort statement te maken. Dat kan ook anders.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:28

Helemaal mee eens Dieseltje, ik vind het al luguber dat iedereen het zo aanmoedigt hier maar dat komt misschien omdat ik zelf ook geen koe/varken/schaap/etc eet. Speciaal hiervoor (verkopen op een festival) slachten vind ik not done. Zeker omdat de dieren gewoon erg gelukkig en gezond in een natuurgebied lopen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:31

Goede zaak. Zo eet je bewuster vlees, en weet je waar het weg komt. En of je nu kip,koe, varken of paard eet, de dieren moeten er voor geslacht worden. Of ze er nou bewust voor geslacht zijn of niet.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:32

Waar denk je dat het gros van de shetlanderhengsten eindigd? Of hier bij de slager of op transport voor de slacht.

Het enige verschil is dat ze nu de herkomst van het vlees ook meegeven en dat vind ik een hele goede. Het is toch ook absurt dat wij paardenvlees uitvoeren naar Italië en weer invoeren uit Argentinië. Daar zijn de omstandigheden vele malen slechter, naast de milieuvervuiling die het (onnodig) importeren met zich mee brengt.

Goed initiatief, toch blijf ik het lastig vinden om paardenvlees bewust te kopen :o

"Een draver, is gaver" :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:35

Goed idee alleen vind ik het niet lekker. Mij te zoet.

Op manana werd naast oa gans ook ponyburger geserveerd bij de keuken van het ongewenste dier

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:36

Ik zie dan meteen een groepje jonge pennymeisjes voor me die gek waren van die pony's en elk weekend dat natuurgebied rondstruinde om de drie shetjes gedag te zeggen. Ik zou als klein meisje echt nachtmerries overhouden aan zoiets :=

Goed dat ze discussies willen starten over lokaal voedsel/vlees, maar ik vind dit niet de manier. Zoals in de openingspost al wordt gezegd; wil je een duurzaam en lokaal feest organiseren, laat mensen dan kennis maken met heerlijk lokaal plantaardig eten. Dat is nog veel diervriendelijker.. en beter voor het milieu ook nog.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:38

Die shetlanders waren sowieso wel geslacht hoor, alleen nu wordt er geruchtbaarheid aan gegeven, verder geen verschil.
Ik heb er geen moeite mee, nu weten ze tenminste wat er achter zit

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:42

Geef mij de shetten maar op het bord ipv buitenlandse paarden.

Vooral bij paard is het fijn te weten wat je eet

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:43

Hel goed idee, heerlijk vlees en toch zonde omdat alleen in kroketten te verwerken?!

We zijn allemaal zo paardenliefend maar aan het eind moet er iets gebeuren met onze lievertjes.
Op transport naar Italie is ook verschrikkelijk!
Van mooi vlees dan maar lijm en hondenvlees maken is toch van de gorte!

En schei toch uit dat je het niet kan eten want het vlees zit in tig produkten verwerkt en dat eet de Hollander en paardenliefhebber zonder problemen.
Kop in het zand politiek.

En al zouden dan alleen de mensen in Nederland die geen paardenliefhebber zijn , paardenvlees eten , dat zou ook al heel wat mooi vlees schelen wat nu verwerkt wordt of vernietigd.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:45

Mijn tante zei laatst toen dat hele gedoe over paardenvlees in eten naar voren kwam: oooh jij zal dat vast wel heel erg vinden.. Die arme paarden..
Ik snap dus echt niet waarom het zieliger is om een paard te eten dan een koe, dier is dier toch :+
Hier weet je tenminste waar de dieren vandaan komen, het lijkt daardoor zieliger omdat je geweten er op in speelt, wat het niet doet als je het is de supermarkt koopt, want ja daar ligt het toch al verpakt en weet je niet waar het vandaan komt.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:48

Wij hebben regelmatig paardenvlees in de vriezer liggen, van wildernisvlees. Smaakt me prima. Ik zou dus een hapje ponyvlees op het festival niet links laten liggen.

Waarom iedereen valt over 3 shet hengsten die geslacht worden, ipv onbekend vlees, begrijp ik niet. Je houdt geen tig hengsten op een natuurgebiedje en de markt voor shethengsten is ook niet zo groot. Dus ik verwacht dat deze dieren sowieso geslacht zouden zijn.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:50

Dit zijn dieren die gewoon voorbestemd zijn om geslacht te worden, de hengsten in ieder geval. En ja, kijkend naar de schattige koppies en met de huidige vermenselijking van paarden, onze edele dieren, dan krijg je ook veel negatieve reacties. Laten we wel wezen, er worden duizenden paarden geslacht in Nederland per jaar en dan word er ook nog eens op grote schaal paardenvlees ingevoerd uit landen waar ze het lang niet zo goed hebben gehad. Misschien word het tijd om de oogkleppen af te doen en te beseffen dat dit gewoon normaal is. En ja, veel minder of geen vlees eten is vele malen beter voor het milieu maar gebruik maken van de voorraden die er zijn is ook geen slecht idee. Als ik op markten al die kleine ponytjes zie die vaak om de haverklap verhandelt worden gewoon voor de leuk of voor de slacht dan kunnen ze beter een aantal jaren in een kudde rustig leven en dan naar het slachthuis gaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:51

Ik las ook ergens dat deze pony's juist geslacht zijn vanwege het overschot aan mannelijke dieren, dus ze zouden sowieso wel geslacht worden. Alleen nu worden ze verwerkt tot lekkere hapjes :Y)

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:52

dieseltje schreef:
Eens, door er 3 hengsten, shetlanders, voor te gaan slachten krijg je een duidelijk beeld van de dieren en dat maakt het lastiger. Gebruik dan gewoon aangekocht paardenvlees van een slager die dat aanbiedt, evengoed paardenvlees maar dan heb je geen beeld erbij van 3 shetlanderhengstjes die net nog rondliepen in het natuurgebied.

1. Jij kunt je niet voorstellen hoe een koe of varkentje eruit zien?
2. Aangekocht paardenvlees weer je nooit wat er mee gebeurd is. Misschien stond het dier zijn hele leven op stal
3. Deze dieren hebben een vrij leven in een natuurgebied gehad.

Dankzij alle schandalen in de vleesindustrie eet ik geen vlees meer. Maar hier sta ik wel achter en ik snap dat mensen juist dit willen proberen. Zal vast beter smaken dan het 16 uur op stal paard met alleen hooi en wat muesli. ;)

AmyJamess

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:52

Deze shetjes hebben een beter leven gehad dan al die paarden uit Argentinie.

Maar goed, tegen woordig is alles zielig en vreten mensen liever het vlees uit het buitenland waar de dieren vol antibiotica zitten en het veel slechter hebben, dan een paard of koe dat bij de lokale slager word geslacht en hier een goed leven heeft gehad.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AH_scim, Antgillya, sevenofnine, xamberr en 81 bezoekers