Rijden met tropische temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:05

vanmorgen om 9:30 een buitenrit gemaakt erna afgespoeld en laten rollen en voor de rest lekker altijd buiten met voldoende drinkwater en schaduwplekken. En dan staan ze toch nog meestal gewoon in de volle zon. Maar ze kunnen doen wat ze zelf willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:06

Vriendin van me heeft een paard wat gewoon een duik in de sloot neemt met warm weer. :+ Soms meerdere keren op een dag. Doet ie al jaren. Toen het begon moest de brandweer vaak komen om hem eruit te halen, en toen hebben ze uiteindelijk maar een soort van ingang gegraven zodat hij er zelf in en uit kan lopen. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:19

Bij ons op stal kun je in de sloot met je paard, daar is een in en uitgang gegraven, kun je zo een paar 100 meter door de sloot stappen. Heerlijk met dit weer.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:44

Ik ga vanavond een buitenritje maken. We doen rustig aan; veel stappen, een beetje draven en misschien een korte galop. Pony heeft de beschikking over automatische drinkbakken, maar ik bied hem voor de zekerheid nog een emmertje water aan voor we weggaan. Als we terugkomen krijgt hij een verfrissende douche. Ritje zal misschien 3 kwartier duren.

Met deze tropische temperaturen rijd ik óf 's avonds óf gewoon niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:02

De hele OP kun je in één zin samenvatten; is het verstandig met tropische temperaturen te gaan (wedstrijd)rijden? "Nee".

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:25

Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:29

Kuggur schreef:
De hele OP kun je in één zin samenvatten; is het verstandig met tropische temperaturen te gaan (wedstrijd)rijden? "Nee".


Dat!!
Ik snap sowieso al niet dat mensen met dit weer perse willen of moeten rijden. Ik zit met heel weinig kleren aam voor de ventilator en dat lijkt me de enige juiste plek vandaag.

Anoniem

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:42

Ben voordat ik moest werken nog even op paardlief gekropen, heerlijk ritje gemaakt in de schaduw en we hebben er beide van genoten. Zal rond 07:15 geweest zijn. Paard was helemaal gelukkig.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:06

Tivoli schreef:
Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)

Ik heb even een tem gedaan, want bovenstaande moet even in de OP vermeld worden, lijkt me.

Bedankt voor de tem. Ik heb 'm toegevoegd aan de OP +:)+

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:44

Shaoud, bedankt voor de tip.
Ik wist dit niet en zette mijn paard na het afspuiten altijd zo terug. Ik dacht dat dat koeler zou zijn dan met het zweetmes er over. (9 van de 10 keer gaat ze rollen, dat scheelt)

Fennadev, dat is inderdaad een nadeel met Shetlanders. Ook de mijne heeft nog geen complete zomervacht en zweet om niets aan.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:48

Psydoxy schreef:
Gaat goedkomen op dag 3 van de Veluwe Marathon. Starttijden zijn door de VET'S en organisatie aangepast naar 07.00 en 07.30 uur. Dat wordt vroeg opstaan :Z {:}

Was idd vroeg opstaan, want ik kwam van thuis.
Maar het was vanmorgen vroeg nog lekker en volgens mij hebben alle paarden de warmte goed doorstaan vandaag.

Het scheelt dat het lekker waait vandaag en niet zo'n hoge luchtvochtigheid.

Ben ook nog bij m'n eigen pony's op het land geweest en daar waait het lekker door en voelde het absoluut niet heet, gewoon, lekker warm 8-)
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 27-05-17 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:50

Wij hebben heerlijk vanochtend een buitenrit gemaakt.
Daarna thuis afspuiten en paneren in de zand paddock en op het land.
Morgen ook maar vroeg rijden denk ik

xlindaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:59

cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!


Precies dit _/-\o_

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:12

xlindaa schreef:
cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!


Precies dit _/-\o_


Ik denk wel dat het scheelt dat de paarden daar ook aan de warmte wennen. Hier was het pas geleden nog best koud voor de tijd van het jaar en in NL is het vaak behoorlijk benauwd. Zeker in het binnenland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:17

Jupp, hier ook extra vroeg op om om 7:00 de paarden van stal buiten te zetten! En daarna door naar het werk, ook een uur eerder begonnen omdat het voor die paarden anders ook niet te doen is :)
Vanavond laat rijden, tegen 21:00 pas. Ook nog is het geluk dat tegen die tijd ook de hele buitenbak in de schaduw ligt wat ook erg fijn is!

En ik denk inderdaad ook dat het probleem is dat het ineens zo warm is, en het niet gelijkelijk gegaan is maar met nog koude dagen en nachten ertussen. Zo hebben ze geen tijd gehad om eraan te wennen. Ik merk zelf dat ik er ook veel meer moeite mee heb nu.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:40

Ik kan normaal echt slecht tegen de warmte. Maar ik vind het nu helemaal niet zo zwaar.
Het is niet benauwd (ik noem omgeving Arnhem toch behoorlijk binnenland) en huistde afkoeling in de nachten maakt het draaglijker dan wanneer het zo warm blijft s nachts.

Mijn haflingers hadden iig nergens last van op de wei, vol in de zon maar ook vol in de wind.
En zelf heb ik ook niet het idee dat er een muur van warmte om ons huis heen hangt.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:45

Gewoon je gezond verstand gebruiken denk ik dan. En is een keer niet rijden een ramp? Tenzij je naar de OS moet natuurlijk. Of denkt dat je daar kunt komen :D

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:46

Wat benauwd in het binnenland betreft bedoelde ik het in het algemeen. Nu is het inderdaad niet benauwd.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:54

Resistance schreef:
Vriendin van me heeft een paard wat gewoon een duik in de sloot neemt met warm weer. :+ Soms meerdere keren op een dag. Doet ie al jaren. Toen het begon moest de brandweer vaak komen om hem eruit te halen, en toen hebben ze uiteindelijk maar een soort van ingang gegraven zodat hij er zelf in en uit kan lopen. :')


Geniaal! Bij ons op stal staan de sproeiers op het weiland vaak aan, kunnen ze daar ook onder als ze willen.

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:59

cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!


Dat is een andere soort warmte dan hier.... en vaak voor langere periodes dan hier in Nederland....

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:01

Maaike_Ma schreef:
cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!


Dat is een andere soort warmte dan hier.... en vaak voor langere periodes dan hier in Nederland....


Mee eens, in Australië kon ik met 25(+) graden nog prima trainen in de zon, hier ga ik dat echt niet proberen. Luchtvochtigheid heeft er onder andere mee te maken.

Hier zorg ik dat er schaduw en water is, heb gisteren een stapritje gemaakt wat net te doen was midden op de dag door de wind en schaduw hier over de velden.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:03

Vanmorgen rond 9 uur in de binnenbak gereden (aangespannen), na het rijden even buiten uitgestapt en toen lekker afgespoten. Vooral de manen en staart helemaal kleddernat gemaakt met t idee dat dat lang nat blijft en dus blijft verkoelen. Even afgeveegd met een zweetmes en lekker de wei in. Meneer ging niet eens rollen, gewoon meteen gras eten. Morgenochtend gaan we weer aan de slag, misschien dat ik dan nog even de manen was en opnieuw invlecht.

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:11

FrNo schreef:
Shaoud, bedankt voor de tip.
Ik wist dit niet en zette mijn paard na het afspuiten altijd zo terug. Ik dacht dat dat koeler zou zijn dan met het zweetmes er over. (9 van de 10 keer gaat ze rollen, dat scheelt)

Fennadev, dat is inderdaad een nadeel met Shetlanders. Ook de mijne heeft nog geen complete zomervacht en zweet om niets aan.


Fijn dat je wat aan de tip had! Ik wist het eerst ook helemaal niet... Het rollen scheelt inderdaad :)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:12

Had eigenlijk voor vandaag een wedstrijd staan, maar dat was 2uur 15 min. kachelen met de trailer. Gistermiddag besloten het niet te doen. Pffff heel blij mee nu.
Verder ook niets gedaan...hooi gegeven, water verschoond. De paarden kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Staat wel lekker briesje....

Morgenochtend vroeg laden en naar het strand. Niet om te rijden maar even lekker poedelen in zee.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:13

Maaike_Ma schreef:
cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!


Dat is een andere soort warmte dan hier.... en vaak voor langere periodes dan hier in Nederland....


:j De luchtvochtigheid is echt niet te vergelijken. In de sauna zit ik rustig in 90°, maar de luchtvochtigheid is daar heel anders dan nu overdag met 30°, wat bijna warmer aanvoelt en zeker benauwder. Zelfde geldt voor het buitenland, maar dan minder extreem natuurlijk. De paarden daar hebben overigens ook vaak een ander soort zomervacht, extreem glad en dun, heel andere vachtstructuur dan mijn paard hier aanmaakt.