"Paardrijden is geen sport!"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:41

Ach dat eeuwige gezeur of het nou wel of geen sport is... Zal me echt een rotzorg zijn wat een ander ee van vindt :p


Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:56

Dan is het toch geen sport? Zal me een worst wezen, laat mij nou maar paardrijden :D

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:33

Het is overigens ook onzin te beweren dat paardrijden per definitie sport is. Je kunt het als sport beoefenen.
Maar als ik bijvoorbeeld te paard mijn schapen van het hoogland haal ben ik aan het werk, niet aan het sporten.

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:41

1x per week op een paardje achter elkaar aan hobbelen in de manegeles is naar mijn mening geen sport. Maar als je serieus traint of echt hard moet werken dan wel. Simpel als wat. :)

Lumi

Berichten: 4436
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:32

Het is wel een heel mooi duidelijk overzicht die in discussies gebruikt kan worden :D


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:48

Lienie_F schreef:
Het is wel een heel mooi duidelijk overzicht die in discussies gebruikt kan worden :D


Dat er überhaupt nog mensen zijn die die discussie aan willen gaan, pfff.
Het is een hobby, lekker belangrijk verder wat een ander ervan vindt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:03

Lienie_F schreef:
Het is wel een heel mooi duidelijk overzicht die in discussies gebruikt kan worden :D

Dat.

En nee, dat kan het niet.
Sterker nog, waarom worden dit soort drogredeneringen en kulargumenten eigenlijk actief door Bokt op de voorpagina uitgedragen?

Schoentje, kerstmuts en [o]

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:09

Danique_G schreef:
Sorry maar waarom moet iedereen zo nodig bewijzen dat paardrijden een sport is? Ik vind de gemiddelde verbrandingsgetallen bovendien niet spectaculair. Er zijn zat sporten die vele malen intensiever zijn dan paardrijden. Als we het zo brengen, is het huishouden ook een sport.. Het paard is de atleet in dit geval, de ruiter een beetje. Het is naar mijn idee wel een sport, maar heel of het daarmee fysiek uitdagend is? Niet echt. Wel vind ik de discipline die je moet hebben voor paardrijden heel anders dan bij andere sporten, je hebt immers jezelf er niet mee, maar je paard.


Helemaal mee eens. Ik hoef helemaal niks te bewijzen. Ik ga iedere keer met een grote smile op dat gekke pony beest zitten.

Tink89
Berichten: 2925
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:19

Ney schreef:
1x per week op een paardje achter elkaar aan hobbelen in de manegeles is naar mijn mening geen sport. Maar als je serieus traint of echt hard moet werken dan wel. Simpel als wat. :)


Want in een manegeles kun je niet serieus trainen of hard werken? Bah, wat een onzinopmerking zeg.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:19

Bij ons loopt een manege pony Z1 tussen de paarden. Dat is geen manege paardje hobbelen hoor.
Trouwens, wel meer manege beesten met een KNHS startpas bij ons.
Ok, eerlijk is eerlijk, die ruiters rijden er vaker op dan een keer in de week.

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:29

Tink89 schreef:
Ney schreef:
1x per week op een paardje achter elkaar aan hobbelen in de manegeles is naar mijn mening geen sport. Maar als je serieus traint of echt hard moet werken dan wel. Simpel als wat. :)


Want in een manegeles kun je niet serieus trainen of hard werken? Bah, wat een onzinopmerking zeg.

Nou, als je in een rijtje achter elkaar aan hobbelt is het meestal niet serieus trainen of hard werken. ;)
En als je niet in een rijtje achter elkaar rijdt dan is die eerste zin dan ook niet van toepassing.

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:57

Dat is waar.

BeFunny

Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:01

Goof schreef:
Lienie_F schreef:
Het is wel een heel mooi duidelijk overzicht die in discussies gebruikt kan worden :D


Dat er überhaupt nog mensen zijn die die discussie aan willen gaan, pfff.
Het is een hobby, lekker belangrijk verder wat een ander ervan vindt.



Voor jou is het een hobby, voor een ander een sport :')

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 07:45

Het staat bij entertainment, bij de blogs. Het is tot zoverre een mooi onderbouwd stuk die ik zelf geamuseerd heb gelezen; missie geslaagd dus. ;)

Wbt inhoudelijk commentaar. De discussie ga ik niet meer aan, ik bied alleen aan dat ze het zelf een keer komen doen. Ook vind ik de klussen zoals lijnen kalken bij voetbal niet vergelijkbaar met uitmesten. Die lijnen worden (hier idg) niet door de spelers gedaan, inde paardensport doe je echter wel vaker de klusjes bij jouw paard.
Vind het verder niks met de discussie zelf te maken hebben, want het is heeft verder geen verbintenis met het sporten.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Supervixen

Berichten: 12814
Geregistreerd: 28-04-11

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:00

Ach ja darten noemen ze ook een sport...

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:05

Voor mij is het een hobby én een sport! En ik ben altijd blij als ik mag galloperen in mn proef, draven is meer vermoeiend vanwege de grote gangen van mn paard. :')

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Fritt_J
Berichten: 142
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:07

Leuk overzicht - nog meer motivatie om de stallen te doen....
Maar de waarden staan gegeven in cal en niet kcal, dus als je het vergelijkt met de energie waardes van de verpakkingen van de producten die je eet scheelt het dus een factor 1000..... (cal - kcal).
Dus dan valt je alweer mee?

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:07

Fritt_J schreef:
Leuk overzicht - nog meer motivatie om de stallen te doen....
Maar de waarden staan gegeven in cal en niet kcal, dus als je het vergelijkt met de energie waardes van de verpakkingen van de producten die je eet scheelt het dus een factor 1000..... (cal - kcal).
Dus dan valt je alweer mee?

Volgens mij klopt die redenering ook niet en valt het verbruik dus wel mee.... in de zin van dat je best wat verbruikt. Ik was na mijn reining les vandaag in ieder geval behoorlijk buiten adem.

Een kilocalorie wordt in de wandelgangen namelijk altijd gewoon een calorie genoemd en hoewel dat verwarrend is, praat niemand buiten het wetenschappelijke kringetje eigenlijk consequent over calorie of kilocalorie. Een Calorie is ook echt weinig energie namelijk. Zie uitleg op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie

Wetende dat je al met gewoon ademen en in leven zijn 1 kcal per minuut verstookt zowat, zou het immers niet logisch zijn anders dat je met een uur paardrijden de helft zou verbruiken van wat je met 30 seconden ademen en liggen zou verbruiken. ;)

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:27

Paardrijden zet je spieren wel degelijk aan het werk. Toen ik na 3 jaar weer op het paard zat kwam ik er wel weer achter dat ik in die jaren dat ik nog 3 keer in de week paardreed je buik, arm en beenspieren wel degelijk hard aan het werk zijn. Ik was echt verrast hoeveel spieren ik vroeger eigenlijk gebruikte. Eigenlijk wel een hele interessante manier om erachter te komen hoeveel spiergroepen je gebruikt met het paardrijden.

Lach en de wereld lacht terug!

Raineri
Berichten: 6196
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:12

Jiildou23 schreef:
Paardrijden zet je spieren wel degelijk aan het werk. Toen ik na 3 jaar weer op het paard zat kwam ik er wel weer achter dat ik in die jaren dat ik nog 3 keer in de week paardreed je buik, arm en beenspieren wel degelijk hard aan het werk zijn. Ik was echt verrast hoeveel spieren ik vroeger eigenlijk gebruikte. Eigenlijk wel een hele interessante manier om erachter te komen hoeveel spiergroepen je gebruikt met het paardrijden.


Schrob de vloer en je spieren zijn ook aan het werk. Wat is je punt?

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:27

Een Brit zal de vloer schrobben idd geen sport noemen, maar cricket wel.

Sport betekent in oorsprong 'buitenshuis tijd verbeuzelen voor heren van stand'.

En de havensjouwers, boerenknechten etc: die hadden spieren.

....wat is trouwens jouw punt?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lis_Ol

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:43

Leuk stukje :)
kan je nog is voor iemand z'n neus leggen als iemand deze onnodige discussie aan gaat :')

Freek-Willem Pleasure: Z1+11 <3
Mexwell †27-12-2019, Skuggi † 01-08-2022 rust zacht lieverds Y;(

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:47

Ik vind paardrijden geen sport, maar een passie

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:13

Cinnepin schreef:
Ik vind paardrijden geen sport, maar een passie

Ehm, wat vreemd, je vindt dat het één het ander uitsluit?

In dit hele topic, en eigenlijk altijd als deze vraag naar boven komt valt me op hoe wild uiteenlopende definities van de term "sport" worden gehanteerd. En de meerderheid daarvan simpelweg foutieve.

Raineri
Berichten: 6196
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:29

Janneke2 schreef:
Een Brit zal de vloer schrobben idd geen sport noemen, maar cricket wel.

Sport betekent in oorsprong 'buitenshuis tijd verbeuzelen voor heren van stand'.

En de havensjouwers, boerenknechten etc: die hadden spieren.

....wat is trouwens jouw punt?


Dat 'spieren aan het werk' een loos argument is.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annika__ en 73 bezoekers