Paard met schotwond in België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14028
Geregistreerd: 20-04-16

Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:48

Bokt / Facebook Equitom
Welzijn
Afbeelding
De kogel is goed te zien op de röntgenfoto. Foto: Equitom.


Eergisteren kwam er een paard binnen bij dierenkliniek Equitom in België met een wond aan het rechtervoorbeen, ter hoogte van de elleboog. Omdat het dier mankte, heeft de eigenaar hem naar de dierenkliniek gebracht. De wond bleek na radiografisch onderzoek op de kliniek veroorzaakt te worden door een kogel.

De chirurg heeft een incisie gemaakt aan de kant van de uitgangswonde aangezien de kogel de spier doorboord heeft, om zo de wond te kunnen curetteren en spoelen. Met het paard gaat het momenteel goed. De kogel heeft geen vitale organen geraakt.

Wel blijft de vraag hoe het paard aan de kogel in zijn been komt. Het paard stond in een weide waar jagers geen toegang toe hebben. De dierenkliniek meldt dat het niet de eerste keer is dat ze dit soort verwondingen binnen krijgen.

Op Facebook staan enkele foto's van de operatie in de kliniek.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:26

Die zit er onder een erg aparte hoek in, moet haast wel zijn geschoten op het moment dat het paard van de schutter wegrende, toch? Zouden jagers echt zo oerstom of gestoord zijn dat ze richting een rennend paard schieten? Ik hoop dat ze het arme dier ook op de rest van zijn lichaam hebben gecontroleerd.
Vooral ook erg om te lezen dat dit soort gevallen vaker voorkomen.. zo'n idioten moeten gewoon hard aangepakt worden, ongelukje of niet.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:39

Er was toch nog een dame afgelopen jaar (bokker?) met een beschoten paard? Een schimmel volgens mij.

Bizar -:(-

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:37

Kogels dragen ver. Onacceptabele nalatigheid, vuren zonder een zekere kogelstop achter je doel, maar niet beslist boze opzet.
Als een jager wordt betrapt op het dusdanig schieten (ook zonder dat er een ongeluk gebeurt) verliest hij tenminste zijn vergunning en krijgt een boete.

Merlen

Berichten: 1593
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:09

Dat het paard op een weide staat waar jagers niet toegelaten zijn,wil niets zeggen.
Hier in de buurt doen ze gewoon hun eigen zin.Elk najaar haal ik mijn pony's hiervoor weg uit de weides.

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:49

Wat erg zeg hopelijk geneest het dier helemaal.

Dit soort kogels worden toch niet door jagers gebruikt? Die gebruiken geweren met hagel dacht ik.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:01

ik ken er niet veel van,maar schieten jagers niet altijd met hagel?
hagel is toch rond?
de kogel op de foto is langwerpig?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:03

tengeltje11 schreef:
ik ken er niet veel van,maar schieten jagers niet altijd met hagel?
hagel is toch rond?
de kogel op de foto is langwerpig?


Ik dacht precies hetzelfde. Maar ik ken ook niet zo veel van de jacht.
Hopelijk geen blijvende schade voor 't paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:07

Dat jagers geen toegang hebben, hebben ze over het algemeen lak aan. Ze schieten bovendien lang niet altijd met hagel omdat dat het vlees behoorlijk beschadigd. :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:26

Jagers gebruiken zowel hagel als kogels. Het beschadigen van vlees ís niet echt een overweging bij de munitie keuze (hagel itt een kogel penetreert nauwelijks).
Probeer maar eens een rendier om te leggen met een schot hagel....
Afstand tot het doel is ook een belangrijke reden; hagel spreidt, en verliest vrij snel zijn energie. Die spreiding heeft natuurlijk ook voordelen, een klein bewegend doel is gemakkelijker te treffen. En een kogelstop is niet belangrijk, het schot wordt uit zichzelf snel ongevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-02-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:27

ja,maar in belgie schieten ze gewoon konijnen,fazanten,hoogstens een eend.
hier lopen nu eenmaal geen varkens,herten of rendieren die omgelegd moeten worden....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:33

Weet niet in welk belgië jij woont maar ik zie hier zat varkens en herten.... :?

Kuggur: wat je zegt klopt. Maar mijn ex-stiefvader was jager en die schoot konijn of fazant liever niet met hagel omdat dat te zeer verspreidde en dat er dan te weinig "mooi" vlees over bleef. :)
Hagel hielden zij (die groep jagers) meer voor vossen bv;: dieren waarvan ze het vlees toch niet interessant vonden.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:29

Om nog maar over everzwijen te zwijgen. Die zitten hier in mijn streek in de bossen ook en zeker in de Ardennen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:35

Limburg wordt er ook door geteisterd, ja geteisterd, komt regelmatig in het nieuws dat ze tuinen gaan vernielen.
Dus zwijnen zitten er zat.. :=
Op weide loopt ook een kudde reeën (nouja, ze lopen niet in de weide in die zin dat ze er door mij gezet zijn, ze gebruiken die meer als door gang ofzo, komen er grazen, drinken en ik gok ook hooi jatten. :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:36

pfft, persoonlijk heb ik het niet met jagers.. Had er overlaatst een paar die hier op de fietspad kwamen schieten (fietspad loopt door velden en is niet begrenst aan een straat, dus ideaal om in de zomer te wandelen/fietsen). Schrok me rot op men fiets.

Op facebook stond ook de melding om je paard binnen te houden indien je grenst kort bij een jachtgebied. Begrijp de opmerking langs de ene kant wel, maar langs de andere kant ook niet. Je wil natuurlijk niet dat je paard iets overkomt, maar je hebt toch net een weide om je paard buiten te laten :/

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:40

Uhm zij mogen niet schieten binnen de 50 of 100m van gezelschapsdieren en/of mensen en al zéker niet in een richting waarbij ze niet kunnen weten of de kogel mogelijk nog iets anders raakt dan het dier dat ze gaan schieten indien ze zouden missen.
Dus je dieren binnen houden is nergens voor nodig, ze hebben zich gewoon aan de regels te houden.
Iets wat ze niet doen trouwens. Mijn weide was in getekend als jachtgebied zonder mijn toestemming. :r Heeft me 3 jaar gekost om het er uit te halen. En nog vind ik zo nu en dan hulzen in het bos langs de weide. :x (bos waarvan ik weet wie de eigenaar is en waarvan ik ook weet dat die daar geen jagers wil. Is privé bos nl.)
Daar liggen dus verschillende (bewoonde) chalets en huizen binnen de 20m ook nog.

Schandalig is het.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:04

Ha, ik heb nog voorgehad dat er een stel jagers een konijn wilden schieten dat over mijn weide liep terwijl mijn paarden in de wei liepen. Mijn vader merkte het gelukkig op en nam onze waakhond mee toen hij hen er op aansprak. Bij mij wordt er ook niet gejaagd op mijn grond.

Merlen

Berichten: 1593
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Paard met schotwond in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:54

Ook ik heb ze al meermaals betrapt op schieten in de wei en er net naast terwijl er pony's in staan.Ze lachen je gewoon uit in je gezicht als je er wat van zegt.
Ayasha,hoe haal je precies een weide uit het jachtgebied?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:01

Hangt er van af waar je woont. In mijn geval moest ik naar het provincie-huis in Hasselt en daar naar de dienst jacht.
Daar zitten dan twee mensen waarvan één weinig behulpzaam die met veel zuchten en kreunen op zoekt of jouw grond (en ook je achtertuin kan gewoon in getekend zijn.) ingetekend is en zo ja door wie.
Dan kan je aangeven dat je wil dat het uitgetekend wordt en 2 jaar en een stuk of 50 mails later ontvang je dan eindelijk de verlossende brief dat alle partijen (lees: de jacht beheerder) opgeroepen en genotificeerd zijn van de verandering en dat jouw stukje grond uitgetekend is.

Verder zou ik in jouw geval foto's maken, eventuele hulzen eerst fotograferen en daarna oprapen en bij houden en die kan je dan naar diezelfde dienst als hierboven doen of naar de politie, wat je wil en klacht in dienen. Zo dicht mogen ze nl. niet schieten bij gezelschapsdieren. :) Punt. Voor zover ik weet staan er nl. best wel mooie boetes op dat soort onzin. Ze moeten meer dan 150m van grond af zijn waarvan een ander het jachtrecht bezit (het in eigendom heeft dus.) en ze mogen hoe dan ook niet in de richting van die grond schieten. (ook niet naar huizen enz).
Dus hoe dan ook staan jouw jagers daar onrechtmatig te schieten en dan kan je naar Natuur en Bos gaan of naar het provincie-huis. :)

Edit: met een beetje geluk wil natuur en bos je daar ook wel in bij staan overigens.