FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:25

bruintje123 schreef:
Waarom moeten ze daar naar kijken?
Een paard in de randstad is niet ineens een fiets.

Ik snap je niet

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:26

Dat een paard in de randstad geen ander dier is, maar dezelfde behoeftes heeft dan elk ander paard.
Het is niet ineens een ding zoals een fiets, maar een paard dat sociale contacten wil samen met een ander paard vrij in een paddock of wei.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:27

bruintje123 schreef:
Dat een paard in de randstad geen ander dier is, maar dezelfde behoeftes heeft dan elk ander paard.
Het is niet ineens een ding zoals een fiets, maar een paard dat sociale contacten wil samen met een ander paard vrij in een paddock of wei.

En als dat niet kan, dan is die plek geen geschikte plek om een paard te houden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:31

Precies dat.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:37

purny schreef:
Het idee is goed. Alleen heb je vaak in de randstad niet zoveel ruimte als op het platteland. Hopelijk kijken ze daar ook naar


Precies, ja! Het is nogal een verschil of je paarden met zes soortgenoten op een "postzegeltje" van 10 bij 20 zet, of op een hectare..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:23

lees de reacties op de FNRS Quickscan

maar wie kan mij uitleggen waarom de opleiding niet aangepast wordt zodat de nieuwe instructeurs alleen stage mogen lopen bij maneges die voldoen aan de norm, paarden buiten komen zoals de wet voorschrijft
zodat zij een goed voorbeeld hebben en dus ook beter het welzijn van de paarden in beeld hebben

lijkt mij dat als je zelf altijd op een manege rijd waar de paarden nooit buiten komen ( misschien met een bos-/buitenritje) dan weet je toch ook niet beter en heb je toch helemaal niet in de gaten dat sommige paarden "afgestompt" zijn (anders hou je het leven als manege paard niet vol, denk ik).

dus alleen stage-bedrijf zijn als je voldoet aan de wet dierenwelzijn, dus paarden voldoende buiten, ruime stallen ect.

zou dat een bijdrage kunnen leveren?

mce

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:34

Citaat:
paarden buiten komen zoals de wet voorschrijft


Welke wet?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:38

MCE schreef:
lees de reacties op de FNRS Quickscan

maar wie kan mij uitleggen waarom de opleiding niet aangepast wordt zodat de nieuwe instructeurs alleen stage mogen lopen bij maneges die voldoen aan de norm, paarden buiten komen zoals de wet voorschrijft
zodat zij een goed voorbeeld hebben en dus ook beter het welzijn van de paarden in beeld hebben

lijkt mij dat als je zelf altijd op een manege rijd waar de paarden nooit buiten komen ( misschien met een bos-/buitenritje) dan weet je toch ook niet beter en heb je toch helemaal niet in de gaten dat sommige paarden "afgestompt" zijn (anders hou je het leven als manege paard niet vol, denk ik).

dus alleen stage-bedrijf zijn als je voldoet aan de wet dierenwelzijn, dus paarden voldoende buiten, ruime stallen ect.

zou dat een bijdrage kunnen leveren?

mce


Ik denk dat er dan, op dit moment in ieder geval, heel weinig stagebedrijven overblijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:59

Hilary schreef:
MCE schreef:
lees de reacties op de FNRS Quickscan

maar wie kan mij uitleggen waarom de opleiding niet aangepast wordt zodat de nieuwe instructeurs alleen stage mogen lopen bij maneges die voldoen aan de norm, paarden buiten komen zoals de wet voorschrijft
zodat zij een goed voorbeeld hebben en dus ook beter het welzijn van de paarden in beeld hebben

lijkt mij dat als je zelf altijd op een manege rijd waar de paarden nooit buiten komen ( misschien met een bos-/buitenritje) dan weet je toch ook niet beter en heb je toch helemaal niet in de gaten dat sommige paarden "afgestompt" zijn (anders hou je het leven als manege paard niet vol, denk ik).

dus alleen stage-bedrijf zijn als je voldoet aan de wet dierenwelzijn, dus paarden voldoende buiten, ruime stallen ect.

zou dat een bijdrage kunnen leveren?

mce


Ik denk dat er dan, op dit moment in ieder geval, heel weinig stagebedrijven overblijven...


dus dan houden we het in stand!!! oke, dan is de Quickscan de vlag die de lading dekt, een wasse neus dus,

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:14

Het draait om geld. Heel veel maneges en stallen moeten veel klanten hebben om rond te komen en hebben nevenactiviteiten.

Als het welzijn voor paarden voorop komt, zullen stallen en maneges moeten inkrimpen. Niet iedereen kan dan nog op een manege lessen of ergens een paard stallen. Dat heeft tijd nodig.

Iedereen zal steigeren, maar we kunnen zoveel dingen niet. Niet iedereen kan een speedboot hebben of ene villa of een porsche. Vroeger was paardrijden ook elite, maar die groei was blijkbaar zo belangrijk....Toen was overigens welzijn ook ver te zoeken, maar wat wisten ze?

En elite of niet, bij voetbal clubs zijn ook wachtlijsten voor kleine kinderen vaak. Ik werkte in Almere bij een club en we hadden 150 f-jes voetballen, maar nog zeker 20 jochies op de wachtlijst destijds. We hadden dus in de leeftijd 6-8jr 15 f teams spelend. OOk een voetbalclub heeft het dan moeilijk met beschikbare trainings en speelvelden en kleedkamers.

Waarom we in de paardensport zo weinig normen hebben, terwijl we met levende wezens werken, geen idee.........Als er een sterke macht tegenover knhs en fnrs zou staan, zou er al wat kunnen verbeteren. ( mits die natuurlijk voor welzijn staat )

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:20

Ik heb zo'n vermoeden dat de Quickscan is voortgekomen uit de WelzijnsMonitor paardenhouderij. Het was de bedoeling dat dat dé monitor zou worden voor paardenbedrijven, gesteund door FNRS, KNHS, Dierenbescherming, ministerie etc. (maar ja, verenig maar eens de visie van de DB met de centjes die omgaan in FNRS/KNHS-land). In welke vorm het gegoten zou worden, was destijds nog niet bekend, maar waarschijnlijk werd het iets als groene sterren die vergelijkbaar aan het huidige sterrensysteem te verdienen zijn (hoe beter je voldoet aan de eisen in de monitor, hoe meer sterren).
Helaas is er destijds (ik heb het over 2010/2011) niet echt meer iets van gekomen. Volgens mij is later nog wel een soort monitor-light uitgebracht die paardenhouders dan zelf konden doen (want elke paardenhouder is eerlijk over de hoeveelheid ruwvoer en de hoeveelheid vrije beweging :roll: ).

Ik ben wel benieuwd wat de inhoud van de Quickscan is en waarop die gebaseerd is. Zouden de controleurs ook met hun windsnelheidsmeter, thermometer, luchtvochtigsheidsmeter, luxmeter en meetlint op pad gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:32

superpony schreef:
Het draait om geld. Heel veel maneges en stallen moeten veel klanten hebben om rond te komen en hebben nevenactiviteiten.

Als het welzijn voor paarden voorop komt, zullen stallen en maneges moeten inkrimpen. Niet iedereen kan dan nog op een manege lessen of ergens een paard stallen. Dat heeft tijd nodig.

Iedereen zal steigeren, maar we kunnen zoveel dingen niet. Niet iedereen kan een speedboot hebben of ene villa of een porsche. Vroeger was paardrijden ook elite, maar die groei was blijkbaar zo belangrijk....Toen was overigens welzijn ook ver te zoeken, maar wat wisten ze?

En elite of niet, bij voetbal clubs zijn ook wachtlijsten voor kleine kinderen vaak. Ik werkte in Almere bij een club en we hadden 150 f-jes voetballen, maar nog zeker 20 jochies op de wachtlijst destijds. We hadden dus in de leeftijd 6-8jr 15 f teams spelend. OOk een voetbalclub heeft het dan moeilijk met beschikbare trainings en speelvelden en kleedkamers.

Waarom we in de paardensport zo weinig normen hebben, terwijl we met levende wezens werken, geen idee.........Als er een sterke macht tegenover knhs en fnrs zou staan, zou er al wat kunnen verbeteren. ( mits die natuurlijk voor welzijn staat )


ja met dat verschil dat je met voetballertjes (ouders) kunt praten, paarden moeten het leed ondergaan, tot eer en meerdere glorie van.................. bobo's,
dat lukt alleen als we met z'n allen die opleiding boycotten en niet meer mee willen doen aan deze schijnvertoning, maar wie kan deze opleiding veranderen, die kennis en kunde is weg, het paard is verworden tot een ding en dan kan iedereen er iets mee

maar jury en instructie doen er allemaal aan mee (boter op hun hoofd!!) als je daar niets verandert verander je het hele dierenwelzijn niet

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:33

Maar het net gesloten hippisch centrum in deurne dan, het was ooit de paardenschool van nederland.
Weidegang, wat was dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:35

Hilary schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat de Quickscan is voortgekomen uit de WelzijnsMonitor paardenhouderij. Het was de bedoeling dat dat dé monitor zou worden voor paardenbedrijven, gesteund door FNRS, KNHS, Dierenbescherming, ministerie etc. (maar ja, verenig maar eens de visie van de DB met de centjes die omgaan in FNRS/KNHS-land). In welke vorm het gegoten zou worden, was destijds nog niet bekend, maar waarschijnlijk werd het iets als groene sterren die vergelijkbaar aan het huidige sterrensysteem te verdienen zijn (hoe beter je voldoet aan de eisen in de monitor, hoe meer sterren).
Helaas is er destijds (ik heb het over 2010/2011) niet echt meer iets van gekomen. Volgens mij is later nog wel een soort monitor-light uitgebracht die paardenhouders dan zelf konden doen (want elke paardenhouder is eerlijk over de hoeveelheid ruwvoer en de hoeveelheid vrije beweging :roll: ).

Ik ben wel benieuwd wat de inhoud van de Quickscan is en waarop die gebaseerd is. Zouden de controleurs ook met hun windsnelheidsmeter, thermometer, luchtvochtigsheidsmeter, luxmeter en meetlint op pad gaan?


nee hoor ze gaan heus niet in hun eigen bed plassen (of wel hun collega's berispen)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:51

bruintje123 schreef:
Maar het net gesloten hippisch centrum in deurne dan, het was ooit de paardenschool van nederland.
Weidegang, wat was dat?

En paddocks, wat zijn dat? Die kwamen pas een jaar of 3 voordat de school dichtging. En dan wel drie hele paddocks van 10 x 15 oid :roll:

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:52

Ja precies, en daar moest men dan leren over paarden.
Te schandalig voor woorden.
Terwijl er daar op die droge bosgrond zoveel meer mogelijkheden waren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:31

MCE< ik vergelijk niet de voetballertjes met de paarden, maar de voetballertjes met de kinderen die willen paardrijden.

Ze wisten minder. Sowieso in stedelijk gebied waar ik vandaan kom. Toen ik in dorpen ging wonen en hoorde hoe kids daar begonnen waren met rijden en zag hoe paarden erbij stonden, schrok ik ook.

Als er ontwikkeling is, mag je er vanuit gaan dat iets groots als KNHS voorop staat.

Maar nee, mensen vormen groepen en dan is het ons tegen hun. Alles wat zn paard buiten wilde was natural en werd belachelijk gemaakt door zgn wedstrijd ruiters.

En nog, zie ik jonge mensen zo omgaan met hun paarden. Paarden dik ingepakt die met een zuchtje wind al de hele dag op stal moeten en alle deuren dicht. Als je in pension staat en het wordt geaccepteerd, kan dat zo doorgaan.

En mensen durven niks tegen elkaar te zeggen. Zoeken hun eigen ''soort'' die alles ook zo doet, vanwege de minste weerstand.

Ouders hebben geen verstand van paardrijden en geloven ook alles wat wordt verteld.

Het is natuurlijk overal hetzelfde, maar wij hier trekken ons het leed van de paarden aan. Ik lees over het welzijn van de konijnen. Goeie actie, maar de paarden staan in verhouding in een net zo kleine ruimte en dat vinden mensen ook nog steeds normaal.

Het is feitelijk niet heel moeilijk. Goede harde regels opstellen en laten controleren. Voldoe je niet, waarschuwing, na 2e controle boete en bij 3e sluiten. Als mensen daar moeite mee hebben, is dat heel jammer. Het overschot koeien moet ook naar de slager.( Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar dat is hoe het er nu voorstaat ) Misschien hebben we ook een overschot aan paarden.

Maak mensen maar flink wakker. Waarom geen regels? Pure maffia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:29

bruintje123 schreef:
Ja precies, en daar moest men dan leren over paarden.
Te schandalig voor woorden.
Terwijl er daar op die droge bosgrond zoveel meer mogelijkheden waren.




vandaar dat heel veel mensen geen dierenwelzijn kennen
grappig om te lezen, dat zij nu wel die scan gaan invoeren.

er zal dan ook wel niets veranderen, want de opleiding aanpassen is geen optie (of veel lastiger in te voeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:48

superpony schreef:
MCE< ik vergelijk niet de voetballertjes met de paarden, maar de voetballertjes met de kinderen die willen paardrijden.

Ze wisten minder. Sowieso in stedelijk gebied waar ik vandaan kom. Toen ik in dorpen ging wonen en hoorde hoe kids daar begonnen waren met rijden en zag hoe paarden erbij stonden, schrok ik ook.

Als er ontwikkeling is, mag je er vanuit gaan dat iets groots als KNHS voorop staat.

Maar nee, mensen vormen groepen en dan is het ons tegen hun. Alles wat zn paard buiten wilde was natural en werd belachelijk gemaakt door zgn wedstrijd ruiters.

En nog, zie ik jonge mensen zo omgaan met hun paarden. Paarden dik ingepakt die met een zuchtje wind al de hele dag op stal moeten en alle deuren dicht. Als je in pension staat en het wordt geaccepteerd, kan dat zo doorgaan.

En mensen durven niks tegen elkaar te zeggen. Zoeken hun eigen ''soort'' die alles ook zo doet, vanwege de minste weerstand.

Ouders hebben geen verstand van paardrijden en geloven ook alles wat wordt verteld.

Het is natuurlijk overal hetzelfde, maar wij hier trekken ons het leed van de paarden aan. Ik lees over het welzijn van de konijnen. Goeie actie, maar de paarden staan in verhouding in een net zo kleine ruimte en dat vinden mensen ook nog steeds normaal.

Het is feitelijk niet heel moeilijk. Goede harde regels opstellen en laten controleren. Voldoe je niet, waarschuwing, na 2e controle boete en bij 3e sluiten. Als mensen daar moeite mee hebben, is dat heel jammer. Het overschot koeien moet ook naar de slager.( Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar dat is hoe het er nu voorstaat ) Misschien hebben we ook een overschot aan paarden.

Maak mensen maar flink wakker. Waarom geen regels? Pure maffia.





weet ik, maar met voetballertjes (en ouders) kun je praten, misschien adviseren om een nadere sport te gaan doen, paarden kunnen dat niet, die zijn overgeleverd aan de eigenaar

er gaat niets veranderen want wie gaat dat regelen, het paard is een financieel -zeer lucratief - ding geworden

en zowel de knhs als de fnrs doen wel onderzoeken maar ze doen er niets mee, verwijs u naar onderstaand onderzoek:

De KNHS heeft het welzijn van sportpaarden hoog in het vaandel staan. De voormalige ... onderzoek naar de redenen waarom sportpaarden hun carrière onderbreken of beëindigen .... KNHS) had een andere invloed dan verwacht: als een ...

Lees hier het gehele artikel (pdf) - Eikenlust Equine Consultancy
www.eikenlust.nl/.../2011%20Carriere%20 ... 0en%20Sp...

zegt denk ik genoeg

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: FNRS introduceert quickscan voor meer paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:40

Misschien ben ik een hele rare ouder hoor, maar toen onze zoon zwemles moest, ging ik rond kijken wat er was, waar etc. Schoolkeuze zelfde verhaal. 2 jaar karate gedaan bij ons. En toen wilde meneer voetballen en zijn we gaan kijken, want er zit verschil in clubs.

Waarom kunnen ouders niet gaan kijken naar maneges en wat goed is als hun kind wil paardrijden? Ouders die zelf niks met paarden hebben, zien het ook als ver van hun bed show. Paard is wel schattig of heel eng, maar vaak toch ook gewoon een ding.
En het is natuurlijk zo dat er een bordje hangt fnrs x sterren en veiligheidscertificaat, dus ouders mogen er vanuit gaan dat ze goed zitten. Dat begrijp ik best.

Buiten dat is het aanbod niet overal groot. Veel plaatsen hebben maar 1 manege en voor Nederlanders is reizen naar iets wat beter is, vaak nog een probleem.

Je link geeft aan not found, dus kan het niet lezen.

KNHS en FNRS moeten gewoon2 flinke concurrenten krijgen en dan niet wat van die kleine stalletjes die ook pony lesjes geven met een certificaat. Een 2e groot overkoepelend orgaan voor alles wat voor welzijn staat.