Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 12:27

knhs / sectorraad paarden
Welzijn

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Recent werd op een bedrijf in het Duitse Bad Bentheim de paardenziekte Equine Infectieuze Anemie (EIA) vastgesteld, ook bekend als moeraskoorts. Het betreft één paard dat, volgens de regels, is afgemaakt. Bij de andere paarden op het bedrijf werd geen moeraskoorts vastgesteld en er geldt in Bad Bentheim een vervoersverbod. Naar aanleiding van dit geval geeft de Sectorraad Paarden antwoord op een aantal veelgestelde vragen:

Er is Equine Infectieuze Anemie (EIA) geconstateerd net over de grens in Duitsland, een probleem voor ons?
Er treedt in de landen om ons heen, Duitsland, België en Frankrijk af en toe een geval van EIA op, maar dat betreft doorgaans maar één of enkele paarden. Tot nu toe is de aandoening in Nederland nog nooit aangetoond (zie verder).

Equine Infectieuze Anemie wat is dat eigenlijk?
EIA is een virusziekte waarvan een paard direct ernstig ziek kan zijn met hoge koorts en bloedarmoede en een paard kan daar ook aan sterven. De tijd tussen besmetting en ernstige symptomen kan 3 tot 30 dagen bedragen. De ziekte kan ook chronisch worden waarbij een paard kan gaan ‘slijten’. Alle paarden met deze ziekte besmet, blijven levenslang drager en zij kunnen onder bepaalde omstandigheden (‘stress’, ziek door iets anders) weer viruspositief worden en dus weer besmettelijk zijn.

Komt Equine Infectieuze Anemie voor in Nederland?
Nee, voor zover bekend komt deze ziekte tot nu toe niet voor in Nederland. Er is eenmaal, vele jaren geleden, een paard uit Nederland na verkoop in Engeland positief bevonden. Dat paard bleek, enkele dagen voor de export naar Engeland, in Nederland te zijn geïmporteerd vanuit Oost-Europa. De laatste jaren heeft de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer in samenwerking met de Sectorraad Paarden en het Ministerie van Economische Zaken een groot onderzoek naar het voorkomen van EIA in Nederland gedaan. We wisten al dat bij de toplaag van onze paarden (voor export en internationale wedstrijden) in vele duizenden monsters nog nooit een positief geval is aangetoond, maar ook bij gewone gebruikspaarden is deze ziekte niet gevonden.
Voor zover we weten is Nederland dus vrij van EIA.

Hoe wordt EIA overgebracht?
EIA is een virusziekte die wordt overgebracht door bloed-bloed contact. In de natuur wordt deze ziekte overgebracht door grote stekende insecten zoals dazen of vliegen die via hun steeksnuit bloed direct van het ene naar het andere paarden overbrengen. Er is echter al geen gevaar meer als paarden meer dan 200 meter uit elkaar staan, omdat dan het bloed op de steeksnuit al is opgedroogd. Het overbrengen kan ook via hergebruik van injectienaalden (wordt door dierenartsen in Nederland nooit gedaan) of via een bloedtransfusie (bijvoorbeeld bij een paard met een ernstige bloeding) of via plasma (= bloed zonder cellen - bij een veulen met onvoldoende antistoffen) wanneer de donor met deze ziekte is besmet.

Is Equine Infectieuze Anemie ook besmettelijk voor mensen?
Nee, deze ziekte is niet besmettelijk voor mensen.

Kan ik mijn paard laten vaccineren tegen Equine Infectieuze Anemie?
Nee, er bestaat geen vaccinatie tegen EIA. Het is erg moeilijk om tegen dit speciale virus een betrouwbare vaccinatie te ontwikkelen.


Reageren kan in het volgende bericht:
[VN] Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:22

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... jtcp3alhyy, 2010 is voor mij nog niet echt lang geleden...

Ik heb gelezen dat er inmiddels in Duitsland vier gevallen bevestigd zijn, waaronder die in Bad Bentheim en eentje in Verden ( waar het paard van Bad Bentheim vandaan kwam). Ik vind dat jullie prima werk verrichten met de voorlichting, maar houdt het dan ook wel actueel, desnoods als aanvulling op het bericht.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 08:33


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:00


Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:30


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:57


Anoniem

Re: Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:30


Warboel
Berichten: 14643
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:06

Jans schreef:
Om de reacties op dit topic centraal te houden willen wij jullie voor reageren graag verwijzen naar het eerste topic over de uitbraak:
[VN] Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)


En daarom plaats ik hier een slotje. Reageren kan ik bovenstaand topic.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Snow_White, agee, akishino, Barramundi, Brandje_04, DaphneR93, GrapeshotBot, HopeMyDay, joyce83, Julia_, Kalea, lastig, maaikemuis, MDWStables, Piekosjj en 33 bezoekers