Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:09

Raar verhaal, een paard wat in jouw eigendom blijft ga je niet laten keuren bij verplaatsen. Een paard wat kreupel loopt laat je onderzoeken. Dit komt over of men er van af wilde. Een paard wat gewoon vrolijk rondloopt heeft erge pijn? Je ziet dat vaak wel aan de uitdrukking. Of ze zijn kreupel, of de ogen staan anders, of ze eten minder. Maar als je niets merkt aan het dier, dan ga je niet laten keuren bij verplaatsen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:32

:(:) :(:) :(:) Bonfire, heel veel sterkte met het verlies van je expony

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:33

Het kan ook dat 'het elders onderbrengen' in het persbericht stomweg betekende dat het om verkoop ging.
En dan is een keuring helemaal niet zo vreemd.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:44

Het hele verhaal is al van het begin af aan vreemd en ik vind een dier "schenken" altijd verkeerd, aan wie dan ook.

Zeker als er nooit om is gevraagd en al helemaal als er geen geschikte huisvesting en of verzorging voor is. Triest voor het dier zelf, maar ik ben blij dat er eindelijk een einde aan is gekomen met dat gedoe en het gesleep ervan.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:09

Een en al negativiteit hier terwijl het de vraag is of de mensen van dat wooncentrum, de verzorgers van het paard en de dierenarts dat uberhaupt verdienen. Dat blijkt namelijk nergens uit. Niet erg netjes dus en erg voorbarig.

Het is een persbericht waar warmte voor het dier in doorklinkt, men heeft zich ingespannen voor het welzijn van het dier, men heeft ingezien dat een maatje noodzakelijk is, er werd de nodige zorg gegeven door 7 verzorgers, mensen waren blij met het dier, het kreeg medische zorg. En het paard krijgt wellicht een blijvende herinnering!

Jullie trekken, terwijl jullie niet meer weten dan wat er in het persbericht staat, de kennis van de dierenarts in twijfel. Daar bovenop, en jullie kennen die persoon niet eens, nemen jullie heel makkelijk aan dat de dierenarts een gezond dier afkeurt en doodt, omdat dat de eigenaar beter zou uitkomen :n

Nou, dan krab ik me een keer achter de oren van verbazing.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:14

Waar het hier om gaat is, het dier was al gegeven nog voordat er een geschikte leefomstandigheden is voor het dier.

Ze deden zeker hun best om goed voor het dier te zorgen maar wel nadat ze alles moesten omgooien, aanpassen en met hoge kosten eraan zonder dat ze erom hadden gevraagd en ik geloof ook oprecht dat er om het dier gegeven werd, anders deden ze die aanpassingen niet om het dier naar de zin te maken en er is naar het dierenwelzijn gekeken toen is gebleken dat het wat mankeerde en pijn had en dat is alleen maar goed.

Maar dit alles........had niet hoeven te gebeuren doordat men een paard schenkt waar er niet om is gevraagd.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:36

Ben het helemaal met je eens :)

Maar daar gaan niet alle reacties in dit topic over. En op die andere reacties reageer ik, omdat ik ze niet fair vind.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:52

Ik vond het een raar verhaal. Alsof ze er vanaf moesten en inderdaad schenken van zo'n dier doe je eerder aan een kinderboerderij. En een jaar op stal staan..:sneuuu.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:53

bulck schreef:
Vind het maar een beetje een vreemd verhaal. Ik zie de link niet tussen de keuring en het verplaatsen van die pony?... Ok daaruit is gebleken dat die chronische pijn had, mss wel door die slechte omstandigheden waar ze de laatste jaren stond? Komt bij mij eerder over als een soort 'ik-wil-er-vanaf-beweging-want-anders-kost-het-ons-meer-geld-en-hebben-we-er-helemaal-niets-aan'



Dat was precies het eerste wat ik ook dacht toen ik het las. Sowieso al dat het zogenaamd noodzakelijk was om eerst te keuren voor de pony naar een plek met andere paarden kon; sinds wanneer is dat noodzakelijk.

Stuk komt bij mij ook over als; we moeten er vanaf en dit is de snelste oplossing, maar laten we een zielig verhaal verzinnen om te voorkomen dat half Nederland op zn achterste benen gaan staan.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:34

xBontfire schreef:
Punz schreef:
Oh... dit was voorheen jouw pony toch xBontfire?


Ja zeker en ik vind dit ook heel moeilijk te bevatten, Bontfire is altijd een ontzettend lieve en brave pony geweest bij mij. Niks wat er destijds op wees dat zij ergens last van zou hebben.

Rust zacht lieverd, veel te vroeg heengegaan. Y;(
uhm.. ik herinner me heel duidelijk dat je in die tijd schreef dat ze al enig tijd niet meer de lieve pony was die je altijd had gekend en dat er tijdens onderzoek uitkwam dat er iets mis was met haar rug? Dat ze met rijden al enige tijd vol in de staak ging? Maar desalniettemin vind ik dit ook maar een raar verhaal....

Getup

Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 02:20

Moet dit nu? Dingen oprakelen uit berichten vorige eigenaresse?

Tsja...in dit geval was t voor de pony beter zo. Raar, om dat hier terug te lezen, denk ik, Bontfire.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:39

Getup schreef:
Moet dit nu? Dingen oprakelen uit berichten vorige eigenaresse?

Tsja...in dit geval was t voor de pony beter zo. Raar, om dat hier terug te lezen, denk ik, Bontfire.


het is toch relevant voor wat er nu met het beestje is gebeurd? Ik denk dat er een verstandige beslissing is genomen, wat de reden ook was.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:49

Zou het niet kunnen dat (die kans lijkt mij groot) het artikel is geschreven door een leek op het gebied van paarden? Daardoor kan het natuurlijk vertekend over komen. Het is immers een persbericht, die worden vaak geschreven door mensen die ervaring hebben op het gebied van externe communicatie. Niet van paarden in dit geval.


Enfin, misschien wilde zij het paard ook wel weer 'doorgeven' maar wilde zij er wel zeker van zijn dat zij een ander niet zouden opzadelen met een ongezond paard.

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:53

Ik vind het relevante en interessante vragen, farahdiba46.
Misschien waren er dan toch al, achteraf gezien, voortekenen dat het dier niet in orde was en maakt de afkeuring en dood van het dier voor sommigen geloofwaardiger.

Klopt de informatie van farahdiba46 niet, dan kan Bontfire als ze wilt reageren.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:59

Ik denk inderdaad dat er voortekenen waren, ik weet ook nog dat Bontfire het niet helemaal makkelijk had met haar als braaf gekochte pony. Misschien dat, nu achteraf gezien, dat toch een beginnende uitging van een probleem is geweest.
Maakt het misschien allemaal wel wat makkelijker te begrijpen, hoe pijnlijk misschien ook.


Iedereen een Connemara!!


.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:45

Bontfire heeft toen inderdaad een poosje gestaakt maar dit was met een behandeling van de fysio meteen verholpen. Kwam door een blokkade in de rug.

Het was een brave pony waar ík niet mee overweg kon omdat ík een onwijs angstig persoon ben. En daar maakte zij gebruik van, wat begrijpelijk is dat doen veel paarden. En dan deed ze niet hele erge dingen, gewoon af en toe wegschieten, teugels uit de handen trekken, niks extreems. Als er iemand op zat die niet angstig was dan was er ook niks aan de hand. Vandaar toen ook de rede voor verkoop.
Bontfire is bij verkoop naar de mensen die haar toen gekocht hadden (en dat was dan in opdracht van Ijsselstein) ook nog klinisch gekeurd en is destijds goed gekeurd. Dan spreken we wel over mei 2013. :)

Edit; en ik heb naar aanleiding van de uitslag van het onderzoek in Utrecht er ook nog zeker aan gedacht van misschien dat ze er destijds ook al wel last van heeft gehad en dat de fysio een tijdelijke oplossing was. Maar dat is gissen want ik heb haar verder nooit laten onderzoeken daarin.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:19

Sasqiua schreef:
Zou het niet kunnen dat (die kans lijkt mij groot) het artikel is geschreven door een leek op het gebied van paarden? Daardoor kan het natuurlijk vertekend over komen. Het is immers een persbericht, die worden vaak geschreven door mensen die ervaring hebben op het gebied van externe communicatie. Niet van paarden in dit geval.


Enfin, misschien wilde zij het paard ook wel weer 'doorgeven' maar wilde zij er wel zeker van zijn dat zij een ander niet zouden opzadelen met een ongezond paard.

dat ging mij idd ook door het hoofd, geschreven persbericht door iemand die echt helemaal niets met paarden heeft en waarschijnlijk ook nog te kampen had met flinke restricties betreffende het hele verhaal.

Cowboy55
Berichten: 8480
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:35

Sasqiua schreef:
Zou het niet kunnen dat (die kans lijkt mij groot) het artikel is geschreven door een leek op het gebied van paarden? Daardoor kan het natuurlijk vertekend over komen. Het is immers een persbericht, die worden vaak geschreven door mensen die ervaring hebben op het gebied van externe communicatie. Niet van paarden in dit geval. <KNIP>


De schrijfster van het bericht is de communicatieadviseur van de gemeente Ijsselstein, Elise van Schalkwijk. Dus niet op voorhand een paardenmens. Kan wel natuurlijk.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bontfire, 'Het paard van de koning', ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:30

Dit paard was dus geschonken aan de koning? dan zou ik verwachten dat het op de koninklijke stallen kwam te staan.En niet meteen weggegeven aan mensen die er geen geschikte plek voor hadden. Het paard werd toch ook niet gebruikt als rijpaard begrijp ik uit het verhaal.Trouwens,keuren bij verplaatsen zou wel kunnen maar dan alleen op eventuele besmettelijke aandoeningen.Nee,dit is allemaal niet zo mooi en het ongevraagd cadeau geven van dieren is een slecht idee.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:50

anjali schreef:
Dit paard was dus geschonken aan de koning? dan zou ik verwachten dat het op de koninklijke stallen kwam te staan.En niet meteen weggegeven aan mensen die er geen geschikte plek voor hadden. Het paard werd toch ook niet gebruikt als rijpaard begrijp ik uit het verhaal.Trouwens,keuren bij verplaatsen zou wel kunnen maar dan alleen op eventuele besmettelijke aandoeningen.Nee,dit is allemaal niet zo mooi en het ongevraagd cadeau geven van dieren is een slecht idee.



Ja er gaan dan mensen vanuit de koninklijke stallen een paard kopen om die aan de nieuwe koning te schenken volgens traditie. Willem Alexander heeft op zijn plaats Bontfire weer door geschonken aan zorgcentrum Ewoud.

Ik was hiervan tijdens de verkoop niet op de hoogte, Bontfire is gewoon betaald en ik kwam er pas achter toen het geld op de rekening stond en Bontfire was opgehaald.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:54

Ragdollcat schreef:
Waar het hier om gaat is, het dier was al gegeven nog voordat er een geschikte leefomstandigheden is voor het dier.

Ze deden zeker hun best om goed voor het dier te zorgen maar wel nadat ze alles moesten omgooien, aanpassen en met hoge kosten eraan zonder dat ze erom hadden gevraagd en ik geloof ook oprecht dat er om het dier gegeven werd, anders deden ze die aanpassingen niet om het dier naar de zin te maken en er is naar het dierenwelzijn gekeken toen is gebleken dat het wat mankeerde en pijn had en dat is alleen maar goed.

Maar dit alles........had niet hoeven te gebeuren doordat men een paard schenkt waar er niet om is gevraagd.



Precies... zo'n ongevraagd paard werkt in de praktijk als een "witte olifant"... = een geschenk waarmee je de ontvanger flink op kosten jaagt. (Wat ooit expres schijnt te zijn gebeurd door een koning van Siam, als hij iemand financieel wilde ruïneren).

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Bellatrix, EliseXJoelle, JoyenUnory, Kirrietje, kiwiwitje, Knikmops57, Lente, MerleSimone, nijnthju, OmgiliBot, Pjotar en 57 bezoekers