Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 17:04

editienl / bbc news
Overige
Ingezonden door bokker fjordjes
Afbeelding

Metro was ooit een bekend racepaard. In zijn jonge jaren had hij zoveel geracet dat zijn knieën er enorm slecht aan toe waren. Zo slecht, dat ze hem eigenlijk moesten laten inslapen. Net op tijd ontdekte zijn baas dat Metro naast rennen nóg een talent heeft.

Er wordt gezegd dat je een paard kan leiden naar water, maar je kan hem niet laten drinken. Dus toen kunstenaar Ron Krajewski zijn paard Metro voor het eerst kennis liet maken met een schildersezel was er geen garantie dat hij zou gaan schilderen.

Immers, dit paard had al gezondheidsproblemen sinds hij in 2009 door Ron en zijn vrouw werd gekocht. Metro was ooit een succesvol racepaard. Onder de naam Metro Meteor won hij acht races en $300,000 prijzengeld. Echter was zijn carrière over nadat chips permanente schade aanrichten in zijn knieën. "We zochten een paard waar Wendy op kon rijden en waren waarschijnlijk erg naïef", zegt Ron. "We kwamen er al snel achter dat Metro veel ergere gezondheidsproblemen had als ons van te voren was verteld."

Na maandenlange rehabilitatie en medicijnen, bleek zijn knie er niet op vooruit te gaan. Speciale hoefijzers hielpen heel even, maar in 2012 bleek uit röntgenfoto's dat zijn kniëen heel hard achteruit gingen. Een dierenarts zei dat ze hun paard binnen twee jaar moesten laten inslapen. Omdat eigenaar Ron Krajewski en zijn vrouw Wendy hun paard niet zomaar wilden laten inslapen, besloot Ron nog wat extra tijd met Metro door te brengen en wilde hij met hem gaan schilderen. "Ik heb hem geleerd om met zijn neus het doek aan te raken voor paardensnoepjes en daarna om de kwast vast te houden", zegt Ron.

Tegen alle verwachtingen in was het een groot succes. "Hij had gewoon de kwast kunnen oppakken en weer laten vallen, dan was het schilderen voorbij. Gelukkig voor ons begon hij met de kwast op en neer te gaan en maakte hij echte strepen. Hij had het naar zijn zin", vertelt Ron. Dat bracht Ron en Wendy op het idee om de schilderijen te verkopen.
Het duurde niet lang voordat de schilderijen van Metro er, volgens Ron, goed genoeg uitzagen voor de verkoop. De eerste vier kunstwerken die in de galerie belandden waren al gauw verkocht. "Metro's verfstroken zijn totaal anders dan die van mensen", vertelt Ron. Daar heeft hij ook een verklaring voor: "Hij denkt er namelijk niet over na voordat hij iets doet."

Nadat de lokale zender een item over Metro op de televisie gemaakt had, ontstond er een lange wachtrij voor de galerie voor zijn werk. De inkomsten werden gebruikt voor onderzoek naar een geneesmiddel voor de knie van Metro.
Na een tijdje was er een redmiddel gevonden en kon hij eindelijk behandeld worden. Zijn knie was na enkele maanden al enorm aan het opknappen en inmiddels gaat het nog steeds hartstikke goed met Metro.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:21

Ik geloof er geen drol van dat dat paard dat helemaal alleen gemaakt heeft. :+

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:25

Captain schreef:
Ik geloof er geen drol van dat dat paard dat helemaal alleen gemaakt heeft. :+

Op de foto staat ook collaboration ;)

Wat grappig!

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:39

vind het niet eens lelijk, apart eigenlijk! :)

Have You Hugged Your Horse Today?

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:48

Er zijn ook olifanten die ze schilderijen laten maken.Met een slurf gaat dat iets gemakkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:55

Aan dit schilderij ging duidelijk heel veel mensenwerk vooraf. :D
Ik zou het leuker vinden om een 100% Metro-schilderij te zien dan iets wat een paard (met een opgedrongen kleurkeuze?) op het doek heeft gesmeerd en waar de man vervolgens een bosje bloemen in een vaas van heeft gemaakt.

Hier een leuk filmpje van hoeveel werk door het paard verricht wordt en hoeveel door de mens bij een deel van de schilderijen:

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:34

Kennen jullie Jackson Pollock? Dat is een hele beroemde amerikaanse schilder waarvan de schilderijen heel erg duur zijn,die ook ongeveer deze kliederstijl zijn maar veel lelijker dan die van dit paard.Abstracte kunst is een kwestie van smaak.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:25

Ik vind het wel leuk gevonden...

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:06

Op de Facebook pagina van VTM nieuws is een filmpje waarbij hij schildert zonder hulp. Geen idee hoe ik de link hier kan delen.

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13088
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:17

Ik heb hem even opgezocht :j . Klik op de afbeelding voor de video.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:30

Haha! Nog best een tof schilderij..

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:34

Ik voel me geïnspireerd! Nu mijn paard nog...... :D

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:44

Weer eens wat anders dan een cash cow :j. Slimme mensen :')

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:55

Ik ga mijn paard ook leren schilderen. Wauw.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:21

Een paard kan geen gelijkende beelden tekenen. In de filmpjes zie je ook dat hij steeds een zelfde soort beweging maakt (op en neer met zijn hoofd) De tekening is dus door een mens gemaakt en hier en daar een veeg door t paard gemaakt. Leuk gevonden, maar de kunstenaar is niet dat paard.


PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Racepaard Metro redt zijn eigen leven door te schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:02

Bijzonder!
Dat wat te zien is vindt ik wel mooi.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:55

wapitie schreef:
Een paard kan geen gelijkende beelden tekenen. In de filmpjes zie je ook dat hij steeds een zelfde soort beweging maakt (op en neer met zijn hoofd) De tekening is dus door een mens gemaakt en hier en daar een veeg door t paard gemaakt. Leuk gevonden, maar de kunstenaar is niet dat paard.


Ik dacht dat nog niemand dit ontdekt had.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 62 bezoekers