Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 16:51

*KWPN
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Imposant (Danser x Elegant), foto door Amanda

Alle liefhebbers van het Gelders Paard zaten vrijdagavond 14 april verzameld op de tribune van het KWPN Centrum in Ermelo tijdens de jaarlijkse hengstenshow van dit type paard. In een vlot en wervelend programma kregen zij prachtige hengsten, merries en zelfs enkele veulens voorgeschoteld. De paarden werden voorgesteld aan de hand, onder het zadel, zowel in springen als dressuur, en aangespannen. Ook werden eerder die dag, Jupiler S (Charmeur x Jetset-D) en Izaak (Wynton x Cabochon) op dezelfde locatie gepresenteerd aan de Hengstenkeuringscommissie en toegelaten tot het verrichtingsonderzoek Gelders paard.

In het avondprogramma gaven op de hengstenshow onder meer Alexandro P, Casaron, Danser, Edmundo, Henkie, Imposant EM, Sirius, Wilson en W V Saron acte de présence. Al deze hengsten werden zeer deskundig en op aansprekende wijze voorgesteld door hun ruiters en amazones. Enkele Gelderse hengsten ontbraken om verschillende redenen, maar zij werden wel vertegenwoordigd door een aantal goede nakomelingen. Zo verscheen van Rubus B de driejarige Jim in de ring. Hij is pas enkele weken geleden voor het eerst ingespannen, maar liep met de leidsels in handen van Siebe te Bokkel alsof hij dit werk al jaren deed. Dochter Maddy Zelma is nog maar een jong veulen, maar liet zien over veel uitstraling te beschikken en ontlokte bij het publiek op de tribune de nodige ooh’s en aah’s. De moeder van Maddy Zelma, Giezelma werd gereden door Laura de Wild en is een dochter van Vitens. Deze hengst moest door omstandigheden ook verstek laten gaan. Zijn nakomelingen namen gelukkig met verve de honneurs waar. Naast Giezelma en Borus, voorgesteld door Eline Smees, gold dat ook Buonaternel, die zich onder het zadel van Judith Zwaneveld heel goed liet zien. Haar beide nakomelingen van Sirius, Hinketernel en Ginaternel deden niet voor haar onder, de eerste aan de hand en de tweede met Daniëlle van Bergen op haar rug. Hengstenhouderij Reilink stelde van een van beide hengsten, Sirius of Vitens een dekking beschikbaar in de loterij.

In de baan kwamen voor een dressuurdemonstratie ook nog het Grand Prix-paard, Zander (Parcival x Disconto) en het Lichte Tour-paard Zuccarelli (Scandic x Natuur), gereden door respectievelijk Mellanie Welles en Rolinke Amoreus. WK Menpaard Dandy Jane liet zien het laatste jaar veel progressie gemaakt te hebben. De zwarte blikvanger draafde en galoppeerde met Gjalt Jan Jansma aan het stuur op fijne wijze door de baan. In het slotstuk van het programma maakte een aantal nakomelingen van Alexando P de dienst uit. Zo liep er een heel aansprekend tweespan met Sanny Hagen, bestaande uit de allebei zeer expressief dravende Fairplay (mv Zep) en Gigolo (mv Ahoy). Tegelijkertijd was Esprit (mv Cabochon) in de baan met Theo Timmerman. Met luide aanmoedigingen in de ereronde, liet Theo zijn Esprit in rengalop rondgaan. Sabrina Melotti functioneerde hierbij als groom, maar stelde even later onder het zadel de halfbroer van Esprit voor, Bennie (mv Special D). Ook NMK-merrie Faya N liet zich heel goed zien met eigenaresse Nicole Nijeboer op haar rug. De driejarige hengst Job (mv Zep) kreg met zijn geweldige drafmechanisme en zijn laconieke karakter alle handen op elkaar. Indrukwekkend was het optreden van de twaalfjarige Koss-zoon, Arankoss als voltigepaard. Onverstoorbaar galoppeerde hij zijn rondjes, waardoor Anneloes de Graaf de ingewikkeldste oefeningen op zijn rug kon uitvoeren. Afsluiter van deze geslaagde avond was het Wilson-veulen Macho (mv Lorton). De bruine deed zijn naam alle eer aan.

Overigens waren op deze avond ook twee agenten van de Dienst Bereden Politie aanwezig. Eén van hen nodigde de mensen uit om paarden aan te melden voor de selectiedag in Ermelo op 6 mei, want de Bereden Politie is dringend op zoek naar eerlijke en nuchtere paarden en dit is van toepassing op de Gelderse fokrichting. Dit laatste bleek duidelijk gedurende de hele avond, want ondanks dat de meeste paarden niet gewend waren aan of weinig ervaring hadden in een dergelijke indrukwekkende entourage als Ermelo, bleven ze goed te hanteren en bij de les.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:01

Leuk verslag. Was inderdaad een zeer geslaagde avond.

Het span van Sanny Hagen was om te smullen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jj15
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-17

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:10

Ik vind het heel raar dat niemand blijkbaar is opgevallen dat Imposant achter niet goed liep.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:05

Heb niet zo gezien dat Imposant achter niet goed liep. Wel dat hij een hele leuke sprong in huis had.

Verder is het zo dat elke hengst wel iets afwijkends heeft in beweging. Zo viel mij weer op dat Danser in draf zijn voorbenen kruist. Verder beweegt hij erg goed vanuit zijn achterbeen. Ben alleen wel benieuwd hoe zijn rug beweegt en wat voor gevoel hij geeft als je er op zit.

Ik ging zelf om de afstammelingen van Vitens te zien. Vooral omdat ik mijn merrie wil laten dekken door hem. Ik vond ze lang gelijnd en mooi in de bovenlijn in beweging. De Vitensmerrie onder het zadel met een veulen aan de voet vond ik een gewaagde (en geslaagde) actie. Voor het complete beeld vond ik het ook mooi om de halfbroer van de moeder van Vitens en Mariena te zien.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:13

Ik heb overigens ook met de agent van de bereden politie gesproken. Ze hebben recentelijk een aantal Kladrubers uit Oost-Europa aangeschaft en een aantal Irish Draught horses uit Ierland.

Ze vonden het jammer dat in de Nederlandse fokkerij het karakter steeds minder geschikt wordt voor de bereden politie. Dat gold ook voor de gelderse fokkerij. Dat was ook een van de redenen waarom ze naar het buitenland zijn uitgeweken.

Los van de bereden politie wil ik zelf ook graag een paard wat werkwillig is, lekker zit en braaf is. Ik ben bijna 60 en ik heb geen zin meer om gelanceerd te worden omdat er een mier met een rode helm oversteekt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:35

Ik loop duidelijk achter: een charmeur x Jetset bij de geldersen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:01

Dat is tegenwoordig heel normaal sizzle
Geloof dat ze t bloedspreiding willen noemen .
Snap alleen niet met dat bloed
Charmeur geeft ze nou niet bepaald koel

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:27

Jetset ook niet (ben wel Jetset fan overigens).
En dan doen mensen moeilijk over Junior die ik af en toe voorstel voor de bloedspreiding omdat hij wel eens een lastiger paard kan geven >;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 06:40

Sizzle schreef:
Jetset ook niet (ben wel Jetset fan overigens).
En dan doen mensen moeilijk over Junior die ik af en toe voorstel voor de bloedspreiding omdat hij wel eens een lastiger paard kan geven >;)

En schimmel.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:48

Het was idd een heel leuk en goed programma! Zo veelzijdig en vol heb ik het in jaren niet gezien. Ook het publiek liet het niet afweten. Het was echt bomvol! Leuk artikel!

https://www.facebook.com/Primera-Stable ... 893701585/
Primera: Witmar alazan x Bazuin x Rex H
Zamara keur+ sport dressuur: Koss x Zep x Uriant M2+17 Z1+0
Oliviamara: Imposant EM x Koss x Zep
Dolly: Gekke knuffel shet!

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:48

beste Sizzle
bij het kwpn is men ervan overtuigd dat een gelderspaard geen ras is maar een type
terwijl het een koningklijk ras moet zijn om voor de goudenkoets te lopen
want daar mogen alleen gelderse zwartblessen voor of friesen om dat die een koningklijk
nederlandsstamboek hebben
en als je het van uit een type bekijkt dan voldoet eerder genoemd paard er misschien aan

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:51

alleen de veelzijdigheid die ben je totaal kwijt
want zet dat bloed niet voor de kar
het enige voordeel dat je dan hebt, je bent heel snel thuis

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:59

Nou nou overdrijven is ook een vak hoor. De mijne komt uit een Jazz moeder en is echt wel heel veelzijdig. Heb pas nog een Jazz in de marathon gezien en dat ging helemaal niet slecht. Opvoeding en de manier waar je er mee omgaat spelen ook een grote rol.

Ik snap volledig dat veel liefhebbers van het Gelders paard niet heel vrolijk worden van al dat Jazz bloed, maar overdrijven is ook nergens voor nodig.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:34

Als het enkel een type fokkerij is dan is het karakter al niet relevant.

Ik heb zelf ook een Gelders veulen gefokt (helaas later atactisch geworden) wat echt prachtig in het type stond maar waarvan al gezegd werd dat Uniform bloed niet gewenst was. Nou schiet mij maar lek, de moeder was alles wat je wilt kwa veelzijdigheid (dressuur, springen en aangespannen).
Ik heb een fijn veelzijdig basispaard staan wat ik in eerste instantie ook wilde inzetten voor de gelderse fokkerij, maar ik heb het inmiddels uit mijn hoofd gezet (te kort benig en schimmel) ondanks dat het voor bliedspreiding zou kunnen zorgen zonder te veel bloed in te brengen.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:11

Ik hou wel van dat type en schimmel ook leuk. Als merrie wordt dat echt nog wel gewaardeerd hoor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:29

stalgerrits schreef:
beste Sizzle
bij het kwpn is men ervan overtuigd dat een gelderspaard geen ras is maar een type
terwijl het een koningklijk ras moet zijn om voor de goudenkoets te lopen
want daar mogen alleen gelderse zwartblessen voor of friesen om dat die een koningklijk
nederlandsstamboek hebben
en als je het van uit een type bekijkt dan voldoet eerder genoemd paard er misschien aan


Gelders paard is nooit een ras geweest. Het stamboek is koninklijk. Foutje in het protocol dus.

Overigens jammer dat het zwartblessen moeten zijn voor de gouden koets.

Vosblessen kleuren er zo veel mooier voor <3

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

P1mmetje

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:45

Niks mis met vosjes.....
Ik kwam er achter dat in mijn paard ook veel Gelders bloed zit. (Kwpn tuigtype)
Kan dat wel erg waarderen.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:47

Overigens zit er in de zwartbles koetspaarden van het koninklijk huis ook nog wel eens tuigbloed hoor.

https://www.facebook.com/Primera-Stable ... 893701585/
Primera: Witmar alazan x Bazuin x Rex H
Zamara keur+ sport dressuur: Koss x Zep x Uriant M2+17 Z1+0
Oliviamara: Imposant EM x Koss x Zep
Dolly: Gekke knuffel shet!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:01

NatasjavE schreef:
Overigens jammer dat het zwartblessen moeten zijn voor de gouden koets.

Vosblessen kleuren er zo veel mooier voor <3

Voorlopig staat de Gouden Koets nog wel even op stal, kunnen ze de komende jaren mooi de Vosblessen de koninklijke kar laten trekken :D :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:03

Een vosbles heeft natuurlijk altijd een streepje voor. Dat is zo.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:08

Met hoge witte benen :)

In iedergeval snap ik het fokdoel niet meer zo erg.
Vooral het veelzijdige wordt mij te weinig benadrukt. Dan fok ik net zo lief gewoon in het hoofdstamboek een dressuurpaard.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:58

Met je veelzijdigheid zeer eens, maar ik vind de gelderse toch meer hebben. Net meer van daar komt wat aan. En tot nu toe is het karakter ook beter te handelen. Hengsten met een moeiijk karakter gebruik ik niet en springen moeten ze bij mij toch echt kunnen. Dat betekend niet dat als je een merriehebt die wel wat pit kan gebruiken zo'n hengst moet laten staan. Ik denk we hebben beide nodig.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:19

NatasjavE schreef:
Leuk verslag. Was inderdaad een zeer geslaagde avond.

Het span van Sanny Hagen was om te smullen.


Prachtig span is dat he.
Ik heb ze hier in de buurt van de winter op een indoor marathon gezien. Ze kwamen precies van de vrachtwagen af toen ik aan kwam rijden. Dacht gelijk, hee, daar zit Gelders bloed in, kon niet terugvinden wat voor paarden het waren, maar blijken het dus de Alexandro's te zijn. Ze vielen echt op tussen alle andere deelnemers, qua power, allure, en deden het ook heel goed in de marathon.

Sizzle, ik weet niet wie er commentaar op Junior hadden? Dat zijn vast ook de mensen die de Charmeur niet gaan gebruiken ;)
Ik moet nog maar eens zien hoeveel aanhangers zo'n hengst zal krijgen.
Heeft idd weinig meer met het fokdoel veelzijdig en herkenbaar Gelders paard te maken, als we zulke hengsten op grotere schaal gaan goedkeuren en mee dekken, vraag ik me af hoeveel verschil er over 10 jaar nog tussen het DP en het GP zit.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:08

Ik vind het geen fijne ontwikkeling wbt de Charmeur en Wynton, een paar jaar geleden keek ik altijd erg graag bij de NMK naar de gelderse merries vanwege de kracht in het achterbeengebruik en vaak "extra" beweging.
Die ik vaak beter vond dan bij de dressuurpaarden.

Maar bij de laatste NMK {vorig jaar} werd ik echt droevig van de kwaliteit..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:24

Ja de laatste 2 jaar ongeveer is het wel droevig op de NMK. De kampioenen die niet Gelders genoeg zijn, maar degenen die eronder zitten ook niet correct of goed genoeg om kampioen te worden als je bijv. de benen van dichtbij bekeek. Voor de jury eigenlijk te weinig om een mooie kopgroep samen te stellen.

Die veulens zijn wel geboren tijdens de crisis, deze zomer zal het ook nog wel mager zijn, maar denk dat de jaren daarna weer beter worden. Als ik in ieder geval kijk wat voor moois er aan veulens liep afgelopen zomer, dan belooft dat wat als die jaargang drie jaar is. Ook veel mooie echt Gelderse veulens erbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, OmgiliBot, Ubermetrics en 76 bezoekers