Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:04

Hyppolite maar dan moet je wel de kans krijgen je paard eraan te laten wennen... Niet elk paard is verkeersmak geboren en ook die zullen toch ergens mee moeten beginnen.
En ja, ik ben van mening dat er best een beetje extra rekening met ruiters gehouden mag worden, want ook het braafste paard kan ineens een stap opzei zetten, en op dat moment zal er maar net iemand met een noodgang voorbij komen.

Ja, trainen trainen trainen. Maar dan nog zal je nooit 100% controle hebben, en over een auto/motor/scooter/whatever heb je die wel.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:09

hyppolyte schreef:
Tsja, er valt voor 2 kanten wat van te zeggen, aan de ene kant hebben ze zich lichtelijk onbeschoft gedragen, op een moment dat een paard er vandoor gaat hoor je als verkeersdeelnemer daarop te anticiperen en er niet lekker achteraan blijven crossen. Anderzijds hebben steeds meer ruiters het idee dat alles en iedereen zich maar aan moet passen aan hun paard. 9 van de 10 paarden die als bomproof geclassificeerd worden zijn dat echt niet :n. Schone taak aan ruiters om hun beesten aan allerlei soorten verkeer te leren wennen, mijn paarden kunnen ze ook gewoon altijd plankgas passeren, die malen daar niet om, maar daar gaat dan ook wel training aan vooraf :j.


Persoonlijk vind ik dat dan weer flauwekul.Je gaat met een dier op straat en je weet nooit waar ze van schrikken.De mijne passeerde probleemloos een asfalt wals met veel stoom,vrachtwagens en gillende ambulance's om zich halfdood te schrikken van iemand die achter een heg omhoog komt met een vuilzak in haar handen.
We hebben er nu één met blijkbaar lekkere billen,want al menig fietser die passeert moet er eens een klap met zijn hand op geven.Gelukkig laat haar dat siberisch.Maar mensen kunnen zo raar reageren,je kan een paard daar niet allemaal op trainen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:15

Och wat erg. En dan doorrijden ook, arme meid met een gebroken voet. Komop, je kunt asso zijn maar dan nog zo nalatig... hoop dat ze er op aangesproken worden. Die meiden waren al op de vlucht, dan moet je het niet nog erger willen maken.

Op dat trainen, ik heb wel eens meegemaakt dat iemand mijn paard voor de koets, aan het werk, begon te knuffelen. Kan je zeggen dat paard daar ook van in paniek raakt want met die oogkleppen weet het gewoon niet wat er gebeurd. En daar kun je echt niet op trainen, want ik had nooit verwacht dat iemand zo iets zou doen. Ik zelf mag overigens wel alles doen, maar ik zeg dan ook iets voor ik ze knuffel.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:33

Je hebt nooit 100% controle, maar je kunt wel echt een heleboel eruit trainen heb ik gemerkt. Zoals ik zei zijn een heleboel schrikbarend gevaarlijk niet-verkeersmak :=.

En ook een groen paard moet het leren, die train je dus vanaf de grond, want daar heb je wel altijd de controle. Als je erop stapt moet ie dat soort dingen allemaal al kennen en vervolgens gaat ie met een ervaren paard mee.
De echt onverwachte situaties kun je niet op trainen, maar als de rest op orde is heb je ze wel zover dat ze daar niet meer op flippen iig. Zo ben ik ooit eens met mijn knol op het ijs terecht gekomen in het bos, nooit verwacht dat het daar zo bevroren zou zijn, maar de basis van je training bepaalt de reactie van je paard in zo'n situatie, vertrouwen ze jou, of niet en trekken ze hun eigen plan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:49

Maar als het dan mis gaat , ook al denk je zelf geen schuld te hebben, dan verleen je in ieder geval eerste hulp en ga je er niet van door -:(-
Wat dan weer aan geeft dat ze zelf ook goed wisten dat ze fout bezig waren.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:55

Dat die gasten zich aso hebben gedragen staat ook buiten kijf :j

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:02

hyppolyte schreef:
Tsja, er valt voor 2 kanten wat van te zeggen, aan de ene kant hebben ze zich lichtelijk onbeschoft gedragen, op een moment dat een paard er vandoor gaat hoor je als verkeersdeelnemer daarop te anticiperen en er niet lekker achteraan blijven crossen. Anderzijds hebben steeds meer ruiters het idee dat alles en iedereen zich maar aan moet passen aan hun paard. 9 van de 10 paarden die als bomproof geclassificeerd worden zijn dat echt niet :n. Schone taak aan ruiters om hun beesten aan allerlei soorten verkeer te leren wennen, mijn paarden kunnen ze ook gewoon altijd plankgas passeren, die malen daar niet om, maar daar gaat dan ook wel training aan vooraf :j.


Beetje kort door de bocht...

Neem dit even als voorbeeld: Ik was met het braafste paard wat ik ooit onder mn kont heb gehad lekker buiten aan het rijden. Kon trekkers, vrachtauto's, kippen alles tegenkomen, pony gaf geen kik. Nooit gedaan ook.
Zo relaxt waren we ook een keertje s avonds aan het rijden, toen een tegemoetkomende auto wel heel langzaam ging rijden. Ik grapte nog "Goh, overdrijven kan ook" en net op dat moment schrok ponylief wél. Had die auto harder gereden, was ze er vol voor gesprongen. Gewend aan verkeer was ze, kleine kindjes konden er zo op weg rijden, maar die ene keer schrok ze dus wel, en dat had heel naar kunnen aflopen.

Dus om te zeggen dat ze dan maar aan verkeer moeten wennen, is wel heel simpel. Elk ander moment had er een bom kunnen afgaan en ze zou amper opkijken.

I am because you were

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:04

Ongelooflijk dit soort acties.. Echt heel erg aso van deze jongens.. En dan ook nog vluchten wanneer het fout gaat, bah |o

Mensen lijken het ook niet nodig te vinden om rekening te houden met anderen. Mijn paarden kunnen werkelijk alles hebben zolang ze het op tijd aan zien/horen komen, maar als men het nodig vindt om heel hard te passeren (hier rijden ze gerust 60 of harder terwijl je 30 mag), extra gas gaat geven omdat ik aangeef om langzamer te rijden, vol gaat toeteren zodra je me voorbij gaat of zoals hier met veel lawaai achter me aan blijft zitten dan zijn ze toch even goed van slag..

Dat er niets aan gedaan wordt is ook hier een bekend verhaal hoor, je zeurt alleen maar wanneer je aangeeft dat dit soort dingen gebeuren en niemand doet er iets aan. :n

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:20

Ben laatst nog afgestapt en met mijn brommer aan de hand langs een jong paard gelopen omdat ik zag dat hij een beetje angstig was, en dat meisje was me heel dankbaar dus dat vind ik dan wel leuk om te weten. maar wel flink aso om dan sowieso door te rijden...

♡♡♡♡♡

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:25

Je kunt je inderdaad afvragen of dit niet onder poging tot doodslag valt....hier hadden wel zeker dodelijke slachtoffers door kunnen vallen,maar ja...zie de daders maar eens op te sporen...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:36

Jammer dat er mensen zijn die geen rekening houden met anderen. Mijn man en vader hebben ook een off the road motor, maar ze stoppen altijd ( of zetten de motor even uit) als er mensen met paarden aan komen. Net als dat ik niet met volle galop langs wandelaars af sjees.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:34

hyppolyte schreef:
Je hebt nooit 100% controle, maar je kunt wel echt een heleboel eruit trainen heb ik gemerkt. Zoals ik zei zijn een heleboel schrikbarend gevaarlijk niet-verkeersmak :=.

En ook een groen paard moet het leren, die train je dus vanaf de grond, want daar heb je wel altijd de controle. Als je erop stapt moet ie dat soort dingen allemaal al kennen en vervolgens gaat ie met een ervaren paard mee.
De echt onverwachte situaties kun je niet op trainen, maar als de rest op orde is heb je ze wel zover dat ze daar niet meer op flippen iig. Zo ben ik ooit eens met mijn knol op het ijs terecht gekomen in het bos, nooit verwacht dat het daar zo bevroren zou zijn, maar de basis van je training bepaalt de reactie van je paard in zo'n situatie, vertrouwen ze jou, of niet en trekken ze hun eigen plan.


Op de grond heb je altijd controle? Diegene die 500-600kg paard kan tegenhouden als die zich een ongeluk schrikt moet nog geboren worden denk ik.

Een paard kan het alleen maar leren door er aan blootgesteld te worden, dus dan moet je de weg op. Ohz heb je juist meer controle dan erop. Als je paard er vandoor gaat ben je er (mits je er dus nuet afvalt) wel bij en kun ne nig enige controle uitoefenen (uiteindelijk).

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:09

Wij hebben ons jonge paard eerst op het erf aan trekkers laten wennen, voor zover dat nodig was. Ietwat asociaal om in het verkeer op je gemakje schriktraining te doen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:31

Je kunt niet op alles oefenen maar je kunt wel zorgen voor een goede vertrouywensband voordat je de weg op gaat en dat ontbreekt vaak.

Ik woon aan een kruispunt van een industrie terein en daar worden enorm grote betonplaten gemaakt die door vrachtwagens van extra lengte met achter meedraaiende wielen , worden vervoert.
Daarbij is sinds vorig jaar ook nog op het kruispunt een tankstation gekomen waar ook boeren komen tanken met traktoren inclusief giertonnen en ander gereedschap.

Ik begin met buitenrijden op zondagen en vermijd door de weeks die hoek.
Kijk zogauw ik bij ons de poort uit ga , eerst of er groot verkeer aan komt want uitwijken kan ik pas na 50 meter.

Thuis heb ik helaas geen tractor en geen vrachtwagens dus oefenen thuis wordt hem niet, toch ga ik al jaren gerust naar buiten.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:46

Ik ben het er mee eens dat je als ruiter de plicht hebt je paard zoveel mogelijk aan verkeer te laten wennen voordat je de openbare weg op gaat, maar dat is denk ik weer een andere discussie.

Het betreft hier bestuurders die bewust paarden aan het schrikken willen maken en vervolgens doorrijden nadat er ook nog daadwerkelijk iets gebeurt. Ik vind absoluut dat dit zwaar bestraft mag worden en kan me er enorm kwaad om maken dat dit kennelijk een spelletje is voor sommige bestuurders. Dat het een ruiter zijn/haar leven kan kosten lijkt ze totaal niet te interesseren.

Hier laatst ook een automobilist die super rustig het zandpad opreed om vervolgens duidelijk met opzet keihard een dot extra gas te geven naast de paarden van mij en een vriendin. De steentjes schoten onder zijn banden uit en vlogen ons om de oren. Meneer reed keihard weg. Ik ben niet gauw boos, maar zo iemand maakt mij echt laaiend. Witheet was ik van pure frustratie en vooral door de machteloosheid die je op zo'n moment voelt. Want wat kun je ertegen doen? Nummerbord onthouden en aangifte doen? Neemt de politie zoiets serieus? Paardlief gaf geen kik hoor, en het groene paardje dat mee was godzijdank ook niet.

Tuurlijk zijn er vaak zat mensen die geen gas terugnemen of die niet genoeg ruimte laten bij het passeren. Dan denk ik ook wel eens "Nou nou, zo zou ik nog geen fietser inhalen, laat staan een paard." Maar dat is onwetendheid. Dat is op z'n tijd ook zeker vervelend, maar daar lig ik niet wakker van. Dat vind ik iets heel anders dan met opzet een paard aan het schrikken proberen te krijgen. Expres proberen een ongeluk te veroorzaken. Ik ben in totaal 2x zo iemand tegen gekomen en ik word nog steeds kwaad als ik eraan terugdenk. Wat een zieke, zieke geest heb je dan.

Overigens zijn hier in de buurt de bestuurders van quads en crossmotoren juist super lief en zetten ze altijd hun voertuigen stil voor de paarden. Ze rijden pas weer verder als er een veilige afstand is. Veel attenter dan de gemiddelde automobilist.

<3 Tirzah & Serena <3

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:05

Gypsy schreef:
Wij hebben ons jonge paard eerst op het erf aan trekkers laten wennen, voor zover dat nodig was. Ietwat asociaal om in het verkeer op je gemakje schriktraining te doen.


Ben ik het wel mee eens je gaat lijkt me niet zomaar vanuit het niets de weg op. Mag hopen dat daar toch enige voorbereiding inzit en dan vooral voor het overige verkeer want ook die kan je in gevaar brengen. En ik denk dat daar te weinig mensen rekening mee houden. Gaat niet alleen om jouw en je paard maar zoveel andere mensen om je heen.

Maar helaas kan je niet alles thuis oefenen. Die van mij kan vrij veel hebben qua geluiden interesseert ze vrij weinig(thuis) maar zet ze in een onbekende omgeving met diezelfde geluiden en ze ontploft. Maar daar hou je natuurlijk wel rekening mee door niet op de weg te gaan maar ja als je dan zulke tegen komt in het bos of zandpad heb je ook een probleem.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:58

Je paard kan nog zo goed getraind zijn op buitenomstandigheden en verkeer, maar als ze hem moedwillig op stang jagen is het voor velen teveel.

Mijn paard kijkt ook niet op van tractors, bussen, vrachtwagens met extra oplegger en noem maar op. Zelfs ooit een springkasteel met krijsende kids gepasseerd. Is goed getraind en heeft een relaxed karakter, maar toen ze ingesloten werd door een fietser en motorijder die samenwerkten om haar te laten flippen, was ze toch ook weg (na 10m gelukkig alweer volledige controle)
Zulke mensen mogen ze echt zwaar beboeten. Voor mijn paard hoeft het verkeer echt niet te vertragen of stoppen, die loopt op haar gemakje naast een weg waar de vrachtwagens met 90 doorheen denderen. Maar moedwillig een paard aan het schrikken brengen is iets helemaal anders...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:31

Mijn paard was ook redelijk bom proof,maar een crossmoter is toch iets anders...die is er in ene en maakt ook nog een snerpende herrie...ook heb het een keer op buitenrit meegemaakt dat er boven het bos waar ik net reed een helicopter iets zocht en bleef rondcircelen..geen idee hoe je een paard daaraan moet laten wennen.Ik had er in iedergeval mijn handen vol aan op dat moment.Was natuurlijk geen opzet van de heli...die zag mij niet eens

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:40

Er aan blootstellen en verantwoordelijk voor zijn meer dan prima, maar dat betekend niet dat je je als een idioot mag gedragen in de buurt van paarden. De weg is voor iedereen dus het is een verrekte kleine moeite om rekening met elkaar te houden. Maar lijkt wel dat sommige mensen zelfs dáár te dom voor zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:44

Maartje1990 schreef:
Op de grond heb je altijd controle? Diegene die 500-600kg paard kan tegenhouden als die zich een ongeluk schrikt moet nog geboren worden denk ik.

Een paard kan het alleen maar leren door er aan blootgesteld te worden, dus dan moet je de weg op. Ohz heb je juist meer controle dan erop. Als je paard er vandoor gaat ben je er (mits je er dus nuet afvalt) wel bij en kun ne nig enige controle uitoefenen (uiteindelijk).

Die gedachte is mogelijk even gevaarlijk als een niet 100% verkeersmak paard op de baan. :n
Ze zullen het toch moeten leren, dat je ze thuis en in "bekende omgeving van alles geleerd en gewend gemaakt hebt betekent niet dat ze nooit meer zullen schrikken. Als je daar van overtuigd bent dat dat wel kan, ben je naïef en even gevaarlijk als wanneer je ze nergens aan laat wennen.
Eenmaal in onbekende omgeving kan iets wat ze normaal niet eng vinden toch weer eng worden. En ja, ook voor paarden die echt wel gewend zijn om op vreemd terrein te komen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:52

Leffroi schreef:
Er aan blootstellen en verantwoordelijk voor zijn meer dan prima, maar dat betekend niet dat je je als een idioot mag gedragen in de buurt van paarden. De weg is voor iedereen dus het is een verrekte kleine moeite om rekening met elkaar te houden. Maar lijkt wel dat sommige mensen zelfs dáár te dom voor zijn.

Ik vermoed dat alleen mensen die paarden hebben of er mee omgaan begrijpen hoe zo een dier kan reageren...de rest niet.En dan komt het inderaad aan op het aan of juist afwezige verstand

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:37

Hoe vaker je enge dingen oefent, hoe beter je weet hoe je paard erop reageert. Ook zal je paard steeds beter op nieuwe dingen reageren, omdat jij beter weet hoe je hem moet begeleiden, en omdat het paard de ervaring krijgt dat nieuwe dingen over het algemeen geen kwaad kunnen.

Je kunt niet alles thuis oefenen, maar je kunt wel zorgen dat je weet hoe je paard op nieuwe dingen reageert en hoe jij daar op in kunt spelen om zoiets toch veilig te laten verlopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:05

Gypsy schreef:
Hoe vaker je enge dingen oefent, hoe beter je weet hoe je paard erop reageert. Ook zal je paard steeds beter op nieuwe dingen reageren, omdat jij beter weet hoe je hem moet begeleiden, en omdat het paard de ervaring krijgt dat nieuwe dingen over het algemeen geen kwaad kunnen.

Je kunt niet alles thuis oefenen, maar je kunt wel zorgen dat je weet hoe je paard op nieuwe dingen reageert en hoe jij daar op in kunt spelen om zoiets toch veilig te laten verlopen.

Dat kan allemaal. En dan reageert ie een keer toch anders en dan heb je het te doen met wat je op dat moment krijgt. Het zijn dieren, geen robots die je kan programmeren. het is bovendien wettelijk verplicht om rekening te houden met elkaar. Hoe je het ook draait of keert: in dit verhaal zijn de crosmotoren in fout en niet de ruiters. Ik begrijp dus eigenlijk de hele discussie niet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:11

_Dreamer, ook ik ben motorrijder. Maar schaam me dus absoluut NIET voor de fouten van een ander mens, die toevallig ook op een motor rijdt.
Want er zijn zoveel gevallen waarin motorrijders WEL rekening houden met paarden. Zoals hier ook al een aantal keren geschreven wordt, maar daar hoor je nooit water over.
De meeste motorrijders die ik tegenkom tijdens een buitenrit, doet hun motor uit, laten hem stationair lopen of zorgen dat ze constant gas houden, zodat het zo min mogelijk lawaai maakt. Die mensen zijn er genoeg!
Maar je hoort helaas altijd maar dingen die niet goed gaan.... jammer is dat.

En of je nou een paard, mens, kind of wat anders passeert. Ik vind dat je altijd rekening moet houden met je medeweggebruikers. Maakt niet uit wat het is. Dat doe ik in de auto, op de motor, op de fiets maar ook op het paard. Als ik bijvoorbeeld wandelaars zie dan ga ik aan de kant met mijn paard. Dan houd ik rekening met wandelaars. En kunnen we elkaar rustig passeren. Ben ik toevallig in draf of in galop (dat komt niet zo vaak voor) dan ga ik altijd terug naar stap en desnoods ga ik staan.


Beterschap voor de ruiter!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:47

Maartje1990 schreef:
hyppolyte schreef:
Je hebt nooit 100% controle, maar je kunt wel echt een heleboel eruit trainen heb ik gemerkt. Zoals ik zei zijn een heleboel schrikbarend gevaarlijk niet-verkeersmak :=.

En ook een groen paard moet het leren, die train je dus vanaf de grond, want daar heb je wel altijd de controle. Als je erop stapt moet ie dat soort dingen allemaal al kennen en vervolgens gaat ie met een ervaren paard mee.
De echt onverwachte situaties kun je niet op trainen, maar als de rest op orde is heb je ze wel zover dat ze daar niet meer op flippen iig. Zo ben ik ooit eens met mijn knol op het ijs terecht gekomen in het bos, nooit verwacht dat het daar zo bevroren zou zijn, maar de basis van je training bepaalt de reactie van je paard in zo'n situatie, vertrouwen ze jou, of niet en trekken ze hun eigen plan.


Op de grond heb je altijd controle? Diegene die 500-600kg paard kan tegenhouden als die zich een ongeluk schrikt moet nog geboren worden denk ik.

Een paard kan het alleen maar leren door er aan blootgesteld te worden, dus dan moet je de weg op. Ohz heb je juist meer controle dan erop. Als je paard er vandoor gaat ben je er (mits je er dus nuet afvalt) wel bij en kun ne nig enige controle uitoefenen (uiteindelijk).

Ik heb ze meerdere malen indd kunnen stoppen indd, gaat er namelijk niet om of je sterk genoeg bent, maar of je goed genoeg kunt anticiperen en je paard kunt lezen. Daarnaast is de schrikreactie van een paard aanzienlijk minder heftig wanneer je ernaast loopt, ze trekken zich namelijk op aan jou. Dus zeker weten dat je ernaast veel meer controle hebt dan erop. Als dat niet zo is heb je nog een hoop werk aan de winkel :j.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl, har166, JoyenUnory, Kidde, Rupser, SentiBot, tiwi1969 en 62 bezoekers