Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:09

Meer recreatie > jammer. T was juist een mooi ruw gebied. Nu liggen er al overal betonpalen.... Typisch Nederland.

Minder grote grazers > top! Te klein gebied voor veel te veel dieren :oo

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."


Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:26

secricible schreef:
Je realiseert je dat dat allereerst een berg ruzie oplevert en dat als ze per ongeluk zo'n dame vergeten dat die echt volledig lastig gevallen zal worden door al die hormoonbommen? Volgens mij werkt dat niet... bovendien kun je geen mannelijke dieren bijplaatsen als er geen vrouwen meer zijn.. hoe zie je dat voor je? Alle vrouwen op een stal om wel mannelijk nageslacht te fokken?


Ja, die vrouw zal het niet leuk hebben en er zal om gevochten worden, waardoor één of enkele hengsten een merrie hebben en de rest als bachelorkuddes zullen leven. Het is ook niet de bedoeling, maar het kan gebeuren. 1 hengst in een kudde merries geeft echter gigantische gevolgen.

Verder zijn de Oostvaardersplassen lang niet het enige natuurgebied en koniks, edelherten en runderen zijn ook niet uniek voor de ovp. In andere natuurgebieden worden de dieren echter uitgedund en verkocht aan particulieren, slagers en andere natuurgebieden. Hier vandaan kan het ovp dus heel goed zijn extra dieren krijgen.

Ik verwacht dat ze op zo'n 1500-2000 dieren uit komen als ideaal. Dieren gaan 10 tot 20 jaar mee, afhankelijk van de diersoort. Dus er moeten ieder jaar 150 dieren toegevoegd worden. Als ze dezelfde verhouding als nu willen aanhouden tussen grote grazers, moeten er ieder jaar dan zo'n 15 stieren, 45 hengsten en 90 herten worden toegevoegd. Van de stieren en de hengsten weet ik 100% zeker dat daar goed aan te komen is. Die herten verwacht ik ook wel, maar heb ik te weinig zicht op om dat 100% zeker te weten.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:05

Eerst zien dan geloven. Ze hebben wel meer geroepen erover....

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:48

EINDELIJK, na jaren ergeren word er eindelijk ingegrepen. Hoe ze het doen maakt niet zoveel uit, misschien groepen dieren naar natuurgebieden elders in Europa of afschieten. Recreatie zou uit fiets/wandelroutes gaan hoorde ik in een interview.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:51

Malenka schreef:
Meer recreatie? Waarom in hemelsnaam?



Omdat dat geld oplevert :)*

Nu kost het alleen maar geld en staat er behoorlijke druk en veel negatifieteit op (ook terecht en wie verbeterd mijn woord?_)

Gewoon kleine groepen dieren en 1x in de zoveel tijd uitdunnen.
Niks mis met een goed stuk biologisch vlees.

Wolf is geen oplossing die blijft niet in dat gebied.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:58

Malenka schreef:
Meer recreatie? Waarom in hemelsnaam?


Zat ik ook te denken. Minder grazers, hulde. Maar waarom moet de verantwoording daarvoor "meer recreatie" zijn?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:00

Meer recreatie, jammer jammer.
Minder dieren, het zou verdorie eens tijd worden!!

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:09

Ah weer een natuur attractiepark, tja dat levert meer op als de subsidies afgebouwd worden.

Bejaarde bokkers weten meer

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:31

Natuurbeleid, laat me niet lachen. Parkbeheer is een betere term voor dit getuinier.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:40

Citaat:
Dierbaar Flevoland had op basis van de vele ondertekeningen het recht verworven om op 8 februari in te spreken bij de vergadering van Provinciale Staten van Flevoland om de punten uit de petitie naar voren te brengen. Dat is gebeurd en daarmee is een statement afgegeven.

Desondanks is toch besloten het voorstel van SGP en VVD aan te nemen. Alleen Partij voor de Dieren, GroenLinks en PvdA stemden tegen. GS van Flevoland heeft hiermee een bestuursopdracht gekregen om voor 1 juli aan te geven hoe met de richtinggevende uitspraken in het het voorstel omgegaan kan worden. Of dat kan is nog maar de vraag. Wij blijven de zaak op voet volgen. Blijf ons steunen, want er moet nog veel besloten worden over de toekomst van Oostvaardersplassen.

https://petities.nl/petitions/maak-van- ... ?locale=nl

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:46

LaPluche schreef:
Ik vond het een stom grapje, gelukkig meen ik ook niet dat iedereen in een boom moet gaan hangen. Sarcasme....



Zij bedoelde volgens mij dat het niet uitmaakt dat wolven erbij doen niet strookt met recreatie, voor het teveel aan mensen zijn de wolven dan ook gelijk een oplossing. (Als grapje.)

Je kan het stukje op 2 manieren lezen zeg maar :)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:36

Het was dacht ik al geopperd. Maar waarom niet alle hengsten wat minder mannelijk maken. En er een paar wegdoen. Zodat je deze later weer als nieuw bloed erbij kan zetten?

Naomie

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:23

KootMiraDrum schreef:
Citaat:
Dierbaar Flevoland had op basis van de vele ondertekeningen het recht verworven om op 8 februari in te spreken bij de vergadering van Provinciale Staten van Flevoland om de punten uit de petitie naar voren te brengen. Dat is gebeurd en daarmee is een statement afgegeven.

Desondanks is toch besloten het voorstel van SGP en VVD aan te nemen. Alleen Partij voor de Dieren, GroenLinks en PvdA stemden tegen. GS van Flevoland heeft hiermee een bestuursopdracht gekregen om voor 1 juli aan te geven hoe met de richtinggevende uitspraken in het het voorstel omgegaan kan worden. Of dat kan is nog maar de vraag. Wij blijven de zaak op voet volgen. Blijf ons steunen, want er moet nog veel besloten worden over de toekomst van Oostvaardersplassen.

https://petities.nl/petitions/maak-van- ... ?locale=nl

Vogels en natuur zijn al verdwenen door het bestaande "beheer". De toekomst kan alleen maar beter worden voor fauna en flora. Dus kom maar op met nieuwe plannen. SBB heeft genoeg tijd en kansen gehad, die staan hopelijk zelf even onder beheer.

Anoniem

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:49

Ik heb eerlijk gezegd de mensen die de beslissingen nemen over de Oostvaardersplassen niet heel hoog zitten.
Mij zou het echt niets verbazen als dit type bestuurders een kwart van de dieren eruit gooit, en vervolgens de helft van het land inpikt voor een Oostvaarders Centerparks, waardoor de resterende dieren nog veel minder land hebben en het aantal dieren per hectare nog veel groter wordt...

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:53

Er is hier gisterenavond een item over geweest bij RTL late night, ga ik eens kijken. Een beter natuurbeleid juich ik helemaal toe maar die recreatie, alsjeblieft niet zeg.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:59

Amandavd schreef:
Er is hier gisterenavond een item over geweest bij RTL late night, ga ik eens kijken. Een beter natuurbeleid juich ik helemaal toe maar die recreatie, alsjeblieft niet zeg.

Waarom niet? Laten we gewoon eens ophouden met dit park natuur te noemen...

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:00

Wendy schreef:
Amandavd schreef:
Er is hier gisterenavond een item over geweest bij RTL late night, ga ik eens kijken. Een beter natuurbeleid juich ik helemaal toe maar die recreatie, alsjeblieft niet zeg.

Waarom niet? Laten we gewoon eens ophouden met dit park natuur te noemen...


Waarom wel? Omdat het geld oplevert? Dat er een hoop dingen moeten veranderen daar ja, maar dan kan het nog steeds prachtige natuur zijn.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

lovevalser

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:10

ik zou bent zo'n ''overschot'' veulen of jaarling willen kopen om optevoeden en dan uiteindelijk te rijden. maar dat kan zeken niet? of weet iemand of dat wel kan(alsin ergends te koop).

dance like nobody's watching
kerstmuts

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:10

Amandavd schreef:
Wendy schreef:
Waarom niet? Laten we gewoon eens ophouden met dit park natuur te noemen...


Waarom wel? Omdat het geld oplevert? Dat er een hoop dingen moeten veranderen daar ja, maar dan kan het nog steeds prachtige natuur zijn.

Natuurlijk niet, het is een polder, daar is niets natuurlijks aan.
En er staat een hek omheen, dat is ook al weinig natuurlijk.
Bovendien is Nederland een land waar al flinke tijd mensen wonen die het landschap al die jaren hebben beeinvloed. Wat wij tegenwoordig als 'natuur' zien, is in feite gewoon cultuurlandschap. Weiden, heide, akkers, velden... allemaal cultuurlandschap.
Ontstaan door ingrijpen van de mens.
Dat kan, ook in de Oostvaardersplassen prima gecombineerd worden met de aanwezigheid van diezelfde mens.
Bovendien is Nederland gewoon drukbevolkt en is de vraag naar recreatiegebieden gewoon groot, zeker in dat deel van het land.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:15

Wendy schreef:
Amandavd schreef:
Waarom wel? Omdat het geld oplevert? Dat er een hoop dingen moeten veranderen daar ja, maar dan kan het nog steeds prachtige natuur zijn.

Natuurlijk niet, het is een polder, daar is niets natuurlijks aan.
En er staat een hek omheen, dat is ook al weinig natuurlijk.
Bovendien is Nederland een land waar al flinke tijd mensen wonen die het landschap al die jaren hebben beeinvloed. Wat wij tegenwoordig als 'natuur' zien, is in feite gewoon cultuurlandschap. Weiden, heide, akkers, velden... allemaal cultuurlandschap.
Ontstaan door ingrijpen van de mens.
Dat kan, ook in de Oostvaardersplassen prima gecombineerd worden met de aanwezigheid van diezelfde mens.
Bovendien is Nederland gewoon drukbevolkt en is de vraag naar recreatiegebieden gewoon groot, zeker in dat deel van het land.


Dus de wensen van de mensen gaan voor de dieren die daar al jaren wonen en leven? Het zijn namelijk niet alleen de grote grazers die daar leven. Denk eens aan alle vogels en andere dieren die zeker gaan lijden onder recreatie van mensen daar. Waarom kan dat gebied niet gewoon blijven zoals het is? Ja ik vind ook dat het nu zwaar overbevolkt is met dieren en dat daar wat aan moet veranderen, maar nee ik vind niet dat mensen daar thuis horen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:17

Het meest hilarische aan de Oostvaardersplassen is dat de beheerders continu schermen met ' wij kunnen niet ingrijpen bij dierenleed want wij hebben een hands-off beleid, wij laten de natuur zijn gang gaan en grijpen niet in'.
Als je vervolgens hun eigen rapportages leest dan doen ze daar niets anders dan continu stroompjes verleggen, duintjes maken tegen de wind, duintjes verplaatsen omdat ze in de verkeerde richting staan, stukjes onder water zetten voor meer vogels en kunstmatig een keer in de vier jaar droog laten vallen omdat een echt 'natuurlijk' moeras dat op die plek ook zou hebben...
:')
Sneue mensjes. _O-

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Natuurbeleid Oostvaardersplassen gaat ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:36

Als de Oostvaardersplassen echt natuur zouden zijn dan waren het allang de Oostvaarder bossen....

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:28

Kuggur schreef:
Als de Oostvaardersplassen echt natuur zouden zijn dan waren het allang de Oostvaarder bossen....

Precies

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 03:19

Amandavd schreef:
Er is hier gisterenavond een item over geweest bij RTL late night, ga ik eens kijken. Een beter natuurbeleid juich ik helemaal toe maar die recreatie, alsjeblieft niet zeg.


En dat was echt een aanfluiting mijns inziens wbt SBB.... Meest zinnige opmerking was pleur er een paar wolven bij. Maar die laten zich blijkbaar door een hek niet tegenhouden...

Ooit lag er een plan om de OVP te verbinden met de Veluwe en zelfs de Duitse natuur. Blijkbaar net als de hedendaagse meldkamers nooit gehoord van de randmeren en de IJssel.

Off Topic, ik ben blij dat die ijssel er ligt. Geen last van wilde zwijnen hier terwijl je ze soms in de uiterwaarden aan de overkant ziet lopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, SemrushBot en 63 bezoekers