KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13993
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-17 18:33

kwpn
Fokkerij
Ingezonden door bokker Imaginaerum
Afbeelding
Foto door Sanne Heesterbeek

Het Algemeen Bestuur van het KWPN heeft het advies van de Fokkerijraad Rijpaarden overgenomen om een pilot te starten voor de periode van 5 jaar in het kader van bloedspreiding en mede op grond van een concreet verzoek van registratie van nakomelingen van KWPN-goedgekeurde of KWPN-erkende hengsten in combinatie met raszuivere Lusitano- of PRE merries. Deze paarden kunnen worden opgenomen in het register A.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:56

Het is toch al geen 1 april meer??

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:58

Ik ben zeer benieuwd of hier veel gebruik van gemaakt gaat worden, ergens vermoed ik dat dit soort combi niet heel populair gaat zijn.

Anoniem

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:01

Dat experiment is al eens eerder gedaan met Lusitano's op de Lusitanofokkerij waar ik reed, maar heb daar verder nooit meer iets van gehoord. De insteek van die kruisingen was toen trouwens eerder springgericht dan dressuurgericht.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:20

Lusitano's snap ik wel, dat zijn imo gewoon normale warmbloeden, maar PREs?
Daar zie ik de meerwaarde echt niet van, ik wacht te veel karakter conflicten waar beginnende ruiters nôg minder mee kunnen.

En dan die korte rugjes op toch al te korte rugjes van de moderne paarden....met een beetje pech de grote schouderpartij erbij en de speciale maatzadels zijn niet meer aan te slepen.

Kunnen ze meteen weer genoomwaarden overboord gooien want met zulk vreemd bloed valt daar in eerste instantie niets uit te berekenen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-05-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:28

Sizzle, de pre en PSL waren jaren geleden nog gewoon hetzelfde ras. Ik heb beide staan en de pre is echt wel makkelijker dan een PSL. Die zijn echt gevoelig en snel beledigd. Pre's zijn in mijn ogen toegankelijker.
Ik zie niet in wat ze hiermee willen. De barokke rassen zijn geliefd om hun uiterlijk en temperament. Kwpners zijn nu grootramig en grote bewegers met de laatste jaren veel bloed waardoor ze lastiger zijn geworden voor de amateur.
Zie niet in waarom je daar een beknopt, kleiner en nog meer temperament op wil fokken.
De Pre heeft de Escalera lijn die wel groter, beter bewegen en meer dressuurgefokt is. Ik wil geen kwpner op mijn merries en ik denk dat andersom ook zo geld. Raar project dit.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:32

ook al waren ze ooit hetzelfde, nu zijn ze echt heel verschillend in mijn optiek.
Dressuurpaarden waren ook ooit springpaarden, maar dat is er in korte tijd ook uitgefokt zeg maar ;)

Kwa karakter zie ik beide niet als match, maar kwa bouw overeenkomst zie ik meer in de Lusitano.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:37

De lusitano heeft een zwaar hoofd, korte hals en vaak erg korte rug.
De kwpners hebben tegenwoordig echt kleine hoofdjes (apache)
Denk dat mensen die geen Pre's of Psl''s van dichtbij kennen ook geen goede combi kunnen maken. Iedereen denkt nog dat ze zeer heet zijn, maaien en allemaal slechte ruggen hebben maar dat is natuurlijk niet zo.
Er zijn zoveel verschillende types ook.
Hier 2 van mijn (oude) Escalera merries:

Afbeelding

Deze heeft wel een weke rug maar ook al erg veel veulens gehad:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:39

Ik kan me ook niet voorstellen dat de PRE/Lusitano een serieuze partij gaat worden binnen het KWPN.
Wat het inkruisen sowieso lastig maakt in de praktijk is dat er maar weinig PRE's/Lusitano's rondlopen die de 1,70 halen. Een KWPNer van 1,70 wordt door sommigen al als klein gezien, en een KWPN hengst van 1,65 wordt ook al zeer kritisch bekeken omdat hij het risico zou geven van klein fokken. Hoe doe je dat dan met PRE's/Lusitano's die al als fors worden gezien als ze de 1,65 halen? Hoeveel KWPN fokkers durven daarmee het 'risico' van een klein paard aan te gaan?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:01


Anoniem

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:07

Ik vind dat een prachtige hengst maar ik kan me voorstellen dat KWPN fokkers niet zitten te wachten op een hals die zo laag uit de borst komt. Alles wordt tegenwoordig juist gefokt met halzen die bijna bovenop de schoft staan.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:16

Nee denk ook dat niks gaat worden..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:25

Ik ben al aan het kijken voor een cremello pre. Mooie palomino Jazz fokken.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:16

Dan fok ik pre merrie, bij springpaard, en krijg dan reg a springpaard! Wow dit is echt een giga dieptepunt voor kwpn....een kat in t nauw maakt rare sprongen..en dat doet t kwpn nu al 10 jaar!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:28

janderegelaa schreef:
Ik ben al aan het kijken voor een cremello pre. Mooie palomino Jazz fokken.

Phoe dat zal een zoektocht zijn, de cremes met papier zijn dun gezaaid laat staan de goed gebouwde cremellos.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:29

Het gaat om de dressuurkant Sigrid1182..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:40

Azmay schreef:
janderegelaa schreef:
Ik ben al aan het kijken voor een cremello pre. Mooie palomino Jazz fokken.

Phoe dat zal een zoektocht zijn, de cremes met papier zijn dun gezaaid laat staan de goed gebouwde cremellos.

Ik heb er al 2 aangeboden gekregen maar de ene is een 2 jarige en de andere is me eigenlijk te klein.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:41


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:56

Raszuivere cremello PRE?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Alik

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:05

janderegelaa schreef:
Ik ben al aan het kijken voor een cremello pre. Mooie palomino Jazz fokken.


Bedoel je niet PSL?

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:07

Bij Paco Marti hebben ze wel Pre Cremello merries met maat maar kosten goud geld. En dat zijn ook niet de beste bewegers. Dekgeld van hun hengsten is ook 2250,-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:08


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:52

Ik heb er anders best al een paar leuke kruisingen van gezien. Met minpunten ja, maar dat hebben de meesten. En ik denk dat de inbreng van barokke paarden best een goede ontwikkeling kan zijn. Ik zie namelijk dressuurpaarden die massa en lengte missen, soms ook kracht en snelheid missen in het achterbeen. Dressuurpaarden die van nature met hun onderhals erop lopen... Dit zijn denk ik wel dingen die de PRE en Lusitano misschien zou kunnen compenseren.

Maargoed, ik verdiep me liever in springpaarden dus wat weet ik er van, misschien is er over een paar jaar wel helemaal geen probleem meer op het gebied van bloedspreiding ed.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:05

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben meer bekend met dit type lusitano:
http://www.tier-inserate.ch/Pferdemarkt ... gst-316327

Dat is gewoon een moderne warmbloed maar zie nog steeds niet wat het nut is om dat in de mixen.

Nieuw bloed.


Misschien moeten ze gewoon binnen hun eigen stapel beginnen en niet navelstaarderig enkel hengsten goedkeuren waarvan ze zeker weten dat ze veel eigen opgeplakte predikaatjes hebben?
Er zijn genoeg paarden die nog vrij zijn van het bekende bloed maar nou eenmaal niet de keuringstoppers zijn omdat ze niet bij de mode passen.

Getup

Berichten: 8252
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:21

Wilde t net zeggen Sizzle....ze fokken het ouderwetsere type er uit, er komen veel van die hoogbenige poppetjes met kleine ponykoppies....maar laten we er pre en lusitano op zetten. Uhuh.

Mijn D tje kreeg oorspronkelijk n reg B vanwege haar belgische ( sBs) moeder :') . Werd uiteindelijk veranderd en nu heeft ze n reg. A. Maar kruizen met lusitano/pre geen probleem :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anomien, Bytespider, Ik_is_Ik, Kirsha, Lijsken en 45 bezoekers